Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:02:37 GMT

طرح ۲۴ متری اولویت اجرایی شهرداری اراک در سال جاری است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۰۸۵۶

طرح ۲۴ متری اولویت اجرایی شهرداری اراک در سال جاری است

«مهدی زندیه وکیلی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح عمرانی از سوی شورای عالی و شهرسازی کشور به‌عنوان جایگزین طرح ۵۸ متریتعیین شده و اجرایی شدن آن تاثیر بسزایی در روان‌سازی ترافیک، سهولت آمد و شد در مسیرهای پر ترافیک و بهسازی ساختار شهری می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح جامع شهر اراک از اول بهمن ماه به شهرداری ابلاغ شد که اجرای طرح ۲۴ متری در این راستا برای شهرداری اولویت‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی  توضیح داد: اجرای طرح ۲۴ متری بسیار آسان است چرا که در طرح  ۵۸ متری طی سال‌های اخیر  ۶۰ پلاک در مسیر تملک شد و اکنون که طرح پیشین به ۲۴ متری تغییر یافته در همان محل با جابه‌جایی املاک،  عقب نشینی دو و یا سه متری و مذاکره با مشمولان طرح می‌توان آن را کلید زد.

زندیه وکیلی عنوان کرد: اگرچه افق اجرای طرح ۲۴ متری ۱۰ ساله دیده شده اما می‌توان در صورت نبود معضل جدی و با استفاده از تعامل بین بخشی و همراهی مردم آن را در بازه زمانی ۲ ساله نیز انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش  در خصوص الحاق زمین‌های قنات ناصری، صالح آباد و ولی آباد  به محدوده رسمی شهر اراک گفت: بنا به درخواست مردم و کمبود زمین در این کلانشعر، الحاق زمین‌های منطقه قنات ناصری  به شهراراک  در طرح جامع به شورای عالی معماری و شهرسازی پیشنهاد شد، اما این درخواست به این دلیل اینکه قنات ناصری دارای باغات زیبا و خاک حاصلخیز است مورد موافقت قرار نگرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی  افزود:  باتوجه به اینکه اراک در زمره هشت کلانشهر آلوده کشور است باید عرصه‌های سبز آن حفظ و توسعه یابد و  تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص منطقه مصفای قنات ناصری منطقی به نظر می رسد، ضمن اینکه طرح جامع  شهر اراک  نیز به استان ابلاغ شده و پیگیری دوباره آن برای الحاق زمین‌های قنات ناصری به شهر اراک نتیجه‌ای ندارد.
زندیه‌وکیلی  ادامه داد: در خصوص  زمین‌های صالح آباد و ولی آباد اراک نیز چون  توسعه شهر اراک به سمت این اراضی  نیست، الحاق آن‌ها  به شهر اراک در برنامه نمی‌باشد و این مناطق اگر توسعه یابند تنها بستر افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی را فراهم کرده، ضمن اینکه در دوره های پیشین، شهردارها بخشی از زمین‌های این ۲ منطقه  تملک شده و باید بقیه آن‌ها نیز تعیین تکلیف شوند تا این مناطق به‌عنوان یک حلقه  حفاظتی فضای سبز برای اراک مطرح باشند.
وی همچنین اظهار داشت: برای جمع‌آوری پل خیبر  اراک در راستای اقدامات ثبت جهانی بازار قدیمی اراک  تاکنون  امری صورت نگرفته و جمع آوری این پل با توجه به کارکرد کاهش بار ترافیکی که در حال حاضر دارد به صلاح نیست. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در برنامه بلند مدت جمع آوری پل خیبر اجرایی می‌شود اما ابتدا باید پیش نیازهای آن از جمله  ایجاد زیر گذر در هسته مرکزی و بافت قدیم اراک عملیاتی شود تا بتوان این پل را که با سازه فلزی چهره نامطلوبی به بافت قدیم شهر داده برچید.
زندیه‌وکیلی یادآور شد: برای ترمیم سقف بازار نیز در سفر پیشین وزیر گردشگری پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که باتوجه به کمبود منابع اعتباری تاکنون  این امر محقق نشده است،  ضمن اینکه اولویت سازمان گردشگری مرمت آثاری است که متولی بخش خصوصی نداشته باشد در جایی مانند بازار اولویت این است که بهره برداران خود برای ترمیم سقف اقدام کنند.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی قطار حومه‌ای به طول ۱۲ کیلومتر در برنامه توسعه  اراک - مهاجران دیده شده و یک تفاهم‌نامه بین وزیر وقت راه و شهرسای، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ، راه آهن و استانداری مرکزی در این زمینه منعقد شده است اما، به‌دلیل محدودیت منابع این امرتاکنون به تاخیر افتاده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در زمینه مهار آلودگی هوا نیز وضعیت کلانشهر اراک نسبت به هشت سال پیش مطلوب‌تر است چرا که دراین بازه زمانی نزدیک به ۲ هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده است. 
زندیه‌وکیلی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه از آلایندگی محیط زیست از سوی صنعت در استان چشمگیر است و در این مدت ۷۰۹ دیگ آلاینده با فناوری قدیم در آلومینیوم‌سازی از مدار تولید خارج شد و واحد پخت آند این صنعت نیز هم اکنون با فیلتر در حال فعالیت است. 
وی افزود: در زمینه انتقال واحد آندسازی ایرالکو به خارج از محدوده شهری نیز   قرارداد عقد شده با با چند پیمانکار در حال انجام است  که ظرف ۱۸ ماه آینده این بخش آلاینده به خارج از شعاع پنج کیلومتری اراک منتقل می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: یکی از معضلات شهر اراک در مدیریت آلایندگی هوا  اکنون سوخت مازوت است که به دلیل کمبود گاز در روزهای سرد از سوی  نیروگاه حرارتی سوزانده می‌شود.

زندیه‌وکیلی اظهار داشت: پیش از این نیروگاه حرارتی شازند برای تامین برق  ۹ ماه از سال را از سوخت مازوت استفاده می‌کرد اما، امسال با نظارت و رصد مستمر میزان مصرف تا ۲ ماه تقلیل یافته و امید می‌رود که  با راه اندازی فاز یک پارس جنوبی و تولید گاز ، مشکل استفاده از سوخت مازوت  این واحد نیروگاهی به طور کلی حل شود.
وی همچنین بیان کرد:  ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده شهراراک و ساوه وجود ندارد  و نظارت کافی در این بخش صرت می‌گیرد اما، در شهرهای کوچک این معضل برخی اوقات رخ داده که در این راستا  کارگروهی با ریاست فرمانداران  تشکیل شده است و این ساخت و سازها رصد می‌شوند و در خارج از شهرها هم با مشارکت جهاد کشاورزی با ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی یادآور شد : در حوزه آبرسانی ۲ طرح بزرگ در استان در دست اجرا است که یکی  انتقال آب از روستای منطقه  هفتیان به تفرش است که اقدامات مربوط به لوله گذاری آن انجام شده است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسد.
زندیه وکیلی  افزود: انتقال آب از سد کوچری  به شهرهای خمین محلات و دلیجان نیز دیگر طرح مهم آبرسانی استان است که انجام شده و اکنون خط انتقال به ساوه باقی مانده و ۲ پیمانکار برای اجرای این انتخاب شده است.

وی توضیح داد: ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری در راستای خط انتقال سد کوچری در زمستان پارسال انجام شد و ۹۰ کیلومتر دیگر نیز باید لوله‌گذاری شود که فراخوان آن انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است و پیش بینی شده امسال ۲۰ کیلومتر آن  انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت:  طرح مهمی به نام رینگ آبرسانی اراک نیز در دست انجام است که قسمتی از حلقه شمالی انجام شده و با بهره برداری از آن بخش زیادی از شهر اراک که از آب سد کمال صالح بی بهره بودند در شمال و شهرک‌های شمالی از مزایای آن منتفع شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: در حوزه درمان نیز یک کلینیک تامین اجتماعی در بازه زمانی یک‌ساله در محوطه بیمارستان امام خمینی(ره) اراک ساخته شد و کلینیکی  هم در مامونیه ساخته شده که آماده افتتاح است و به‌زودی با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بهره برداری می شود.

زندیه وکیلی یاد آور شد: ۲ بیمارستان داخل سایت بیمارستان امیرالمومنین(ع) در حال ساخت است که یکی از آن‌ها جایگزین بیمارستان زنان و زایمان طالقانی است و با مشارکت خیر در دست اجرا است  و دیگری بیمارستان سوانح و سوختگی اراک است که  با مشارکت سازمان انرژی اتمی ساخته می شود که تا پایان سال جاری هر ۲ طرح به بهره‌برداری می رسند.
وی در خصوص طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج)  اراک نیز گفت:برای تکمیل این بیمارستان جنرال  پیمانکار جدیدی انتخاب شده و مقرر شده است در طول ۱۲ ماه تکمیل و تحویل شود که در این راستا ۲۷۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه و بودجه  تامین اعتبار شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: برای تکمیل بیمارستان خمین نیز از طرف وزارت بهداشت  ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که تا پایان  سال جاری افتتاح می‌شود.

زندیه‌وکیلی اظهار داشت: مرحله سوم عملیات اجرایی بیمارستان آیت الله خوانساری نیز با مشارکت خیران در حال انجام است و تامین اعتبار شده و تا پایان سال جاری مرحله سوم این طرح نیز آغاز می‌شود. 
وی بیان کرد: در حوزه گردشگری استان نیز طرح های زیادی در دست اقدام است که از جمله آن می‌توان مجتمع های بزرگ گردشگری ،سفره خانه و هتل‌های پنج ستاره  را عنوان کرد اما ، مهمترین طرح استان در این حوزه،  دره گردو است که پارک آبخیزداری آن با حضور وزیر افتتاح شده است و اعتبارات استانی و ملی نیز برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.
 معاون هماهنگی امور عمرای استانداری مرکزی ادامه داد: در بخش‌هایی از این طرح مقرر شده که ساخت و ساز نباشد و حالت طبیعی آن حفظ شود که این بخش  تحویل منابع طبیعی شده است.
زندیه‌وکیلی تاکید کرد: در محوطه  ۹۰ هکتاری ورودی این طرح  مقرر شده طرح های گردشگری اجرا شود که زمین آن در اختیار شهرداری قرار گرفته و اقدامات اولیه و مطالعات طرح آغاز شده و به تصویب رسیده و اعتبار لازم از منابع شورای اسلامی شهر تخصیص یافته است.
وی عنوان کرد:  همزمان با اجرای طرح آبخیزداری، عملیات اجرایی  این بخش هم  در دستور کار شهرداری قرار گرفته و اکنون اجرای بخشی از طرح به  قرارگاه خاتم  واگذار شده که در نیمه نخست سال جاری کلید می خورد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی  توضیح داد: گام  بعدی طرح، ورود بخش خصوصی برای ساخت و ساز رستوران، هتل و طرح های گردشگری است که باید زیرساخت های اصلی توسط شهرداری انجام شود تا انگیزه لازم برای جذب سرمایه گذار ایجاد می شود.

زندیه‌وکیلی گفت:  همچنین پنج تقاطع غیر همسطح در استان همزمان با طرح دره گردو در دستور کار شهرداری قرار گرفته که در این راستا با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه به مبلغ سه هزار میلیارد ریال  منعقد شده است.
وی افزود: عملیات اجرایی  میدان مقاومت در کلانشهر اراک  آغاز شده و قرار است که  در بازه زمانی ۶ ماهه انجام شود و همزمان آغاز  عملیات اجرایی پنج تقاطع غیر همسطح دیگر در کلانشهر اراک کلید خورده است.

کلانشهر اراک مرکزیت استان مرکزی است که ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اراک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی استان مرکزی اعتبارات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اراک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اراک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی استان مرکزی اعتبارات اخبار کنکور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی عملیات اجرایی کلانشهر اراک زندیه وکیلی بهره برداری طرح ۲۴ متری قنات ناصری بازه زمانی انجام شده اجرای طرح سال جاری شهر اراک تا پایان انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشگاه امام خمینی اراک در حال بازسازی/ حضور هواداران لغو می شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال آلومینیوم و پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی روز جمعه ۷ اردیبهشت در ورزشگاه امام خمینی (ره) شهر اراک رو در روی هم قرار می‌گیرند. روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه حضور هواداران در بازی این بازی ممنوع است که هم سازمان لیگ و هم هیأت فوتبال استان مرکزی این موضوع را تکذیب کردند.

در همین حال محمدرضا غفاری رئیس هیأت فوتبال استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر از تعمیرات و بازسازی در بخش‌هایی از ورزشگاه امام خمینی (ره) را داد. او در این رابطه افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود تا استقبال زیادی از این بازی انجام شود و با توجه به اینکه بخش‌هایی از ورزشگاه امام خمینی شامل نرده‌ها، آبخوری و … در حال بازسازی است، تصمیم نهایی برای حضور هواداران در این بازی فردا پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که پرسپولیس و آلومینیوم یک بار و در سال ۱۴۰۱ در جام حذفی به مصاف هم رفته بودند که این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود نماینده استان مرکزی به پایان رسیده بود و بازی روز جمعه، دومین مصاف دو تیم در ادوار رقابت‌های جام حذفی است.

کد خبر 6087333

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه ۱۰ شیراز
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ورزشگاه امام خمینی اراک در حال بازسازی/ حضور هواداران لغو می شود؟
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد
  • علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود
  • آغاز مرحله سوم طرح انتقال آب سد کمال صالح اراک
  • عملیات اجرایی کمربند جنوبی خط انتقال آب به اراک
  • آغاز عملیات اجرایی فاز ‌سوم طرح آبرسانی رینگ جنوبی اراک
  • ۳ اولویت اجرایی جایزه جوانی جمعیت/ ضرورت معرفی الگوهای فرزندآوری در جامعه