Web Analytics Made Easy - Statcounter

این پایگاه اینترنتی پنجشنبه شب ادامه داد: هنگامی که در ماه می ‌(اردیبهشت)  ۲۰۱۸ دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور از برجام خارج می‌ شود و تحریم های نفتی‌ را مجددا برقرار می‌کند، بازار نفت آماده بود. قیمت نفت در ابتدا پس از انتشار خبر آنچنان افزایش نیافت زیرا این تصمیم قبلا ارزیابی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود در ماه‌های بعد، تولید نفت ایران کاهش یافت و صادرات ایران سقوط کرد.

در حالی‌ که کاهش صادرات نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۸ ، بازار را تحت تاثیر قرار داد، قیمت ها در ماه‌های ژوئیه (تیر)، آگوست (مرداد) و سپتامبر (شهریور) افزایش یافتند. در واقع در آن زمان، افزایش قیمت ها موجب شد که ترامپ برای افزایش تولید نفت اوپک را تحت فشار قرار دهد. روسیه و عربستان سعودی در آن تابستان با عرضه نفت بیشتر به بازار به این موضوع پاسخ دادند.

این سایت افزود: هنگامی که بایدن رییس جمهوری آمریکا و ایران مذاکرات را آغاز کنند، روشن است که تحریم های نفتی‌ دوره ترامپ بر روی میز خواهد بود. با این حال مشخص نیست که تحریم ها چگونه و چه زمانی‌ برطرف خواهند شد. پیام های دولت بایدن در این مورد متناقض است. عدم وضوح به این معنی است که بازار نمی‌داند چه انتظاری داشته باشد.

اینوستینگ نوشت: بایدن در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که می‌ خواهد آمریکا و ایران را به برجام برگرداند. از زمان روی کار آمدن وی، دولت بایدن پیشرفت چشمگیری برای رسیدن به این هدف نداشته است.

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد: می‌ شود گفت که دولت بایدن تحریم های نفتی‌ دوره ترامپ را ناسازگار با برجام تلقی‌ می‌کند. بر این اساس  به نظر می‌ رسد که ناظران بازار نفت باید حداقل برای این احتمال که دولت بایدن ممکن است به عنوان پیش شرط مذاکرات، برخی‌ یا تمام تحریم های نفتی‌ علیه ایران را لغو کند، آماده باشند.

این سایت نوشت: با نگاهی‌ به صادرات ایران، می‌توان دریافت که ایران تاکنون به تعهدات تولیدی و صادراتی خود عمل کرده است. در ماه ژانویه (دی) ایران ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که افزایشی‌ ۴۵۰ هزار بشکه ای در روز نسبت به ماه دسامبر (آذر) داشته است.

در ماه فوریه (بهمن)  ایران ۱.۳ میلیون بشکه در روز صادر کرد و در ماه مارس(اسفند)  این رقم به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

واضح است که ایران منتظر اجازه آمریکا برای افزایش فروش مخفی‌ نفت خود نیست. معنای آن برای بازار این است که در صورت کاهش تحریم ها، اگر ایران بتواند  نفت خود را به طور آشکار بفروشد، بازار با افزایش بسیار بزرگ و ناگهانی عرضه روبه رو نخواهد شد. این بدان معنی‌ است که قیمت نفت نباید بر اساس اخبار کاهش تحریم‌ها، زیاد سقوط کند. از طرف‌ دیگر معامله گران گاهی‌ اوقات بر اساس هیاهو و بدون درک کامل بازار واکنش نشان می‌دهند.

به نوشته این سایت، نکته دیگری وجود دارد که با منطق سنتی مغایرت دارد و در صورت تخفیف تحریم‌ها می‌تواند موجب افزایش قیمت شود. کاهش تحریم ها به این معنی‌ خواهد بود که مشتریان مخفی‌ ایران شاهد افزایش قیمت ها خواهند بود.در حال حاضر ایران نفت را با تخفیف اضافی می‌ فروشد، زیرا این فروش می‌ تواند برای دولت آمریکا تاثیراتی‌ داشته باشد.

در ادامه مطلب آمده است: در صورت کاهش تحریم ها، دلیلی‌ برای ادامه تخفیف توسط ایران وجود ندارد. بنابراین ممکن است کاهش تحریم‌های نفتی‌ علیه ایران به جای کاهش قیمت‌ها، باعث افزایش نرخ فروش نفت شود.

برچسب‌ها برجام نفت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام نفت ایران برجام نفت ایران اخبار کنکور تحریم های نفتی کاهش تحریم ها دولت بایدن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۳۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد

قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد دو هفته پس از التهابات ناشی از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی با کاهش مواجه شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پس از دو هفته التهاب ناشی از افزایش قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد، امروز قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند.

بر این اساس هر برند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی بین یک میلیون و 270 تا یک میلیون و 300 هزار تومان عرضه شده است.

هم‌چنین قیمت هر بسته کاغذ A4 نیز 20 هزار تومان کاهش داشته است. اما قیمت کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی با افزایش همراه بوده است.

کارشناسان دلیل افزایش قیمت کاغذ در بازار را به بی‌ثباتی نرخ ارز ربط می‌دهند،‌ بااین حال بازار از نظر عرضه با کمبودی مواجه نیست.

واردات 300 میلیون دلاری کاغذ تحریر در سال رونق تولید!

بر اساس آمارهای رسمی،‌ در سال 1402، میزان 276 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به‌ارزش 300 میلیون دلار وارد کشور شده است، این در حالی است که در سال قبل از آن یعنی سال 1401 که هنوز چرخ تولید داخلی هم راه نیفتاده بود،‌ این رقم 218 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • رهبر انقلاب در دیدار کارگران سراسر کشور: تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • واکنش باشگاه اسپانیایی به پیروزی تیم ملی فوتسال ایران/ تمجید از عملکرد لژیونر ایرانی
  • واکنش باشگاه اسپانیایی به پیروزی تیم ملی فوتسال ایران
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!