Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@07:33:57 GMT

روایت شاهدان عینی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۲۰۹۹

روایت شاهدان عینی

علاوه بر روایت جالب‌توجهی که در مستند دیدیم، روایت حاضران در جلسه نیز می‌تواند در نوع خود خواندنی و شنیدنی باشد. به همین مناسبت به‌سراغ دو نفر از این حاضران رفتیم. همسر شهید مهدی نوروزی معروف به شیر سامرا که پیشتر ایشان را با مستندات دیگر در حافظه داشتیم و همچنین مادر شهید شجاع که حرف‌هایی خواندنی برای گفتن به مخاطبان جام‌جم درباره دیدار با رهبری و مستند لشکر زینبی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گفت‌وگو با همسر شهید نوروزی
خط دشمن را گم نکنیم
فضای دیدار را پیش از آن چطور تصور می‌کردید و بعد از آن چه ذهنیتی داشتید؟
قبل از ملاقات، به خاطر جایگاه، شأن و ابهت رهبری فکر می‌کردم این دیدار می‌تواند برایم خیلی سنگین باشد اما بعد از این که خدا عنایت کرد و توفیق زیارت ایشان را یافتم، ذهنیتم کاملا دگرگون شد. فضا بسیار صمیمی و راحت بود و با این که ما پیش از آن در دیدارهای مسؤولان کشوری و لشکری بسیاری شرکت کرده‌بودیم، در هیچ‌کدام‌شان تجربه‌ای در چنین جو راحت و صمیمی نداشتیم. این دیدار به‌گونه‌ای بود که گویی آدم دارد با پدربزرگ خودش صحبت می‌کند، به هرحال در آن زمان سن من خیلی کم و فرزندم محمدهادی هم خیلی کوچک بود و به همین دلایل از شهادت همسرم بسیار در رنج بودم. اما وقتی به این دیدار رفتم همه این دلتنگی‌ها فراموشم شد. انقدر نشاط و شادابی در فضای این دیدار جریان داشت که اولین چیزی که به حضرت آقا گفتم این بود که همه این دلتنگی‌هایی که در آن دوران داشتیم با این دیدار برطرف شد.
به نظرتان نمایش این دیدارها در مستند چه تاثیری می‌تواند بر آگاهی مردم نسبت به حرکت شهدای مدافع‌حرم داشته‌باشد؟
اولا که نفس این دیدارها برای خود خانواده‌ها بسیار تسکین‌بخش است و خطابه‌های حضرت‌آقا و رهنمودهای ایشان مسیر را برای ما هموار می‌کند. اما در مورد مستند باید بگویم بالاخره این کارها بعد از پنج شش‌سال دارد انجام می‌شود و شاید در آن زمان خود موضوع خیلی اطلاع‌رسانی نشده‌بود یا صحبت‌های حضرت آقا هم آن موقع چندان منتشر نمی‌شد و بنابراین عامه مردم چندان در جریان چند و چون ماجرا قرار نمی‌گرفتند.
با این حال همین صحبت‌ها ما را خیلی آرام می‌کرد و حتی در گفت‌وگوهای خودمان این موارد را به مردم منتقل می‌کردیم و همین جملات راه را برای ما روشن می‌کرد.
به نظر شما بهترین روش برای مطلع کردن مردم از جایگاه شهدای مدافع حرم در تامین ‌امنیت‌ کشور و ایثارگری‌های آنها و ارزش اقداماتی و حرکت ایشان در این راه چیست؟
من در بسیاری از مستندهایی که در آنها دعوت به صحبت شده‌ام این موضوع را گفته‌ام که در درجه اول خودمان باید دشمن‌شناس باشیم و ببینیم دشمن دارد از کجا خط می‌گیرد. برای خود من این تجربه بود که اوایل که شهید نوروزی به عراق رفته‌بودند، خیلی‌ها می‌گفتند که عراق هشت‌سال با ما جنگیده است و الان چرا ما باید برای امنیت آنها خون بدهیم. اما من می‌گفتم این کسانی که الان در عراق دارند فتنه به پا می‌کنند، همان صدامی‌ها هستند و ما در واقع داریم انتقام خون شهدای خودمان را می‌گیریم. برای این تشخیص باید سرچشمه‌ها را بشناسیم و هدف را درست شناسایی کنیم. به قول شهیدمطهری باید یزید زمانه خودمان را بشناسیم و ان‌شاا... بتوانیم با بصیرت و دشمن‌شناسی، مقدمه ظهور را مهیا کنیم.

گفت‌وگو با مادر شهید شجاع
خون از یاد نمی‌رود
پیش از دیدار با رهبری چه تصوری از فضای این ملاقات داشتید؟
اولین نکته این که من چون با حضرت آقا دیداری نداشتم، چنین اتفاقی برایم یک آرزو بود و خیلی دوست داشتم دیداری محضر ایشان داشته‌باشم. بالاخره این توفیق دست داد و این را از برکت وجود شهدا می‌دانم که توانستم برای اولین بار آقا را از نزدیک ملاقات کنم و این برایم مایه افتخار بسیار است که در کنار خانواده‌های شهدای دفاع‌مقدس و شهدای مدافع‌حرم در محضر ایشان حاضر شدم. اتفاقی که تاثیر ویژه‌ای در زندگی‌ام داشت و در آن لحظه حتی باورم نمی‌شد بتوانم در جایگاه و مقامی قرار بگیرم که به خدمت ایشان برسم.
شیوه سلوک رهبری با خانواده شهدا را چطور دیدید؟
فضای دیدار هم بسیار صمیمانه و محترمانه بود طوری که شاید مردم پیش از درک حضور مستقیم اصلا باورش نکنند. ذهنیت من در طول دیدار با ایشان مدام به این سمت می‌رفت که واقعا رهبری و ولایت‌فقیه برازنده و شایسته ایشان است.
 انتظار شما از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی نسبت به جایگاه والای شهدای مدافع‌حرم چیست؟
تا زمانی که کسی شهید نداده و مقام شهید را نداند واقعا اطلاعی ندارد شهدا چه جایگاه والا و ارزشمندی دارند. ما که مورد عنایت و لطف خداوند قرار گرفتیم و بدون این که درخورش باشیم، در زمره خانواده‌های شهدا و مادران شهدا قرار داده شدیم و خداوند به لطف و کرم خودشان این سعادت را نصیب ما کرد. من واقعا انتظاری از کسی ندارم اما دوست دارم بگویم ۳۰سال از پایان دفاع مقدس می‌گذرد؛ همان جور که هنوز یادمان نرفته که شهدای هشت‌سال دفاع‌مقدس چه ایثاری کردند و چطور از جان خود و آسایش همسران و فرزندان‌شان گذشتند، خدا کند نسل‌های بعد از ما هم دنباله‌روی خون شهدا باشند چه شهدای دفاع‌مقدس، شهدای مرزبان، شهدای مدافع‌حرم و حتی شهدای آتش‌نشانی و شهیدانی که در جای جای کشور، جان خود را برای آرامش و امنیت کشور به هر نحو فدا می‌کنند.   منبع: محمدرضا پارسا / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رهبر انقلاب شهدای مدافع حرم مستند لشکر زینبی شهید نوروزی شهید شجاع شهدای مدافع حرم دفاع مقدس حضرت آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید رحیمی فرصت نکرد رخت دامادی به تن کند/ امانتداری و وظیفه‌شناسی آوازه شهید فاضل بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار محمد هاشمی‌پور فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) در یادواره شهدای دفاع مقدس و بیست و یکمین سالگرد تدفین شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: افتخار دارم در مجلسی حضور یافته‌ام که منور و مزیّن به حضور مادرانی و پدران شهدایی است که سلامت، امنیت و اقتدار کشورمان را مدیون از خودگذشتگی و ایثار این عزیزان هستیم، چراکه حاضر شدند از پاره‌ تن و جگر گوشه خود در راه خدا بگذرند تا خدشه‌ای به امنیت این خاک وارد نشود.

وی اضافه کرد: در میان خانواده شهدا، چهره مادران شهدای افتخارآفرین حادثه تروریستی خاش را می‌بینم، شهدای مظلوم لشکر ۱۴ که پس از ماه‌ها حضور در نقطه صفر مرزی و حراست از کیان این مرز و بوم، در مسیر برگشت به خانه در ۶۰ کیلومتری زاهدان با انفجار ۷۰۰ کیلوگرم مواد منفجره توسط گروهک تروریستی جیش‌الظلم به مقام شهادت رسیدند تا سندی دیگر بر مظلومیت این عزیزان باشد.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) متذکر شد: یکی از این شهدا، شهید فاضل مسئول کنترل اموال لشکر ما بود که آوازه امانتداری و وظیفه‌شناسی او شهره بود؛ تا جایی که میان همرزمانش معروف است.

هاشمی‌پور متذکر شد: چند روز قبل از شهادت، یک دستگاه دوربین به اموال لشکر اضافه شده بود، اما شهید فرصت نکرده بود آن را ثبت کرده و به اموال اضافه کند و تا آخرین لجظات به همکارانش سفارش ثبت آن را داشت.

وی تبیین کرد: شهید رحیمی از دیگر شهدایی بود که قرار بود پس از برگشت به خانه، مراسم عروسی برپا کند و رخت دامادی به تن بپوشد، اما تقدیر خداوندی بر این بود که لباس دامادی‌اش را در آسمان‌ها بپوشد و برای وی حجله در آسمان‌ها ببندند، بنابراین شرایط پیکرش به گونه‌ای بود که نتوانستم به مادرش اجازه دهیم که پیکر فرزندش را پس از شهادت رؤیت کند.

فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بیان کرد: دشمن در این سال‌ها برای رسیدن به نیت شوم خود، وزیر، وکیل و رئیس جمهور از ما شهید کرده ودر طول سال نیز بیش از ۳۰۰ شهید برای امنیت تقدیم می‌کنیم.

هاشمی‌پور تشریح کرد: نکته اینجاست که هر نظام دیگری بود، تاکنون ساقط شده بود، اما امروز به برکت خون همین شهدا، ما از مقتدرترین کشور‌های دنیا هستیم، چراکه موانع بسیاری در راه ما گذاشتند و با تمام این موانع ما رشد کردیم.

محمد باقری معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هم در این نشست عنوان کرد: خدا را شاکرم که توفیق به من داده که در کسوت‌های مختلف لباس افتخار خدمت به شهدا و خانواده‌های ایشان را به تن داشته باشم، همچنان که در دوران دانشجویی و زمان مسئولیت خود در بسیج دانشجویی، افتخار خدمت در مراسم خاکسپاری شهدای گمنام مدفون در دانشگاه آزاد واحد اصفهان را داشتم و از خدا می‌خواهم که تا آخر راه ما را از راه شهدا جدا نکند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از خانواده معزز شهدا تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • شهید رحیمی فرصت نکرد رخت دامادی به تن کند/ امانتداری و وظیفه‌شناسی آوازه شهید فاضل بود
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان