Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@12:18:04 GMT

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۴۱۹۵

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتضی خدمتکار گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم به مدت ۱۰ روز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت مصادف با هجدهم تا بیست و هفتم ماه رمبارک مضان برگزار می شود.

فراخوان اولین جشنواره عکس «کارآ» که با محوریت کار، اشتغال و ایمنی با هدف نمایش هر چه بیشتر فعالیت‌های مختلف در حوزه کار و مشاغل گوناگون برگزار می‌شود، منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای سیاست‌گذاری، مدیران و اعضای هیات داوری بخش‌های مختلف دومین جشنواره فیلم نوستالژیا معرفی شدند.

«جیانتو د روسی» گریمور معروف ایتالیایی و چهره‌پرداز فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته «مجید مجیدی»، در ۷۹ سالگی درگذشت.

ساعت شمس‌العماره واقع در مجموعه جهانی کاخ گلستان تهران که مدت‌ها خاموش بود، تعمیر و از روز دوشنبه-۲۳ فروردین ۱۴۰۰- صدای این ساعت دوباره به گوش رسید.

ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زیارتی ایران با حضور ۲۸ دفتر خدمات مسافرتی، شرکت گردشگری و جامعه تورگردانان در نمایشگاه مجازی بین‌المللی توریسم و جهانگردی برلین (ITB) معرفی شد.

هیات مدیره خانه سینما در اطلاعیه‌ای از تعطیلی این مجموعه از ۲۲ فروردین به مدت ۱۰ روز خبر داد.

افتخارات ایران در عرصه جهانی

فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری که سال گذشته به صورت آنلاین در ایران اکران شد، در ادامه حضور جهانی خود به جشنواره آتلانتا آمریکا راه پیدا کرد.

هنرمندان عرصه کاریکاتور ایران در بیست‌ودومین دوسالانه طنز گرافیکی کوبا درخشیدند و منتخب بخش‌های مختلف این دوسالانه شدند.

فیلم کوتاه «خورشیدگرفتگی» به کارگردانی رها امیرفضلی و علیرضا قاسمی به جشنواره‌ای در فرانسه راه پیدا کرد.

فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد، به عنوان تنها نماینده از ایران، به بخش مسابقه بین‌الملل هجدهمین دوره جشنواره فیلم آلیکانته «Alicante» در اسپانیا راه یافت.

مستند «نان مقدس» به بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ترنتو» در کشور ایتالیا راه یافت.  

فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی در چهل‌وپنجمین جشنواره سینمایی هنگ کنگ، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را در بخش اصلی  دریافت کرد.

«جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر، به جشنواره فیلم «موو» بلژیک و بیست و دومین دوره جشنواره «جیون جو» کره جنوبی راه یافت

فراسوی مرزها

«موزه بریتانیا» با از دست دادن ۹۱ درصد از بازدیدکنندگان خود، در بین موزه‌های معروف انگلیس بیشترین خسارت را از شیوع کرونا و قرنطینه سراسری متحمل شد.

یک نسخه کمیاب از اولین حضور «سوپرمن» در دنیای کمیک، به قیمت بی‌سابقه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار فروخته شد.

استودیو فیلمسازی سونی از تغییر در تاریخ اکران چهارمین قسمت از مجموعه انمیشینی هتل ترانسیلوانیا خبر داد. این انیمیشن که هتل ترانسیلوانیا: ترنسفورمانیا (Hotel Transylvania: Transformania) نام دارد، آخرین قسمت از چهارگانه محبوب هتل ترانسیلوانیاست که قسمت اول آن در سال ۲۰۱۲ اکران شد.  

بقایای یک شهر باستانی سه هزار ساله به جامانده از دوران «آمنهوتپ سوم»، در اُقصُر مصر کشف شد.

«مایک پنس» معاون اول «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، یک کتاب افشاگرانه از خاطرات خود پیش و پس از ورود به کاخ سفید منتشر می‌کند.

فهرست برندگان پنجاه‌وهشتمین دوره از جوایز قلم آمریکا اعلام شد و «راس گی» شاعر رنگین‌پوست آمریکایی جایزه بزرگ این دوره را از آن خود کرد.

«گودزیلا علیه کونگ» به کارگردانی «آدام وینگارد» پس از درخشش در گیشه جهانی، جدیدترین ساخته «کریستوفر نولان» یعنی فیلم علمی تخیلی «انگاشته» را پشت سر گذاشت و پرفروش‌ترین فیلم گیشه پساکرونایی آمریکا شد.

نامزدهای نهایی ششمین دوره از رقابت «عکاسی پرندگان» (BPOTY) در سال ۲۰۲۱، از بین ۲۲ هزار عکس از ۷۳ کشور جهان انتخاب و معرفی شدند.

در روزهایی که شیوع کرونا لزوم رعایت بهداشت را دوچندان کرده است، حراج‌خانه کریستیز یک مقاله قرن نوزدهمی در باب اهمیت شستن دست‌ها را به حراج می‌گذارد.

اسامی برندگان هفتادوچهارمین دوره جوایز سینمایی «بفتا» (BAFTA) درشاخه‌های مختلف اعلام شد و فیلم«سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» به کارگردانی «کلویی ژائو» ۴ جایزه از ۱۷ جایزه را به خانه بُرد.

نمایشگاه آرت بازل هنگ‌کنگ پس از غیبتی یک ساله، اردیبهشت امسال به مرکز کنوانسیون و نمایشگاه هنگ‌کنگ برمی‌گردد. یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌ها میان دوره حاضر از این رویداد با دوره‌های پیش از کرونا در تعداد گالری‌های شرکت‌کننده است. امسال این نمایشگاه میزبان غرفه‌هایی از ۱۰۴ گالری از ۲۳ کشور جهان است در حالی که تعداد این گالری‌ها در سال ۲۰۱۹، به ۲۴۲ مورد می‌رسید.

اعضای آکادمی گنکور در یک ویدئوکنفرانس نامزدهای نهایی جایزه گنکور ۲۰۲۱ را در سه شاخه رمان اول، رمان و زندگینامه اعلام کردند. 

نمایشگاه هنری آرت فریز لس‌آنجلس که پیش‌تر به دلیل شیوع کرونا از ماه فوریه به ژوئیه موکول شده بود و قرار بود از ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد ۱۴۰۰) به جای استودیو پارامونت در چند نقطه شهر لس‌آنجلس برگزار شود، لغو شد.

استارتاپ نورالینک متعلق به «ایلان ماسک» با کار گذاشتن چند تراشه به یک میمون کمک کرد با استفاده از ذهنش و بدون نیاز به حرکات دست، بازی ویدئویی انجام دهد. 

با گذشت دو سال از وقوع آتش‌سوزی مهیب در کلیسای نوتردام پاریس، تیم‌های مرمت همچنان درگیر جداسازی داربست‌های درهم تنیده هستند و بازسازی اصلی هنوز آغاز نشده است.

پوشش خبری گسترده «بی‌بی‌سی» از درگذشت «شاهزاده فیلیپ»، رکورد شکایت از تلویزیون انگلیس را شکست.

برچسب‌ها انگلیس فرانسه خانه سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایالات متحده آمریکا مصر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس فرانسه خانه سینما انگلیس فرانسه خانه سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایالات متحده آمریکا مصر اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۴۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

 اتابک نادری، دبیر این جشنواره، تاریخ و زمان اجرای آثار منتخب جشنواره که به شکل اجرای عموم در سالن‌ها و شهر‌های مختلف به صحنه می‌روند، مشخص شد.

مطابق این گزارش، ۱۵ نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد.

۱. نمایش «آبگینه» نوشته سعید تشکری و کرگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه می‌رود.

۲. نمایش «آبی‌گونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه می‌رود.

۳. نمایش «تولد یک سالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلی‌راد در شهر مشهد، در تماشاخانه استاد حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد داشت.

۴. نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت.

۵. نمایش «روز‌های اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت.

۶. نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت.

۷. نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از ۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومیِ صحنه‌ای خواهد داشت.

۸. نمایش «دارشکنه» نوشته و به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در تالار استاد لایق شیراز به صحنه خواهدرفت.

۹. نمایش «دل لرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرام‌زاده از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهر تبریز به صحنه خواهدرفت.

۱۰. نمایش «صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه در سالن بلک باکس شهر ساری به صحنه خواهدرفت.

۱۱. نمایش «کان لم یکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر تهران به صحنه می‌رود.

 ۱۲. نمایش «یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۳. نمایش «گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۱۴. نمایش «گوهر» نوشته سیروس همتی و به کارگردانی سید محسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه هنر شهر تربت حیدریه اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۵. نمایش «هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسن‌زاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه می‌رود.

۱۶. همچنین نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در سالن استاد لایق شهر شیراز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • «رد پا» مسافر ایتالیا شد
  • «زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»
  • جشنواره کتاب پاریس ۲۰۲۴ پس از بولونیا برگزار شد/فاصله با دوره اوج
  • برتری دو مستند چهارمحال و بختیاری در نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • جشنواره شبکه تهران در اولین ماه بهار