Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برگزاری کلاس‌های عملی به صورت حضوری در این روز‌های کرونایی به معضل اساسی برای قشر دانشگاهی تبدیل شده است، مشکلی که بی تدبیری مسئولان وزارت علوم در آن می‌تواند سلامت دانشجویان را به مخاطره انداخته و روز به روز میزان آمار مبتلایان، بستری شدگان و مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاد ملی مقابله با کرونا هم به منظور جلوگیری از عقب ماندگی دانشجویان از دروس مربوطه اجازه برگزاری کلاس‌های عملی را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تنها در شهر‌های آبی و زرد صادر کرده و در مقابل به منع برگزاری این قبیل از دروس در شهر‌های نارنجی و قرمز پرداخته است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تبع ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه‌های سراسر کشور این ابلاغیه را صادر کرده و دانشگاه‌ها هم مطابق آن تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و به اطلاع دانشجویان غیر بومی رسانده اند که امکان برگزاری دروس عملی در شهرهای آبی و زرد و حضور در خوابگاه وجود دارد.  در برخی از شهر‌ها به ویژه تهران که در وضعیت زرد قرار داشته است کلاس‌های عملی برگزار شده، اما برگزاری این کلاس ها در سایر شهر‌ها مستلزم بهتر شدن شرایط است که البته با توجه به وضعیت قرمز فعلی تمامی تصمیمات به تعویق افتاده است. 

برگزاری دروس عملی در شهرهای آبی و زرد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در گفت‌وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری دروس عملی اظهار کرد: تلاش بر این است که با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطقی که در وضعیت آبی و زرد قرار دارند با تعداد کمتری از گروه‌های دانشجویی بخشی از دروس عملی که امکان ارائه آن‌ها به صورت مجازی وجود ندارد به صورت حضوری ارائه شوند.

برگزار نکردن دروس عملی در شهرهای زرد برای حفظ سلامت دانشجویان 

حیدر میرفخرالدینی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برخی از استان‌ها در برگزاری دروس عملی با یک دیگر تفاوت دارند به این معنا که در برخی شهر‌های زرد دروس عملی برگزار شدند، اما در بعضی‌ شهرهای زرد دیگر با نظر معاونان آموزشی چنین اتفاقی نیفتد چرا که سلامت دانشجویان بیشتر حائز اهمیت بود.

کلاس‌های عملی نباید در هیچ شهری برگزار شوند

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کشور از نظر بیماری کرونا به ۴ رنگ قرمز، زرد، نازنجی و آبی تقسیم شده است.

او افزود: طی چند روز اخیر شاهد رشد شهر‌های قرمز بوده ایم و باید گفت که برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت علوم در این دوران ملغی شده و به صورت مجازی برگزار می‌شوند.

فرهادی تصریح کرد: در جلسات هماهنگی و متفاوتی که در وزارت بهداشت با دانشگاه‌های مختلف بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کرده ایم، برگزاری کلاس‌های عملی و تئوری به صورت حضوری ممنوع شده است.

او با بیان اینکه می‌توان از چند طریق آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا را در زمان برگزاری دروس عملی کاهش داد، تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها بتوانند کلاس‌های عملی را به زمان بعد از کرونا موکول کنند بنابراین نباید در حال حاضر آن‌ها را در هیچ شهری برگزار کنند یا اینکه آن‌ها را به شیوه مجازی و تخصصی ادامه دهند تا سلامت دانشجویان به خطر نیفتد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: اگر دانشجویان مجبور به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی بودند یا قصد فارغ التحصیلی داشته اند باید حتما با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تایین ۴ متر فضا به ازای یک نفر یعنی با حضور تعداد اندکی دانشجو در یک کلاس و تامین تهویه مناسب با توجه به جهش ویروس کرونا کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنند.

فرهادی گفت: در خواست ما از همه دانشگاه‌ها این بوده که تا حد امکان تعامل ارتباطی به دانشگاهیان انجام شود تا آن‌ها برای شرکت در کلاس‌های عملی مجبور به سفر‌های استانی نشوند، یعنی اگر دانشجویی در محل سکونت خود می‌تواند کلاس‌های عملی را بگذراند بهتر است که شرایط مهمانی را به صورتی تسهیل کنند تا این افراد دروس عملی را در شهر زندگی خود اخذ کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: با رعایت هرچه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی می‌توانیم تا حد امکان از شیوع و گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

فرهادی افزود: نظر ما این است که دروس عملی در هیچ کدام از شهر‌های آبی، زرد، نارنجی و قرمز به صورت حضوری برگزار نشوند، بلکه دانشجویان آن‌ها را از شیوه‌های مجازی با تدابیری که دانشگاه ها اندیشیده اند، دنبال کنند یا اینکه زمان آن را به تعویق بیندازند و در صورت اجبار به برگزاری دروس عملی حتما از تردد بین استانی و بین دانشگاهی خودداری شود و عملا شیوه نامه‌های بهداشتی با جدیت و با دقت بیشتر کنترل و نظارت شود.

برگزاری دروس عملی در شهرهای زرد هشداری برای به خطر افتادن سلامت دانشجو

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاری کلاس‌های عملی اظهار کرد: اگر دروس عملی در شهر‌های زرد بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی دانشجویان برگزار شود، صد درصد باعث به خطر افتادن سلامت قشر دانشگاهی خواهد شد بنابراین رعایت قواعد بهداشتی امری لازم و ضروری است.

او افزود: دروس عملی را نمی‌توان به صورت مجازی برگزار کرد، اما دانشگاه‌ها باید دروس تئوری را حتما به صورت غیر حضوری برگزار کنند تا سلامت دانشجویان به خطر نیفتد.

لزوم اندیشیدن تدابیر مناسب وزارت علوم برای برگزاری دروس عملی تنها در شهرهای آبی

در حال حاضر که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری دروس عملی را در شهر‌های آبی و زرد به دانشگاه‌های سراسر کشور داده است، این سوال پیش می‌آید که چرا وزارت علوم چنین درخواستی را قبول کرده و آن را به تمامی موسسات آموزش عالی ابلاغ کرده است و چرا در این زمینه هیچ واکنشی از خود در برابر وزارت بهداشت نشان نداده است؟!

این درحالی است که برخی از دانشجویان ساکن در شهر‌های زرد و خانواده‌های آن‌ها نگران تردد در اماکن عمومی و حضور در کلاس‌های دانشگاه برای گذراندن دروس عملی بوده اند، چرا که شرکت در این کلاس‌ها یا مستقر شدن در خوابگاه‌ها هر چند با تعداد بسیار اندک و حتی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند سلامت دانشجویان را به مخاطره بیندازد. 

در حال حاضر بی تدبیری مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمعیت بسیار زیادی از قشر دانشجویی را با ترس و واهمه مواجهه کرده است از این رو برخی محصلان برای اینکه سلامتشان به خطر نیفتد اقدام به حذف دروس عملی در ترم جاری کرده اند بنابراین این وزارت خانه موظف است برای حفظ سلامت دانشجویان به هیچ عنوان اجازه برگزاری دروس عملی را در شهر‌های زرد ندهد.

بیشتر بخوانید

دروس عملی در شهر‌های آبی و زرد برگزار می‌شوند/ دانشجویان گرفتار اما و اگر‌های تشکیل کلاس‌ها شده اند

هم اکنون که کشور با وضعیت قرمز مواجه شده و به گفته زالی، مدیریت ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران کمتر از ۱۲ شهر دارای وضعیت آبی، زرد و نارنجی هستند بنابراین تمامی کلاس‌های عملی هم کنسل شده اند، اما انتظار می‌رود تا مسئولان وزارت علوم بعد از اینکه پایتخت از وضعیت قرمز درآمد با اخذ تصمیمات درست تنها به شهر‌های آبی مجوز  برگزاری دروس عملی را دهند و با اتخاذ یک تصمیم نامناسب برای حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس‌های عملی یا کارگاهی باعث انتشار ویروس کرونا در میان دانشجویان نشوند و تا زمان عادی‌تر شدن شرایط برای برگزاری چنین دروسی دست نگهدارند تا امید خانواده ها برای فارغ التحصیلی فرزندان شان رنگ نبازد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دروس عملی ویروس کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشگاه خبرنگاران جوان ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری کلاس های عملی دروس عملی در شهرهای برگزاری دروس عملی سلامت دانشجویان دروس عملی در شهر شهر های زرد صورت حضوری آبی و زرد وزارت بهداشت دروس عملی ویروس کرونا شهر های آبی دانشگاه ها وزارت علوم گفت وگو شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۴۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) لینگشی L؛ وقتی هوندا و دانگ فنگ اتصال برقرار می‌کنند!

لینگشی ال اولین محصول این خانواده چینی/ژاپنی است که در کلاس سدان عرضه می‌شود. طراحی بدنه این خودرو یک کلاس هندسه تمام عیار است، زیرا هر جای بدنه را که نگاه کنید زوایا و خطوط تند و تیزی را مشاهده می‌کنید.

به گزارش عصر ایران، سال گذشته هوندا و دانگ فنگ همکاری‌های جدیدی را در راستای معرفی یک برند الکتریکی جدید برای بازار چین آغاز کردند تا لینگشی شکل بگیرد. اکنون این تلاش‌ها به ثمر نشسته و از مرحله مفهومی عبور کرده است، زیرا لینگشی آماده ورود به بازار چین شده است.

لینگشی ال اولین محصول این خانواده چینی/ژاپنی است که در کلاس سدان عرضه می‌شود. طراحی بدنه این خودرو یک کلاس هندسه تمام عیار است، زیرا هر جای بدنه را که نگاه کنید زوایا و خطوط تند و تیزی را مشاهده می‌کنید.

داخل کابین نیز طراحی فناورانه و رادیکالی از همین نظر دارد. تمامی کنسول اصلی جلو به نمایشگر‌های دیجیتال اختصاص یافته است. مجموعا ۵ نمایشگر در این قسمت جانمایی شده که ۲ نمایشگر در طرفین مربوط به نمایش اطلاعات آینه‌های جانبی دیجیتال لینگشی ال است.

اطلاعات پیشرانه الکتریکی و جزئیات بیشتر در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. اما منابع غیر رسمی از تک موتور الکتریکی ۲۱۵ اسب بخاری برای آن خبر داده اند. ابعاد خودرو نیز ۴۸۳۰ میلیمتر در طول، ۱۸۴۵ میلیمتر در عرض، ۱۵۰۳ میلیمتر در ارتفاع و ۲۷۳۱ میلیمتر در فاصله بین محور‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.

لینگشی ال

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • درخواست بسیج اساتید برای به روز شدن محتوای دروس معارف اسلامی
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 
  • ضرورت توجه به مطالبات پرستاران در مازندران
  • آمادگی دادگستری شاهرود برای تعاملات آموزشی و پژوهشی با دانشگاه آزاد
  • (عکس) لینگشی L؛ وقتی هوندا و دانگ فنگ اتصال برقرار می‌کنند!
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • همه دستگاه‌ها باید برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف برنامه‌ای جامع و عملی داشته باشند