Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@20:10:01 GMT

سفره همدلی رمضان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۴۱۴۷

سفره همدلی رمضان

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی: دومین ماه مبارک رمضان بعد از کرونا را پشت سر می‌گذاریم. آن هم در حالی که موج چهارم کرونا اغلب شهرهای کشور از جمله تهران را قرمز کرده است. به نظر می‌رسد امسال هم خبری از سفره‌های رنگین افطار نیست. با این حال خیّران و اهالی پهنه شمال به رسم اطعام هر ساله، سبدهای غذایی و بسته‌های کمک معیشتی را برای خانواده‌های نیازمند آماده می‌کنند و آن را به خانه‌هایشان می‌فرستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات اقتصادی که این روزها گریبان اغلب شهروندان را گرفته دلیل دیگری است که ضرورت این سفره‌های مهربانی را بیشتر از قبل به رخ می‌کشد. خیّران و اهالی محله‌های مختلف از نذری‌هایی می‌گویند که امسال دور از تجمع‌ها و دورهمی‌ها به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسد.  

رسم هر ساله اغلب خیریه‌های محلی توزیع ارزاق و بسته‌های غذایی میان خانواده‌های نیازمند است. امسال این رسم قدیمی در محله‌های پهنه شمال با تعطیلی تجمعات مذهبی به دلیل شیوع کرونا گره خورده است. سفره‌داری و برگزاری مراسم افطاری امسال به دلیل رعایت مسائل بهداشتی لغو شده. با این حال اغلب این افراد سفره‌های افطار را شکل دیگری باز می‌کنند. «محمود جوزدانی» از اهالی قدیمی و دبیر شورایاری محله اختیاریه و از اعضای فعال مسجد آیت‌الله ‌طالقانی در خیابان مقدس اردبیلیاست. او می‌گوید: «هر سال در ایام مبارک رمضان سفره‌های افطاری را باز می‌کردیم و هر شب به نمازگزاران افطاری می‌دادیم. اما این دومین سالی است که به دلیل شیوع کرونا تجمعات تعطیل شده. گرچه در مسجد هیچ سفره افطاری باز نمی‌شود ولی خیّرانی که در تهیه این افطاری مشارکت داشتند نذر خود را به شکل دیگری ادا می‌کنند.»

او از حمایت این افراد از خانواده‌های نیازمند و صرف هزینه برای تهیه مواد غذایی و تحویل آن به خانه‌های نیازمندان می‌گوید: «امسال اهالی محله که در تهیه افطاری مشارکت داشتند مواد غذایی و اقلام مختلف از جمله خرما و پنیر و موادغذایی خشک را تهیه و در محله بین مردم پخش می‌کنند یا بهدست خانواده‌های نیازمند می‌رسانند. درواقع سفره‌های افطاری جمع نشده بلکه در خانه‌های روزه‌داران به‌صورت مجزا پهن می‌شود.»

فشار اقتصادی و کرونا

علاوه بر اهالی محله که نذر افطار خود را به دست مردم می‌رسانند، خیریه‌های فعال محلی هم این روزها در تدارک اقلام معیشتی و مواد غذایی خشک برای خانواده‌های نیازمند هستند. جوزدانی می‌گوید: «تا قبل از کرونا هم گروهی از خیّران محلی برای کمک به خانواده‌های نیازمند مواد غذایی و سبدهای معیشتی تدارک می‌دیدند. یکی از مناسبت‌هایی که این برنامه در آن جریان دارد ایام ماه رمضان است. ما با کمک‌هایی که از طرف خیّران محله جمع‌آوری می‌شود اقلام را تهیه می‌کنیم. امسال می‌دانیم که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم نیازمند به کمک‌های بیشتری نیاز دارند. افراد زیادی را می‌شناسیم که به دلیل کرونا و از رونق افتادن کسب و کار، شغل خود را از دست داده‌اند. افراد زیادی حتی خارج از محدوده تهران برای کمک به ما معرفی شده‌اند. امسال علاوه بر کمک‌های معیشتی و مواد غذایی، کارت هدیه‌ای هم برای این خانواده هادر نظر گرفته‌ایم. این کمک‌ها هرچند کم باشد می‌تواند در کنار هم جمع شود تا حداقل بخش کوچکی از مشکلات مردم نیازمند را حل کند. هرچند مشکلات اقتصادی فشار زیادی بر زندگی و معیشت این افراد وارد می‌کند و رفع این مشکلات از عهده مردم به تنهایی برنمی‌آید.»
نیازمندان را فراموش نکرده‌ایم
تکیه تجریش یکی از مراکز پهنه شمال است که هر سال بساط افطاری را پهن می‌کرد. امسال به دلیل شیوع کرونا نه تنها تکیه تجریش بلکه بازار تجریش هم تعطیل شده. با این حال کاسبان نذرافطاری خود را در قالب بسته‌های خشک غذایی بین مردم توزیع می‌کنند. «محمدباقر سامعی» متولی تکیه تجریش می‌گوید: «امسال هم برای افطاری تکیه تجریش خرید مواد غذایی داریم. با این تفاوت که همه چیز را به‌صورت بسته‌بندی می‌خریم تا به‌صورت بسته در اختیار روزه‌داران قرار دهیم. از پنیر و خرما تا زولبیا و حلواشکری و مواد غذایی دیگر که هر سال در سبد افطاری تکیه وجود داشت، امسال به‌صورت خشک تهیه می‌شود و دراختیار مردم قرار می‌گیرد.» او از آسیبی می‌گوید که کرونا به کسب و کار مردم به‌خصوص کاسبان بازار تجریش زده است. با این حال خیّران این بازار سفره افطاری امسال را بی‌رونق نگذاشته‌اند:

«بازار تجریش کاسبان خیری دارد که اغلب حتی دلشان نمی‌خواهدنامی از آنها برده شود. این کاسبان با وجود کرونا و از رونق افتادن کسب و کار، افراد نیازمند را فراموش نکرده‌اند. از طرفی افطاری‌های مختصری آماده شده است تا در کنار بسته‌های معیشتی به دست خانواده‌های نیازمند برسانند. این نیازمندان را هم معتمدان بازار شناسایی کرده‌اند و برای بهتر شدن کیفیت زندگی آنها تلاش می‌کنند.»

کمک هدفمند

مؤسسات خیریه معمولاً در زمینه خاص و مشخصی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل نوع کمک‌هایی که به این مراکز می‌شود اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین توصیه این است که اگر قصد کمک به هریک را دارید از قبل با آنها تماس بگیرید و اقلامی را که می‌خواهید بخرید با آنها هماهنگ کنید.

از تهران تا سی‌سخت

خیریه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد با رسیدن ایام مبارک رمضان توزیع بسته ارزاق میان خانواده‌ها را آغاز کرده‌اند. سفره‌های افطاری که هر سال در گوشه و کنار شهر پهن می‌شد امسال به دلیل شیوع کرونا در خانه نیازمندان گسترده می‌شود. خیریه «سپاس لحظه حال» یکی از انجمن‌هایی است که در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. «علیرضا عباسی» مدیرعامل بنیاد سپاس لحظه حال می‌گوید: «امسال به جای سفره افطار، بسته ارزاق را به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسانیم. این بسته‌ها به کمک خیّرانی تهیه می‌شود که مراسم افطاری امسال خود را به نحو دیگری، برگزار و هزینه آن را صرف کمک‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند می‌کنند.» خیریه سپاس لحظه حال، ماه مبارک رمضان امسال ۲ برنامه دیگر هم در سر دارد و یکی از آن ها کمک به ساخت خانه‌های تخریب شده در زلزله سی‌سخت است.

عباسی می‌گوید: «در بازدید از مناطق زلزله‌زده متوجه شدیم خانواده‌هایی هستند که خانه‌هایشان صددرصد تخریب شده و حتی با وجود وامی که بنیاد مسکن به آنها پرداخت می‌کند هم توان ساخت دوباره خانه‌های خود را ندارند. هدفی که برای ماه مبارک رمضان امسال در نظر گرفته‌ایم این است که به کمک مردم به بازسازی تعدادی از این خانه‌ها بپردازیم. همچنین در نظر داریم برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستایی، اقدام به راه اندازی کسب و کار در یکی از روستاهای کم برخوردار کشور کنیم. مثل همیشه کمک‌های داوطلبانه مردم و مشارکت آنها در این کار خیر سرمایه ماست.»

بیماران را فراموش نکنیم

مؤسسات خیریه‌ای که در زمینه بیماران خاص فعالیت می‌کند این روزها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند؛ افزایش هزینه‌های درمان، سختی‌های تأمین دارو و تجهیزات پزشکی خاص، شیوع کرونا و قرار داشتن بیماران در وضعیت پرخطر، کم شدن مشارکت مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی و... از جمله مصائبی است که این روزها از سر می‌گذرانند. مؤسسه خیریه محک یکی از این مجموعه‌هاست که در کنار حمایت درمانی از کودکان مبتلا به سرطان تا سن ١۶ سال، سال‌هاست از خانواده این کودکان هم حمایت می‌کند.
 مددکاری این مؤسسه این روزها علاوه بر تأمین هزینه‌های بیماران به خانواده‌های نیازمند کودکان مبتلا به سرطان هم کمک می‌کند. علاوه بر تجهیزات پزشکی و برعهده گرفتن هزینه‌های درمان کودکان مبتلا به سرطان، خیّران می‌توانند برای تهیه مواد غذایی خشک، پوشاک و هزینه‌های تأمین مسکن خانواده این کودکان هم همراه محک باشند. مسئول جذب مشارکت‌های محک می‌گوید: «کمک‌های ما به درمان خلاصه نمی‌شود. سرپرستان این کودکان ممکن است با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو باشند. ما برای بهتر شدن معیشت این کودکان، به خانواده‌های آنها هم کمک می‌کنیم. علاوه بر این کودکانی که مدت زیادی را برای طول درمان در بیمارستان می‌گذرانند، نیاز به سرگرمی دارند. تهیه کتاب و اسباب‌بازی برای این کودکان هم بخشی از کمک‌هایی است که مردم می‌توانند در آن مشارکت کنند.»

نفس هدیه کنیم

موج چهارم کرونا این روزها نیاز به کپسول اکسیژن و دستگاه‌های کمک‌تنفسی را بیشتر کرده است. هلال‌احمر امسال طرحی به نام «اهدای نفس» راه‌اندازی کرده تا از طریق کمک‌های داوطلبانه خیّران و مردم، کپسول‌های اکسیژن را در شهرهای مختلف کشور به دست مبتلایان به کرونا برساند که توان خرید این دستگاه‌ها را ندارند. «محمد نصیری» رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های مردمی امسال، همراهی آنها با هلال‌احمر در تهیه کپسول‌های اکسیژن بود. ما این بانک‌های تجهیزات پزشکی را در شهرهای مختلف راه‌اندازی کردیم تا افراد مبتلا به بیماری تنفسی بتوانند رایگان از آن استفاده کنند و بعد از بهبود به بانک تجهیزات پزشکی برگردانند تا دیگران هم بتوانند از این وسیله استفاده کنند. مردم می‌توانند با اهدای کمک‌های خود به هلال‌احمر به ما در تهیه بیشتر این دستگاه‌های اکسیژن کمک کنند.»

طرح «همای رحمت» طرح دیگری است که این روزها هلال‌احمر در شهرها و روستاهای محروم انجام می‌دهد و به بهانه از راه رسیدن ماه مبارک رمضان، بسته‌های ارزاق و کمک‌های معیشتی را به دست نیازمندان می‌رساند. امسال علاوه بر نیازمندان تحت پوشش هلال‌احمر، خانواده‌هایی که معیشتشان به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب شده هم در گروه هدف هلال‌احمر قرار گرفتند.

توجه به تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان

تغذیه مهم‌ترین فاکتوری است که در ماه مبارک رمضان باید مورد توجه روزه‌داران قرار بگیرد. تأمین مواد معدنی، آب کافی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز روزانه برای افرادی که روزه می‌گیرند بسیار اهمیت دارد. زیرا کمبود هرکدام از این موارد می‌تواند مشکلات جدی برای افراد ایجاد کند و در شرایط حاد کرونایی این روزهای تهران، مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به تنهایی می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را به همراه داشته باشد.

مصرف مایعات

آب بدن خود را به درستی تأمین کنید. کمبود آب باعث اختلال در عملکرد بدن می‌شود و سیستم ایمنی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. میوه و سبزیجات منبع خوبی برای تأمین آب روزانه بدن است. توجه داشته باشید چای نوشیدنی مناسبی برای تأمین آب بدن نیست؛ چون علاوه بر تکرر ادرار و از دست دادن آب بدن، باعث دفع برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها هم می‌شود.

منابع ویتامین دی

منابع ویتامین دی در ایام روزه‌داری را جدی بگیرید. ماهی، لبنیات و زرده تخم‌مرغ می‌تواند گزینه خوبی برای تأمین ویتامین دی باشد. این ویتامین نقش مستقیمی در افزایش ایمنی بدن و سرحال بودن شما در طول روز دارد. ویتامین دی را می‌توانید طبق مشورت پزشک از طریق مکمل‌های دارویی هم تأمین کنید.

دوری از تابش مستقیم خورشید

قرار است به دلیل شیوع کرونا تا حد امکان از خانه خارج نشویم. با این حال اگر برای کارهای ضروری از خانه خارج شدید از تابش مستقیم آفتاب دور بمانید تا دچار خستگی، گرمازدگی و از دست رفتن آب بدن نشوید.

وعده‌های غذایی کم حجم

فاصله افطار تا سحر را به وعده‌های غذایی با فاصله کم، تقسیم و تمام مواد غذایی را که در این فاصله می‌خواهید مصرف کنید در این وعده‌های متعدد بگنجانید. وارد کردن حجم زیادی از غذا به یکباره در معده باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

چه کسانی نباید روزه بگیرند

اگر به هر دلیلی دچار بیماری هستید و منظم دارویی را مصرف می‌کنید برای روزه گرفتن حتماً با پزشک خود مشورت کنید. بیماران دیابتی و مبتلایان به فشارخون، بیماران قلبی، بیماران خاص و افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند از روزه‌گرفتن منع شده‌اند.

وعده‌های متناسب

استفاده از حبوبات در ایام مبارک رمضان توصیه شده است. با این حال به دلیل دیرهضم بودن آن، مصرف این مواد را به زمانی به غیر از افطار موکول کنید.

کد خبر 595042 برچسب‌ها كروناويروس همشهری محله اقتصاد خیریه رمضان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس همشهری محله اقتصاد خیریه رمضان دست خانواده های نیازمند خانواده های نیازمند دلیل شیوع کرونا ماه مبارک رمضان مشکلات اقتصادی سفره های افطار تجهیزات پزشکی مواد غذایی تکیه تجریش ویتامین دی هلال احمر کسب و کار خانه ها بسته ها خی ران آب بدن کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد، اطعام روزه داران در ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برای مسلمانان پاکستانی برخوردار است و در ماه مبارک همه در این کشور در تلاش برای سهیم شدن در این سنت حسنه می‌باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مردم در پاکستان نه تنها در مساجد و منازل خود میزبان روزه داران هستند، بلکه یکی از آیین‌های رایج برای آنها پهن کردن سفره‌های خیابانی افطار است.

به هنگام افطار در جای جای خیابان‌ها و اماکن عمومی شهر این سفره‌های خیابانی توجه رهگذران را جلب می‌کند و این روش پسندیده از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا پایان این ماه ادامه دارد.

در بسیاری از مکان‌ها این سفره‌های خیابانی با نام سفره امام حسن مجتبی علیه السلام شهرت دارد که هر شب میزبان رهگذران، اقشار کم درآمد و نیازمندان است.

این سنت حسنه در بین پاکستانی‌ها به‌عنوان «سفره رحمت» شناخته می‌شود و بیشتر این سفره‌ها به طور خودجوش راه‌اندازی می‌شود.

اظهارات:
نفر اول: فعال اجتماعی در پاکستان
نفر دوم: خیر پاکستانی
نفر سوم: دانشجو پاکستانی
نفر چهارم: دانشجو پاکستانی

دیگر خبرها

  • میهمان سفره افطاری ساده در ساوه
  • سفره های همدلی مهاجرین افغانستانی + فیلم
  • همدلی مثال زدنی خانواده‌های قرآنی ایران در جهان
  • ضرورت همدلی ۱۲ نماینده مازندران با استاندار به منظور رفع موانع استان
  • وحدت و همدلی سبب پیشرفت مازندران می شود
  • توزیع 303 بسته غذایی بین خانواده های کم برخوردار دستگردان
  • ۳۵۰ هزار خیّر در آذربایجان‌غربی با کمیته امداد همکاری دارند
  • پویش بنی‌آدم؛ همدلی مردم شیراز در سیل فروردین ماه ۹۸
  • فضای تعامل و همدلی در شهرستان دشتی تقویت می‌شود
  • سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان