Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اظهارات مداخله‌جویانه امارات علیه ایران و برجام، موضع گیری روسیه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، درخواست خانواده قربانیان 11 سپتامبر درباره نقش عربستان در این حملات، دستور نخست‌وزیر عراق برای آغاز تحقیقات فوری درباره حمله به اربیل و هذف قرار گرفتن کاروان نظامی آمریکا در عراق از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات مداخله‌جویانه امارات علیه ایران و برجام

«یوسف العطیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن گفت، دولت آمریکا باید از اهرم‌های فشار دولت قبلی برای رسیدن به توافق بهتر با ایران استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، العطیبه در کنفرانسی ویدئویی گفت: «شما (آمریکایی‌ها) روی صندلی راننده هستید تا به نقطه‌ای برسید که ما می‌توانیم درخصوص کاستی‌های برجام نشان دهیم».

این دیپلمات اماراتی، کاستی‌های برجام را مدت زمان آن، در بر نگرفتن مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران و تداوم غنی‌سازی محدود اورانیوم توسط این کشور دانست.

العطیبه در ادامه ادعاهایش گفت: «چرا آن‌ها باید بتوانند غنی‌سازی داشته باشند که نهایتاً می‌تواند آن‌ها را به برنامه نظامی برساند، در حالی که شرکا و متحدان شما برنامه هسته‌ای بدون غنی‌سازی و بدون فراوری مجدد را دارند؟»

این مقام اماراتی افزود: «فرض کنیم که به برجام بازگشتید، چه چیزی کشورهای منطقه را از این کار منع می‌کند که به سراغ آمریکا بیایند و بگویند ما هم توافقی مانند آنچه ایرانی‌ها به دست آوردند می‌خواهیم؟»

العطیبه مدعی شد: «اولویت‌ها مهم هستند. شما امروز اهرم فشاری دارید که سال ۲۰۱۵ نداشتید، منطقه عوض شده است و تحرکات تغییر کرده‌اند».

پیش‌تر نیز یک مقام عربستان سعودی به رویترز گفته بود، هرگونه احیای برجام باید نقطه شروعی برای دخیل کردن کشورهای منطقه در گفت‌وگوهای بعدی باشد.

از سوی دیگر «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه بر ضرورت مشارکت کشورهای عضو این شورا در مذاکرات برجام تأکید کرد.

موضع گیری روسیه درباره نشست کمیسیون مشترک برجام

«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام را مثبت ارزیابی کرد.

اولیانوف در پیامی توئیتری نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام به اتمام رسید. این نشست با چند دیدار غیر رسمی در چارچوب‌های مختلف از جمله در سطح کارشناسان، ادامه پیدا خواهد کرد. فضای کلی مثبت است. اگر لازم باشد کمیسیون دوباره برگزار می‌شود».

این دیپلمات روس ساعتی بعد در پیامی دیگر نوشت: «امروز برای اولین بار، نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در برجام (به‌جز ایران) با ریاست نمایندگی آمریکا در نشستی رسمی در وین دیدار کردند تا درباره تلاش‌های در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند».

درخواست خانواده قربانیان 11 سپتامبر درباره نقش عربستان در این حملات

خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر در آمریکا از سازمان اطلاعات ملی این کشور خواستند اسناد و تحقیقات درباره این حملات و نقش سعودی‌‌ها در آن را از حالت طبقه‌بندی شده و سری درآورد.

این خانواده‌ها امروز پنجشنبه در نامه‌‌ای مشترک به «آوریل هاینز»، رئیس این سازمان از او خواستند گزارش دفتر تحقیقات فدرال «اف‌.بی‌.آی» را که شامل تحقیقات چند ساله درباره نقش سعودی‌ها در تسهیل این حملات است، منتشر کند.

در این نامه آمده است:‌ «۲۰ سال است که دولت ما شواهد و ادله نقش عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ را مخفی می‌کند. استفاده از عبارت سری بودن در این پرونده که بر دست داشتن سعودی‌ها در این حملات سرپوش می‌گذارد، با ارزش‌‌های اساسی ما در تعارض است».

خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر تأکید کردند که آن‌ها همچنان برای تحقق عدالت و پاسخگو کردن مرتکبان این حمله تلاش می‌کنند و در ماه‌های گذشته نشانه‌هایی از شفافیت در این پرونده دیده‌اند ولی ناکافی است.

بر اساس گزارش رسانه‌‌های آمریکا، خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر همچنین از وعده انتخاباتی جو بایدن در التزام به شفافیت و پاسخگو کردن به صورت کلی استقبال کرده و گفتند که عدالت برای این خانواده‌ها یک تعهد اخلاقی است.

بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر به انتشار گزارش اخیر درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی»، رونامه‌نگار سعودی-آمریکایی در کنسولگری ریاض در استانبول توسط مسئولان سعودی اشاره کرده و گفتند که انتشار این گزارش بعد از گذشت سه سال از وقوع این قتل در عین این که او (خاشقچی) یک شهروند آمریکایی است، در تضاد آشکار با امروز و فردا کردن در پرونده‌ای است که ۳ هزار آمریکایی در آن کشته شده و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.

در حادثه ۱۱ سپتامبر که برجهای دوقلو تجارت جهانی هدف قرار گرفت، ۱۹ نفر در هواپیماربایی شرکت داشتند که ۱۵ تن از آن‌ها شهروند سعودی بودند. به رغم این مشارکت، دولت‌های آمریکا تاکنون به دلیل روابط با ریاض و منابع سعودی‌ها برای واشنگتن، به صورت جدی این پرونده را پیگیری نکرده‌اند.

دستور نخست‌وزیر عراق برای آغاز تحقیقات فوری درباره حمله به اربیل

«یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز پنجشنبه، در بیانیه‌ای از دستور نخست‌وزیر مبنی بر آغاز تحقیقات فوری درباره حملات دیشب در اربیل خبر داد.

منابع خبری، شامگاه روز گذشته، از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل و پایگاه نظامیان ترکیه در شمال عراق خبر دادند.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «السومریه»‌، سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق تأکید کرده است که امنیت عراق، مسئولیت دولت و نیروهای امنیتی با تمام تشکیلات آن است.

طبق این بیانیه، مصطفی الکاظمی حمله شامگاه روز گذشته را «اقدامی تروریستی» خوانده و هدف از آن را از بین بردن امنیت در عراق دانسته است.

در ادامه بیانیه مذکور آمده: «در زمانی که نیروهای امنیتی باشکوه‌ترین لحظات را در دفاع از میهن، مبارزه با تروریسم و اشکال مختلف جنایت رقم می‌زنند، برخی سعی دارند هرج مرج ایجاد کنند و امنیت و ثبات [کشور] را از بین ببرند که این مسئله مردود است و با قدرت قانون و انسجام ملت عراق مواجه خواهد شد».

شامگاه چهارشنبه، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر و کانال «صابرین نیوز» گزارش دادند که صدای چند انفجار در شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق شنیده شده است.

پس از این گزارش، خبرنگاران عراقی اصابت حداقل یک راکت به داخل پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه را تأیید کردند.

از سوی دیگر، منابع عراقی از حمله به پایگاه نظامیان ترکیه‌ای در شمال عراق خبر دادند که پس از انتشار این گزارش، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای، ضمن اشاره به هدف قرار گرفتن پایگاه زلیکان در منطقه بعشیقه، اعلام کرد که یک نظامی ترکیه‌ای در این حمله کشته شده است.

هذف قرار گرفتن کاروان نظامی آمریکا در عراق

منابع آگاه در عراق از هدف قرار کاروان لجستیک نظامیان آمریکا در استان الانبار خبر دادند.

رسانه‌های نزدیک به مقاومت از جمله صابرین نیوز پنجشنبه شب گزارش دادند که این کاروان نظامی لجستیک که شامل چند خودرو و کامیون حامل راکت و موشک بوده، در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در «عین الأسد» هدف قرار گرفته شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این کاروان در کیلومتر ۱۶۰ جاده الانبار هدف بمب کنار جاده‌ای قرار گرفته و گروه عراقی اصحاب الکهف مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

عین الأسد بزرگترین پایگاه غیرقانونی آمریکا در استان غربی الانبار بوده و میزبان بیشترین نظامیان این کشور است.

دیروز نیز بخش نظامی فرودگاه شهر اربیل که آمریکا از آن به عنوان پایگاه استفاده می‌کند، هدف حمله پهپادی قرار گرفت و این مسئله باعث آتش‌سوزی در این بخش شد که بر اثر آن، یک پیمانکار آمریکایی زخمی شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز سوم رمضان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز سوم رمضان نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز تحقیقات فوری درباره حملات یازده سپتامبر خانواده قربانیان دستور نخست وزیر پایگاه نظامیان نخست وزیر عراق پایگاه نظامی نقش عربستان درباره نقش خانواده ها هدف قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد، از کنگره آمریکا خواست تا لایحه کمک‌های خارجی را که مدت‌هاست مسکوت مانده است، تصویب کند.

به گزارش مشرق، «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که «با ملاحظه‌کاری، خوش‌بین» است که قانونگذاران آمریکایی بتوانند آن لایحه داغ مورد مناقشه را که ۶۱ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص می‌دهد، در نهایت تصویب کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز شنبه در مورد این بسته رای‌گیری کند. این پیشنهاد شامل تامین مالی برای رژیم صهیونیستی و همچنین هند و اقیانوس آرام است. روسیه می‌گوید هرگونه کمک تازه آمریکا به اوکراین تفاوتی در میدان جنگ ایجاد نخواهد کرد، زیرا وضعیت در خط مقدم برای کی‌یف «نامطلوب» به نظر می‌رسد.

درباره کمک‌های امنیتی ایالات متحده، نخست‌وزیر اوکراین چهارشنبه در واشنگتن طی مصاحبه با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به اینکه پول هر چه قدر هم زود برسد، باز هم دیر است، گفت: ما دیروز به این پول نیاز داریم، نه فردا، نه امروز.

او افزود: اگر از ما محافظت نکنید، اوکراین سقوط خواهد کرد... بنابراین سیستم جهانی و امنیت جهانی نابود خواهد شد و همه جهان باید یک سیستم امنیتی جدید پیدا کنند.

نخست‌وزیر اوکراین افزود: یا درگیری‌های زیادی رخ خواهد داد، بسیاری از این نوع جنگ‌ها، و در نهایت می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

این اولین بار نیست که اوکراین چنین هشدار نگران‌کننده‌ای در مورد عواقب شکست احتمالی خود صادر می‌کند. سال گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر روسیه در مناقشه پیروز شود، می‌تواند بعدا به لهستان حمله کند و جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

اما مقامات کرملین چنین ادعاهایی را به سخره گرفته‌اند و آن را ترساندن غربی‌ها می‌دانند. ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهادات مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به‌روزی به اروپای شرقی حمله کند را «کاملا بیهوده» خوانده و رد کرد. روسیه هرگز به کشوری در داخل ناتو که شامل لهستان هم می‌شود، حمله نکرده است. پیمان دفاع جمعی ناتو به این معناست که حمله به یک عضو، حمله به همه است.

در مصاحبه روز چهارشنبه، از نخست‌وزیر اوکراین در مورد ادعای اخیر مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مبنی بر آلوده شدن اعضای حزب خود به تبلیغات روسیه سوالی پرسیده شد. شمیهال گفت: ما باید درک کنیم که اطلاعات نادرست و پروپاگاندا در اینجا، در ایالات متحده بر بسیاری از مردم، در اتحادیه اروپا بر بسیاری از افراد، مانند اوکراین تأثیر می‌گذارد.

مخالفان از جناح راست حزب جمهوری خواه، ماه‌هاست که کمک احتمالی به اوکراین را مسدود کرده‌اند. برخی از این قانونگذاران با ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک به خارج از کشورشان، بدون تصویب بودجه‌ای برای امنیت مرزی ایالات متحده و مکزیک مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل