Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رژدام تهیه‌کننده «ترانه باران» درباره ایده ساخت این برنامه موسیقی‌محور و رویکردهای جدید آن در سال جدید سخن گفت و به خبرنگار مهر بیان کرد: به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، آیینی و میراث شنیداری ایرانیان طرح تولید برنامه تلویزیونی «ترانه باران» در شبکه شما شکل گرفت.

وی ادامه داد: ماهیت شبکه شما و طیف مخاطبان فرهیخته این شبکه که فضایی مناسب برای پرداختن به جاذبه‌های رسانه‌ای شعر و موسیقی است، موجب شد طرح «ترانه باران» در این شبکه تلویزیونی مورد تایید قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ترانه باران» به هزار قسمت رسید

تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «ترانه باران» از سال ۹۶ به صورت زنده روی آنتن شبکه شما رفته و تاکنون حدود ۱۰۰۰ قسمت از آن پخش شده است.

وی با اشاره به اینکه «ترانه باران» را می‌توان به یک بازارچه فرهنگی برای عرضه شعر، ترانه و نواهای محلی و ایجاد وحدت ملی تشبیه کرد، درباره تغییرات آن از ابتدا تاکنون گفت: این برنامه تغییرات عمده‌ای نداشته زیرا ایده اولیه بعد از جلسات متعدد با نظم و ساختار مناسبی پیاده شد و تاکنون جواب داده است، ایده‌ای برای ساخت یک برنامه یک ساعته که هدف آن، ایجاد حال و هوای خوب در مخاطب است.

رژدام با بیان اینکه اهداف اصلی «ترانه باران» شناسایی، احیا و تقویت فرهنگ عامه است، افزود: این برنامه با شناسایی و معرفی ترانه‌های محلی در دل اقوام که با طبیعت و رنگ و بوی چهارگوشه ایران همراه است تلاش می‌کند به قدر توان گنجینه غنی ترانه‌های محلی و فرهنگی ایران اسلامی را به عنوان دارایی تمدنی این مرز و بوم به گوش مخاطبان برساند.

تهیه‌کننده «ترانه باران» ادامه داد: شبکه‌های سراسری همواره تلاش می‌کنند برای تولید برنامه‌های نمایشی و مستند به نقاط مختلف کشور بروند و به نوعی دست به تمرکززدایی بزنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که یکی از سرمایه‌های بزرگ فرهنگی ایران، موسیقی بومی و محلی است، ظرفیتی که فارغ از وجوه زیباشناسی و هنرگونگی، چکیده و عصاره خرده‌فرهنگ‌هایی است که پازل ملیت را تکمیل می‌کند به عبارتی موسیقی خود زبان مشترک احساس است که انسان فارغ از ملیت و قومیت خویش با آن ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه «ترانه باران» علاوه بر ایجاد وحدت و همدلی ملی، قرار است امید و نشاط را میان مخاطبان خود گسترش دهد، عنوان کرد: این برنامه صرفاً موسیقی‌محور نیست بلکه در پس نواهای هزار رنگ آن، می‌توان ردپای فرهنگ، اندیشه، آداب و رسوم متنوع ایرانی را پیدا کرد. معتقدم همین برنامه به موسیقی نواحی روح تازه‌ای می‌بخشد و مردمی که ساکن استان‌های مختلف هستند از اینکه رسانه ملی آن‌ها را در سطح یک شبکه سراسری به تصویر کشیده و برای آثار فرهنگی آن‌ها احترام و ارزش ویژه‌ای قائل شده است، احساس غرور می‌کنند.

موسیقی تعاملی داریم

رژدام افزود: «ترانه باران» نگاه جامع و چند بُعدی به مقوله موسیقی دارد و در کنار پخش موسیقی قومی، ملی و اصیل به موسیقی عامه‌پسند نیز می‌پردازد، علاوه بر این تنها برنامه تلویزیونی است که موسیقی تعاملی را نیز محور کار خود قرار داده و نگاه یکسویه به این موضوع ندارد.

تهیه‌کننده «ترانه باران» با اشاره به اینکه مخاطبان در این برنامه تلویزیونی با حضور در نظرسنجی به خوانندگان مورد علاقه خود رای می‌دهند، تصریح کرد: نظرسنجی زنده سبب می‌شود خوانندگان نیز با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوند که این موضوع منجر به ارتقای کیفی موسیقی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مجریان مشهور به بهتر دیدن شدن برنامه کمک می‌کند یا نه، بیان کرد: مجریانی که در حال حاضر اجرای «ترانه باران» را برعهده دارند، از بهترین‌های رسانه ملی هستند و مخاطبان نیز آن‌ها را قبول دارند.

رژدام با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۳۶۰ برنامه را روی آنتن برده و میزبان حدود ۱۳۰ مهمان از جمله خواننده‌های محلی مانند رحیم شهریاری، محسن میرزاده، ناصر وحدتی، فریدون آسرایی و… بوده است، درباره اهداف این برنامه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال جدید قصد داریم آثار به روز هنرمندان موسیقی کشور را پخش کنیم. همچنین به دنبال جذب مخاطب حداکثری نیز هستیم.

تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: طی سال ۹۹ مخاطبان رسانه ملی از طریق سایت تلوبیون بیش از ۲ میلیون بار برنامه ترانه باران را مشاهده کرده‌اند.

به گفته رژدام، «ترانه باران» در ماه مبارک رمضان به پخش آثاری که برای این ماه مبارک تولید شده است، می‌پردازد.

برنامه «ترانه باران» در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه شما می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۴:۴۵ خواهد بود.

کد خبر 5190737 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی شبکه شما موسیقی نواحی برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما سریال ایرانی فیلم سینمایی ماه رمضان ۱۴۰۰ موسیقی ایرانی رادیو نمایش شبکه یک سیما آلبوم موسیقی ماه مبارك رمضان شبکه سلامت رادیو رادیو ایران ویروس کرونا برنامه تلویزیونی ترانه باران تهیه کننده شبکه شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه امسال برنامه ای را در بنیاد رودکی آغاز کردیم تا از برخی از مفاخر حوزه موسیقی به شکل ویژه حمایت کند، گفت: در این راستا بنیاد رودکی و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصیل حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه برگزاری مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» اظهار کرد: استاد نجابتی بعد از این همه تلاش و مجاهدت امشب به‌عنوان چهره هنری انقلاب انتخاب شدند و به نظرم قاعده تکرار برای چنین موضوعی صدق نمی‌کند و طبیعتاً باید کسی انتخاب شود که در چشمان اهالی هنر در آن جایگاه رفیق قرار دارد و این هم با کاری مداوم و ممارست پدید می‌آید.

وی درباره تعدد ساختار با ایجاد سازمان پویانمایی نیز افزود: بستگی به این دارد که بنیاد پویانمایی با چه هدفی تشکیل شود؛ ما مخالف اضافه کردن سازمان‌ها هستیم به همین دلیل این اقدام به شکل مختصر انجام می‌شود و ما حوزه تنظیم‌گر، نظارتی و حوزه حامی را پدید می‌آوریم و آن چیزی که امروز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه تعیین شده، نیازمند جایگاه مترقی است که بتواند این مأموریت را انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختار مستقلی برای پویانمایی نداشتیم و مجبور شدیم چنین اقدامی انجام دهیم و این یعنی اینکه اقتضائات جدید حکمرانی را پذیرفته‌ایم؛ اینکه فیلم پویانمایی ساخته شده توسط ما افتخار آفرینی می‌کند در حوزه اقتصاد فیلم و فرهنگ نمونه‌هایی که در خارج از کشور به نمایش درآمد نیز داشتیم و همه این‌ها نشان دهنده وجود ظرفیت بالای این حوزه است که این بنیاد کمک می‌کند این ظرفیت افزایش یابد.

اسماعیلی درباره عدالت فرهنگی و آموزش رایگان هم گفت: بحث آموزش مناطق محروم به رویه‌ای جدی تبدیل شده و بیش از هزاران نفر آموزش دیدند و صاحب مؤسسات فرهنگی چند منظوره و تک منظوره شده‌اند؛ آموزشکده راه انداختند و نهضت بزرگی به راه افتاده است و نتایج آن را هم می‌بینیم و امید است به زودی در قالب برنامه فاخر هنری از برگزیدگان دوره‌های آموزشی تجلیل خواهد شد.

وی درباره پرداخت یارانه برای بلیت کنسرت برای استفاده قشر آسیب پذیر نیز عنوان کرد: امسال برنامه‌ای را در بنیاد رودکی آغاز کردیم تا بنیاد رودکی از برخی از مفاخر حوزه موسیقی به شکل ویژه حمایت کند؛ بسیاری از خوانندگان ارزشمند که مورد اقبال مردم هستند در قالب‌های جدید یا تهیه کننده ندارند و یا مایل به اجرا نبودند؛ ما این کار را در بنیاد رودکی انجام می‌دهیم و بنیاد رودکی و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصیل حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم و در آنجا تلاش خواهیم کرد در مراکزی که اختصاص به مجموعه وزارت فرهنگ دارد هم این کار را با قوت ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ درباره گونه فیلم‌های به نمایش درآمده در سینماها تصریح کرد: بسته خوبی را در هر فصل همکارانم در سازمان سینمایی و انجمن صنفی پیشنهاد می‌کنند و در بسته‌ای هم که از نوروز شروع شده، همه گونه‌های مختلف فیلم وجود دارد؛ طبیعی است در هر بسته‌ای که ارائه می‌شود از همه گونه‌های فیلم وجود داشته باشد و بقیه مسائل به انتخاب مردم بستگی دارد، گاهی مردم پویانمایی را انتخاب می‌کنند و گاهی فیلم طنز و گاهی گونه‌ای دیگر را و وظیفه ما این است که امکان عرضه همه گونه‌ها را فراهم کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: شورای‌عالی سینما با سازمان برنامه و بودجه روز گذشته جلسه داشتند و بخش مهمی از مصوبات اجرایی شده است و امیدوار هستیم جلسه بعدی در فصل بهار برگزار شود.

وی درباره سطح مقامات هندی که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت شده‌اند، گفت: از چند کشور در سطح وزیر دعوت کرده‌ایم و باید جلوتر رویم تا مطمئن شویم حضورشان قطعی شده است یا خیر. این مسئولان از کشورهای دوست و همسایه هستند.

کد خبر 745696

دیگر خبرها

  • آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی
  • «آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • خبر‌های رسانه - ۳۰ فروردین
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!