Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@06:42:16 GMT

کرونا در ایلام هم رکورد زد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۲۷۵۹

کرونا در ایلام هم رکورد زد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نسبت به روند صعودی کرونا در این استان هشدار داد.

در هفته اول فرودین ۶۲۱ نفر، در هفته دوم ۱۲۷۸ نفر، درهفته سوم ۲۲۳۸ نفر و در هفته چهارم تاکنون ۱۶۷۳ نفر  در استان به کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع مبتلایان به ۵۸۰۸ نفر رسیده است. تعداد بستری ها در هفته اول فروردین ۱۲۲ نفر، در هفته دوم ۲۰۳ نفر یعنی حدودا دو برابر و در هفته سوم ۳۵۰ نفر و بازهم حدود دو برابر و در هفته چهارم تاکنون ۴۴۴ نفر بوده است، یعنی بستری‌های فروردین ۱۴۰۰ به تنهایی بیش از دو برابر کل بستری شدگان کرونایی در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته اول فروردین ۱۴۰۰،  ۴ نفر، هفته دوم ۴ نفر، هفته سوم ۵ نفر و هفته چهارم تاکنون ۱۹ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، ۳۴ فوتی در کمتر از یک ماه در مقایسه با  سه ماه آخر زمستان ۱۳۹۹ که  تنها شاهد ۲۲ مورد فوتی بوده‌ایم خطرناکی شرایط را برای ما روشن می‌کند.

«جمیل صادقی‌فر»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده‌ی قدرت ویروس جهش یافته است، اظهار کرد: با توجه به شواهد موجود و جهش‌های آتی احتمالی در ویروس به نظر می‌رسد مهمترین راه برای غلبه بر این بیماری ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون عمومی است.

وی با بیان اینکه فعلا در حال تزریق واکسن برای گروه‌های موجود در فاز اول واکسیناسیون هستیم که امیدواریم ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده بتوانیم به اتمام برسانیم، گفت: بسیار امیدوار به ورود تعداد دوز بیشتر واکسن و نیز تولید داخل هستیم تا واکسیناسیون را در گروه های دو و سه و چهار نیز به انجام برسانیم.

صادقی‌فر تصریح کرد: تا رسیدن به این مهم که حداقل برای گروه های اولویت دار و آسیب پذیر شاید چند ماهی طول بکشد باید کماکان نکات بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین نقطه ضعف که از آن صدمه می‌بینیم عدم توفیق در کاهش ابتلا به بیماری است اما روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود، تصریح کرد: کاهش تجمع مثل مراسمات عروسی و عزا، کاهش تجمعات غیرضرور در اماکنی مثل بانک‌ها و دفاتر پیشخوان، کاهش ترددهای غیرضروری، کاهش و یا حذف دورهمی‌های خانوادگی ،  افزایش استفاده از ماسک به بالاتر از ۹۰ درصد و رعایت فاصله یک و نیم متری در جاهایی مثل صف نان از مهمترین راه‌های کاهش بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه پویش‌های نه به تجمعات، نه به مراسم های عروسی و  ختم ضروری است، تاکید کرد: دو هفته زمان طلایی در اختیار داریم که نگذاریم اوضاع از کنترل خارج شود، هرچند هم‌اکنون داشتن روزانه ۵ مورد فوتی یعنی شروع یک مصیبت دیگر.

صادقی‌فر ادامه داد: دومین نکته مهم این است که اگر افرادی به هر دلیل علامت دار شدند، حتی یک سرفه، ابریزش بینی، بدن درد، سردرد و ... سریع و بدون فوت وقت مراقبتهای سرپایی را آغاز کنند. به مراکز منتخب کووید ۱۹ در حوزه بهداشت در سراسر استان مراجعه کنند و با گرفتن دارو، تغذیه مناسب و استراحت هم  بیماری را به دیگران و به اطرافیان منتقل نکنند و هم به گونه ای خودمراقبتی داشته باشند که پایشان به بیمارستان و بستری شدن باز نشود. این یک اولویت بسیار مهم است.‏

به گزارش ایسنا، هرچند پاکبانان شهرداری ایلام هم‌چنان منتظر دریافت واکسن کرونا هستند اما واکسیناسیون جوامع هدف در حال انجام است که می‌توان به سالمندان اشاره کرد.

«زهرا همتی» ، مدیرکل بهزیستی استان ایلام در این باره گفت: مرحله دوم واکسیناسیون سالمندان و معلولان در مراکز بهزیستی ایلام آغازشد و در این مرحله ساکنان ۴ مرکز شبانه روزی سالمندان و  افراد دارای معلولیت و کارکنان این مراکز به تعداد ۸۹ نفر واکسن دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه  این‌ واکسن‌ها بر اساس لیست اعلامی به دانشگاه علوم پزشکی دریافت و توسط کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کار تزریق انجام می‌شود، تصریح کرد: مرحله نخست تزریق واکسن به سالمندان و افراد دارای معلولیت مددجوی بهزیستی اواخر اسفندماه پارسال صورت گرفته است.

اما افزایش خودروهای پلاک مخدوش همزمان با اعمال محدودیت‌ها نشانه‌ی درد بزرگ بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که رئیس راهنمایی و رانندگی استان از آن گلایه دارد.

سرهنگ" ابوالفضل کهزادی" گفت: این اقدام برای فرار از اعمال قانون بعد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است و تاکنون  ۳۰ دستگاه خودرو در این زمینه توقیف شده است.

دکتر «محمد نوذری» استاندار و رئیس استانی ستاد مقابله با کرونا، شرایط حاد کرونایی استان را نیازمند رسیدگی و مراقبت فوری دانست و گفت: ما بارها و بارها و با هر زبانی و با هر روشی در جهت پیشگیری از شکل گیری موج چهارم کرونا هشدار و خواهش و اندرز دادیم اما متاسفانه عده ای گوش شنوا نداشتند و دود سهل انگاری و قصور آنها به چشم همه مردم رفت.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا با عنوان این مطلب که ما شرایط سخت مردم را درک می کنیم،تصریح کرد: اما برای مهار کرونا و حفاظت از جان مردم راهی جز اجرای دستورالعمل های ستاد کرونا نداریم.

وی مصوبات ستاد کرونا را در حکم قانون دانست و گفت: در جهت حفظ سلامت و جان هم وطنان همه باید از قانون تمکین کنیم و از طرفی با متخلفان و ناقضین مصوبات برخورد لازم صورت گیرد.

تا این لحظه ۱۰ شهرستان استان در وضعیت قرمز و  دو  شهرستان‌ دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارند و رفتار تک ‌تک شهروندان در پوشیدن هر رنگ دیگری بر پیکر استان موثر است.

/ایسنا 

بیشتر بخوانید: درگذشت پرستار باردار بیمارستان لقمان بر اثر کرونا

جرئیات جدید تست رایگان کرونا در ایستگاه مترو

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • کاهش شدت وزش باد در ایلام/آغاز بارش‌ها از هفته آینده
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار سفیر سلامت در مازندران
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • تداوم وزش باد شدید تا اواخر وقت امروز در ایلام
  • معاینه رایگان سالمندان کم توان در هفته سلامت
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • به زودی، واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس کودکان هرمزگانی