Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنای امامزاده «داوود (ع)» فیروزآباد دارای معماری خاصی است و تغییر اشکال چهار ضلعی طبقه اول به هشت ضلعی طبقه دوم و گنبد مدور طبقه سوم به مسجد «الاقصی» شباهت دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

وجود بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم در نقاط مختلف استان فارس برکتی است که ضمن ایجاد جاذبه های مذهبی در کنار خود جاذبه های گردشگری ویژه ای دارند که لازم است با معرفی بیشتر به عنوان یک بسته سفر مطلوب بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این امامزادگان که در شهرستان فیروزآباد استان فارس قرار دارد، امامزاده «داوود (ع)» یا امامزاده «خرقه سید داوود فهلوی» سات که  یکی از اماکن مذهبی شهرستان فیروزآباد به ‌شمار می رود.

 

امامزاده متبرکه در روستای خرقه

امامزاده «داوود (ع)» در روستای «خرقه» یا «فهلو» قرار دارد و سید «داوود فهلوی» از مریدان شیخ «ابواسحاق کازرونی» که وی نیز از  مریدان شیخ «حسن آکار فیروزآبادی» بود، به شمار می رفت.

 

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد با اشاره به   قرار گرفتن بنای امامزاده «داوود (ع)» در یک دره با صفا می گوید:

این امامزاده متبرکه در کنار جاده قدیمی فیروزآباد به فراشبند و ابتدای روستای «امامزاده داوود» قرار دارد.

«درنا شهبازی» ادامه می دهد: بنای این امامزاده از شاخص ترین بناهای منطقه محسوب می شود که با سنگ و گچ ساخته شده و به احتمال زیاد بر روی یکی از چهارطاقی های دوره ساسانی بنا شده است.

 

وی با اشاره به وضعیت فعلی بنا بیان می کند: بنای کنونی دارای  گنبد و یک فضای اصلی با ۱۰ ضلع است و شواهد حاکی از این است سقف گنبد پس از فروریختن، مرمت و از چوب درخت سرو کوهی برای جهت مهارکشی آن گنبد استفاده شده است.

شهبازی ساختار فعلی بنا را به قرن هفتم نسبت می دهد و می گوید: در دوره های بعد مانند دوره قاجار، الحاقاتی به بنا اضافه می شود و اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز با هدف تامین رفاه حال زائرین و گردشگران، سنگ فرش و آبنما در بالا دست این امامزاده متبرکه اجرا کرده است.

وی می افزاید: بنا دارای معماری خاصی است و تغییر اشکال چهار ضلعی طبقه اول به هشت ضلعی طبقه دوم و گنبد مدور طبقه سوم به مسجد «الاقصی» شباهت دارد و حجره های اطراف حیاط، خانقاه به نظر می رسد و محل درس و بحث و سیر و سلوک مریدان شیخ بوده است.

 

 

 

یک جاذبه گردشگری مذهبی-طبیعی

 

اما باید بگوییم که امامزاده «داوود (ع)» تنها یک جاذبه مذهبی نیست بلکه با قرار گرفتن در تنگه با صفا و دنج «خرقه» جاذبه ای منحصر به فرد در استان فارس به شمار می رود و فرصت کم نظیری برای زائران و گردشگران تاریخی و طبیعی فراهم می کند و چشمه های و دروغ زن ، دشت کیالک، سیاه چال و … از جاذبه های دیگر این منطقه به شمار می رود.

خاطر نشان می شود، از فیروزآباد 25 کیلومتر که به سمت فراشبند برویم به امامزاده «داوود (ع)» می رسیم که آب و هوایی مانند شمال کشور دارد که وجود چنین آب و هوایی در منطقه گرمسیری قابل توجه است.

گزارش: مریم شمالیان

 

 

 

 

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: فیروزآباد توسعه گردشگری مذهبی گردشگری طبیعی امامزاده داوود اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس امامزاده و بقعه متبرکه گردشگری مذهبی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشت‌گذاری مدرسه ۶ کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیین خشت گذاری دبستان شرف‌الدین فیروزآباد با حضور معاون اقتصادی استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس، امام جمعه و فرماندار شهرستان اشکذر و دیگر مدیران شهرستان برگزار شد.


شایان به ذکر است، این قطعه زمین نزدیک به سه هزار متر مربع است و قرار است، یک مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه در این مکان ساخته شود.


مقرر شد در سال تحصیلی آینده این مدرسه تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • صد‌ها صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند
  • احداث مجموعه ورزشی امامزاده یحیی
  • خشت‌گذاری مدرسه ۶ کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر
  • تعرض ۴۲۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی در دومین روز عید پسح
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی/ هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌ نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • فیلم| ممانعت پلیس رژیم اسرائیل از ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی
  • فیلم| ممانعت پلیس رژیم اسرائیلی از ورود فلسطینی ها به مسجد الاقصی
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان