قادر آشنا: تئاتر ما با آرمانهای انقلاب فاصله دارد
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۲۱۰۲
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست «بررسی جشنواره تئاتر فجر و تئاتر انقلاب» با حضور حسین مسافر آستانه کارگردان تئاتر، سعید اسدی کارگردان تئاتر، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و علی ایزدی مدیر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی، عصر روز گذشته به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
اسدی در این نشست، با بیان اینکه تئاتر سنتی و نوین ایران متأثر از فراز و نشیبهای درونی و بیرونی بوده و خصلتهایی داشته است، گفت: نمیتوانیم این سخن را بگوییم که انقلاب الزاماً میان تئاترپس از انقلاب و تئاتر دوره قبل آن انقطاع ایجاد کرد؛ البته که دانشهای جدیدتری در آن وارد شد و در نهادسازی بعد از انقلاب تفاوتهایی پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جشنواره در دوره اول انقلاب برای نیروهای فعالی که قبل از انقلاب به هر دلیلی فعال نبودند، به عنوان نیروی محرک و موتور تولید عمل کرد اما در ادوار بعدی به ویژه بعد از جنگ تحمیلی، گفتمانهای دانشگاهی حیات این جشنواره را دگرگون کرد که تنوع و چالشهای نظری از آن موقع رخ داد. به همین دلیل در دهههای ۸۰ و ۹۰ جشنواره تئاتر فجر همواره تابع این چالشهای نظری و عملی بوده است که بخش عمده آن را دانشگاهیان رقم زدند.
اسدی در ادامه به بحث گفتمان و روند زیبایی شناسی و بحث تحولات تئاتر فجر شکل گرفته با وجود نیروهای جدید و دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد.
با مرحله پختگی در هنر فاصله داریم
ایزدی در ادامه به توضیح کلیت تئاتر بعد از انقلاب پرداخت و گفت: ما به جای گفتن «هنرِ بعد از انقلاب» ابتدا باید ببینیم که آیا هنر انقلاب و پس از انقلاب در جوامع مختلف با یکدیگر تفاوتهایی دارند یا خیر؟ زیرا میان هنر و انقلاب نسبت دوسویهای بر قرار است.
وی افزود: نسبت بین هنر و انقلاب این است که هر دو در یک جریان کمککننده بودند؛ در واقع انقلاب باعث متحولشدن هنر و هنر نیز باعث سرعتبخشی به روند شکلگیری انقلابی در حال وقوع بود. نمیشود گفت که تئاتر قبل از انقلاب یا تئاتر الان خوب بوده است یا خیر، در واقع هر کدام مشکلاتی داشته و دارند.
این کارشناس هنرهای نمایشی با تقسیم بندی ادوار هنر به ۳ دوره کودکی، عقلانی و پختگی گفت: ما در ایران بعد از انقلاب با گذشت ۴ دهه از آن، از نمایش تهییجی و لطیفی که غیرخلاق و غیرعلمی بوده فاصله گرفتیم و به دوران عقلانی رسیدهایم؛ دانشگاهها باعث شروع خلاقیت و به روز شدن تئاتر شدند، در واقع به دنبال یک تفسیر درست رفتند و هم اکنون در آن مسیرِ تفسیر درست هستیم اما میتوان گفت که هنوز به آن مرحله پختگی نرسیدهایم.
آسیبشناسی نمایشهای دینی
ایزدی با بیان اینکه در هنر انقلاب (نمایشها و هنری که با مضمون انقلاب و دین است) به مسیر درستی دست پیدا نکردهایم، افزود: در مقایسه تئاتر قبل و بعد از انقلاب، میبینیم تئاتر بعد از انقلاب کیلومترها جلوتر است. درست است که شاهد افول آن در بعضی شهرستانها هستیم البته باید اقداماتی برای آن آسیبشناسی انجام شود وگرنه هنرمندان همانانی هستند که در چهار دهه قبل خدمت کردهاند.
وی گفت: هر چه ارتباط هنرمندان و حاکمیت بیشتر شود، تئاتر رشد و توسعه چشمگیرتری را تجربه میکند، البته باید به هنرمندان هنر و تواناییها و خلاقیتهایشان توجه ویژهتری شود و این امر میتواند از خود هنرمندان نیز آغاز شود. از سوی دیگر حمایت مدیران با مدیریت بودجه و مدیریت ظرفیتهای موجود میتواند کمک شایانی به این عزیزان کند.
این کارشناس هنرهای نمایشی در آسیبشناسی برخی نمایشهای دینی گفت: دو مفهوم هنر اسلامی و هنرمند مسلمان مفاهیمی است که باید بدانیم در هر لحظه به کدام نیاز داریم. نکته دیگر تمایز قائل شدن میان هنر اسلامی یا هنرهای دینی با سایر هنرها و ژانرهای آن هاست. مهمترین اتفاق منجر به شکست در نپذیرفتن تئاترهای اسلامی این است که گاهی هنرمند با فراموشکردن فرم و بیتوجه به تکنیک و خلاقیت سعی در انتقال محتوا و مفاهیم دارد. گاهی هم با توجه به تکنیک محتوا را از یاد میبرد و ایدئولوژی آن طور که باید و شاید به مخاطب انتقال پیدا نمیکند. در مورد سوم هر دو گزینه یعنی تمام محتوا و هم ایدئولوژیها و تکنیکها و فرمها از یاد میروند، یا آن طور که باید و شاید اجرای موفقی نیستند.
تئاترمان با آرمانهای انقلاب فاصله دارد
در ادامه جلسه، قادر آشنا با طرح پرسشهایی مبنی بر اینکه «رابطه انقلاب اسلامی با حوزه هنر چگونه خواهد بود و رابطه هنرب عد از انقلاب و رابطه هنر با آرمانهای انقلاب چیست» صحبتش را آغاز کرد و گفت: با استفاده از آمار و ارقامی که در دست داریم، در مییابیم که تئاتر بعد از انقلاب چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ گونههای نمایشی یا جشنوارهها و عرصه بین الملل مورد توجه ویژهای قرار گرفته است، تئاترِ حال حاضر ایران به بلوغ رسیده و اجراهایی که روی صحنه میرود، جزء بهترینها در سطح جهان است.
وی عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی به تئاتر توجه ویژهای شد اما اینکه تئاتری که ما الان داریم چه نسبتی با آرمانهای امام و ارزش های اسلامی دارد، در یک کلام میگویم که با این نگاه فاصله داریم.
معضلی به نام انباشتگی تعداد تئاترهای آماتوری
اسدی در ادامه نشست «بررسی جشنواره تئاتر فجر و تئاتر انقلاب» گفت: موضوعی که تئاتر ایران را مخصوصاً در بعد از انقلاب دچار مسئله میکند، انباشتگی تعداد تئاترهای آماتوری است. در واقع منابع و فضاهای موجود در اختیار بخش تولید آماتور قرار میگیرد که باعث میشود تا بودجه و حمایتهای دولتی بینتیجه بماند.
وی افزود: یکی از آسیبهای بزرگ ما همین فقدان ساختار حرفهای تولید است و از آنجایی که بخش مهمی از بودجههای حمایتی عمدتاً خرج آماتور تولید شده، بنابراین رابطه ارگانیکی بین بخشهای تولیدی و آماتوری تئاتر وجود ندارد. بنابراین، در جشنواره فجر با محصولاتی که عمدتاً حاصل فرایند آماتوری تولید است، رو به برو میشویم.
این کارگردان تئاتر گفت: به عنوان مثال، مفاهیمی همچون «عدالت» در سالهای گذشته به صورت سطحی در نمایشها راه یافته و محتوایی دارد که تنها مورد پذیرش از سمت متولیان است و اقناع کننده برای عموم نیست.
گلایه از شعارزدگی برخی نمایشهای انقلابی
حسین مسافر آستانه دیگر سخنران این جلسه پیرامون افراط تئاترهای انقلاب اسلامی در مفاهیم و شعاری شدن آنها گفت: نگاه شعاری نسبت به برخی از ارزشهای انقلاب هر از گاهی باعث تولید برنامههای شعاری میشود و بر اساس آن آثاری خلق شدند که ۹۰ درصد آنها ترجمههای خارجی آثار است و این امر باعث میشود که تئاتر انقلاب اسلامی آن طور که باید و شاید رشد و درخشش پیدا نکند.
وی ادامه داد: این در حالی است که توقع مسئول این امر و هنرمندان تئاتر انقلاب اسلامی از این حوزه تغییر نگاه به تغییر دیدگاه طی سالهای آینده به صورت تدریجی بود، هدفی که متاسفانه نتوانست آنطور که باید و شاید محقق شود، دیدگاه ما این بود که از نگاهی ماتریالیستی پس از انقلاب به سمتی رئالیستی حرکت کنیم. اما وقتی به صورت خشک و شعاری در تئاتر به جامعه تزریق شود، یا ماندگاری نخواهد داشت و یا اصلاً نمیتواند انتقال پیدا کند.
مسافر آستانه در پایان یادآور شد بهتر است هنر انقلاب را از منظر امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار آن بررسی کنیم.
برچسبها سعید اسدی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه سوره جشنواره تأتر فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سعید اسدی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه سوره سعید اسدی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه سوره جشنواره تأتر فجر اخبار کنکور جشنواره تئاتر فجر هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی باید و شاید بعد از انقلاب تئاتر انقلاب نمایش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ ایران، بزرگ و بینظیر بود/ تلآویو قادر به ادامه جنگ نیست
«فادی بودیه» فعال رسانهای و سردبیر شبکه بین المللی «مرایا» در گفتوگو با خبرنگار حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب درخصوص حمله پهپادی موشکی ایران با عنوان «عملیات وعده صادق» در پاسخ به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق و مجازات این رژیم و پیامهای این حمله، اظهار داشت: پیام عملیات «وعده صادق» که سپاه پاسداران ایران انجام داد، این است که جمهوری اسلامی ایران چنان قدرت و توانی دارد که قادر به نابودی و درهم شکستن رژیم صهیونیستی در صورتی که فکر تجاوز به ایران به سرش بزند، خواهد بود.
بودیه تاکید کرد ایران بزرگترین حامی محور مقاومت است که حول محور فلسطین شکل گرفته است و قبله آن در این نبرد، فلسطین است.
وی با بیان اینکه پاسخ اخیر ایران به رژیم صهیونیستی، اولین پاسخ نبود، اما بزرگترین پاسخ بود، افزود: در هر پیروزی مقاومت، شاهد پاسخ ایران به رژیم اسرائیل بودیم، در هر پیروزی در هر یک از میادین مقاومت، با توجه به تلاشها و حمایت و راهبرد ایران در رویارویی با رژیم اسرائیل، پیروزی، قاطع و بزرگ بوده است.
بودیه اظهار داشت: اما این بار، پاسخ ایران، پاسخی بزرگ و بینظیر در دانش نظامی و علم تاکتیکی و حتی بینظیر در چارچوب جنگهای روانی و آشفته کردن دشمن به این شکل بوده است.
اسرائیل با عملیات وعده صادق در برابر جهانیان تحقیر شد
سردبیر شبکه بینالمللی مرایا تاکید کرد که ما در برابر یک صحنه روشنی قرار داریم که اسرائیل در برابر دوربینهای جهانیان در خلال عملیات «وعده صادق» تحقیر و خار شد به طوری که شاهد پهپادهایی بودیم که دوربینهای تلویزیونها در مناطق مختلف جهان رسیدن این پهپادها و موشکها به داخل رژیم اسرائیل را رصد کرده و زیر نظر داشتند. همه ما شاهد بودیم که چگون آسمان قدس اشغالی با پهپادها و موشکهای ایران پر شد، همگی دیدیم که چگونه شهرکنشینان اسرائیلی مانند موش به پناهگاهها میگریختند، در حالی که ملت ایران از این پاسخ و انتقام جشن میگرفتند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین آنچه در برابر دیدگان جهانیان رخ داد، یک پاسخ روشن بود، این پاسخ در حالی بود که تمام کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و برخی کشورهای عربی برای حمایت از رژیم صهیونیستی با یکدیگر ابراز همبستگی میکنند، اما همین کشورها نتوانستند خود را از موشکها و پهپادهای ایرانی محافظت کنند.
بودیه ادامه داد: عملیات وعده صادق، درسی به دشمن صهیونیستی داد مبنی بر اینکه ایران هرگز در برابر هرگونه تجاوز و خدشه وارد کردن به مردمش سکوت نخواهد کرد و قطعا مقابله به مثل خواهد کرد و همانطور که حضرت امام خامنهای فرمودند به شدت مجازات و از این کار خود پشیمان خواهند شد.
آمریکا تلاش میکند بازی دوگانهای را ایفا کند
این فعال رسانهای لبنانی در پاسخ به این سئوال خبرنگار تقریب که چرا واشنگتن به رژیم صهیونیستی هشدار داده بدون هماهنگی با آن به حمله ایران پاسخ ندهد و ماهیت نگرانیهای دولت آمریکا در این زمینه گفت: آمریکا اکنون تلاش میکند بازی دوگانهای را ایفا کند، میخواهد از طریق این بازی دوگانه به جهان القا کند که به دنبال متقاعد کردن اسرائیل است تا به ایران پاسخ ندهد و نیز تلاش میکند که از زبان قاطعتری در مخالفت با پاسخ اسرائیل استفاده کند.
بودیه افزود: ایالات متحده به طور مشخص، دولت بایدن در حال حاضر بر انتخابات متمرکز شده و تمام اقدامات و رفتارها را بر اساس صندوقهای رای ارزیابی میکند، در نتیجه از نظر جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا، شعلهور شدن آتش جنگ در منطقه به نفع انتخابات آمریکا و صندوقهای رای نیست به همین سبب تلاش میکند تا حد امکان بازی متوازنی را با جهان ایفا و القا کند که مخالف جنگ است.
بودیه اظهار داشت اما سئوالی که مطرح میشود، این است که چه کسی برای اسرائیل سلاح ارسال خواهد کرد؟ چه طرفی برای تمام تجاوزات و جنایات اسرائیل پوشش ایجاد میکند؟ آیا این طرف، ایالات متحده آمریکا نیست و دولتهای اروپایی و برخی حکام عرب نیستند؟ همه آنها تحت فرمان آمریکا عمل میکنند.
این فعال رسانهای لبنانی تاکید کرد اگر آمریکا واقعا راست میگوید و خواهان توقف تنش است، باید جنگ و تجاوز اسرائیل علیه غزه را متوقف کرده و کمکهای زمینی را وارد نوار غزه کند، نه اینکه این کمکها را از آسمان پرتاب کند، بنابراین شاهد نمایشهای فراوان آمریکایی هستیم.
بودیه گفت: در داخل رژیم صهیونیستی، برخی محافل رسانهای رژیم و معارضان نتانیاهو، مسئولیت این حمله بزرگ ایران را متوجه اسرائیل میدانند، آنها این حمله را بزرگترین حمله در تاریخ رژیم اشغالگر توصیف کردهاند.
وی افزود: به عنوان مثال، روزنامه هاآرتض عبری زبان، تاکید کرده است که نتانیاهو با این عملیات ایران، در برابر جهانیان به شدت تحقیر و خار شد و این بزرگترین تحقیر در برابر جهانیان بود.
بودیه به مواضع متناقض و ادعاهای صهیونیستها از جمله ادعای ساقط کردن 99 درصد موشکها اشاره کرد و گفت: آنها میخواهند تا اینگونه القا کنند که بگویند ما در سامانههای پدافند هوایی برتر هستیم، ولی در حقیقت، صحنه علنی شلیک موشکها در برابر جهانیان و نظارت جهانیان و انتظار کشیدن جهانیان برای رسیدن این پهپادها و موشکها در حالی که اسرائیل در حالتی از رعب و وحشت و آشفتگی و سراسیمگی بود، در تاریخ این رژیم غاصب سابقه نداشت، این در حالی بود که آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و برخی کشورهای عربی برای نجات اسرائیل تلاش کردند، این صحنه به تنهایی برای تحقیر و خار کردن این رژیم کافی بود که همواره ادعای برتری نظامی و تکنولوژی داشت.
پاسخ ایران بر فلسطین تاثیر گذاشته است
تاثیر پاسخ ایران را بر روند نبرد در نوار غزه و عملکرد مقاومت فلسطین چگونه ارزیابی میکنید؟ بودیه در این باره گفت: بدون کمترین شک باید گفت که پاسخ ایران بر صحنه فلسطین تاثیر گذاشته است، ما دیدیم که چگونه فلسطینیان هنگام دیدن موشکهای ایران فریاد الله اکبر سر میدادند و این عملیات را تبریک میگفتند، حتی زیباترین سخنی که گفته شد، این بود که ما (فلسطینیان ساکن نوار غزه)میتوانیم برای اولین بار از 6 ماه پیش، یک شب آرامی را پشت سر بگذاریم، زیرا اسرائیل بازداشته شده و قادر به تجاوز نیست.
این فعال رسانهای لبنانی تصریح کرد البته این معنایش این نیست که اسرائیل جنگ خود را متوقف کرده است، اما اکنون به سمت هرگونه مذاکراتی خواهد رفت، چرا که کاملا این نکته را میداند که قادر به ادامه این جنگ نیست، زیرا نمیتواند اهداف خود از این جنگ را محقق کند، چرا که فلسطین و مقاومت فلسطین از حمایت کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران و جنبشهای مقاومت برخوردار است که هرگز فلسطین و مقاومت فلسطین را تنها نخواهند گذاشت.
بودیه در پاسخ به این سئوال که چه انتظاری از جهان اسلام و کشورهای عربی در قبال این اقدام ایران میرود؟ گفت: جهان عرب و جهان اسلام در طول 6 ماه گذشته چه کاری انجام دادند، وقتتی که کودکان و زنان غزه و خانهها و مقدسات فلسطین از 75 سال پیش هر روز مورد تجاوز و هتک حرمت قرار میگیرد؟ آنها تا امروز چه کاری برای فلسطین انجام دادهاند، یعنی معتقدم این سئوال باید از قاموس رسانهها حذف شود، زیرا بخش اعظم کشورهای عربی آرزو میکنند که اسرائیل بر غزه و مقاومت فلسطین پیروز شود و هر روز آرزوی سرکوب مقاومت و حتی تضعیف ایران را دارند. مگر همین کشورهای عربی آماده تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران نبودند؟ مگر آماده تامین هزینههای مالی هر گونه جنگ اسرائیلی برای مهار ایران یا حزب الله نبودند.اکثریت جهان عرب در یک وادی و فضای دیگر قرار دارند.