Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی زینی‌وند بعد از ظهر امروز  در اولین جلسه ستاد بحران استان کرمان در سال جاری با اشاره به خشکسالی و سرمازدگی در استان اظهار داشت: سرمازدگی در شمال و جنوب استان خسارت‌های زیادی وارد کره و در خصوص خسارت‌های جنوب استان هم دسته‌بندی و روال آن طی و برآورد شده و قرار بود دوشنبه در هیأت دولت تصمیم‌گیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار کرمان عنوان کرد: در مورد خسارت‌های وارده شده در شمال استان برآوردهای آن انجام شده اما آمارها اندکی با هم تطابق ندارند که باید سریع‌تر جمع‌بندی شود تا نامه آن به وزیر کشور ارسال و رونوشت آن را به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال کنیم تا حداقل یک همدردی و التیام با کشاورزان خسارت‌دیده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: موضوع مهم و فراگیر استان بحث خشکسالی است و باید به تناسب این وضعیت به ویژه در خصوص آب شرب خود را آماده و موضوع را مدیریت کنیم.

استاندار کرمان با تأکید بر اینکه برای تأمین آب شرب مردم هرچه در توان دارید انجام دهید، افزود: ۷ حلقه چاهی که آب و فاضلاب در دست احداث دارد را باید هرچه زودتر به شبکه آب شهر کرمان وصل کند، حتی اگر لازم باشد در شب هم کار شود.

زینی‌وند بیان داشت: یک بررسی در حوزه ماهان و اطراف شهر کرمان داشته باشید اگر یک چاه آب کشاورزی هست برای عبور از این بحران به‌صورت موقت اجاره کنیم و این کار هم باید در شهرستان‌ها توسط فرمانداران پیگیری شود.

وی تصریح کرد: کلیه دستگاه‌ها و فرمانداران در سراسر استان همه امکانات و تجهیزات بخش خصوصی، دولتی، نظامی به ویژه سپاه و ارتش و همه ظرفیت‌های تانکرهای آب را شناسایی کنید و لیست آن را در اختیار ستاد بحران استان قرار دهید، زیرا تابستان امسال تابستان سختی‌ست  که به سختی می‌توانیم از آن عبور کنیم.

زینی‌وند بیان کرد: همه ظرفیت‌های انتقال آب سیار در سراسر استان به‌ویژه با محوریت ارتش و سپاه شناسایی شوند و ظرفیت آن به ما اعلام شود تا از آنها در صورت نیاز استفاده کنیم.

وی گفت: باتوجه به جلساتی که در تهران داشتیم و بررسی‌های صورت گرفته در چشم‌انداز کوتاه‌مدت هیچ راهی برای تامین آب شهر  کرمان و شهرهای شمالی استان غیر از تامین آب از خلیج فارس وجود ندارد و برای اجرای آن ۹۰ کیلومتر لوله‌گذاری با اعتباری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

رئیس ستاد بحران استان کرمان ابراز داشت: ما جسارتی به خرج دادیم در دولت گفتیم که نصف این اعتبار را در استان تامین می‌کنیم و دولت و وزارت نیرو نصف دیگر آن را تامین کنند تا اورژانسی این پروژه را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه به هیچ وجه برای امسال به اتمام نمی‌رسد، بنابراین امسال را باید مدیریت کنیم اما امیدواریم با پیگیری‌های جدی که همه نمایندگان مجلس در استان و شرکت‌های بزرگ با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم، بتوانیم 90 کیلومتر لوله‌گذاری آب شرب را در آینده نزدیک  اجرا کنیم تا شهر کرمان و برخی شهرهای شمال استان را از تنش‌های آبی به‌صورت کوتاه‌مدت نجات دهیم.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کاهش محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی شهرها به‌صورت هوشمند اجرا می شود، گفت: کاهش محدودیت‌ها دست ما نیست بلکه بستگی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و مسؤولان هر شهرستان دارد.

 زینی‌وند با بیان اینکه باید مشکلات عشایر را درک کرد، ادامه داد: نرخ آب شرب عشایر باید روستایی محاسبه شود  و اگر جایی عشایر می‌توانند چاهی حفر کنند آب منطقه‌ای مطالعاتی انجام دهد و در صورت تایید اجازه آن را صادر کند.

 تورج جدیدی مدیرکل هواشناسی استان کرمان هم در این جلسه با اشاره به اینکه شرایط کم‌بارش شدیدی از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه سال گذشته تا ۲۵ فروردین حاکم شده است، اظهار داشت: میانگین بارش کشور حدود ۷۴.۷میلیمتر است که معادل ۴۱ درصد کمتر از میانگین  بلندمدت است.

وی عنوان کرد: بر اساس داده‌های هواشناسی که تاکنون تحلیل شده تامین آب کشور ناشی از برف و باران تا امروز باید بیش از ۷۵ درصد باشد که متاسفانه تاکنون در کل کشور میانگین آن ۳۲ درصد کمتر از میانگین نرمال تعیین شده است.

جدیدی تصریح کرد: وخیم‌ترین وضعیت بارش در کشور مربوط به استان هرمزگان با ۷۸ درصد کاهش، سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد و استان کرمان با ۵۹ درصد کاهش است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان افزود: امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های ۵۰ سال گذشته در کشور است و  استان کرمان از این امر مستثنی نبوده و تاکنون میانگین بارش ثبت شده ۳۵.۳ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب کاهش ۷۷ و ۷۰ درصدی را داشته است. وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در استان، کم‌بارشی در فروردین‌ماه ادامه داشته و بارش اردیبهشت‌ماه تا پایان تابستان حدود نرمال بلندمدت باشد، با این حال این بارش‌ها حداکثر ۱۱ درصد می‌تواند شرایط کم‌بارشی را بهبود ببخشد از طرف دیگر افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دما در استان نسبت به میانگین بلندمدت در ماه‌های پیش رو تا پایان سال آبی پیش‌بینی می‌شود.

جدیدی بیان کرد: بارش‌های سیلابی از طریق پیش‌بینی‌های اقلیمی قابل تشخیص نیست و حداکثر ۴۸ ساعت قبل از وقوع می‌توان آن را  پیش‌بینی کرد.

وی ابراز کرد: انتظار می‌رود تا پایان سال آبی جاری استان همچنان دچار خشکسالی کم‌سابقه هواشناسی باشد لذا توصیه می‌شود تمهیدات لازم بدین منظور توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: علی زینی وند استاندار کرمان آب شرب کرمان آب خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۰۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

به گزارش خبرگزاری مهر از سازمان هواشناسی، در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

پنجشنبه در شرق، شمال شرق کشور و استان فارس، رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد، رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. همچنین ساعات بعد از ظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، غرب فارس و شمال بوشهر، افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

قابل ذکر است تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت در برخی از ساعات روز شدید و گاهی با گردوخاک همراه خواهد بود.

چهارشنبه و پنجشنبه خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است.

‌هوای امروز تهران ابری همراه با بارش پراکنده است، اما به‌تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد را شاهد خواهیم بود.

بیشینه دمای امروز پایتخت ۲۰ و کمینه دمای آن ۱۱ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

کد خبر 6087370 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • تداوم بارش ها در کرمان
  • بارش شدید تگرگ در شیراز /آمادگی تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان
  • هواشناسی ۴۰۳/۰۲/۰۵؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور
  • تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران
  • هواشناسی ایران ۴۰۳/۰۲/۰۵؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی تا عصر امروز در آسمان گلستان
  • اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان
  • تداوم سامانه بارشی تا آخر هفته در فارس
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست