Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@21:34:37 GMT

سقوط نفت به ۴۰دلار تا ۱۰سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۶۲۹۴

سقوط نفت به ۴۰دلار تا ۱۰سال آینده

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت وود مک کنزی در گزارشی به تشریح سناریویی پرداخت که در آن جهان قاطعانه به مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای پرداخته و صنعت و حمل و نقل برقی سازی می شود. تحت چنین سناریویی مصرف نفت تا سال ۲۰۲۳ ممکن است افت چشمگیری پیدا کند.

این کاهش تقاضا می تواند به نرخ دو میلیون بشکه در روز نفت شتاب پیدا کرده و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ میلیون بشکه در روز برسد و باعث کاهش ۶۰ درصدی کاهش انتشار کربن ناشی از استفاده از نفت در مقایسه با سطح فعلی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف نفت در سال ۲۰۱۹ به رکورد حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسید و انتظار می رود پس از کاهشی که سال گذشته تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا داشت، امسال بهبود قوی پیدا کند.

در گزارش وود مک کنزی آمده است: در نتیجه افت شدید مصرف، قیمت نفت اواخر دهه جاری شروع به سقوط می کند. تحت سناریوی گذار انرژی شتاب گرفته، انتظار می رود میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ دلار در مقایسه با قیمت فعلی ۶۵ دلار نزول کند. نفت برنت تا سال ۲۰۵۰ ممکن است به ۱۰ تا ۱۸ دلار سقوط کند.

آن لوییس هیتل از شرکت وود مک کنزی گفت: اگر گرمایش جهانی را در سقف دو درجه محدودیت تعیین شده توسط توافق اقلیمی پاریس نگه داریم، وضعیت انرژی دچار تغییر اساسی خواهد شد.

با این حال سیاستهای فعلی جهان فاصله زیادی با توافق اقلیمی پاریس دارند و گرمایش جهانی در حال حاضر در مسیر رشد سه درجه ای از سطح پیش از صنعتی شدن تا سال ۲۱۰۰ است.

افت سریع تقاضا همچنین به معنای آن است که منابع فعلی عرضه نفت برای تامین کل تقاضای آتی کافی خواهند بود و نیاز محدودی به توسعه میادین نفتی جدید وجود دارد. کاهش شدید تقاضا و قیمتهای نفت در دهه های آینده، تاثیر عمیقی روی تولیدکنندگان بزرگ نفت نظیر اعضای اوپک خواهد داشت.

طبق گزارش وود مک کنزی، افت شدید تقاضا مانع از آن خواهد شد که تولیدکنندگان بزرگ نفت بازار را مدیریت کرده و قیمتها را به شکلی که امروز حمایت می شود، پشتیبانی کنند. اگرچه این تولیدکنندگان توانایی تاثیرگذاری روی قیمت نفت را از دست می دهند اما تولیدکنندگان کم هزینه خاورمیانه همچنان فراهم کنندگان اصلی نفت می مانند.

در این بین، گاز طبیعی که سوخت فسیلی دارای آلایندگی کمتری است، عملکرد بهتری نسبت به نفت پیدا خواهد کرد و برای تولید نیرو به خصوص در اقتصادهای آسیایی برخوردار از رشد پرشتاب، جای زغال سنگ را می گیرد.

تحت سناریوی وود مک کنزی، با نزول قیمتهای نفت، گاز احتمالا گرانتر از نفت معامله خواهد شد و قیمت هاب هنری آمریکا بین سه تا چهار دلار به ازای هزار فوت مکعب می شود.

بر اساس گزارش رویترز، وود مک کنزی پیش بینی کرد تقاضا برای گاز در آسیا تا سال ۲۰۵۰ به طور میانگین سالانه ۱.۵ درصد رشد می کند و افت بازارهای اشباع شده که از گاز به انرژیهای تجدیدپذیر روی می برند را جبران خواهد کرد.

پربیننده ترین شکستن تحریم‌ها در دستور کار دولت است / قادر به غنی‌سازی ۹۰درصد هستیم صادرات نفت ایران افزایش یافت بزرگترین جهش تاریخ پتروشیمی کشور رقم زده شد / سهم بالای پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما خرید نفت چین از ایران بازار رقیبان را کساد کرد ثبات قیمت نفت در نزدیکی بالاترین سطح یک ماهه / چه بر سر تقاضای جهانی طلای سیاه خواهد آمد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت برجام تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۶۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد

حذف انرژی زغال‌سنگ و چالش‌های موجود در استخدام کارگران ماهر برای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت برق در استرالیا را تا سال ۲۰۳۰ به بالاترین حد تاریخی خواهد رساند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس یک گزارش جدید، خروج تدریجی نیروگاه‌های زغال‌سنگ از رده تولید و کمبود نیروی کار ماهر برای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در استرالیا، قیمت برق را تا سال ۲۰۳۰ افزایش می‌دهد و به بالاترین حد تاریخی می‌رساند. با این حال استرالیا پس از عبور از این بحران به شرایط تعدیل هزینه خواهد رسید و ممکن است تنها به‌صورت گهگاه ملزم به افزایش هزینه برق شود.

فرازونشیب‌های قیمت برق استرالیا تا پایان دهه

پیش‌بینی می‌شود با حذف واحدهای زغال‌سنگ قیمت انرژی در سراسر مناطق استرالیا تا پایان دهه به بالای ۱۰۰ دلار استرالیا (۵۲.۳ پوند) به ازای هر مگاوات ساعت برسد. این مبلغ در نیوساوت‌ولز و کوئینزلند با افزایش بیشتر به ۱۷۰ دلار (۸۸.۹ پوند) تا پایان سال ۲۰۲۸ و ۱۶۴ دلار استرالیا (۸۵.۸ پوند) تا سال ۲۰۲۹ خواهد رسید. از سوی دیگر تا این زمان کمبود نیروی کار مانع استقرار پروژه‌های تجدیدپذیر ضروری می‌شود و فشار بر قیمت برق را تشدید می‌کند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که استرالیا طی دو دهه آینده به بیش از ۷۰ هزار کارگر ماهر برای ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر جدید نیاز خواهد داشت که این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰ هزار نفر بود. پرداختن به این کمبود از طریق طرح‌هایی مانند برنامه‌های بازآموزی و افزایش بودجه برای مؤسسات، بسیار مهم تلقی می‌شود.

با این حال استرالیا پس از عبور از این دوره بحرانی با کاهش قیمت برق در اوایل دهه ۲۰۳۰ مواجه خواهد شد، زیرا منابع انرژی تجدیدپذیر در سراسر آن رایج‌تر و جایگزین انرژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی می‌شوند، هرچند این اقدام ممکن است منجر به کاهش سرعت ورود ظرفیت جدید، همراه با افزایش تقاضا از طریق برق‌رسانی اقتصادی و بسته شدن واحدهای زغال‌سنگ باقی‌مانده شود که ممکن است در برهه‌ای از زمان با افزایش مجدد قیمت برق همراه باشد.

کد خبر 747142

دیگر خبرها

  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | سقوط ادامه‌دار سکه و طلا
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟