Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:34:36 GMT

عمق خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۲۶۴۵

عمق خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها کجاست؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی تنها ظاهر خساراتی است که آتش‌سوزی به محیط زیست و اکوسیستم وارد می‌کند، گفت: عمق خسارات ناشی از آتش‌سوزی را باید در از بین رفتن خاک و تمام میکروارگانیسم‌های آن از جمله انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها جست‌وجو کرد چرا که بازسازی خاک سالیان زیادی زمان می‌برد و در این مدت شرایط برای افزایش فرسایش خاک فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت‌الله محمودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال‌هایی که در آن پاییز و زمستان پربارش باشند، پوشش‌های کف جنگل رشد خوبی پیدا می‌کنند و گیاهان علفی یک‌ساله در مراتع و جنگل‌ها از لحاظ تنوع و تراکم، از کیفیت خوبی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: در این شرایط اگر حریقی رخ دهد، این مراتع و پوشش‌ها به بستری برای گسترش آتش تبدیل شده و حریق را توسعه و تداوم می‌دهند، البته این موضوع بدین معنا نیست که در سال‌های خشک و کم‌بارش خطر حریق کمتر است به‌هر ترتیب گیاهان علفی کف جنگل در بهار با بارش اندک رشد می‌کنند و به‌همین دلیل خطر آتش‌سوزی همواره وجود دارد.

این استادیار علوم جنگل با اشاره به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری، گفت: با این وجود همچنان خطر آتش‌سوزی جدی است، به‌ویژه پس از گرم شدن هوا این پتانسیل در اراضی جنگلی وجود دارد که با کوچک‌ترین جرقه، آتش‌سوزی آغاز شود.

عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که امسال همه نقاط کشور با آن دست به گریبان است، اکوسیستم‌ها بسیار وضعیت شکننده‌ای پیدا کرده‌اند و همین مسئله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی تنها ظاهر خساراتی است که آتش‌سوزی به محیط زیست و اکوسیستم وارد می‌کند، تصریح کرد: عمق خسارات ناشی از آتش‌سوزی را باید در از بین رفتن خاک و تمام میکروارگانیسم‌های آن از جمله انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها جست‌وجو کرد چرا که بازسازی خاک سالیان زیادی زمان می‌برد و در این مدت شرایط برای افزایش فرسایش خاک فراهم خواهد شد.

این استادیار علوم جنگل گفت: آتش‌سوزی‌ها علاوه بر تخریب منابع طبیعی، حجم زیادی از دود و آلودگی را وارد هوا می‌کند و این در حالی است که همین درختانی که می‌سوزند می‌توانند حجم زیادی از آلودگی را جذب و اکسیژن تولید کنند.

محمودی با بیان اینکه گستره ۳۳۵ هزار هکتاری جنگل‌های استان پوشیده از بلوط است، ادامه داد: در واقع بیش از ۹۰ درصد این جنگل‌ها از بلوط تشکیل شده و جنگل‌های ناهمگن تقریبا در استان وجود ندارد و اگر آتش و تهدیدی وجود باشد خطر برای همه گستره است.

عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد یادآور شد: معمولا جنگل‌هایی که نزدیک به مناطق روستایی بوده و گردشگران بیشتر به آن‌جا دسترسی دارند بیشتر در معرض آتش‌سوزی هستند البته اگر هم آتشی رخ دهد به‌دلیل دسترسی بهتر عوامل، کنترل حریق راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی در خصوص راهکارهای کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌ها تصریح کرد: حساسیت باید از سوی منابع طبیعی و رسانه‌ها انجام شود، با توجه به آغاز گرم شدن هوا، هشدارها باید به گردشگران و ساکنان محلی داده شود تا اگر آتش‌سوزی رخ داد، این شعله‌ها گسترش پیدا نکنند.

این استادیار علوم جنگل ادامه داد: منابع طبیعی و ستاد کنترل بحران استان باید مناطقی را که همه‌ساله آتش‌سوزی در آن شکل می‌گیرد را شناسایی و بیشتر مورد رصد قرار دهند.

عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: مسئله بعد درخصوص تجهیزات خاموش کردن آتش است، تعداد دمنده‌ها باید به‌راحتی در دسترس باشد، آموزش‌ها به جنگلبانان و نیروهای حفاظتی به‌درستی صورت بگیرد تا افراد حاضر در خط مقدم نیز خود دچار صدمه نشوند متاسفانه سال گذشته شش نفر از دوستاران طبیعت در استان جان خود را در راه اطفای حریق جنگل‌ها از دست دادند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی منطقه چهارمحال و بختیاری خشكسالي حریق جنگلی منابع طبیعی بین رفتن آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ موزه مینیاتور کجاست؟

باغ موزه مینیاتور در منطقه ۸ به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی شهر تهران با پوشش‌های گیاهی بسیار زیبا و متنوع محسوب می‌شود و پس از بازسازی کامل گالری فرش که این روزها در دست اقدام است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فاطمه تنهایی درباره اقدامات منطقه 8 در حوزه گردشگری اظهار کرد: همزمان با شب میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در سال 1402 اولین گذر غذا و گردشگری با پیش‌بینی 30 غرفه در خیابان شاهد منطقه در مجاورت بوستان سحرگاه در بهترین و امن ترین شرایط ویژه بهره‌مندی شهروندان شرق تهران افتتاح شد.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین اقدامات مجموعه مدیریت شهری منطقه با هدف زنده نگاهداشتن  یاد و نام شهدا و تجلیل از ایثارگری‌های خانواده‌های معزز ایشان، تملک خانه شهیدان صابری در محله کرمان بوده است که پس ازبازسازی‌های لازم، این ملک سه طبقه تبدیل به موزه و سرای ایثار شهیدان صابری  شده و هر طبقه از این ملک مختص به یک اقدام ارزشمند در راستای حفظ نام شهدا و خانواده‌های معظم شان شده است که علاقمندان و عاشقان شهدای اسلام با بازدید از  هریک از طبقات این موزه حس و حال معنوی و  متفاوتی را در این سرا تجربه خواهند کرد.

تنهایی در ادامه به باغ موزه مینیاتور در منطقه 8 اشاره کرد و گفت: در باغ موزه مینیاتور پانزده المان از مراکز  و اماکن تاریخی و دیدنی ایران در قالب ماکت توجه گردشگران و ایران دوستان را به خود جلب کرده است که از سال گذشته  شهرداری منطقه درباره بازسازی این المان‌ها اقدام کرد و هم اکنون این بازسازی به  دستان هنرمندان شاخص کشوری در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل تابستان سال جاری به پایان برسد.

مسافران نوروزی و گردشگران تهرانی بخوانند!

شهردار منطقه 8 بیان کرد: باغ موزه مینیاتور در این منطقه به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی شهر تهران با پوشش‌های گیاهی بسیار زیبا و متنوع  محسوب می‌شود و پس از بازسازی کامل گالری فرش که این روزها در دست اقدام است، این باغ موزه قطعا با افزایش تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران روبرو خواهد شد.

وی گفت: ما از ابتدای نوروز،1403 تاکنون روزانه میزبان 500 نفر از گردشگران در این مجموعه بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با وجود چشم اندازی که برای این مجموعه توریستی در نظر گرفته شده است سال آینده با افزایش حضور گردشگران در منطقه روبرو شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باغ موزه مینیاتور کجاست؟
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش سوزی یک هکتار از جنگل‌های تالش
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • آتش سوزی در جنگل مرزن‌آباد چالوس
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان