Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:

بیشتربخوانید

آخرین اخبار از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب/ درگذشت حسین الهی قمشه‌ای تکذیب شد

تمدید کتاب‌های امانتی کتابخانه ملی با ارسال ایمیل امکان پذیر است

اعضای کتابخانه ملی پیش از این می‌توانستند کتاب‌هایی را که از کتابخانه ملی به امانت گرفته بودند طی دو مرحله از طریق ایمیل تمدید کنند؛ اما به دلیل جلوگیری از تشدید ویروس کرونا و در راستای تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی، امکان تمدید منابع فرهنگی به امانت برده شده توسط اعضا از طریق ایمیل با رفع محدودیت برای دفعات تمدید برداشته شده و اعضا می‌توانند تنها در یک مرحله برای تمدید منابع فرهنگی به امانت برده شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش به منظور کاهش تردد‌های غیرضروری به کتابخانه ملی ایران و در عین حال پاسخگویی به نیاز اعضای کتابخانه ملی ایران تهمیدات ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت که تمدید منابع فرهنگی به امانت برده شده با ارسال ایمیل یکی از آن‌ها بود و در سال گذشته تمدید تعداد ۴ هزار و ۵۶۰ نسخه منابع امانت داده شده از طریق ایمیل انجام شد.

امکان ارائه محتوای دیجیتال منابع کتابخانه ملی با ارسال ایمیل برای کاربران

با توجه به تداوم بحران کرونا و در راستای افزایش خدمات غیرحضوری، از مهرماه سال گذشته با رعایت قانون کپی رایت خدمتی جدیدی با عنوان «ارائه محتوای دیجیتال منابع کتابخانه ملی» به صورت مجازی ارائه شد که امکان دریافت محتوای دیجیتال در شرایط کنونی همچنان پابرجاست.

کاربران برای بهره مندی از این خدمت می‌توانند درخواست‌های خود را به آدرس «Requestinfo@nlai.ir» ارسال کنند و به درخواست‌های ارسالی پس از بررسی در مدت یک هفته پاسخ داده خواهد شد.

مهلت شرکت در جشنواره کتاب‌خوان و رسانه تمدید نخواهد شد/ برگزاری مراسم اختتامیه در ۲۷ اردیبهشت ماه

دبیر اولین جشنواره کتاب‌خوان و رسانه در گفت‌وگویی ضمن تشریح فعالیت‌های این جشنواره گفت: با توجه به افتتاح کتابخانه‌های مرکزی و اجرای طرح‌های بزرگ فرهنگی در نهاد طی بهمن و اسفند سال ۱۳۹۹، اصحاب رسانه می‌توانند از مهلت باقی مانده تا پایان جشنواره استفاده کنند و آثار خود را به داوری بگذارند.

توکلیان در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های پرمخاطبی، چون کتابخانه گردی، افتتاح کتابخانه‌های عمومی در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی، ویژه برنامه راویان بالندگی، همایش کارکرد‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی و چندین پویش سراسری مانند اقتراح ماسک، گفت: فعالیت‌های متنوع نهاد در سال ۱۳۹۹ در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، پژوهشی و توسعه فرهنگ کتابخوانی دستمایه‌های خوبی برای تولید اثر است که در وهله اول به توسعه فرهنگ کتابخوانی و مراجعه مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی منجر شده و در وهله دوم امکان حضور اصحاب رسانه را در جشنواره کتاب‌خوان و رسانه فراهم می‌کند.

سند‌های ارزشمند تاریخ صنعت برق ایران به ساختمان اسناد ملی منتقل شد

ابراهیم بابائی رئیس اداره ارزشیابی و نظارت بر اسناد دستگاه‌های این سازمان عنوان کرد: در اجرای قانون و مقررات اسناد ملی و در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان در حوزه اسناد ملی ایران، پس از بازدید و بررسی اسناد و برگزاری جلسات متعدد با مسؤلان برق تهران و موزه صنعت برق، ۱۰۵۹ برگ اسناد ارزشمند و آرشیوی منحصر بفرد تاریخ برق ایران به این سازمان منتقل شد.
وی ادامه داد: این مجموعه نفیس و بی‌نظیر، شامل اسناد تاریخ برق ایران و تحول صنعت برق از جمله امتیاز نامه تأسیس کارخانه چراغ برق، مکاتبات سفارتخانه‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، بلدیه است.

چرایی تغییرات مدیریتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

حامد رهنما مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره کناره‌گیری محمدرضا زمردیان از معاونت فرهنگی این نهاد گفت: محمدرضا زمردیان در بهمن ماه سال گذشته با مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره کناره‌گیری‌اش از این سمت صحبت کرده بود. فاضل نظری از وی خواست تا پایان فروردین ماه به همکاری اش با کانون ادامه دهد.

وی افزود: بعد از ماجرای تغییر مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دو هفته پیش از پایان سال گذشته به دلیل اختلاف نظر مدیرعامل با وزارت آموزش و پرورش مطرح شده بود، منتظر بودیم مدیرعامل جدید کانون معرفی شود. همانطور که می‌دانید هر سه سال یک‌بار مجمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل و درباره ابقا و یا تغییر مدیر عامل تصمیم گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات در هفته کتابخانه ملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی، روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در محل استانداری زنجان، گفت: طی دو سال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و پیگیری مداوم امور در دستور کار مسئولان این دستگاه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی منشأ خیر و به نفع مردم است و از مدیران اجرایی در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تأثیرگذار نگاه متفاوتی داشته باشند.

استاندار زنجان گفت: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد چون کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

افشارچی تاکید کرد: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی بر لزوم استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان اشاره کرد و بیان داشت: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، ایستگاه راه آهن و پایانه‌های مسافربری محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان مکان‌های ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافران ایجاد کرد.

کد خبر 6086962

دیگر خبرها

  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد
  • برپایی نمایشگاه «معلم من یک هیولاست!» در کانون پرورش فکری