Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال زراعی جاری کم بارش‌ترین سال برای عشایر خراسان جنوبی است؛ عشایر سخت کوشی که سال‌های قبل در فصل بهار حسابی سرگرم کار و تولید بودند، امسال باید نظاره گر دشت‌های بی آب و علف و خشک شدن چاه‌های مالداری باشند.

در مراتع خراسان جنوبی که خبری از سر سبزی نیست هیچ، ۱۴۰ حلقه چاه مالداری هم این روز‌ها حال خوشی ندارند و دام‌ها گرسنه و تشنه اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامداران مناطق عشایری زیرکوه می‌گویند: با ادامه بحران خشکسالی، دامداری برایمان به صرفه نیست و توان خرید علوفه گران را نداریم.

یکی از دامداران بزرگ زیرکوه که هزار رأس دام دارد، می‌گوید: امسال، سال سختی برای ماست؛ مراتع سرسبز نیستند و چاه‌ها خشک شده اند.

این دامدار مرزنشین به مشقت‌های دامداری در شرایط خشکسالی اشاره و افزود: ما دامداران چه گناهی کرده ایم که جو را باید کیلویی ۷ هزار تومان بخریم، تازه اگر پولی در بساط باشد که آنهم نیست؛ سراغ وام را نیز که می‌گیریم می‌گویند سه ماه دیگر بیایید.

دامداران مناطق عشایری درمیان هم حالشان ناخوش از قهر طبیعت است؛ آن‌ها روز‌های خوشی را به یاد می‌آورند که باران‌های بهاری زمین را سیراب و سرسبزی را نصیبشان می‌کرد.

بیشتر بخوانید

 دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته / صنعت دامپروری در دام گرانی و کمبود علوفه

حالا دیگر از آن روز‌های پرباران خبری نیست و خشکسالی مرگ و میر دام‌ها را زیاد و تولیدات گوشت، شیر و پشم را کم کرده است.

۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر، خشک شدند

۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر است که کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زارعی جاری ۸۰ درصد این مراتع را از بین برده است؛ این یعنی دامداران و عشایر امسال نگران تأمین علوفه دامهایشان هستند.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، می‌گوید: بر اساس برآورد‌ها تا اوایل فروردین امسال، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به عشایر استان خسارت وارد شده است.

او افزود: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی و در اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر پرداخت و ۲۷ هزار و ۲۲۷ تن علوفه و نهاده دامی میان آن‌ها توزیع شده است.

عصمتی پور از تلاش‌ها برای افزایش سهیمه علوفه یارانه‌ای خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: خشکسالی و کاهش بارندگی ها، تولید علوفه در مراتع را به شدت کاهش داده که برای جلوگیری از خسارت بیشتر به دامداران، افزایش سهیمه علوفه یارانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری، چهارمین استان عشایری کشور است که ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

عشایر سخت کوشی که یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و ۴۵ درصد نیاز گوشت استان را تأمین می‌کنند.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامداران دامداری ها خشکسالی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل امورعشایری استان در جلسه شورای عشایری شهرستان فریدونشهر گفت: هر ساله در فصل کوچ، بیش از چهارهزارخانوارعشایری با بیش از ۲۳۰ هزار راس دام از مناطق قشلاقی به شهرستان فریدونشهر کوچ می‌کنند.


مختار اسفندیاری افزود: به منظور کمک به معیشت عشایر ۴۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه گاوخفت و گوکان با احداث سد گاوخفت تبدیل به اراضی آبی شده و آماده کشت محصولات کشاورزی از سوی عشایر است.


وی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان اصفهان ۲ دهم درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: عشایربا تولید سالیانه ۲۴۰ تن گوشت قرمز، بیش از ۳۰ درصد گوشت قرمزاستان را تامین می‌کنند.


مدیرکل امور عشایری استان شاخص توسعه زیرساخت‌های حوزه عشایری را حدود ۷۰ درصد بیان کرد و افزود: شاخص توسعه عشایر قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ درصد بود.


فرماندار شهرستان فریدونشهر هم با اشاره به توزیع سالیانه بیش از ۷ هزار سیلندر گاز بین خانوار‌های عشایری این شهرستان گفت: به منظور تردد آسان عشایر هر ساله بیش از ۳۵۰ کیلومتر از ایل راه‌ها و جاده‌های عشایری شهرستان فریدونشهر مناسب سازی و تیغ زنی می‌شود.


محمد جواد صفا افزود: عشایر شهرستان فریدونشهر ۵۰ درصد تولیدات دامی شامل گوشت وپروتئین؛ شیر ولبنیات؛ پشم و صنایع دستی تولید می‌کنند.


عشایر شهرستان فریدونشهر در ۳۵ سامانه عرفی در چهار دهستان پیشکوه و پشتکوه موگویی، چشمه لنگان و قلعه سرخ در ۱۸۰ هزارهکتاراز مراتع و اراضی ملی مستقر می‌شوند..

دیگر خبرها

  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد