Web Analytics Made Easy - Statcounter

"بورس" کلمه ای که از اواخر سال ۹۸ واوایل سال ۹۹ در بین خانواده ها و جوانان ایرانی جایگاه ویژه ای پیدا کرد و برای آنها تبدیل به راه میانبری برای میلیونر شدن وحتی میلیاردر شدن شد که تبلیغات واظهار نظرهای ویژه کارشناسان اقتصادی و مسئولین دولتی باعث افزایش این شور شد و " تب بورس" به همین سادگی در ایران شکل گرفت شد اما در انتها این مسیر، خیلی از آنها پشیمان از راهی بودند که بدون علم وآگاهی انتخاب کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا،اما درشرایطی که در چند ماه اخیر دیگر از اظهارنظرهای حماسی مسئولین و وعدهای آنچنانی آنان از آینده بورس خبری نیست و تلاطمات و کوچک شدن سرمایه اندک مردم جامعه برای همه مسئولین  عادی شده است پایگاه خبری یزدرسا قصد دارد به مسیری که در بازار سرمایه طی شد پرداخته و از دید کارشناسان واقعی که منافعی از بازار سرمایه نداشته و تنها دغدغه رشد اقتصادی و حل مشکلات مردم را دارند به این سوال جواب دهد که مقصرین ناراحتی های مردم از"بورس" در سال 99چه افرادی بودند ودر سال1400بورس برای افرادی که هنوز ناامیدانه هرروز پرتفوی خود را چک میکنندچگونه خواهد بود؟ نقش دولت در ناامیدی مردم از این بازار در چه حد بوده است؟ آیا بورس ایران آنگونه که تبلیغ میشد بود و هست؟ ترغیب حضور مردم در بورس کار اشتباهی است؟ و بازار سرمایه چگونه میتواند موانع تولید را پیش پای شرکتها بردارد؟

نقش اظهار نظرهای مسئولین سیاسی در نوسانات بازار

رسول محمدی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با یزد رسا، با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، بازار سرمایه مهمترین رکن اقتصادی کشور محسوب می شود اظهار داشت: متاسفانه به علت عدم شناخت و دانش ناکافی سیاسیون کشور از این بازار وبستر، آنها نتوانستند به درستی از شور وشوق حضور مردم در این بازار استفاده کنند و با اظهار نظرات غیر کارشناسی خود باعث تلاطم بازار و ناامیدی مردم شدندهمه این اتفاقات به این علت بود که مسئولین درک درستی از بازار سرمایه نداشتند.

وی ادامه داد: در سال 99بازار سرمایه با جریان جدیدی روبه رو شد که عمدتا مربوط به نقش دولت در این بازار بود زیرا که دولت تنها به فکر برداشت پول از بازار برای جبران کسری بودجه خود بود و منافع مردم در اولویتهای وی نبود.

محمدی پور با اشاره به سیاستهایی که  دولت در این زمینه  انجام داد تصریح کرد: دولت در ابتدای سال 99با ترغیب مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و وسپس واگذاری دارایی ها به آنها و جذب پولهای خرد مردم باعث شد که قیمت سهام شرکت ها از ارزش ذاتی خود بسیار فراتر رود اما در ادامه سیاستهای متناقض دولت در زمینه بازار سرمایه عاملی شد که در 8ماه پایانی سال بورس با رکود و ریزش شدید همراه باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه  با بیان اینکه دعوت مردم به حضور در بازار سرمایه زمانی اتفاق افتاد که هنوز فرهنگ سازی مناسب در زمینه بازار سرمایه در سطح جامعه ایجاد نگردیده بود وغالب افرادی که وارد این بازار شدند برای خود یک ریسک منطقی برای ورود وخروج به سهم در نظر نگرفته بودند ابراز داشت:اما موضوعی که مردم باید به آن توجه کنند این مسئله بوده که هرچند در بازار سرمایه اظهار نظرها و صحبتهای سیاسی و اجتماعی تاثیر گذار بوده اما تاثیر آن کوتاه مدت است و در بلند مدت مسیر بازار  لزوما همسو با اظهار نظرهای متفاوت نیست و مسیر خود را مطابق با آمارها و گزارشات و عملکرد طی خواهد کرد.

محمدی پورادامه داد:  هر چند ذهنیت مردم که با امیدهای فراوان به سمت بازار سرمایه روانه شده بودند تا حدود بسیار زیادی در حال حاضرمنفی شده اما درصورت صبردر بلند مدت این ذهنیت بهبود پیدا خواهد کرد زیرا که دربلند مدت با مشاهده عملکرد بازار و مقایسه آن با سایر بازار های موازی این ذهنیت برای مردم بهبود خواهد یافت .

ترغیب حضور مردم در بازار سرمایه آری یا نه؟

محمدی پور  کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه ترغیب مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید طی چند اقدام هماهنگ صورت گیرد اظهار داشت: در ابتددا می بایست بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای موازی جذابیت داشته باشد که این اقدام مهم باید با سیاست گذاری های که در بخشهای مختلف دولت صورت میگیرد هماهنگ باشد و هدف همه این برنامه ریزی ها رونق بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: در گام بعدی مسئولین باید زمینه افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه رافراهم کنند که در این زمینه باید محدودیت های ناشی از دامنه نوسان و تشکل صف های خرید وفروش و... برطرف شود و در انتها نیز باید سرمایه گذاری اکثر افراد جامعه که تخصص لازم در این زمینه را ندارند به صورت غیر مستقیم باشد تا براساس سطح ریسک پذیریشان در صندوقهای مختلف سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه نباید برای بازگشت حضور مردم به بازار سرمایه وکسب اعتماد از دست رفته مردم عجله کرد تصریح کرد: هرچند بازگشت اعتماد مردم که با امیدهای فراوان  به سمت این بازار روانه شدند زمان بر است اما میتوان با اقداماتی از جمله ارائه  گزینه هایی مثل بیمه سبدسهام، الزام شرکت ها به تقسیم  سود بالا و پرداخت آن در سریع ترین زمان به سهامداران خرد، گسترش زیرساختهای بازار از جمله نرم افزارها و پشتیبانی از سهامداران خرد، افزایش نقد شوندگی بازار گردانی، ارائه  ابزارهای بازار مشتقه به صورت وسیع در جهت بازگشت اعتماد مردم تلاش کرد.

آینده بازار سرمایه؟

محمدی پور با اشاره به اینکه بازار سرمایه توانسته در دوسه دهه گذشته با تمامی اتفاقهی مثبت ومنفی سیاسی واقتصادی هویت و اهمیت خود را به  اثبات برساند اظهار داشت: توافقات سیاسی ناشی از برجام و لغو تحریم ها بر بازار سرمایه به طور حتم موثر خواهد بود اما اینکه این تاثیر مثبت خواهد بود یا منفی باید منتظر اتفاقات آینده بود.

وی ادامه داد: تاثیر توافقات بر روی نوسانات نرخ ارز قابل ارزیابی است که با توجه به آزاد شدن کشور از قید تحریم ها انتظار افزایش چشم گیر قیمت ارز کاهش خواهد یافت ودر نتیجه چشم انداز رشد قیمت محصولات شرکت های بورسی خصوصا شرکت های صادرانی و کامودیتی کاهش خواهد یافت  و رشد سودآوری شرکتها هم کمتر خواهد شد که این کاهش نرخ سودآوری طبیعتا بر بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر بازار سرمایه بر رشد شرکت ها

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه به نقش مثبت  تامین نقدینگیشرکت ها از طریق بورس اشاره و اظهار داشت: بازار سرمایه از دو مسیر قابلیت ارائه منابع به شرکت ها را دارد، اول از طریق تامین وجوه سرمایه که با افزایش سرمایه های شرکت ها صورت میگیرد و دوم از طریق انتشار اوراق مشارکت که با توجه به فرایند زمانبر و نسبتا پر هزینه تامین مالی در بازار سرمایه، در حال حاضر کمتر از 40 درصد از طریق بازار سرمایه نقدینگی شرکت های تامین میشود.

وی ادامه داد: هرچه در انجام این فرایند تسریع صورت گیرد و هزینه های جانبی کاهش یابد استقبال شرکتها افزایش خواهد یافت. اما در حال حاضر به علت هزین های جانبی مانند گزارش افزایش سرمایه، حسابرسی، فروش حق تقدم های بلا استفاده و فرایند زمانی طولانی استقبال شرکت ها چندان نیست وبه دنبال آن نقدینگی شرکت ها از بازار سرمایه که باعث رونق تولید شده کمتر خواهد بود که دولت و مسئولین باید این مانع را بردارند.

نقش شرکت های سرمایه گذاری استانی بر رشد بازار سرمایه

 

محمدی پور با اشاره به اینکه  شرکت های سرمایه گذاری استانی منجر به افزایش ضریب نفوذ بورس در بین مردم شده اند تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری استانی از مسیر بازار سرمایه توانستند از سود آوری شرکتها بهره مند شوند وبا توجه به اینکه پرتفوی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی عمدتا متشکل از بزرگترین شرکت های ایران است که سود آوری آنها برای سالیان سال قابل تصور خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در نظر گرفتن این نکته که سهامداران شرکت های استانی مردم آن استان هستند، تخصیص درآمد منصفانه تر خواهد بود  و همچنین با توجه به این موضوع که شرکتهای صنعتی در تمامی استانها یکپارچه نیستند ، مردم استانهای مختلف از طریق شرکت های سرمایه گذاری میتوانند از بهره های آن شرکت ها استفاده نمایند.

دولت باید از نگاه منفعت طلبانه  به بازار سرمایه پرهیز کند

با تمامی این تفاسیر و طبق صحبت های کارشناسان اقتصادی اینگونه به نظر میرسد که بازار سرمایه باید مجددا رونق گیرد زیرا که مافع اقتصادی فراوانی برای شرکت ها و حتی مردم دارد اما تمام این مسائل به شرطی است که دولت به مانند سال 99نگاه منطقی و اقتصادی به بازار سرمایه داشته باشد نه اینکه بورس وسرمایه های خرد مردم را قلکی بداند که میتواند به صورت روزانه از آن برداشت نماید و خرج جبران هزینه های جاری خود نماید ودر کنار آن مردم باید فرهنگ حضور در بازار سرمایه را کسب و بدانند بازار سرمایه در بلند مدت میتواند به عنوان سرمایه گذاری مطمین در سبد خانوارها حضور داشته باشد به شرطی که میزان ریسک پذیری خود را افزایش و سقف ورود و خروج به هر سهم را برای خود مشخص نمایند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سرمایه گذاری استانی شرکت های سرمایه گذاری بازار سرمایه بازار سرمایه بازار سرمایه کارشناس بازار خواهد یافت محمدی پور حضور مردم شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس

رئیس سازمان بورس در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را حاوی تبعات منفی برای بازار سرمایه عنوان کرد و خواستار اصلاح این بند شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس سازمان بورس در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بند س تبصره 6 قانون بودجه سال 1403، این بند را حاوی تبعات منفی برای صندوق های سرمایه گذاری دانست و افزود: این تبصره تبعاتی همچون خروج نقدینگی و کاهش اعتماد سرمایه گذاران را به همراه خواهد داشت که این امر می تواند منجر به سوق دادن و هدایت نقدینگی به بازار های غیر شفاف مواری همچون ارز و طلا شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر می باشد:

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون ۱۳۰ همتی بودجه
  • موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد
  • موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند