Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@15:08:20 GMT

هلال| گناهی که حتی مانع پذیرش توبه است/ ماجرای «سید سکوت» در قم

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۵۰۲۰

هلال| گناهی که حتی مانع پذیرش توبه است/ ماجرای «سید سکوت» در قم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی سعیدیان در سومین قسمت این برنامه با اشاره به اینکه موضوع سخنرانی‌هایش در خصوص عوامل حبس دعا و عدم استجابت دعاست اظهارداشت: استنداد این مباحث به این بخش از دعای کمیل است که می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ» یعنی خدایا! من می‌دانم گناهانی انجام داده‌ام که موجب شده، دعای من حبس شود و اجابت نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مردم به دنبال این هستند که زودتر به حاجات خود برسند و عده‌ای نیز از این خواست مردم سوءاستفاده می‌کنند، تصریح کرد: این درحالی است که براساس روایات، عمده عوامل حبس دعا ناشی از صفات اخلاقی انسان است. یکی از مهمترین عواملی که موجب حبس دعا و عدم اجابتش می‌شود، این است که آبروی دیگران را ببریم.

سعیدیان افزود: در روایتی از پیامبر(ص) داریم: «مَنْ تابَ وَ لَم یرضِ الخُصماءَ فَلَیسَ بتائِبٍ» یعنی ای مردم، اگر فک می‌کنید توبه کنید و خدا می‌بخشد اما در دوران زندگی آبروی فردی را برده‌اید، فرضا بر سر او دادی زدید، پشت سرش حرفی زدید، می‌توانستید کمکی به او کند اما دریغ کردید و موجب دل شکستگی او شدید، بدانید تا دم مرگ هم توبه کنید، خدا این توبه را نمی‌پذیرد. وقتی توبه پذیرفته نمی‌شود، به تبع دعای فرد هم مستجاب نمی‌شود.

این سخنران مذهبی گفت: این روزها متاسفانه این آبروبری از دیگران زیاد شده است و افراد به راحتی زبان باز می‌کنند و آبروی افراد را می‌برند. در حالی که خداوند متعال به هیچ‌عنوان دعای چنین فردی را مستجاب نمی‌کند. مواقعی باید سکوت کرد و از خدا باید خواست که این سکوت کردن را به ما بیاموزد.

وی ادامه داد: فردی در حوالی شهر قم وجود داشت به نام سید سکوت. سوال شد که چرا او را سید سکوت می‌نامند آیا نام فامیلی اوست. گفتند: خیر او یاد گرفته است در جاهایی که باید و لزومی ندارد، سکوت کند. متاسفانه ما به راحتی در هر موقعیت و زمانی، زبان باز می‌کنیم که باید یاد بگیریم، سکوت کنیم.

سعیدیان با اشاره به اینکه هتک آبرو از دیگران یک عقوبت دیگر هم دارد، تصریح کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر کسی، آبرویی از بندگان خدا را ببرد، خدا متکفل شده است، تا حتی اگر در پستوی خانه‌اش هم پنهان شده باشد، یک ایرادی از او پیدا کند و آبرویش را ببرد» بنابراین تا فرصت است و زمان داریم هم کنترل زبان خود را در دست بگیریم و هم اگر آبرویی بردیم اعاده حیثیت و جبران کنیم. شاید لازم باشد در میان جمعی برویم و عذرخواهی کنیم که سخت است اما باید بدانیم اثر بسیار زیادی دارد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: برنامه هلال ماه رمضان سید سکوت توبه دعای کمیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان: کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع وارد غزه شوند

رژیم صهیونیستی اکنون بزرگترین قحطی ساخته دست بشر را به مردم غزه تحمیل کرده است. تل آویو با عدم اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، در حال نسل کشی فلسطینیان است؛ موضوعی که حتی صدای نزدیک‌ترین شرکای این رژیم را نیز درآورده است. 

به گزارش الجزیره، آنالنا باربوک، وزیر خارجه آلمان که اکنون برای انجام سفر‌های دوره‌ای در خاورمیانه به سر می‌برد، اعلام کرد غزه اکنون نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه بیشتری است. 

وی طی سفر به سرزمین‌های اشغالی و پس از دیدار با مقامات صهیونیست در تل آویو خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از وقوع قحطی در غزه باید کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و مشکل وارد این باریکه شود. شرایط انسانی در غزه جهنمی است. 

وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده از سوی صهیونیست‌ها در روند امدادرسانی به فلسطینیان، تاکید کرد: سازمان‌های بین المللی باید بتوانند کمک‌های حیاتی به مردم را بدون مانع برای فلسطینیان تامین کنند. دولت آلمان به همین منظور کمک‌های خود به برنامه جهانی غذا را افزایش داده و ۱۰ میلیون یورو دیگر به این سازمان پرداخت می‌کند. 

روز یکشنبه تل آویو به سازمان ملل اطلاع داد که دیگر اجازه ارسال کمک‌های غذایی از سوی سازمان آنروا به شمال غزه را نخواهد بود. این در حالی است که آنروا با ۱۳ هزار نیرو در غزه، ستون فقرات کمک رسانی‌ها به مردم محسوب شده و این اقدام با هدف گسترش نسل کشی در این باریکه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آنروا: اسرائیل مانع کمک‌رسانی به شمال غزه می شود
  • سرپرست شمس آذر: عدم تمرکز مانع نتیجه‌گیری شمس آذر شد/ بازی با ذوب‌آهن آغاز دوباره‌ ای برای ماست
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۰۱+صوت
  • اجرای نمایشنامه‌ای از حسین کیانی
  • اهمیت استغفار در بیان رهبر معظم انقلاب
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • گمشده ارتفاعات قیزقاپان پیرانشهر پیدا نشد/کولاک شدید، مانع ادامه جست‌وجو
  • اندروید ۱۵ نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند
  • آلمان: کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع وارد غزه شوند
  • توبه چه تاثیری در جرایم حدی و تعذیری دارد؟/ تاثیر توبه مجرم در مجازات