Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:55:33 GMT

ترکتازی کرونا در قزوین و بی توجهی مردم

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۰۴۲۸

ترکتازی کرونا در قزوین و بی توجهی مردم

به گزارش ایرنا، با یک گشت در سطح شهر می توان میزان توجه مردم به مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک را در هفته دوم اعمال محدودیت های مقابله با این بیماری درک کرد.

با شیوع موج چهارم کرونا که بعد از تعطیلات نوروزی در سطح استان و کشور به وقوع پیوست و وضعیت استان را به سمت بحرانی و فوق قرمز تبدیل کرد اعمال محدودیت ها آغاز شد و با پر شدن ظرفیت بستری مراکز درمانی برای راه اندازی بیمارستان صحرایی در فضای لشگر ۱۶ زرهی قزوین اقدام گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه تمامی هشدارهای مسوولان و اخطارهای رسانه ها مبنی بر پیچیده، مرموز و ناشناخته بودن بیماری کرونا به ویژه نوع جهش یافته آن، باز هم در سطح شهر مشاهده می کنیم که در برخی از پارک ها و بوستانها به رغم نصب بنر تعطیل بودن، دورهمی ها و تجمعات خانوادگی برگزار شده است و برخی شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان بدون ماسک در این فضاها حضور یافته اند.

این درحالی است که میزان مرگ و میر کرونا در موج چهارم شیوع آن طی شبانه روز گذشته ۲ رقمی شده و متاسفانه ۱۵ تن از شهروندان جان خود را از دست داده اند.

البته در این میان اغلب کسبه، اصناف، شهروندان و جوانان نیز به مصوبات ستاد مقابله با کرونا پایبند هستند و تنها بخشی از این اقشار متاسفانه با عادی انگاری و ناچیزپنداری کرونا برای استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه لازم را ندارند.

۱۰ درصد مردم بدون ماسک برای خرید در بازار تردد می کنند

یک فروشنده میوه و سبزیجات که روزانه با شهروندان زیادی سروکار دارد به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به شغل خودم از اول صبح تا شامگاه با مردم زیادی سروکله می زنم و تمام تلاش خود را برای رعایت مسایل بهداشتی مقابله با کرونا به کار می بندم.

علی محمدحسینی اضافه کرد: متاسفانه در این وضعیت بد که هرروز خبر درگذشت یکی از آشنایان و اطرافیان خود را بر اثر کرونا دریافت می کنیم برخی از شهروندان هیچ توجهی به استفاده از ماسک ندارند و تذکر ما نیز به آنها مثمر ثمر نیست.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اکثر مردم با استفاده از ماسک برای خرید اقلام ضروری در سطح بازار تردد می کنند و حتی هنگام پرداخت پول نیز بر پرداخت غیرنقدی و استفاده از دستگاه کارتخوان تمایل دارند.

این فروشنده گفت: در این میان، بخش کوچکی از جامعه شاید حدود ۱۰ درصد توجه و تمایلی به استفاده از ماسک برای پیشگیری از شیوع کرونا ندارند که همین موضوع ممکن است به کل جامعه آسیب برساند.

ساده انگاری ها و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی منجر به پرشدن ظرفیت بستری مراکز درمانی، بحرانی شدن وضعیت استان و تشکیل جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا در شامگاه ۲۷ فروردین ماه شد تا برای اعلام وضعیت ویژه در استان و تعطیلی تمامی مراکز صنفی به جز مشاغل بسیار ضروری در هفته پیش رو تصمیم گیری کند.

شرایط ویژه در استان قزوین اعلام می شود

جانشین و سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در این باره گفت:????دیروز بالاترین میزان مبتلایان و فوتی های کرونایی در استان قزوین در ۱۴ ماه اخیر به ثبت رسید و بر همین اساس تصمیم گرفته شد از امروز شنبه شرایط ویژه در استان قزوین اعمال شود.

منوچهر حبیبی گفت: تمامی ادارات، با یک سوم ظرفیت فعالیت خواهند کرد و در مورد برخی از ادارات، فرمانداران اختیار دارند که آن دستگاه ها را به طور کامل تعطیل کنند.

وی افزود: جلسات اداری در فضای باز و حداکثر با حضور ۱۵ نفر برگزار خواهد شد و در این هفته،  فقط اصنافی که مایتحاج اساسی مردم مانند خوراکی، بهداشتی و درمانی را تأمین می کنند باز هستند و پارک ها، بوستان ها، اتوبوسرانی، دفاتر پیشخوان و بازارچه ها به ویژه بازارچه سپه در طول هفته آینده به صورت کامل تعطیل خواهند بود و از امشب آژیر خطر تعطیلی در سراسر استان به صدا درخواهد آمد.

عادی انگاری،  معضل جدی مقابله با ویروس کرونا در قزوین است

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین، گفت: با وجود اینکه رسانه‌ها و مسوولان بارها گوشزد کرده اند تخت‌های بیمارستانی پر است اما مردم همچنان در  صف‌های خرید نان بربری و هلیم و زولبیا قرار می‌گیرند.

منوچهر حبیبی افزود: البته زمان بر شدن بیماری خارج از حوصله مردم بوده و عادی انگاری معضل این روزها است و امیدواریم براساس وعده اعلام شده تا پایان اردیبهشت ماه واکسن کرونا آماده شود.

وی اضافه کرد: رکورد ابتلا به این بیماری در طول ۱۴ ماه گذشته، روز گذشته شکسته شده که این موضوع بسیار نگران کننده است.

حبیبی خاطر نشان کرد: هم اینک ۶۴۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند و هر روز به جمع بیماران کرونایی در استان قزوین افزوده می شود و شرایط بسیار خطرناکی را تجربه می کنیم.

معاون استاندار افزود: بسیاری از بیماران در منزل قرنطینه خانگی هستند در غیر این صورت آمار بیماران بستری به بیش از ۸۰۰ نفر خواهد رسید بنابراین شرایط به گونه‌ای است که همه باید برای مقابله با کرونا کمک کنند.

۹۰ درصد کسبه قزوین، محدودیت‌های جدید کرونایی را اجرا کرده اند

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین با تاکید بر پرهیز از ساده انگاری کرونا، افزود: یکی از جاهای بسیار مهم در کنترل شیوع کرونا بازار و مراکز فروش است که لازم بود به سرعت تمهیدات لازم را برای قطع زنجیره انتقال در آنها بیندیشیم.

معاون استاندار گفت: خوشبختانه ۹۰ درصد از کسبه و بازاریان قزوینی در پیشبرد طرح محدودیت‌های جدید کرونایی که در راستای حفاظت از سلامت جامعه در حال اجرا است، همکاری کرده‌اند.

حبیبی با بیان اینکه مشکل اصلی ما مشاغل گروه یک است، افزود: بخش عمده بازار در گروه یک قرار دارد و با توجه به مجاز بودن فعالیت آنها محدودیت‌ها در بازار خودش را نشان نمی‌دهد به همین دلیل در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان تصمیم گرفتیم که از امروز، فقط اصنافی که مایتحاج اساسی مردم را تأمین می کنند، باز باشند.

حبیبی با اشاره به راهکارهای خروج از وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا یاد آور شد: کنترل ترددها و اجرای محدودیت های مشاغل ، محدود کردن بازار گردی ها، اجتناب از دورهمی های فامیلی و مسافرت مهمترین راهکارهای قطع زنجیره ویروس کرونا در استان است.

آهنگ رشد مبتلایان، بستری‌ها و تلفات در قزوین نگران کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سفرهای خانوادگی، حضور در مهمانی ها و دورهمی های غیر ضروری و در مجموع عادی انگاری های شهروندان موجب ورود استان قزوین به موج چهارم شیوع کرونا شد.

پیمان نامدار بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد از بیماران کرونایی استان مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی هستند و در صورت مهار نکردن سیر صعودی آن، ظرفیت ها و زیرساخت های درمانی استان قزوین نمی تواند پاسخگوی نیازهای درمانی بیماران باشد.

وی اضافه کرد: در یک ماه اخیر روند بستری بیماران کرونایی در استان ۵۰ درصد رشد یافته و تنها در سایه رعایت سختگیرانه محدودیت‌های کرونایی است که می‌توان به عبور از شرایط فوق‌بحرانی فعلی امیدوار بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود:طی روزهای گذشته، بیشترین آمار بستری کرونا در استان طی ۱۴ ماه گذشته ثبت شده و سرعت افزایش بستری بیماران افزایش یافته است بنابراین باید تمام مصوبات و تصمیم‌های ستاد کرونا با جدیت و سختگیری مضاعفی به مرحله اجرا درآید.

 وی اضافه کرد: متاسفانه با تمامی اقدامات صورت گرفته، طی یک هفته گذشته، هیچ کاهشی در  بیماران سرپایی نداشته ایم و شهرستان تاکستان و قزوین در شیب تند ابتلا به کرونا قرار دارند همچنین سایر شهرستان ها هنوز در ادامه مسیر افزایش هستند.

نامدار افزود: آمار روزانه مبتلایان به کرونا از تعداد تخت های بیمارستانی استان پیشی گرفته است که امیدواریم با اعلام وضعیت ویژه در استان بتوانیم سیر صعودی این بیماری را مهار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه کادر درمان تمام توان خود را پای کار گذاشته اند، تصریح کرد: در صورت مهار نشدن موج چهارم کرونا و پیشروی این بیماری، دیگر نمی توانیم نیازهای درمانی استان را بر طرف کنیم.

وی عنوان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا، تاکنون ۳۰ هزار و ۵۱۳ بیمار تحت درمان مستقیم دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته اند، در حالی که این عدد در یک ماه گذشته ۲۰ هزار بیمار بوده، از سوی دیگر تعداد فوتی های ناشی از بیماری کرونا از شیوع این بیماری تاکنون به یک هزار و ۴۱۳ نفر رسیده است.

میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در قزوین افت کرده است

 رئیس کمیته بازرسی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:متاسفانه بعد از تعطیلات نوروزی به رغم ورود به مرحله چهارم شیوع کرونا شاهد افت رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستیم.

محمد افشار گفت: با وجود مصوبه ستاد کرونا مبنی بر اعمال سختگیریها ولی این مصوبات از سوی مردم و برخی از اصناف و کسبه رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل این موضوع، طولانی شدن شیوع کرونا در سطح کشور بوده که موجب خستگی مردم و رعایت نکردن دستورالعمل ها شده است.

به دنبال تعطیلات نوروزی، دید و بازدیدهای عید و دورهمی های خانوادگی و سفرهای غیرضروری شاهد ورود کشور و استان قزوین به مرحله چهارم شیوع کرونا و وضعیت فوق قرمز در استان هستیم.

متاسفانه به رغم تذکرات و هشدارهای مستمر و متوالی مسوولان و رسانه ها رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این برهه حساس به شدت افت کرده و برخی از شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان در اماکن عمومی توجهی به رعایت آنها به ویژه استفاده از ماسک ندارند.

ستاد استانی مقابله با کرونا نیز بارها این موضوع را اعلام کرده و هشدار داده است که اگر ویروس مرموز و پیچیده کرونا جدی گرفته نشود باید به زودی عزای عمومی برای آن اعلام کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا استان قزوین ماسک فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان قزوین ماسک ویروس کرونا استان قزوین ماسک فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های کرونا اخبار کنکور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مقابله با کرونا استفاده از ماسک کرونا در استان استان قزوین ویژه در استان عادی انگاری چهارم شیوع شیوع کرونا محدودیت ها موج چهارم دورهمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

سرتیپ دوم ستاد سیفی گفت:همزمان با روز ارتش  تیم سیار بهداری گروه ۱۱ توپخانه  ارتش با حضور در شهر مراغه ۱۵۰ نفر را به صورت رایگان ویزیت کرد.

سرتیپ دوم ستاد سیفی افزود: ویزیت، مشاوره پزشکی، تست فشار خون و قند از خدمات ارائه شده به شهروندان بود.

وی هدف از برگزاری این طرح درمانی را تحقق شعار «ارتش انقلابی فدای ملت» اعلام کرد و افزود: ارتش انقلابی و همیشه پای کار در کنار تامین امنیت خود را خادم ملت می‌داند و در همه حال در کنار مردم انقلابی و همیشه در صحنه است.

سرتیپ دوم ستاد سیفی گفت: نیرو‌های پادگان امام رضا (علیه السلام) مراغه در لبیک گویی به فرامین رهبر معظم انقلاب در همه عرصه‌ها در خدمت مردم شهرستان‌های جنوب استان آذربایجان شرقی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان ارتش در مراغه
  • بی حجابی و بدحجابی به استحکام خانواده‌ها آسیب می‌زند
  • قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: نگاه نهادهای بین‌المللی به حوزه مواد مخدر سیاسی است
  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • غافلگیری سارق حین سرقت در رشت
  • در واگذاری غرفه‌های سعدالسلطنه عدالت رعایت شود
  • وظایف فرهنگی۲۳ دستگاه در زمینه حجاب وعفاف
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار
  • همراهی خوب مردم همدان در طرح عفاف و حجاب