Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان نوشت:حدود شش‌ماه از مطرح‌شدن پیشنهادهای برخی از نمایندگان مجلس درباره اصلاح دوره خدمت سربازی می‌گذرد؛ پیشنهادهایی که در نگاه اول بسیار جذاب و انگیزه‌بخش به نظر می‌رسید اما واکنش ستادکل نیروهای مسلح نشان داد که هماهنگی و بررسی لازم برای ارائه این طرح‌ها انجام نشده است.

حالا هم آن‌طور که «حسن شجاعی‌علی‌آبادی» نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس به خراسان می‌گوید، به زودی در مجلس فراکسیونی برای رسیدگی به امور سربازان و اصلاح قانون سربازی تشکیل می‌شود اما با توجه به حساسیت و اهمیت این حوزه، نباید منتظر تغییرات و اصلاحات زودهنگام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح‌های پیشنهادی چه بود؟

در مرور خبرهای مربوط به اصلاح طرح سربازی، نام چند نماینده مجلس به چشم می‌خورد؛ نمایندگانی که هم در برنامه زنده تلویزیونی، هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها و هم در صفحات شخصی توئیتر و اینستاگرام، پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند، از جمله: لزوم اصلاح اجباری‌بودن خدمت سربازی، دریافت مالیات از غایبان بین 28 تا 50 سال برای استفاده از خدمات عمومی، افزایش دوره خدمت از 2 سال به 5 سال برای داوطلبان با شرط پرداخت 90 درصد حقوق کارکنان رسمی و... .

واکنش رسمی ستاد کل

اما انتشار گسترده این خبرها، سبب شد تا ستاد کل نیروهای مسلح هم به‌طور رسمی به موضوع ورود کند. هفدهم فروردین بود که سردار «ابوالفضل شکارچی»، سخنگوی ارشد ستادکل، با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت: «متاسفانه عده‌ای با وعده‌های پوچ، توخالی، بدون پشتوانه منطقی و عقلانی و بدون مشورت با متخصصان، اظهارنظر کرده و طرح‌های یک‌جانبه و غیرقابل تحقق می‌دهند. نمی‌شود همین‎طور بدون تخصص و بدون درنظرگرفتن موقعیت ژئوپولیتیک کشور در این مورد صحبت کرد. نباید با دادن وعده‌های غیرقابل اجرا شرایطی را ایجاد کرد که در نهایت با عدم تحقق، به دلسردی سربازان و ناامیدی آنان منجر شود. مطرح‌کردن مسائل سربازی در مقابل دوربین آن ‌هم در آستانه انتخابات بیشتر شبیه به کار نمایشی است».

اولویت با طرح ستاد کل است

چند روز بعد از این موضع انتقادی، اعضای هیئت رئیسه مجلس تشکیل جلسه دادند و «محمدحسین فرهنگی» سخنگوی آن‏ها درباره نتایج این جلسه گفت: «در موضوع سربازی، تصمیم بر آن شد که لایحه ستادکل نیروهای مسلح در اولویت باشد اما درصورت عدم ارائه آن،امکان بررسی طرح نمایندگان هم وجود دارد».هفته گذشته نیز جمعی از نمایندگان مجلس با سردار «محمدجواد زاده کمند» معاون نیروی انسانی ستادکل تشکیل جلسه دادند و آن‌طور که خانه ملت گزارش داده، خروجی آن تلاش برای تعامل دوجانبه بوده است.

ضرورت اصلاح قانون سربازی

«سیدمهدی حجتی» عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز هم در گفت و گو با ایرنا، بر ضرورت کارشناسی تخصصی برای اصلاح قانون سربازی تاکید دارد و می‌گوید:  نمی‌توان در حوزه‌های مهمی از این قبیل که با امنیت و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور مربوط است به صورت قشری، احساسی و با نگاهی عوامانه، مبادرت به قانون گذاری کرد و نظرات تخصصی مراجع نظامی و انتظامی و سازمان نظام وظیفه را نادیده انگاشت.

در همین زمینه سردار«موسی کمالی»مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح می‌گوید: موضوع تجدیدنظر درمدل خدمت سربازی،یک بحث پیچیده نظامی است و باید فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح واستراتژیست‌های نظامی در این موضوع نظر بدهند. این بحث‌ها باید در جلسات تخصصی با حضور مسئولان دفاعی و امنیتی کشور مطرح شود نه در توئیتر و با اطلاعات و آمار ضعیف و اشتباه. 

کاستی‌هایی که باید رفع شود

وضعیت خاص منطقه، نیاز کشور به نیروهای جوان آموزش‌دیده و ده‌ها دلیل دیگر وجود دارد که ثابت می‌کند وجود دوره سربازی در ایران امری مهم و ضروری است؛ اما برخی کاستی‌ها نیز سبب شده است، دوره خدمت سربازی انگیزه‌بخش و قانع‌کننده نباشد که نمونه آن، وجود 3 میلیون سرباز غایب در کشور است. در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان  می‌توان با انجام اصلاحاتی در قانون سربازی، هم انگیزه سربازان را  افزایش داد و هم سربازی را به فرصتی برای مهارت‌آموزی بیشتر تبدیل کرد؛ مطالبه‌ای که حالا فراکسیون رسیدگی به امور سربازی مسئول پیگیری آن خواهد بود.

در گفت‌وگو با خراسان اعلام شد: فعلا هیچ طرحی نهایی نیست؛ تشکیل یک فراکسیون ویژه برای سربازان

سربازها صاحب فراکسیون می‌شوند/ ستاد کل به طرح اصلاح دوره سربازی واکنش نشان داد«حسن شجاعی علی‌آبادی» یکی از نمایندگانی است که در جلسه هفته گذشته با معاون ستادکل حضور داشته است. او در گفت‌وگو با خراسان درباره موضوعات مطرح‌شده در جلسه می‌گوید: دوستان ما در ستادکل دغدغه‌هایشان را مطرح کردند و نماینده‌های مجلس هم نظرات جامعه و به‌خصوص جوانان را با آن‌ها در میان گذاشتند. طبیعتا دغدغه‌های ستادکل درباره مباحث امنیتی و نیاز کشور به سرباز بود و نظرات نمایندگان هم مبتنی بر دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. در نهایت قرار شد جلسات دیگری داشته باشیم تا همه ابعاد بررسی شود و به یک نتیجه مشترک برسیم.

هنوز هیچ طرحی نهایی نیست

از شجاعی درباره طرح‌های پیشنهادی نمایندگان برای اصلاح سربازی می‌پرسم و او می‌گوید: طرح‌های مختلفی توسط نمایندگان ارائه شده است اما فعلا هیچ چیز قطعی وجود ندارد و باید در جلسه مشترک با ستاد کل، بررسی و چکش‌کاری شود.

تشکیل فراکسیون تخصصی در مجلس

شجاعی از تشکیل یک فراکسیون ویژه هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: به زودی فراکسیون رسیدگی به امور سربازی در مجلس تشکیل می‌شود و با توجه به درخواست نمایندگان، احتمالا ریاست این فراکسیون برعهده بنده خواهد بود. در این فراکسیون تلاش خواهیم کرد با هماهنگی ستادکل، مسائل جاری و کلان مربوط به سربازان را به صورت منسجم پیگیری کنیم. او درخواستی هم از مردم دارد و می‌گوید: از همه مردم خواهش می‌کنیم تا زمانی که اصلاح قانون سربازی نهایی نشده است، تابع قوانین فعلی باشند و اجازه دهند موضوع به صورت تخصصی بررسی شود./خراسان 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اصلاح قانون سربازی نیروهای مسلح خدمت سربازی ستاد کل طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش برجسته‌های سولک میراثی تاریخی از دوره اشکانی + فیلم

نقش برجسته‌های سولک میراثی تاریخی از دوره اشکانی است که در نزدیکی دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان بلوط و سرو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر لیکک و حدفاصل میان کوه‌های شهرستان بهمئی خودنمایی می‌کند.

سنگ نوشته‌های دوره الیمایی (اشکانی) در تنگ سولک با راه اسب رو، سنگفرش قدیمی، کنده کاری‌های دل کوه و سرو‌های زرین منحصر به فرد، چشمه گوردک منسوب به گودرز پهلوان افسانه‌ای ایران، مقصدی به یادماندنی برای سفر علاقه‌مندان یادگار‌های تاریخ و تمدن ایران در کنار طبیعت هزار رنگ بهاری است.

در این مکان سه ستون سنگی یکپارچه و بلند دیده می‌شود که روی آن‌ها نقش افراد مختلف در حالت‌های گوناگون حجاری شده و می‌توان آن‌ها را از لحاظ زیبایی بانقوش برجسته تخت جمشید مقایسه کرد.

هر یک از این ستون‌ها به خط نوشته‌هایی آراسته هستند که نشان دهنده خطوط باستانی است. در جبهه شمالی دو نقش برجسته در بالا و پایین قرار داد که پادشاه را در حالی بر تخت نشسته نشان می‌دهد و در پایین تخت نیز پرندگانی با نقش عقاب کندکاری شده‌اند.

نقش دیگر، اجتماع درباریان را در طاق تخت سلطنت نشان می‌دهد. در این نقش سر همه درباریان برهنه است. جبهه جنوبی دو نیایشگر را نشان می‌دهد که اولی روی سکوی جلوی یک آتشدان کوچک و نیاشگر دوم پشت سر اولی در سطحی پایین‌تر ایستاده است.

در جبهه غربی نقش برجسته دو مرد با نمای روبه‌رو با بازوان گشاده نشان داده شده است. در لبه صخره، نقش برجسته‌هایی وجود دارد که بزرگتر از هر نقش دیگر «تنگ سروک» است.

در جبهه شمالی نقش برجسته دو سرباز با نیم تنه بلند ساده، شلوار و صندلی دیده می‌شود که غلاف پهنی در طرف چپ حمایل دارند و ظاهراً گرز یا کوپال با سری خمیده‌ای را دارا هستند.

تنگه «سولک» یا «سروک» در شهرستان گرمسیری بهمئی کهگیلویه و بویراحمد که یادگاری از دوره‌های اشکانی و سلجوقی است این روز‌ها و در آستانه بهار زودرس و هوای مطبوع این روز‌ها صفایی دوچندان برای گردشگری پیدا کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • منتخبان مجلس دوازدهم دعواهای سیاسی را وارد مجلس نکنند
  • منتخبین مجلس دوازدهم دعواهای سیاسی را وارد مجلس نکنند
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • نقش برجسته‌های سولک میراثی تاریخی از دوره اشکانی + فیلم
  • اصلاح رفتار ترافیکی را از خودمان شروع کنیم/ فراکسیون ایمنی راه ها تشکیل شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • مجلس دوازدهم شبیه به مجلس نهم خواهد بود