Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:33:10 GMT

بهبود حرکت سالمندان با اصلاح شاخص محدودیت تحرک

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۲۴۰۸

بهبود حرکت سالمندان با اصلاح شاخص محدودیت تحرک

ایسنا/خراسان رضوی افزایش سن باعث از دست‌ دادن توده و قدرت عضلانی می­‌شود که در برخی موارد تحرک را مختل می­‌کند، مانع راه رفتن یا انجام کارهای روزمره می­‌شود و افراد مسن را در معرض خطر زمین­ خوردن و بستری­ شدن قرار می­‌دهد.

به گزارش یورکالرت، در حالت بالینی، سنجش قدرت دست، پرکاربردترین روش برای شناسایی از دست دادن قدرت کلی عضلانی در افراد مسن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی است که مقادیر زیر ۲۶ کیلوگرم برای مردان و ۱۶ کیلوگرم برای زنان به‌عنوان نشانه‌ای از ضعف مرتبط با خطر در نظر گرفته شده است، اما این پارامترها در حال تجدیدنظر هستند.

محققان دانشگاه فدرال سائو کارلوس (UFSCar) در ایالت سائو پائولو، برزیل، با همکاری همکاران خود در سایر موسسات همان ایالت مانند دانشکده پزشکی ریبیرائو پرتو دانشگاه سائوپائولو (FMRP-USP)، دانشکده پرستاری ( EE-USP)، دانشکده بهداشت عمومی (FSP-USP) و همچنین دانشگاه کالج لندن (UCL) مقادیر حدآستانه بالاتر قدرت دست را از آنچه به‌­طور معمول توسط پزشکان، فیزیوتراپیست­‌ها و متخصصان تغذیه استفاده می­‌شود را پیشنهاد کردند. حدآستانه بالاتر اجازه می­‌دهد تا تشخیص و مداخله به‌موقع برای جلوگیری از پیشرفت بالینی انجام شود.   

تیاگو داسیلوا الکساندر، استاد گروه طب سالمندان گفت: «مطالعه ما بر خلاف نظریه معمول کاهش تحرک است. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده­‌های جمعیت شناختی و روش‌­های آماری مناسب، ما حدآستانه معمول را آزمایش کردیم و مقادیر بالاتر مانند ۳۲ کیلوگرم برای مردان و ۲۱ کیلوگرم برای زنان را نشانگرهای اختلال تحرک دقیق­‌تری یافتیم.»

در مطالعه اخیر که توسط بنیاد تحقیقات سائو پائولو پشتیبانی شد، محققان داده‌های مربوط به پنج هزار و ۷۸۳ نفر از افراد ۶۰ ساله و بزرگ‌تر را تجزیه‌وتحلیل کردند، همه شرکت‌کنندگان مربوط به مطالعه طولی پیری انگلیس (ELSA) و مطالعه رفاه، سلامت و پیری (SABE) در شهر سائو پائولو بودند.

محققان گزارش کردند که صرف‌نظر از شرایط اجتماعی اقتصادی، سبک زندگی، بیماری‌­های موجود و اندازه گیری­‌های پیکرسنجی، در مردان مسن با قدرت دست کمتر از ۳۲ کیلوگرم، ۸۸ درصد و در زنان با قدرت دست کمتر از ۲۱ کیلوگرم، ۸۹ درصد احتمال اختلال تحرک، بیشتر است.

الکساندر گفت: «این افزایش قابل ملاحظه است. پرکاربردترین حدآستانه‌ها شامل ۲۶ کیلوگرم برای مردان و ۱۶ کیلوگرم برای زنان است، اگرچه مقادیر بین مطالعات و کشورها متفاوت است.»

این مطالعه همچنین در مورد تحقیقات قبلی بحث می­‌کند که در آن قدرت دست اندازه‌گیری شده با دینامومتر با سرعت راه رفتن در بین بیش از ۵۰۰۰ نفر از افراد مسن شرکت‌کننده در مطالعه طولی پیری انگلیس (ELSA) و مطالعه رفاه، سلامت و پیری (SABE) در شهر سائو پائولو ارتباط دارد.

الکساندر گفت: «ما این حد آستانه را بسیار زیاد کردیم تا افرادی که به احتمال زیاد دارای اختلال در تحرک هستند، شناسایی شوند و برای درمان زودتر اقدام شود. علت این مشکل را می­‌توان بررسی کرد و برای جلوگیری از پیامد­های ضعف عضلانی و اختلال حرکتی، درمان را برنامه‌­ریزی کرد. این کار توانایی عملکردی فرد را حفظ و تعامل اجتماعی را تسهیل می­‌کند و کیفیت زندگی را در دوران پیری افزایش می­‌دهد. برای کل جامعه، استفاده از حدآستانه بالاتر به کاهش هزینه‌­های مراقبت­‌های بهداشتی کمک می­‌کند.»

پیشگیری بهتر از درمان است

قدرت عضله برای تحرک بسیار مهم است. یک مثال خوب، ضعف عضلات اندام تحتانی است که مانع راه رفتن افراد می­‌شود. با این حال، از دست دادن توده عضلانی و ضعف هم از روند طبیعی مرتبط با افزایش سن هستند و فقط وقتی از آستانه خاصی عبور می­‌کنند به یک مشکل جدی تبدیل می­‌شوند.

به گفته محققان، در حالی که شناخته شده است از دست دادن توده عضلانی و قدرت، به‌طور قابل توجهی در اختلال تحرک موثر هستند، اما نقطه دقیقی که در آن توده عضلانی کم، منجر به از دست دادن قدرت و تحرک شود، به­‌طور کامل مشخص نیست.

مایکون دلینوسنته، محقق و نویسنده این مقاله گفت: «از دست دادن قدرت به از دست دادن توده عضلانی بستگی دارد، اما سایر عوامل این روند شامل فاکتورهای عصبی، هورمون‌ها و کمبود ویتامین‌ها هستند. از طرف دیگر، قدرت عضلانی را می­‌توان دوباره به دست آورد، بنابراین داشتن معیاری که به ما بگوید چه زمانی برای شروع یک درمان پیشگیرانه که از کاهش تحرک جلوگیری کند، بسیار مهم است.»

به گفته دلینوسنته، هنگامی که این مشکل تشخیص داده شود، باید علت آن را  به­‌عنوان‌مثال با تمرین مقاومتی و یک رژیم غذایی مناسب سرشار از پروتئین و کالری بالا شناسایی و درمان کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Archives of Gerontology and Geriatrics منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی سالمندان تحرك توده عضلانی سائو پائولو دست دادن دادن توده قدرت دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی برای زیر ۱۴ سال

 به گزارش تابناک، سیتنا نوشت: بر اساس قانون جدید، شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی ملزم به بستن حساب‌هایی هستند که تصور می‌شود صاحب آن‌ها زیر ۱۴ سال دارد. قرار است این قانون از ابتدای سال آینده میلادی، اول ژانویه ۲۰۲۵، به مرحله اجرا گذاشته شود.

دسنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا، در مراسم امضای این قانون، گفت: «دفن شدن در آن وسایل در تمام طول روز، بهترین راه و روش برای بزرگ شدن نیست. این بهترین راه برای داشتن تحصیلات خوب نیست.»

پیشتر در روز هفتم اسفندماه سال ۱۴۰۲، قضات دیوان عالی ایالات متحده، نسبت به قوانین مورد حمایت جمهوری‌خواهان در فلوریدا و تگزاس برای محدود کردن قدرت شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کردند، اما در عین حال نشان دادند که ممکن است آماده نباشند این قوانین را به طور کامل ملغی کنند.

این قانون از پلتفرم خاصی نام نبرده، اما سایت‌های در شبکه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد که به ویژگی‌هایی مانند هشدار‌های اعلان و پخش خودکار ویدیو‌هایی که تماشای اجباری را تشویق می‌کنند متکی هستند.

حامیان این قانون به مطالعات تازه‌ای اشاره می‌کنند که می‌گویند استفاده از شبکه‌های اجتماعی خطر افسردگی و دیگر چالش‌های سلامت روان را در جوانان افزایش می‌دهد و آنان را در برابر قلدری‌های آنلاین آسیب‌پذیر می‌کند.

در ایالت‌های دیگر نیز قوانین مشابهی پیشنهاد شده است، اما آن‌ها به اندازه قانونی که در فلوریدا تصویب شده است، محدودیت در نظر نگرفته‌اند.

یک قاضی فدرال در آرکانزاس در اواخر ماه اوت اجازه اجرای قانونی را نداد که باز کردن حساب کاربری را مشروط به تایید سن و یا رضایت والدین برای خردسالان می‌کرد.

نت چویس، NetChoice، یک انجمن تجاری صنعت فناوری که اعضای آن شامل شرکت متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، تیک‌تاک و اسنپ هستند، در ژوئن گذشته برای متوقف ساختن قانون آرکانزاس به دادگاه شکایت کردند. این انجمن، چالش‌های قانونی مشابهی را برای محدودیت‌های پیشنهادشده برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کالیفرنیا و اوهایو ایجاد کرد.

برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی قبلا اقداماتی را برای محدود کردن محتوای نمایش داده‌شده به کاربران جوان انجام داده‌اند. در اکثر این پلتفرم‌ها، کودکان زیر ۱۳ سال توسط قوانین جمع‌آوری داده‌ها محافظت می‌شوند، اما این قوانین معمولاً برای افراد بالای ۱۳ سال اعمال نمی‌شود.

در ژانویه، متا از اقداماتی جدیدی برای فیلتر کردن محتوای نامناسب برای نوجوانان در هر سنی را اعلام کرد.

این محدودیت‌ها پس از آن اعمال شد که بیش از ۴۰ ایالت از شرکت متا شکایت کردند و گفتند این شرکت فناوری، مردم را در مورد خطراتی که پلتفرم‌هایش برای جوانان دارد گمراه کرده است.

متا می‌گوید محصولات خود را طوری طراحی نکرده است که برای نوجوانان اعتیادآور باشد.

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی جدید در مشهد همزمان با شب‌های قدر
  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج+فیلم
  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • جدیدترین عضلانی ها پشت فرمان! (عکس)
  • عادت اشتباهی که درد کمر را افزایش می‌دهد
  • دیدار نوروزی از سرای سالمندان + فیلم
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی برای زیر ۱۴ سال
  • ترازوی سنجش نابرابری توزیع درآمد چگونه کار می‌کند؟ | با ضریب جینی آشنا شوید
  • روند حرکتی شاخص صنعت فلزات اساسی بازار سهام چگونه خواهد بود؟ + عکس
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد