Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@00:17:31 GMT

ثبت ۸ اثر تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۹۹۷۴

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، محمدصادق براتی با اعلام خبر ثبت هشت اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی تاریخی و فرهنگی اظهار کرد: این آثار مربوط به شهرستان‌های کلات، نیشابور، زاوه و فریمان بوده که در راستای اجرای ماده 15 قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: آثار یاد شده شامل چهار اثر مربوط به شهرستان کلات (تپه آسیاب کلات-تپه کال چغوکی آبگرم-محوطه سلطانقلی کلات -تپه احمد آباد کلات)، یک اثر مربوط به شهرستان نیشابور (باغ و عمارت قوامی)، دو اثر مربوط به شهرستان زاوه (تپه سنجدک -بقایای بنای تاریخی پطرو ) و یک اثر مربوط به شهرستان فریمان (ساختمان قدیم دادگستری) است.
وی در پایان ضمن قدردانی از پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولین امر برای ثبت این آثار تصریح کرد: در سال 99 توفیقات بسیاری را در خصوص ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان داشتیم و امیدواریم با ادامه این روند در سال 1400 بتوانیم گام مثبتی را در زمینه احیاء و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی استان برداشته و با معرفی آن اماکن به گردشگران و زائرین موجبات رونق اقتصادی را بیش از پیش فراهم آوریم.


منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اثر تاریخی فهرست ملی شهرستان کلات اثر مربوط به شهرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است

نظام الدین کارگزار گفت: رباط «عباس آباد» در محور مواصلاتی تربت جام به تایباد، مزار «مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی» در این شهر و «میل کرات» در جاده اصلی تایباد به خواف از مهمترین آثار تاریخی شهرستان تایباد به شمار می روند که نسبت به سایر بناها نیاز بیشتری به بهسازی دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به دیر قدمت بودن بناهای تاریخی این منطقه، همه ساله برای نگهداری و مرمت این آثار افزون بر ۱۵ میلیارد ریال مورد نیاز است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد ادامه داد: سال گذشته با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری شهر «مشهدریزه» ، ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت قسمتی از بدنه و بام سازی مزار «شاهزاده قاسم» هزینه شد.

وی گفت: پارسال از محل اعتبارات درآمدهای نفتی هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت رباط عباس آباد که یک اثر ثبت شده جهانی است، مصوب شد.

کارگزار با اشاره به اینکه دیار مرزی تایباد بناهایی از دوره سلجوقی تا قاجاریه را در خود جای داده است، بیان کرد: برای راه اندازی موزه نسخ خطی در محل آب انبار تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی طی چند سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده ولی تاکنون به بهره برداری نهایی نرسیده است.

شهرستان تایباد ۷۱ بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و یک اثر جهانی دارد.

مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، رباط عباس آباد، میل کرات و مزار شاهزاده قاسم از مهمترین بناهای تاریخی این شهرستان است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات برپا می‌شود
  • رقابت ۲ نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است