Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@12:04:19 GMT

اینجا کسی بی‌سواد نمی‌ماند

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۴۱۴۶

اینجا کسی بی‌سواد نمی‌ماند

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: اینجا در مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی گلابدره، بانوان با انگیزه‌ای که اگرچه در کودکی از تحصیل بازمانده‌اند، پشت میز و نیمکت‌های مدرسه خواندن و نوشتن یاد می‌گیرند. بهمن سال گذشته بود که این مرکز پس از تحقیق و نیازسنجی توسط اداره آموزش و پرورش منطقه یک و مشارکت معتمدان و شورایاران محله گلابدره شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا ۷۰ بانوی گلابدره‌ای در این مرکز باسواد شده‌اند یا برای رسیدن به مقاطع تحصیلی بالاتر تلاش می‌کنند. در این گزارش سراغ تنها مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی تهران رفتیم که به‌صورت آزمایشی در محله گلابدره شروع به کار کرده و با استقبال خوب بانوان این محله روبه‌رو شده است.  

بیش از یک سال است که اطراف میدان آبک از همهمه و شور و نشاط دانش‌آموزان گلابدره خبری نیست. شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها، دانش‌آموزان را از لذت بازی‌های راه مدرسه محروم کرده و حیاط مدارس هم سوت و کور شده است. اما اینجا در دبستان تجریشی محله گلابدره اوضاع کمی فرق دارد. اگرچه دانش‌آموزان این مدرسه هم امسال به‌صورت غیرحضوری درس خوانده‌اند، اما میز و نیمکت کلاس‌ها در سال گذشته خالی نمانده است. ۲۰ بهمن سال گذشته قدمی بزرگ برای ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در محله گلابدره برداشته شد و شماری از بانوان گلابدره‌ای که از نعمت سواد محروم مانده بودند، تحصیل را در تنها مدرسه محله آغاز کردند. دبستان پسرانه تجریشی، صبح‌ها در اختیار دانش‌آموزان گلابدره قرار می‌گیرد و عصرها هم کلاس‌های این مدرسه میزبان بانوان سوادآموز محله خواهد بود.

البته با غیرحضوری شدن کلاس‌ درس دانش‌آموزان زمان بیشتری در اختیار بانوان سوادآموز محله قرار گرفته و آنها ۲ روز در هفته با رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی راه مدرسه را در پیش می‌گیرند. کلاس‌های امروز که شروع می‌شود و بانوان یک به یک در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، سراغ «سهیلا شیخی» مدیر مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی تجریشی می‌رویم. شیخی از ثبت‌نام ۷۰ بانوی سوادآموز در مقاطع مختلف تحصیلی این مرکز می‌گوید: «در این مرکز با بهره‌گیری از حضور ۵ مربی، شرایط برای سوادآموزی در مقاطع اول تا سوم دبستان، دوره انتقال یا همان مقاطع چهارم تا ششم و تحکیم فراهم شده است. بانوانی که سواد خواندن و نوشتن دارند اما به دلایل مختلف چند سالی از تحصیل دور مانده‌اند و نیاز به یادآوری مباحث دارند در دوره تحکیم ثبت‌نام می‌کنند.»
اگرچه فعالیت مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی تجریشی از بهمن سال گذشته آغاز شده اما برگزاری کلاس‌های سوادآموزی بانوان در گلابدره سابقه زیادی دارد. ۶ سال پیش نخستین کلاس‌های سوادآموزی در ساختمان سرای محله گلابدره برگزار شد. «رضا ترابی گودرزی» مدیر محله گلابدره می‌گوید: «کلاس‌های سوادآموزی به بانوان از ۶ سال پیش در ساختمان سرای محله آغاز شد و از میان ۹۰ بانوی سوادآموز، ۲۵ نفر به دوره انتقال راه پیدا کردند. بهمن سال گذشته با همیاری اداره آموزش و پرورش منطقه یک و شورایاران و معتمدان محلی، شرایط برای راه‌اندازی مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی در دبستان تجریشی فراهم شد تا بانوان در محیطی مناسب‌تر و با امکانات بیشتر تحصیل کنند.»

نیمکت‌ دانشگاه دور از دسترس نیست

از پشت در بسته کلاس‌ها، صدای آموزش‌دهنده‌ها و گاهی تکرار برخی حروف و کلمات از زبان سوادآموزان در حیاط مدرسه تجریشی می‌پیچید. در این شرایط کرونایی، ظرفیت هر کلاس با رعایت فاصله مناسب و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده است. بعد از پایان کلاس، سراغ «زهرا قدیمی» یکی از آموزش‌دهنده‌های مرکز می‌رویم؛ بانوی فعال و باانگیزه‌ای که از ۶ سال پیش کنار سوادآموزان محله بوده است.

او می‌گوید: «اگرچه ۲ روز در هفته کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، اما آموزش‌دهنده‌ها در دیگر روزهای هفته هم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی کنار سوادآموزان هستند تا لطمه‌ای به درسشان وارد نشود. طی چند ماه اخیر که کلاس‌ها به‌صورت نظام‌مندتر و منسجم‌تر در مدرسه تجریش برگزار می‌شود، کیفیت آموزش و یادگیری سوادآموزان هم بیشتر از قبل شده و تعداد بیشتری برای سوادآموزی یا رسیدن به مقاطع بالاتر ثبت‌نام کرده‌اند.» حرف‌ها که به اینجا می‌رسد، قدیمی از طعم شیرین آموزش به سوادآموزان می‌گوید: «در گلابدره مهاجران و به‌ویژه اتباع بسیاری زندگی می‌کنند که هرکدام به دلایل مختلف از تحصیل در دوران کودکی محروم شده بودند. وقتی یکی از بانوان میانسال که در همین کلاس‌ها باسواد شده بود سراغ من آمد و برای شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه مشاوره خواست، خستگی همه این سال‌ها از تنم بیرون رفت.»

مادری که با فرزندانش همکلاسی شد

۷۰ سوادآموز در ۳ مقطع سوادآموزی، دوره انتقال و تحکیم تحصیل می‌کنند که هرکدام از حضور در کلاس‌های سوادآموزی هدفی دارند. یکی برای جبران سال‌های از دست رفته کودکی که امکان تحصیل نداشت در این کلاس‌ها ثبت‌نام کرده و دیگری هم به هوای تجربه طعم شیرین کتاب خواندن به مدرسه می‌آید. «معصومه رضایی» یکی از همین بانوان سوادآموز است. او می‌گوید: «در دورانی که تکنولوژی و فضای مجازی همه‌گیر شده، زندگی بدون سواد خواندن و نوشتن سخت‌تر از گذشته است. به‌عنوان مثال همیشه برای استفاده از عابربانک دچار مشکل می‌شدم و مجبور بودم برای انجام ساده‌ترین کارهای بانکی از دیگران کمک بخواهم.

اما حالا با شرکت در کلاس‌های سوادآموزی، بسیاری از کارهای اداری و بانکی را به تنهایی انجام می‌دهم.» اگرچه تنها چند ماه از راه‌اندازی مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی در مدرسه تجریشی می‌گذرد اما در همین مدت کم هم بانوان بسیاری طعم شیرین یادگیری خواندن و نوشتن را چشیده‌اند. شیخی از استقبال خوب بانوان گلابدره از کلاس‌های سوادآموزی می‌گوید: «درهر کدام از این مقاطع، بانوان با انگیزه‌های متفاوتی ثبت‌نام کرده‌اند. شور و هیجان آنها به تحصیل، انگیزه آموزش‌دهنده‌ها را هم بیشتر کرده است. مثل مادری که همراه با ۲ دختر نوجوانش از نعمت خواندن و نوشتن محروم مانده‌ بودند اما حالا همگی با هم در کلاس اول ثبت‌نام کرده‌اند تا شانه به شانه هم برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش کنند.»

از همسایه‌داری تا آموزش کمک‌های اولیه

در مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی تجریشی، مهارت‌آموزی به بانوان هم به‌صورت جدی دنبال می‌شود. برگزاری کلاس‌های کنترل خشم، کمک‌های اولیه، همسایه‌داری و... تنها نمونه‌ای از کلاس‌های متنوعی آموزش است که برای بانوان گلابدره در نظر گرفته شده است. شیخی می‌گوید: «سوادآموزی، تنها هدف مرکز یادگیری محلی و سوادآموزی تجریشی نیست. در این مرکز به تعامل و ارتباطات اجتماعی و محلی بانوان هم توجه ویژه‌ای شده است. علاوه بر سوادآموزی، کلاس‌های کنترل خشم، همسایه‌داری، بایدها و نبایدهای فضای مجازی، کمک‌های اولیه، رفتار با سالمند در منزل، کلاس آموزش رایانه و... هم در فهرست کلاس‌های آموزشی قرار گرفته است. این میان، آموزش‌های شهروندی، نحوه صحیح استفاده از امکانات شهری، استفاده درست از فضای مجازی و ارتباط صحیح با همسایه هم از اولویت‌های مرکز است. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی هم برای آموزش‌ خیاطی و آشپزی انجام شده تا با بهره‌گیری از مربیان فنی و حرفه‌ای، شرایط را برای آموزش رایگان بانوان محله و توانمندسازی و درآمدزایی برای آنها فراهم کنیم.»

کد خبر 595057 برچسب‌ها منطقه ۱ كروناويروس همشهری محله بی‌سوادی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۱ كروناويروس همشهری محله بی سوادی کلاس های سوادآموزی بهمن سال گذشته آموزش دهنده ها خواندن و نوشتن محله گلابدره ثبت نام کرده دانش آموزان فضای مجازی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه ملی سواد سلامت دانش آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم‌پزشکی استان گفت:اجرای برنامه سواد سلامت دانش آموزان عشایری کشور در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورد.
رضائی افزود: این برنامه با هدف تقویت اقدامات پیشگیرانه و ارتقاء سطح سلامت از دورترین و محروم ترین مناطق اجرا می شود.
وی گفت: این برنامه در روستای جوزستان از توابع دهستان مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری همزمان با هفته سلامت آغاز شد.
رضائی افزود: تأمین سلامت دهان و دندان و تجهیز سرویس های بهداشتی در مدارس عشایری در مرحله نخست دراولویت قرار دارد.
وی گفت: در این برنامه آموزش به مادران کودکان، مشارکت معلمان مدارس و فراهم کردن ملزومات پیش بینی شده است. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • بازماندگی از تحصیل، بهانه آموزش‌وپرورش برای حفظ نهضت سوادآموزی/ سوخت‌بری، دانش‌آموزان را برای فرار از مدرسه وسوسه می‌کند
  • طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود
  • اجرای نهضت ملی سواد سلامت آموزی در مدارس ۱۰ استان کشور
  • مشارکت ۹ میلیون نفر در ارتقای سواد سلامت در کشور
  • با «مثبت آموزش» در شبکه آموزش به روز باشید
  • اجرای طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی»
  • اجرای برنامه ملی سواد سلامت دانش آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری