Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@17:28:45 GMT

۹۹؛ سال جهش فناوری در صنعت پتروشیمی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۰۰۱۸

۹۹؛ سال جهش فناوری در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دستاوردهای این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته افزون‌ بر جهش دوم محصولات پتروشیمی، همزمان سال جهش فناوری در صنعت پتروشیمی نیز بوده است.

به گزارش ایسنا، علی پژوهان امروز در آیین بهره‌برداری از دو طرح تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین گفت: وظیفه عمده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایجاد دانش فنی احداث پلنت‌های پتروشیمی، کاتالیست‌های مصرفی و مواد راهبردی مجتمع‌های پتروشیمی است و این مجموعه به همت دانشمندان و پژوهشگران برجسته‌ای که در سطح بین‌المللی فعالیت دارند، درسال‌های اخیر دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این شرکت در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار، دانش فنی پلی‌اتیلن سنگین برای پتروشیمی تبریز را با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، دانش فنی واحد پلی‌اتیلن برای پتروشیمی بوشهر را با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، واحد تولید پروپیلن فاتح را با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و از همه مهم‌تر دانش فنی طرح سه‌گانه تبدیل گازطبیعی به پلی‌پروپیلن را با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن شامل سه پلنت تولیدی متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن برای طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب تهیه و ارائه کرد. همچنین طرح افزایش تولید پلی‌پروپیلن در جنوب کشور نیز با دانش فنی این شرکت اجرا خواهد شد.

پژوهان با بیان اینکه برخی از تجهیزات خاصی که در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود تنها در صورت داشتن دانش فنی احداث آن پلنت در کشور قابل ساخت است و برخی از تجهیزات را تنها لایسنسورها هستند که تعیین می‌کنند از چه شرکتی تأمین شود، گفت: با داخلی‌سازی این فناوری‌ها، تحرکت قابل‌توجهی در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت پتروشیمی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز دو طرح تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت سالانه ۲۰ تن و کاتالیست پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲ تن در مجموع با حجم سرمایه‌گذاری نزدیک ۲۷۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شوند، افزود: کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین در طول یکسال و کاتالیست پلی‌پروپیلن طی دوسال ساخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأکید کرد: از حمایت بی‌دریغ و اعتماد وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از موضوع پژوهش به دلیل اینکه تبدیل ایده‌های پژوهشی به محصول آن هم در صنعت پتروشیمی که سرمایه‌گذاری های بالا نیاز دارد با ریسک همراه است، قدردانی می‌کنم.

دو طرح دانش‌محور تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین(CX) که برای نخستین بار در کشور با دانش فنی ایرانی اجرا شده‌اند، امروز (پنجشنبه ۲۶ فروردین‌ماه) با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پتروشيمي شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کاتالیست پلی پروپیلن پلی اتیلن سنگین صنعت پتروشیمی دانش فنی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۰۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری