Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@05:57:43 GMT

اهداف دوگانه اسرائیل از خرابکاری نطنز

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۰۰۷۸

اهداف دوگانه اسرائیل از خرابکاری نطنز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی؛ با گذشت سه روز از حادثه نطنز، دست داشتن رژیم صهیونیستی در این خرابکاری بیش از گذشته آشکار شده و محکومیت این اقدام از سوی کشورهای غربی هر چند در حد حرف و بیانیه بوده است. اما همین وضعیت نشان می‌دهد که حامیان رژیم صهیونیستی نیز دست داشتن تل آویو در این اقدام خرابکارانه را قبول دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین فضایی «اور رابینوویچ»، کارشناس نشر سلاح‌های هسته‌ای در دانشگاه عبری اورشلیم، به وای. نت (یدیعوت آحارانوت) گفته است که می‌توان ارزیابی کرد که آمریکا هم از حمله به نطنز راضی باشد زیرا منافع آمریکا را هم تأمین کرده و به آن‌ها وقت بیشتری برای مذاکره با ایران می‌دهد و احساس کمبود وقت در میان مقامات آمریکایی در قبال ایران را جبران می‌کند.

ژنرال «عاموس یادلین» رئیس اسبق سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نیز به تایمز اسرائیل گفته که این نوع اقدامات خرابکاری دیگر تأثیری در پیشبرد هدف ایران در ادامه برنامه اتمی خود ندارد زیرا آنها به دانش و توانایی فنی کافی دست یافته‌اند.

برای تحلیل بهتر شرایط پیش آمده و اطلاع از موضع اندیشمندان غربی در خصوص اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی با «داریل کیمبال» رئیس مؤسسه کنترل سلاح آمریکا، به گفتگو نشستیم.

کیمبال: بدون شک، هدف اسرائیل نه تنها مختل کردن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران، بلکه همچنین ضربه زدن گفتگوهای وین بوده است

کیمبال از سال ۲۰۰۱ تا کنون مدیر اجرایی انجمن تحقیقاتی کنترل سلاح آمریکاست و در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط نشنال ژورنال به عنوان یکی از ۱۰ چهره تأثیرگذاری که نظریات آنها به شکل گیری سیاست‌های آتی در مورد آینده تسلیحات هسته‌ای کمک می‌کند معرفی شده است.

وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که نقش رژیم صهیونیستی در خرابکاری نطنز چگونه بوده و آیا در این عملیات آمریکا با صهیونیست‌ها هماهنگ بوده و یا اینکه همکاری داشته است؟ گفت:

نشانه‌ها دلالت بر این امر دارند که عملیات اسرائیل عامل انفجاری بوده که سیستم برق سانتریفیوژهای نطنز را تخریب کرده است. اعتقاد من این است که دست داشتن آمریکا در این خرابکاری بسیار بعید است و دلیل آن تا حدی به این علت است که دولت بایدن مدعی حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران است.

رئیس مؤسسه کنترل سلاح آمریکا، گفت: برنامه ریزی و اجرای عملیاتی مانند خرابکاری‌های فیزیکی نظیر مورد نطنز به چندین هفته زمان نیاز دارد، این عملیات درست قبل از آغاز مذاکرات غیرمستقیم در وین بین کشورهای ۱ + ۴ و ایران در مورد دستیابی به بازگشت متقابل به برجام صورت گرفت. تا حد زیادی این‌طور به نظر می‌رسد که این عملیات خرابکاری برای روز ملی هسته‌ای ایران و اعلام نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌تر در نطنز طراحی شده بود.

بدون شک، هدف اسرائیل نه تنها مختل کردن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران، بلکه همچنین ضربه زدن به گفتگوهای وین بوده است. بهترین راه پاسخ دادن به این قبیل عملیات‌های خرابکارانه آن است که اجاره ندهیم چنینی اقداماتی این دیپلماسی جدی را که برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت به برجام آغاز شده را از مسیر منحرف سازد. همچنین این به نفع آمریکاست که در مسیر دیپلماسی اقدامات عملی و جدی بردارد.

آمریکا از طریق واسطه‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته مجموعه‌ای بسیار جدی از پیشنهادات را در مورد چگونگی دستیابی ایالات متحده و ایران به برنامه «انطباق برای انطباق» برای بازگشت به برجام ارائه کرد. این مهم است این فرصت مغتنم شمرده شود تا از وضعیتی که بعد از خروج آمریکا از برجام در زمان دونالد ترامپ پیش آمد خارج شد.

نکته مهم آن است که اتخاذ رویکردی که به رفع تحریم‌های ایران منجر نشود موجب خوشحالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرئیل می‌شود.

کیمبال درباره مسئولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی در قبال چنین اقدامات خرابکارانه ای گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی‌تواند از انجام چنین حملاتی در ایران و یا سایر کشورها جلوگیری کند. اما لازم است که اعضای آژانس از انجام تحقیقات درباره این خرابکاری حمایت کرده و هر گونه حمله به تأسیسات هسته‌ای در هر کشوری را محکوم کنند. همچنین ضروری است که جامعه بین المللی باید به هرگونه نقض توافق نامه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا تعهدات معاهده رسیدگی کند. جامعه بین الملل همچنین باید به حملاتی که شامل خرابکاری فیزیکی تأسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای است، به عنوان تهدیدهای صلح و امنیت بین المللی پاسخ دهد.

کد خبر 5189182 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: عملیات خرابکارانه نطنز ایران رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا عراق ایران روسیه افغانستان اوکراین رژیم صهیونیستی فلسطین عربستان سعودی سوریه لبنان ترکیه جو بایدن سایت هسته ای نطنز رژیم صهیونیستی بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه: نیروگاه اتمی اسرائیل جزو اهداف تنبیهی ایران نبود

به گزارش آنلاین به نقل از سپاه نیوز، در پی انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در سرزمین‌های اشغالی سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این خبر گفت: نیروگاه دیمونا در بانک اهداف اقدام تنبیهی اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نبوده و انتشار این خبر یک دروغ بزرگ و اقدامی خبیثانه در راستای عملیات روانی دشمن برای فریب افکار عمومی است. کد خبر 845429 منبع: تسنیم برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • سپاه: نیروگاه اتمی اسرائیل جزو اهداف تنبیهی ایران نبود
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است/ در صورت خرابکاری هسته‌ای به سرعت مقابله به‌مثل می‌کنیم
  • اطلاعات ایران از مراکز هسته ای اسرائیل چقدر است؟ |‌ وضعیت امنیت مراکز هسته ای ایران با توجه به تهدید صهیونیست ها
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ تجدید نظر و عدول از سیاست‌ها و ملاحظات اعلامی هسته‌ای محتمل است/ مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ماست
  • معاون دبیر کل حزب‌الله: ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید
  • ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید
  • نعیم قاسم: ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی