Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:11:47 GMT

رمضان در استان سمنان رنگ همدلی گرفت/ عطر قرآن در فضای معنوی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۳۹۳۶

رمضان در استان سمنان رنگ همدلی گرفت/ عطر قرآن در فضای معنوی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دومین ماه مبارک رمضان در شرایط کرونایی در حالی فرارسید که مردم استان سمنان در آغاز پیک دوم و در بدترین شرایط کرونایی حتی نسبت به سال قبل قرار دارند و هم اکنون چهار شهرستان بزرگ استان، در وضعیت سیاه کرونایی هستند.

آمارها نشان از بستری شدن روزانه بیش از ۳۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان سمنان دارد حال آنکه این شاخص تا همین یک ماه پیش بر روی عدد ۳۵ باقی مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه اینها نشان از شرایط وخیم در سطح استان سمنان، مهد معلمان دین و اخلاق و بزرگان و عارفان دینی دارد که حتی در دشوارترین موضوعات هم مسائل دینی و معنوی و فرهنگ دینی شأن را تعطیل نمی‌کنند. به جای آن راهکاری می‌یابند تا در کنار حفظ و رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی، دل‌هایشان را نیز در ماه مهمانی خدا، صیقل بدهند.

اجرای برنامه‌ها با ابتکارات جدید

برنامه‌های ماه رمضان ۱۴۰۰ رنگ و بوی دیگری دارد هر چند دیگر خبری از اجتماعات پرشور مردم برای دست بالا کردن و ده بار کلام الله را با سرانگشتان شماردن، در کنار سفره افطاری و گفتن قبول باشد به دوستان و آشنایان، نیست اما ابتکارات تا وقتی هستند، می‌توان از بروز دوگانه سلامت، دیانت که خواسته دشمنان این نظام و انقلاب است، دوری کرد و با صدای رسا گفت هم سلامت و هم دیانت…

امسال برای ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای توسط دستگاه‌های فرهنگی و حتی خدماتی اندیشیده شده است اما با مطالعه کلی آنها که البته تعدادشان از صد هم تجاوز می‌کند، می‌توان دریافت که امسال این برنامه‌ها بیشتر حول محورهایی مانند قرآن، مسجد و امام مسجد، محله محوری و همچنین همدلی و مواسات برنامه‌ریزی‌شده است هرچند در کنار آن مسابقات قرآنی و رویدادهای دیگری هم در سطح استان در حال برگزاری است.

امسال یکی از طرح‌های قابل توجه که توسط اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز مطرح شده، توجه به محلات، مساجد با محوریت امامان جمعه و طرح کوچه قرآنی است به این شکل که مردم در همان خانه‌هایشان پنجره‌ها را گشوده و یا روی تراس و ایوان خانه خود بنشینند و از محفل قرآنی که در کوچه شأن برگزار شده، فیض ببرند و قرآنی ختم کنند در این ظهرهای بی‌ریای ماه مبارک رمضان… در کنار این موضوع به همدلی و مواسات هم گوشه چشمی داشته باشند.

قرائت قرآن در کوچه‌ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره برنامه‌های ماه رمضان این استان، گفت: برای بحث انس با قرآن و مراسم، بحث کوچه‌های قرآنی را پیشنهاد داده‌ایم که با فرض عدم استفاده از محیط‌های بسته پیشنهادشده زیرا معتقد هستیم انس با قرآن تعطیل‌بردار نیست.

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی بیان کرد: با توجه به شرایط در این ماه مبارک حضور مردم در محیط‌های سربسته در سطح گسترده‌تر نداریم اما بنا بر اقتضای محلات، امکان برگزاری محافل به‌صورت محدودتر و با رعایت مسائل بهداشتی وجود دارد لذا این برنامه، از محلات درخواست شده تا مردم از پنجره‌ها و تراس‌های منازل خود در آن مشارکت کنند.

وی افزود: مردم با این طرح‌ها از صدای مقدس قرآن و فیوضات آن بهره‌مند می‌شوند و بحث‌های معرفتی روان‌شناختی بر پایه قرآن را گوش فرا می‌دهند و پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شود لذا بای گفت کوچه‌های قرآنی در سطح استان پیگیری می‌شود تا بتوانیم از این فضای معنوی استفاده بهینه را برده و به کنترل شیوع ویروس کرونا هم کمک کنیم و از سوی دیگر بخشی دیگر از طرح‌ها همراهی و مواسات با اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود.

حل یک یا چند مسئله توسط مردم در رمضان

دیگر طرحی که تبلیغات اسلامی استان سمنان بر آن سرمایه گذاری کرده، محله همدل است که قصد دارد مردم خودشان به میدان آمده و یک یا چند مسئله محله شأن را رفع کنند، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره این طرح، گفت: اصلی‌ترین طرح این نهاد در این ماه، طرح «محله همدل» با محوریت مسجد و امام جماعت مساجد است که تمرین رزمایش همدلی و همیاری حول حل مسئله بوده است.

عبدالهی بیان کرد: در این طرح قرار است که در محلات شهری و روستایی، مردم در ظرفیت ماه رمضان، با اتکای بر خداوند متعال، میدان‌دار حل مسائل خودشان ازجمله تبعات ویروس کرونا باشند لیکن امام جماعت ما به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی خودش را پیشگام به میدان آوردن اراده مردم و همدل کردن مردم می‌دانند و در طرح محله همدل قرار است که با محوریت این افراد، مردم محل در محله خود همدلی و همگرایی را برای حل یک یا چند مسئله تمرین کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مسجد به‌مثابه یک‌نهاد و بازوی مدیریت اجتماعی برای حاکمیت اولاً تعطیل‌بردار نیست ثانیاً اگر بشود، فضا و دردسر کادر بهداشت و درمان و بحران کرونا سنگین‌تر و تشدید خواهد شد، افزود: به همه ائمه جماعات تأکید شده که بدون استثنا رعایت قانون، وظیفه شرعی همه ما است و ابلاغ‌های ستاد کرونا باید اجرا شود همچنین اعلام‌شده که محله همدل را باید حول حل مسئله و در وهله نخست، کنترل ویروس کرونا و رفع آسیب‌های این ویروس به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، روان‌شناختی، اقتصادی و… قرار دهند.

برنامه‌های قرآنی در استان سمنان

در کنار صدا و سیما و مؤسسات قرآنی که هرکدامشان خود در بستر برنامه‌های ماه رمضان، توجه به قرآن کریم دارند، برنامه‌های قرآنی دیگری نیز در سطح استان برگزار می‌شود. به تازگی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از اجرای ۷۵ عنوان ویژه برنامه فرهنگی در ماه مبارک رمضان در سطح استان و با همکاری بیش از ۵۰ مؤسسه قرآن و عترت خبر داده است.

فرشید فلاح لاله زاری با بیان اینکه پیش‌آزمون سراسری قرآن و عترت، دوم اردیبهشت از ساعت ۹ صبح دوم اردیبهشت یکی از برنامه‌های قرآنی استان است، گفت: نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت طبق برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشتم تا دهم اردیبهشت همزمان با ۱۵ تا ۱۷ رمضان و ولادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار و فرصت خوبی برای توسعه فرهنگ دینی و قرآنی در ماه رمضان محسوب می‌شود.

وی درباره برنامه‌های قرآنی ماه رمضان در سطح استان سمنان نیز، توضیح داد: ۱۰ عنوان فعالیت در شهرستان سمنان، ۲۰ عنوان در شهرستان شاهرود، ۱۴ عنوان در دامغان، ۹ عنوان در آرادان، هفت عنوان در شهرستان میامی، شش عنوان در گرمسار، پنج عنوان در سرخه و چهار عنوان در شهرستان مهدی شهر و با استفاده از بستر فضای مجازی اجرا می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های ماه رمضان تفسیر و قرائت روزانه یک جز قرآن کریم، با حضور و مشارکت کارشناسان در شهرستان‌های استان سمنان است، تاکید کرد: سخنرانی‌های تربیتی و دینی ویژه مادران قرآن آموزان تحت پوشش خانه‌های عترت و مؤسسات قرآنی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در ماه رمضان است، و برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی از جمله مهمترین برنامه‌های ماه رمضان خواهد بود.

اطعام برای نیازمندان در سایه همدلی

از برنامه‌های فرهنگی و دینی ماه رمضان در سطح استان سمنان که بگذریم به مواسات و همدلی می‌رسیم برنامه‌هایی که هدف شأن کمک به اقشار آسیب دیده به خصوص از کرونا است و محور اصلی شأن هم دستگیری از این خانواده‌ها با کمک‌های نقدی، اقلام اساسی و بسته‌های معیشتی است. یکی از معروف‌ترین خیران ایران اسلامی در امیریه دامغان که اطعام عمومی وی و همچنین قربانی عید قربانش در سطح کشور معروف شده امسال این ابتکار را به اطعام مردمی هم بسط داده است و در این راه کمیته امداد هم به میدان آمده است.

قائم‌مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان در این باره گفت: مرکز نیکوکاری گروه جهادی ۷۲ خوان احسان حسینی در ماه رمضان ۱۴۰۰ در سطح استان سمنان راه اندازی شد و قرار است در این طرح با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد، تکایا و هیأت‌های مذهبی، نذرهای مردم میان مددجویان و نیازمندان مناطق محروم توزیع شود تا همه بتوانیم از خوان نعمت الهی در ماه رمضان بهره مند شویم.

محمد قوسی در گفتگو با خبرنگار مهر، همچنین افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان تهیه و توزیع ۳۱۳ هزار پرس غذای گرم تا پایان ماه مبارک رمضان امسال را تدارک دیده است و خیران نیک‌اندیش می‌توانند کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۲۳۷۳۰۶ برای دریافت کمک‌های نقدی و همدلی مردم در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شد.

توزیع اقلام معیشتی

مهدی کاشفی جانشین قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی سپاه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در هفته جاری بیش از ۲۵۰۰ بسته کمک معیشتی در بین نیازمندان استان توزیع شده است، گفت: بسته‌های کمک معیشتی تهیه شده به همت خیرین، گروه‌های جهادی، پایگاه‌های بسیج، سپاه‌های نواحی مختلف استان، بسیج سازندگی نواحی، اقشار مختلف بسیج و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تهیه و در بین نیازمندان توزیع شده است.

کاشفی با بیان اینکه ارزش هر بسته کمک معیشتی بیش از ۴۰۰ هزار تومان بوده است تصریح کرد: هر بسته شامل ۱۰ قلم کالای اساسی خوراکی نظیر برنج، روغن، مرغ و … بوده که بین نیازمندان توسط بسیجیان و خیران و اهالی خوب استان سمنان تأمین و توزیع شده است.

مواسات مردم نیک‌اندیش استان سمنان در ماه رمضان بسیار است مردمی که هرکدامشان خود، با ابتکاری به استقبال مهربانی کردن در این ماه رفته‌اند و تهیه ۴۵ بسته سبد کالا به ارزش ۱۳ میلیون تومان شامل ۱۰ قلم کالای اساسی به همت بانوان پایگاه حکمت شهرستان شاهرود و توزیع در بین نیازمندان واحد نیکوکاری امام صادق (ع) شامل دستمال کاغذی، برنج، ماکارونی و…، توزیع ۴۰ بن نان به همت پایگاه شهید بهشتی شهرستان دامغان و توزیع در بین خانواده‌ای نیازمند، تهیه و توزیع ۱۲۰ بسته لقمه نان و پنیر و سبزی بین روزه داران نیازمند محله پیامبر اعظم (ص) مسکن مهر سمنان توسط گروه جهادی شهیده شهناز حاجی شاه پایگاه اسرا مسجد پیامبر اعظم (ص) سمنان و ده‌ها مورد دیگر از این نوع مواسات و همدلی‌ها است که هر کس با دست خالی خودش هم به کمک دیگران آمده‌است.

همدلی در استان مهربانی‌ها

تهیه ۳۰ بسته حمایتی به ارزش هر بسته بیش از ۳۰۰ هزار تومان و جمع کل بیش از ۹ میلیون تومان توسط خادمین و گروه جهادی پایگاه صدیقه از شهرستان شاهرود، تهیه ۵۲ بسته سبد کالا و توزیع در بین نیازمندان و اقشار آسیب پذیر شناسایی شده سطح شهر سمنان به ارزش ۱۲ میلیون تومان، توسط خیرین و گروه جهادی شهید شاطری پایگاه نرجس خاتون مسجد بقیه الله (عج) شهرک اندیشه سمنان و امثال آن اخباری است که بارها و بارها به دست خبرنگاران استان سمنان می‌رسد و نشان از همدلی مردم دارد.

بسته‌های معیشتی که شاید در نگاه نخست ارزش مالی چندانی نداشته باشد اما یک نان و پنیر ساده هم این روزها یک دنیا مواسات و همدلی در درون خود دارد. مردم استان سمنان از این دست مردم هستند که در خوان الهی هرگز یکدیگر را فراموش نمی‌کنند. مردمی نیک‌اندیش و قدرشناس که یکسال است نمی‌گذارند که دشمنان با ایجاد دوگانه سلامت و دیانت، به معنویاتشان ضربه بزنند و همیشه با ابتکارات شأن پیشگام بوده‌اند.

کرونا جلوی هر چه را توانست بگیرد، جلوی دیانت مردم دیار مؤمنان و معلمان دین و اخلاق را نتوانست بگیرد، مردمی که روز افزون مهربانی می‌کنند به خصوص در ماه رمضانی که باید بیشتر حواس مان به دیگران باشد آنانی که نمی‌توانند حتی یک وعده غذایی در این تلاطم‌های اقتصادی داشته باشند. مردم استان سمنان نشان دادند که می‌توان رمضان را با چاشنی ابتکارات به عید همدلی بدل ساخت.

کد خبر 5190212

منبع: مهر

کلیدواژه: تبلیغات اسلامی سمنان قرآن مواسات ماه مبارك رمضان ستاد ملی مقابله با کرونا عباس عبدالهی ماه رمضان ۱۴۰۰ ویروس کرونا ماه مبارك رمضان آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه ماه رمضان ۱۴۰۰ بوشهر انتخابات 1400 انتخابات شورای شهر و روستا اردبیل محدودیت های کرونایی اراک ستاد ملی مقابله با کرونا شهرستان کرج تبلیغات اسلامی استان سمنان برنامه های ماه رمضان سطح استان سمنان بین نیازمندان برنامه های قرآنی ماه مبارک رمضان استان سمنان ماه رمضان قرآن و عترت گروه جهادی محله همدل برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: پیشگیری اثر بخش از آسیب‌های اجتماعی نیازمند ترویج فرهنگ و معارف قرآنی است و با گسترش فرهنگ و معارف قرآنی و انس آحاد مردم با قرآن و پیاده سازی معارف این کتاب انسان ساز در زندگی اجتماعی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و نزاع‌های خانوادگی کاهش می‌یابد.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی روز دوشنبه در آیین اختتامیه مسابقه‌های فرهنگی و قرآنی "مسطورا" شهرستان خواف افزود:پیشگیری مقدم بر درمان است و برای کاهش و یا رفع تبعات آسیب‌های اجتماعی باید هزینه‌های زیادی از بیت المال و بخش‌های مختلف صرف شود ولی با افزایش انس و الفت مردم و خانواده‌ها با قرآن می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: طرح ملی «زندگی با آیه ها» با عنوان «مسطورا» در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری با هدف اقامه جهاد تبیین قرآنی، گفتمان‌سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه قشر‌های مردم از سال گذشته در سطح کشور و تبع آن خراسان رضوی آغاز شده و به مدت سه سال در حال اجرا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: طرح "مسطورا" یعنی سطر به سطر زندگی با آیه‌های قرآنی، به گونه‌ای که آیه‌های قرآن به گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود.

در پایان مسابقه‌های فرهنگی و قرآنی مسطورا در خواف که توسط اداره تبلیغات اسلامی و با مشارکت یک شرکت صنعتی - معدنی برگزار شد از ۶۰ نفر از شرکت کنندگان و قاریان برتر با اهدای هدایایی تجلیل شد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • تقدیر از عوامل برنامه‌های قرآنی ماه رمضان
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • استان قزوین در فضای قرآنی در سطح کشور درخشیده است
  • پیوند قرآن و مردم با هوش مصنوعی در قاب شبکه تهران
  • لزوم بهره‌گیری از گنجینه معرفت قرآنی