Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@23:24:01 GMT

افزایش قیمت ۱۵ درصدی کتاب در سال ۹۹/ شمارگان آب رفت

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۵۵۲۵

افزایش قیمت ۱۵ درصدی کتاب در سال ۹۹/ شمارگان آب رفت

مقایسه آماری نشر در سال ۹۹ و سال ماقبل آن نشان از افزایش ۱۵ درصدی قیمت کتاب در سال گذشته دارد. متوسط قیمت کتاب نیز در سال ۹۹ به ۴۴ هزار تومان رسیده است.

به گزارش قدس آنلاین،‌ سال 99 که از همان آغاز با کرونا گره خورد،‌ سال چندان خوبی برای صنعت نشر ایران و البته جهان نبود،‌ تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران از یک سو و تعطیلی‌های چند باره کتابفروشان،‌ گرانی کاغذ، کمبود سهمیه کاغذ یارانه‌ای و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همه دست به دست هم داد تا ناشران محتاط‌تر عمل کرده و در انتشار کتاب‌هایشان با دقت بیشتری فعالیت داشته باشند. برخی بر این باورند که  در سال 99 روند انتشار کتاب با تغییر همراه شد و شمارگان نشر و تعداد عناوین کاهش قابل توجهی پیدا کرد. اما آمارها کاهش چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

بر اساس آمارهای نشر موجود در سایت خانه کتاب‌، در سال 99  مجموعاً  90 هزار و 277 عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد 64 هزار و 639 عنوان تالیفی و 25 هزار و 591 عنوان ترجمه بوده است. همچنین شمار کتاب‌های چاپ اول ناشران 55 هزار و 249 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 35 هزار و 28 عنوان بوده است.

بررسی رده‌های دیویی نشر نشان می‌دهد که ادبیات با 17 هزار و 272 عنوان کتاب پیشتاز است‌، در حوزه ادبیات 12 هزار و 155 عنوان تألیفی و  50 هزار و 5 هزار و 56 عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول حوزه ادبیات 11 هزار و 570 عنوان  و شمار تجدید چاپی‌ها  5 هزار و 644 عنوان بوده است. شمارگان متوسط کتاب در حوزه ادبیات 874 نسخه و متوسط قیمت کتاب‌های این حوزه نیز 40 هزار  تومان است. بعد از ادبیات کودک و نوجوان با 13 هزار و 470 عنوان‌، کمک آموزشی با 12 هزار و 497 عنوان،‌ علوم عملی با 11 هزار و 528 عنوان، در رده‌های بعدی قرار دارند.

میانگین شمارگان کتاب در سال 99 حدود 1280 نسخه و میانگین قیمت نیز 44 هزار تومان بوده است.

مقایسه آماری انتشار کتاب در دو بازه زمانی سال 99 و سال  98 حکایت از کاهش بیش از 13 هزار عنوانی کتاب دارد. به گونه‌ای که در سال 98 بالغ بر 105 هزار و 400 نسخه کتاب منتشر شده است. در سال 98 میانگین قیمت کتاب 38 هزار تومان بوده است؛ در حالی که در سال 99 این رقم به 44 هزار تومان رسیده است. همچنین شمارگان کتاب در سال 98  هزار و 400 نسخه بوده است که در سال 99 با کاهش 200 نسخه‌ای روبرو شده‌ایم.

اگرچه در سال‌های اخیر همواره این انتقاد مطرح بوده است که آمارهای موجود در سایت خانه کتاب چندان مورد اعتماد نیست؛ زیرا بر اساس خوداظهاری ناشران ثبت می‌شود، اما از آنجایی که تنها آمار موجود و در دسترس از نشر ایران به شمار می‌رود، با اتکا به این آمار می‌توان گفت که سال 99 در عمل چندان هم برای صنعت نشر سال بعدی البته به لحاظ آمار نبوده است، کاهش تنها 15 هزار عنوان کتاب در سال آن هم سالی که صنعت نشر گرفتار کرونا شده است،‌ قابل قبول است. البته باید دید از این تعداد کتاب چه میزان به دست مخاطبان رسیده و چه میزان در انبارهای ناشران خاک می‌خورد؟.

درباره افزایش شش هزار تومانی قیمت کتاب نیز اگرچه در مقام عمل و درباره برخی از کتاب‌ها باید گفت که بیش از این‌ها بوده است، اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه چون کاغذ،‌ زینک،‌ جوهر و ... می‌توان گفت کتاب همچنان تنها کالایی است که ارزان به دست مخاطب می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتاب کتابفروشی کتاب در سال هزار تومان قیمت کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب

در بازدید مدیران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مجموعه مصلای امام خمینی(ره)، مشخص شد که تعداد پارکینگ‌های قابل استفاده برای عموم مردم در این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل افزایش پنج‌هزار دستگاهی داشته است. بدین ترتیب امسال حدود ۱۷ هزار پارکینگ در اختیار بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، قائم‌مقام و مدیران سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه‌شنبه (هفتم فروردین ۱۴۰۳)  از بخش‌های مختلف مصلای امام خمینی(ره) بازدید کردند.

علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه در این بازدید با بیان اینکه پیشرفت مصلای امام خمینی(ره) مسرت‌بخش است، گفت: امسال مردم جلوه‌های جدیدی از پیشرفت را در این مجموعه خواهند دید که اضافه شدن محیط‌های مسقف جدید و امکانات رفاهی و بهداشتی، باز شدن درهای ورودی جدید، اختصاص پارکینگ‌های بیشتر به مردم و بازدیدکنندگان و... از جمله این پیشرفت‌هاست.

او در بخش دیگری از سخنان خود به شعار سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: خوشبختانه از سال گذشته فضای مشارکت گرفتن از عموم مردم برای اداره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است. طبیعتا در بخش‌هایی از نمایشگاه می‌شود از مشارکت مردم استفاده کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در این بازدید مشخص شد قریب به پنج‌هزار پارکینگ نسبت به سال گذشته در بخش مرکزی و جنوبی مصلای امام خمینی(ره) افزوده شده است. بنا به اظهارات مسئولین مصلی از نظر تهویه نیز شرایط شبستان اصلی نسبت به نمایشگاه سی‌وچهارم بهبودهایی را به خود خواهد دید.

تسریع در آماده‌سازی نقشه کلی جانمایی غرفه‌ها، تنظیم جدول زمان‌بندی تحویل بخش‌ها، توجه به افزایش ایمنی، امنیت و رفاه در بخش‌های مختلف، اجرای ایده‌های برگزیده رویداد «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه، بهره‌مندی از شعار سال در عملیات اجرایی نمایشگاه، تعامل با صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم و... از جمله موضوعات مطرح‌شده در این بازدید و جلسه ارزیابی پس از آن بود.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت ارز دلار سکه طلا یورو در بازار امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • قیمت طلا و سکه امروز ۸ فروردین ۱۴۰۲
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت طلا و سکه امروز ۷ فروردین ۱۴۰۲
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳