Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@12:01:23 GMT

نکات تغذیه ای مناسب افطار در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۴۷۲۳

نکات تغذیه ای مناسب افطار در ماه مبارک رمضان

مرضیه زیلایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  با بیان اینکه داشتن برنامه غذایی متعادل و متنوع در دوران ماه رمضان باعث می‌شود تا روزه داران بتوانند با سلامتی این دوره را به پایان برسانند، گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه غذایی افراد به ۲ وعده اصلی افطار و سحر محدود می‌شود که بهتر است به ۳ وعده افطار، شام و سحری تقسیم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت ۲ اصل تنوع و تعادل در برنامه‌ی غذایی است تنوع به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها، میوه‌ها و گروه گوشت و جایگزین‌های آن؛ و «تعادل» بدین معنی است که از همه‌ی گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.

وعده‌های غذایی مناسب افطار و شام در ماه مبارک رمضان

زیلایی اظهار داشت: هنگام افطار، مصرف غذا‌های سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی  لبنیات (شیر و ماست)، میوه و سبزی، نان و غلات (برنج )، برای افزایش قند خون توصیه می‌شوند؛ برای مثال نان و پنیر و سبزی یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام بوده و علاوه بر آن، مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن، همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر، موجب حفظ تعادل آب و موادمعدنی فرد روزه دار می‌شود استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله‌ی بین افطار تا سحر، به دلیل اینکه منبع خوبی از آب و فیبر هستند، برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می‌شود.

او با اشاره به اینکه در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که یکی علل سردرد‌های نزدیک افطار است، بیان داشت: بهترین رژیم برای باز کردن روزه، دریافت مایعات گرم همراه با قند‌های ساده طبیعی است.

زیلایی اذعان داشت: آب جوش به همراه ۲-۳ عدد خرما، شیر گرم به همراه یک قاشق مربا خوری عسل، چای کمرنگ و تازه دم به همراه خرما (قند، فیبر و پتاسیم)، کشمش، توت خشک، سپس مصرف کمی نان و پنیر و گردو یا نان و پنیر و سبزی خوردن یا تخم مرغ آب پز یا فرنی و ... از مواردی هستند که برای باز کردن روزه توصیه می‌شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه پر خوری و ورود حجم زیاد غذا به معده در زمان افطار باعث نفخ و سوء هاضمه در افراد می‌شود، گفت: همچنین نوشیدن مایعات سرد و نوشابه‌های گازدار هنگام افطار باعث تحریک معده و ایجاد عوارض گوارشی شده و مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود و جایگزین دریافت مواد مغذی گردد.

او افزود: به هنگام افطار، تغذیه با یک ماده غذایی مناسب مانند شیر، خرما، فرنی، آب میوه، شعله زرد و چای کم رنگ آغاز شود و از آشامیدن آب سرد در شروع افطاری خودداری نماییم همچنین مصرف مواد غذایی آبکی مانند سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و حلیم بدون روغن، آب، میوه، سبزی و چای کم رنگ به تامین آب از دست رفته بدن کمک می‌کند.

زیلایی با اشاره به این نکته که در واقع وعده افطار باید مشابه صبحانه باشد، اظهار کرد: فاصله گذاشتن بین افطار و شام (ترجیحا بین یک الی ۲ ساعت) برای آماده شدن کامل دستگاه گوارش و پذیرش حجم بیشتر غذا ضروری است و زمان صرف شام بهتر است به نحوی باشد که با زمان خواب حدود ۲ الی ۳ ساعت فاصله داشته باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان داشت: در وعده شام غذا باید متنوع و متعادل مصرف شود یعنی ۴ گروه غذایی نان وغلات، سبزیجات، گوشت و حبوبات، لبنیات در برنامه غذایی گنجانده شود که بر این اساس لازم است در کنار غذای اصلی یک لیوان ماست یا ۲ لیوان دوغ و یک ظرف سالاد همراه با آبلیمو یا آبغوره مصرف شود.

او با بیان اینکه بهتر است در فاصله بین شام و خواب، مقداری میوه و آجیل (بسته به میزان کالری مورد نیاز) و همچنین آب مصرف شود، تصریح کرد: خوراک لوبیا یا عدسی به همراه کمی نان سبوسدار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ، برنج و مرغ آب پز شده به همراه یک ظرف سالاد یا سبزی و یک پیاله ماست کم چرب، انواع کتلت یا کوکوها، ماکارونی به همراه سبزی خوردن و ماست یا دوغ مثال‌هایی از غذای مناسب برای وعده شام (یک تا ۲ ساعت بعد از افطار) هستند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان تغذیه مناسب متخصص تغذیه و رژیم درمانی ماه مبارک رمضان هنگام افطار ی غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور می‌توانم در ماه رمضان وزن کم کنم؟

در سحر، می‌توانید میوه‌هایی با ویتامین C مانند کیوی یا سیب سبز انتخاب کنید. همچنین، مصرف موادی مانند گردو، شیر، زیتون یا آووکادو نیز توصیه می‌شود.

به گزارش عصر ترکیه، در ماه رمضان، بهترین راه برای حفظ سلامتی و کاهش وزن، توجه به موارد زیر در وعده‌های افطار و سحر است:

سحری را حتماً انجام دهید: در ماه رمضان، سحری خوردن بسیار مهم است. غذای سحری می‌تواند مانند یک صبحانه عادی باشد. بهتر است غذا‌های سبکی مانند سوپ یا صبحانه‌های ساده را انتخاب کنید.

مصرف تخم‌مرغ: در ماه رمضان، مصرف تخم‌مرغ افزایش می‌یابد. تخم‌مرغ می‌تواند به عنوان غذایی کامل با اسید‌های آمینه، ویتامین‌های A، D، E و گروه B مورد استفاده قرار گیرد.

غذا‌های افطار: در افطار، می‌توانید غذا‌های سبکی مانند غذا‌های سبزی، سالاد، غذا‌های روغن زیتونی یا غذا‌های دانه‌های خشک با پروتئین بالا مصرف کنید.

مصرف میوه در سحری: در سحر، می‌توانید میوه‌هایی با ویتامین C مانند کیوی یا سیب سبز انتخاب کنید. همچنین، مصرف موادی مانند گردو، شیر، زیتون یا آووکادو نیز توصیه می‌شود.

مصرف آب: مصرف آب در هر زمان مهم است، اما در ماه رمضان نیز باید به آن توجه داشته باشید. حدود ۶۰-۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. در روز، حداقل ۸-۱۰ لیوان آب مصرف کنید.

دیگر خبرها

  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • چطور می‌توانم در ماه رمضان وزن کم کنم؟
  • تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان
  • نکات مهم برای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان
  • ۵ ماده غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید!
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • رمضان کریم و گستردن سفره‌های افطار