Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@13:04:10 GMT

«شورای ترک» سکوی پرتاب ترکیه به بازارهای نظامی منطقه

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۵۴۷۴

«شورای ترک» سکوی پرتاب ترکیه به بازارهای نظامی منطقه

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی نتایج نشست اخیر شورای کشورهای ترک زبان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: نشست مجازی 31 مارس سران کشورهای «شورای ترک» که با حضور رؤسای جمهور ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان کشورهای عضو و ترکمنستان و مجارستان به عنوان کشورهای ناظر برگزار شد، حاکی از افزایش تلاش‌ها و گسترش دامنه موضوعات مورد بحث در چارچوب این شورا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانگونه که اعلام شد، شیوع کرونا در قزاقستان مانع برگزاری این نشست در منطقه «ترکستان» قزاقستان شد ولی دایر شدن آن در تاریخ تعیین شده از طریق مجازی حاکی از اهمیتی است که کشورهای عضو و ناظر برای آن قائل هستند.

البته فعلا تاثیر و نفوذ این شورا بر گستره وسیع جهان ترک به صورت بالقوه است. برای کشورهای عضو شورای ترک پرسش اصلی این است که تا کجا آماده هماهنگی مواضع سیاسی خود نسبت به مسائل و موضوعات روابط بین الملل هستند؟

علیرغم امضای «بیانیه نخجوان» که در آن بر اهمیت مشاوره در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین المللی مرتبط با منافع جهان ترک تاکید می‌شد، به استثنای موارد نادر و از جمله محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه در سال 2020 و حمایت از آذربایجان در امر پایان دادن به اشغال «قره باغ»، دیگر هیچ نمونه‌ای از مواضع واحد و هماهنگ کشورهای عضو این شورا مشاهده نشده است.

در مجموع شورای ترک همچنان نقش بستری برای بحث و بررسی همکاری‌های فرهنگی، بشردوستانه، زبانی و همچنین چشم انداز تعاملات اقتصادی، حمل و نقلی و لجستیکی را ایفا می‌کند.

کشورهای عضو این شورا بیشتر روی آن زمینه‌ از تعامل و همکاری تاکید می‌کنند که با منافع ملی آنها همسویی داشته باشد. به این دلیل بیشتر آنها در مقطع کنونی  اقتصاد، تجارت، حمل و نقل، سرمایه گذاری و امور مالی را از مهم ترین عرصه برای همکاری می‌دانند.

با این حال ترکیه ضمن تایید اهمیت این عرصه‌ها، بر لزوم تبدیل شورا به یک سازمان بین المللی تمام عیار تاکید می‌کند.

در سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست یادشده سران، به صراحت دیده شد که «آنکارا» به دنبال تامین جایگاه جدی‌تر این شورا در منطقه است. هرچند این موضوع را «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در نشست قبلی مطرح کرده بود، اما به نظر می‌رسد ذینفع اصلی وضعیت جدید این شورا ترکیه خواهد بود.

در هر صورت تصمیم در مورد وضعیت حقوقی شورا به نشست بعدی سران که قرار است در اواخر سال جاری میلادی در ترکیه دایر گردد، موکول شد. اما بدیهی است که برای ترکیه بحث «حضور واقعی و بلندمدت» در منطقه مهم بوده و زمینه جهت مشارکت در تمام فرایندهای عمده منطقه‌ای، از حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی گرفته تا تعاملات سیاسی را فراهم می‌کند.

کشورهای آسیای مرکزی آماده حمایت از ترکیه هستند، به ویژه اینکه اکنون ارتباط حمل و نقلی مستقیم بین آذربایجان و ترکیه از طریق دهلیز «زنگلان» فراهم شده و چشم انداز تجاری و اقتصادی گسترده‌ای را برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کند. این امر همزمان امکان می‌دهد تا این کشورها بتوانند به روابط اقتصادی خارجی خود تنوع بخشند و همچنین به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد که این سازمان گرایش فرهنگی، زبانی و اقتصادی بیشتری خواهد داشت و بعید است در آینده‌ای قابل پیش بینی بتواند به صورت یک سازمانی که در آن تعاملات سیاسی و تدوین مواضع واحد و هماهنگ شکل بگیرد، تبدیل شد.

حداقل نباید انتظار داشت که ازبکستان از ابتکارات سیاسی ترکیه چه در منطقه و چه در روابط بین الملل حمایت کند، زیرا به طور سنتی ازبکستان در مورد روابط منطقه‌ای و سیاست‌های جهانی دارای دیدگاه های خاص خود است.

قزاقستان فقط از آن عده از ابتکارات و اقداماتی حمایت خواهد کرد که به تقویت جایگاه این کشور در سیستم روابط بین الملل و سهم آن در امنیت بین المللی یا حل مشکلات جهانی کمک کند.

قرقیزستان معمولا دنبال طرح ابتکارات سیاسی و اقتصادی نبوده و به این دلیل که هنوز چشم انداز روابط منطقه‌ای و موقعیت بین المللی روشنی را ترسیم نکرده است و در این سازمان نقش کنشگری نخواهد داشت.

با این وجود نشست مجازی «ترکستان» حل مسائل مهم را به اجلاس آتی در ترکیه واگذار کرد که تصویب اسناد جدید پایه و برنامه‌ای نظیر «چشم انداز ترکی 2040» و «استراتژی توسعه شورای ترکی 2020-2025» از آن جمله خواهد بود.

ضمناً این اسناد در دسترس عمومی قرار نداشته و صحبت در مورد محتوای آنها سخت است. از سوی دیگر این موضوع عجیب و غریب به نظر می‌رسد زیرا بر اساس بیانیه‌های رسمی، همکاری‌ در چارچوب شورای ترک به صورت باز و شفاف انجام می‌شوند.

با این حال می‌توان حدس زد که محرمانه‌تر شدن فضای این سازمان احتمالاً با پیشنهادات ترکیه جهت همکاری‌های سیاسی، نظامی و صنایع دفاعی با کشورهای آسیای مرکزی ارتباط داشته و فعلا آمادگی بحث و گفت‌وگو های صریح در این زمینه را ندارند.

حداقل این نکته عجیب به نظر می‌رسد که پس از سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به قزاقستان و ازبکستان در نوامبر سال 2020 و انعقاد توافق‌نامه‌های همکاری نظامی، آموزشی و مساعدت فنی با این دو کشور، «آنکارا» سعی در طرح پیشنهادات مشابه در چارچوب شورای ترک نمی‌کند.  

ظاهرا ملاحظات بیش از حد معمول ترکیه در حوزه‌های نظامی کشورهای آسیای مرکزی و واکنش‌های احتمالی روسیه و چین در میان است که برای منافع ملی خود در منطقه (به ویژه در زمینه صادرات تجهیزات نظامی) تهدید تلقی خواهند کرد.

ترکیه طی 10 سال گذشته موفق به افزایش سهم خود در صادرات اسلحه در سطح جهانی شده است (سهم آن تنها یک درصد از صادرات تسلیحات بوده و در سال 2019 حدود 250 میلیون را تشکیل داده است). با این وجود آذربایجان تصمیم به تجدید تجهیزات نظامی ارتش و انجام اصلاحات گرفته و در این زمینه متکی به  توانایی‌های صنایع نظامی ترکیه خواهد بود.

به طور طبیعی ترکیه به دنبال گسترش بازار فروش محصولات نظامی خود بوده و روی کشورهای آسیای مرکزی به عنوان یکی از مسیرهای توسعه صادرات نظامی خود حساب باز کرده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترک زبان نشست سران ترکیه کشورهای آسیای مرکزی نظر می رسد کشورهای عضو بین المللی چشم انداز شورای ترک منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز، مظلوم‌ترین روستا‌های سراسر استان فارس را روستا‌های حاشیه مرکز استان دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمدتقی تذرویی به بیان شرح وظایف و حدود اختیارات این شورا پرداخت و گفت: قانون‌گذار 32 شرح وظیفه برای این شورا تعریف کرده است که به جز مساله انتخاب شهردار، شامل همان وظایفی است که برای شورای اسلامی شهر تعریف شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهرستان هیچ‌گونه بازوی اجرایی، بودجه و امکاناتی ندارد، افزود: شورای شهرستان قدرتی دارد که شاید شورای شهر نداشته باشد. شورای شهرستان در پشتیبانی از بخش‌ها، شهر‌ها و روستا‌های حوزه استحفاظی، نقشی دارد که این نقش باید توسط مدیران دستگاه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه شهرستان شیراز شامل سه بخش مرکزی، ارژن و سیاخ دارنگون است که چهار شهر شیراز، صدرا، داریون و خان زنیان را زیر پوشش دارد، گفت: شورای اسلامی شهرستان شیراز دارای 8 عضو است که از هر بخش یک عضو، از هر شهر یک عضو در آن حضور دارند و فقط شهر شیراز به واسطه جمعیتی که دارد، دارای 2 عضو در این شورا است. 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای شهرستان، ارتباط گرفتن برای حل مشکلات است، گفت: یکی دیگر از کار‌های موثری که شورای شهرستان می‌تواند انجام دهد، ارائه پیشنهاد به شهردارها، فرمانداران و شورای عالی استان است.

وی قدرت شورای عالی استان‌ها را معادل قدرت 5 وزیر توصیف کرد که می‌توانند پیشنهاد یا لایحه به مجلس ارائه بدهند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز افزود: در سه سال گذشته توانستیم یک کرسی و جایگاه در شورای اداری شهرستان باز کنیم و حالا در برخی سازمان‌ها صاحب‌نظر هستیم و در هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز عضویت داریم. 

تذرویی با بیان اینکه 134 روستا در شهرستان شیراز قرار دارند و عضو شورا هستند، گفت: در سه ماه گذشته، کمیته پیگیری کمیته دستورات استاندار تشکیل شده است تا مواردی که به وجود می‌آید را با مدیران کل مطرح کرده و پیگیری کنیم.

وی مظلوم‌ترین روستا‌های سراسر استان فارس را روستا‌های نزدیک به مرکز استان دانست و گفت: یکی از مشکلات، جمعیت رو به رشد روستا‌های نزدیک شهر شیراز است که دردسر‌هایی را برای دهیاری‌ها و مجموعه شورای روستا به‌وجود می‌آورد، از جمله اینکه به دلیل ثابت بودن سهمیه آرد، مشکل کمبود نان به‌وجود می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه وضعیت طرح هادی نیاز به گسترش دارد، اما هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: جمعیت درون روستا مجبور است خارج از طرح هادی به ساخت‌و‌ساز ادامه دهد که این خودش تخلف محسوب می‌شود. ضمن اینکه سرشماری نفوس و مسکن هنوز به روز نشده است و این هم یکی دیگر از مشکلات محسوب می‌شود.

وی به تعداد بسیار زیاد باغ شهری‌ها در مجموعه شهرستان اشاره کرد و گفت: این مسئله هم مشکلات زیادی را در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند که ما در شورا درخواست کردیم از این باغ شهری‌ها عوارض گرفته شود تا شهرداری بتواند خدمات بهتری را در این مناطق ارائه دهد افزایش بیش از حد حضور اتباع بیگانه در برخی بخش‌هایی مثل خان زنیان و ارژن و همچنین عدم برخورداری شهر صدرا از یک آرامستان، از جمله دیگر مشکلاتی بود که توسط رئیس شورا عنوان شد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه شورای شهرستان در گذشته چنین جایگاهی نداشت، اما حالا احیا شده است، گفت: مکاتبات و جلسات متعددی برگزار شد تا وضعیت شورای شهرستان نسبت به قبل بهتر شود و مدیران شهرستان حالا احساس می‌کنند که باید خود را با شورای شهرستان هماهنگ کنند.

وی در پایان گفت: در دو سال اخیر وحدت خوبی بین اعضای شورای شهرستان بوجود آمده است.

یادآور می‌شود، در شهرستان شیراز علاوه بر 4 شهر و 3 بخش، 12 دهستان و 134 روستا نیز وجود دارد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • جنجال در هشتگرد؛ هر ۷ عضو شورای شهر هشتگرد حق ورود به جلسات را ندارند!
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • واکنش انگلیس به پرتاب موشک بالستیک در کره شمالی
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • ایران هلث ۱۴۰۳؛ سکوی پرتاب شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی صادرات