Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@22:10:54 GMT

آخرین وضعیت قیمت و واردات روغن

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۸۰۳۵

آخرین روزهای سال گذشته و در زمانی که بازار روغن از مدت‌ها قبل با نوسان و کمبود همراه بود، قیمت روغن مایع و جامد بین ۸۰ تا ۱۴۶ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است، در این دوره میزان واردات روغن و مواد اولیه آن بالغ بر سه میلیون تن بوده است. ناطقان: در نیمه دوم سال گذشته بازار روغن و تأمین آن نوسان زیادی داشت و با افزایش قیمت نیز مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی اظهارات، از عوامل نابسامانی بازار روغن کمبود مواد اولیه و بعضا تولید مطرح می شد ولی در هر صورت اقداماتی که صورت گرفت در مقاطعی نتوانست پاسخگو باشد و به تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها منتهی شده بود.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت روغن مایع

اما بررسی تازه‌ترین گزارش‌های رسمی مرکز آمار و گمرک ایران، از جریان قیمت و واردات این کالا در سال گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه متوسط قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی، ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شده بود و تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم قیمت خورده در حالی که قیمت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ حدود ۸۶۰۰ تومان گزارش شده بود.
بر این اساس قیمت این کالا نسبت به بهمن سال گذشته ۷.۹ درصد و در مقایسه با اسفند ۱۳۹۸ بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت دارد.

روغن جامد ۱۴۶ درصد گران شد

در مورد روغن جامد نیز هر کیلو از آن در اسفند ۱۳۹۸ حدود ۹۱۰۰ تومان قیمت خورده که در بهمن ماه سال قبل به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در اسفند متوسط ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است که البته تا بیش از ۳۳ هزار تومان هم برای آن ثبت شده است. بر این اساس قیمت هر کیلو روغن جامد در اسفند سال قبل ۴.۲ درصد در مقایسه با بهمن و ۱۴۶.۶ درصد نسبت به اسفند ۱۳۹۸ گران شده است.

حجم واردات و دپوی روغن و مواد اولیه آن

در رابطه با واردات روغن و مواد اولیه آن باید یادآور شد که این کالا از جمله پنج قلم دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای سال جاری هم پرداخت نرخ ارز ترجیحی به آن ادامه خواهد داشت.

طبق آمار گمرک ایران  در سال گذشته حدود ۲۳ میلیون تن کالای اساسی در پنج قلم واردات انجام شده که بیش از سه میلیون تن آن مربوط به روغن و مواد اولیه آن است؛ به طوری که  دو میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۵۸تن دانه روغنی به ارزش یک میلیارد و ۲۴۹میلیون و ۷۳۹ هزار دلار و  همچنین برای روغن خوراکی، نیمه جامد، مایع و خام یک میلیون و ۱۸۴هزار ۷۸۹تن به ارزش یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است.

این در حالی است که در آخرین موجودی اعلامی از کالاهای اساسی مشخص شد که تا اواسط فروردین بیش از ۳۴۰ هزار تن روغن خام و بالغ بر ۳۵۵ هزار تن دانه های روغنی در گمرک و بنادر دپو شده است.
منبع: ایسنا برچسب ها: آخرین وضعیت ، قیمت ، واردات ، روغن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آخرین وضعیت قیمت واردات روغن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت رونق به بازار برنج ایرانی | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟

به گزارش همشهری آنلاین، بازار برنج ایرانی در سال ۱۴۰۲ با رکود همراه بود و این مسئله سبب شد برنج روی دست کشاورزان بماند. به همین دلیل، برای رونق بازار برنج داخلی، وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد واردکنندگانی که قصد واردات برنج دارند به ازای خرید برنج ایرانی مجوز واردات برنج خارجی را دریافت خواهند کرد. این اقدام مثمرثمر بود و با ورود شرکت‌هایی که عمدتا فروشگاه زنجیره‌ای داشتند بازار برنج شمال داغ شد و به این صورت برنج‌های سنواتی به طور مستقیم از کشاورزان خریداری و در بازار عرضه شد. نتیجه هم آن بود که با حذف واسطه‌ها و دلالان، قیمت برنج ایرانی در بازار منطقی شد.

رغبت کشاورزان برای افزایش تولید

با وجود ثبات نسبی بازار، خبرها حاکی از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار است. حسن تقی‌زاده، عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران در این مورد به همشهری می‌گوید: قیمت برنج ایرانی نسبت به حدود ۲‌ماه قبل بین ۲۵ تا ۳۰درصد بالا رفته است. تقی‌زاده در مورد چرایی افزایش قیمت برنج ایرانی بیان می‌کند: با اقدامات تشویقی دولت، از اواخر دی‌ماه سال گذشته استقبال شرکت‌ها برای خرید برنج ایرانی افزایش یافت و از طرف دیگر با اعمال محدودیت در واردات برنج خارجی، تقاضا برای برنج ایرانی بیشتر شد و افزایش تقاضا هم باعث افزایش قیمت شد.

تقی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر برنج ایرانی در بازار یک مقدار کم شده است، می‌گوید: در حال حاضر، قیمت جدید برنج هاشمی و طارم بوجار نشده در منطقه شمال ایران ۹۰ هزار تومان و نوع بسته‌بندی شده ۱۰۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها در سطح شهر تهران در راسته بنکداران حدود ۱۱۰ هزار تومان و در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها ۱۲۰ هزار تومان است.

عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان استان مازندران در مورد وضعیت برنج‌فروشان شمال کشور بیان می‌کند: فعلا با این قیمت‌ها وضعیت تولیدکنندگان برنج در شمال مناسب است و اوضاع به نفع کشاورزان است و در حالی که در سال‌ گذشته شاهد دپوی برنج در انبارها بودیم امسال این اتفاق رخ نخواهد داد چون الان خریدار زیاد است و اگر یک عده از کشاورزان هم محصول خود را نفروشند به اختیار خودشان است وگرنه دپوی برنج نداریم.
تقی‌زاده در مورد پیش‌بینی وضعیت تولید برنج در سال جاری هم می‌گوید: تولید برنج در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که با توجه به رونق بازار برنج ایرانی، امسال کشاورزان رغبت خوبی برای تولید دارند و برآورد می‌شود با تداوم اقدامات تشویقی و حمایتی دولت از کشاورزان شاهد افزایش تولید برنج در سال زراعی جاری باشیم.

برنج خارجی ابزار تعادل در بازار

در حالی که قیمت برنج ایرانی به نفع کشاورزان افزایش یافته است اما گرانی و از آن مهم‌تر کمبود برنج ایرانی در بازار ممکن است آرامش بازار را بر هم بریزد. دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با تایید این مطلب به همشهری می‌گوید: برخلاف سال‌های قبل که برنج ایرانی به مرور در بازار عرضه می‌شد امسال تا به اینجا ۸۵ درصد برنج تولید داخل به بازار عرضه و فروخته شده است و در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از برنج‌های کشت سال ۱۴۰۲ در انبار برخی کشاورزان مانده و آنها بر آن هستند که محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند. به طوری که در حالی که ما قبلا هر کیلو از محصول آنها را ۶۵ هزار تومان می‌خریدیم الان حاضر نیستند زیر ۸۵ هزار تومان بفروشند و محصولشان را حدود ۲۰ هزار تومان گران کرده‌اند.

مسیح کشاورز با بیان اینکه با توجه به کمبود برنج ایرانی در بازار، احتمال افزایش قیمت تا فصل برداشت وجود دارد، می‌افزاید: در این شرایط، دولت باید تا فصل برداشت، مجوز واردات برنج خارجی را قبل از دوره ممنوعیت واردات که از اول مردادماه به مدت ۴ ماه است، به حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برساند تا کمبود برنج خارجی نداشته باشیم.

کشاورز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فقط یک میلیون تن برنج خارجی از سوی بخش خصوصی وارد کشور شد که به نظر می‌رسد تا الان مصرف شده است، می‌افزاید: برای همین باید قبل از شروع دوره ممنوعیت واردات حداقل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شود. این میزان واردات هم کسری برنج کشور را تامین می‌کند و هم از کمبودی که به افزایش قیمت دامن می‌زند جلوگیری می‌کند.

ضرر بخش خصوصی از ثبت سنتی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج همچنین خواستار تعامل بیشتر استان‌های شمالی با بخش خصوصی در طرح خرید برنج شد و عنوان کرد: دولت برای حمایت از کشاورزان، بخش خصوصی را دعوت به همکاری کرد و مقرر شد واردکنندگان در قبال خرید هر کیلو برنج ایرانی اجازه واردات ۲ کیلو برنج خارجی را داشته باشند اما متاسفانه این اقدام در عمل با مشکل مواجه است و بخش اداری و بازرگانی استان‌ها در زمینه ثبت میزان خرید شرکت‌ها بسیار ضعیف هستند و سنتی عمل می‌کنند در حالی که تا میزان خرید شرکت‌ها تایید نشود آنها نمی‌توانند از مزایای واردات در ازای خرید محصول داخل بهره‌مند شوند. کشاورز می‌افزاید: در حالی که بازار برنج ایرانی از رکود خارج و قیمت‌ها افزایش یافته است اما متاسفانه این رویه سبب می‌شود بخش خصوصی از ادامه همراهی با آنها منصرف شود بر این اساس دولت باید برای حل مشکلات بخش خصوصی هم چاره‌ای بیندیشد.

برنج خارجی؛‌ ۵۰ هزار تومان

در حالی که قیمت برنج ایرانی در بازار رو به افزایش است، قیمت برنج خارجی تفاوت چندانی با سال قبل ندارد. به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج، نوسان در بازار برنج خارجی زیاد نیست و در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج پاکستانی برای مصرف‌کننده ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و برنج هندی هم ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

کد خبر 844240 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها استان مازندران استان گیلان قیمت - تنظیم بازار برنج وزارت جهاد کشاورزی واردات

دیگر خبرها

  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟
  • قیمت جدید گوشت، مرغ، روغن و برنج اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت روز برنج ایرانی و خارجی یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • بازگشت رونق به بازار برنج ایرانی | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟