Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@07:12:32 GMT

بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان در اردیبهشت

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۵۸۵۷

بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان در اردیبهشت

آفرین امامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به همکاری شهرداری منطقه ۱۲ گفت که تنها در تاریخی باقی مانده از این میراث جهانی در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه افتتاح می شود.

وی با بیان این که در سال های گذشته موضوع بازگشایی این در مطرح بوده است، ‌گفت: معاونت میراث فرهنگی نیز بر بازگشایی این در تاکید داشت و در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز تصمیم برای بازگشایی را گرفت و از آن زمان پیگیر شرایط بازگشایی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامی  با اشاره به این که در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای در شرقی (عالی) ‌انجام شده گفت: آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترنیک برای این ورودی استفاده شده است.

وی یکی از مشخصه‌های اصلی این در تاریخی را داشتن مولفه های ورودی برای ورود به باغ ایرانی برشمرد و گفت: وجود هشتی و راهرو  برای ورود به باغ محوطه‌ کاخ گلستان یکی از مولفه های منحصر به فرد در عالی است که در غربی به دلیل وجود ساختمان و هویت های سیاسی و اداری ساختمان فاقد این مولفه است.

امامی یکی دیگر از اتفاقات را مرمت ساعت شمس العماره اعلام کرد و افزود: با همکاری شهرداری منطقه ساعت شمس العماره نیز تعمیره شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اختلال در کار این ساعت در طول سال های گذشته گفت:‌ این ساعت سال‌ها خاموش بود و چند باری هم مرمت شد ولی دوباره از کار افتاد چون هزینه نگهداری آن سنگین بود. حالا طی تفاهمنامه ای از محمد ساعتچی همدانی متخصص تعمیر ساعت تاریخی، خواسته شده که کار تعمیر و نگهداری ساعت به یکی از کارکنان فنی کاخ آموزش دهد تا از این پس نگهداری از سوی خود کارمندان کاخ انجام شود.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اشاره به این که بازگشایی این در می تواند محورتاریخی - گردشگری  که از میدان امام خمینی آغاز می شود و تا بازار ادامه دارد را دوباره فعال کند، گفت: علاقه‌مندان در این مسیر گردشگری می‌توانند از جلوخان شمس العماره، کوچه مروی، مدرسه داروالفنون و خانه امام جمعه بازدید کنند و دو محله قدیم تهران یعنی دولت با عودجالان باردیگر پیوند می خورد.

وی افزود: در بخشی از روزهای سال مانند عید نوروز علاقه‌مندان زیادی برای بازدید به کاخ مراجعه می‌کنند ولی حتی با وجود بلیت فروشی اینترنتی به دلیل حجم بازدید کنندگان تراکم زیادی در مقابل در ورودی به وجود می آمد که حالا با داشتن دو در این کاخ،  حجم این میزان بازدید کننده را می توان برای دو در تقسیم کرد.

امامی در ادامه با اشاره به تعطیلی کاخ گلستان با دستور ستاد مقابله با کرونا گفت:  بازگشایی در عالی نیز در هفته میراث فرهنگی به صورت مجازی برگزار می شود.

تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد، هرچند در دوران آغا محمدخان قاجار به اهمیت آن افزوده شد و در دوران فتحعلی شاه آراسته‌تر و توسعه‌یافته‌تر شد. این مجموعه در دوران ناصرالدین شاه به واسطه سفرهایی که به اروپا داشت، دستخوش تغییرات اساسی و متاثر از معماری اروپا شد. ارگ سلطنتی شاهد وقایع تاریخی و سیاسی متعددی بوده است، از جمله انقلاب مشروطه، تاجگذاری رضا و محمدرضا شاه پهلوی. در دوران معاصر ارگ سلطنتی حتی با تعرض و تصرفاتی هم مواجه شده است.

عمر کاخ گلستان که در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شد، به بیش از ۴۴۰ سال می‌رسد.

سال گذشته مسئولان این کاخ زمان بازگشایی باب عالی را شهریور سال ۹۹ اعلام کرده بودند. ۲۸ اردیبهشت برابر با ۱۸ ماه می، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گذاری شده است.

برچسب‌ها کاخ گلستان خیابان ناصرخسرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاخ گلستان خیابان ناصرخسرو کاخ گلستان خیابان ناصرخسرو اخبار کنکور میراث فرهنگی کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید گردشگران نوروزی از کاخ گلستان + فیلم

کاخ گلستان یکی از جاذبه‌های گردشگری و یکی از ارگ‌های باشکوه و زیبای سلطنتی در شهر تهران محسوب می‌شود که معماری منحصر به فردش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. این مکان تاریخی در فهرست میراث یونسکو ثبت جهانی شده است. مجموعه کاخ گلستان تهران، قدمتی طولانی دارد و شاهدی بر وقایع تاریخی بسیار در دوره‌های مختلف بوده است.

این روز‌ها گردشگران نوروزی بسیاری از این مکان تاریخی بازدید به عمل آوردند و سیری به دل تاریخ و هنر داشتند.

شهروند خبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: شهروند خبرنگار - تهران

بیشتر بخوانید:

حال و هوای گردشگران نوروزی در باغ فین کاشان + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بازدید گردشگران نوروزی از کاخ گلستان + فیلم
  • بازگشایی ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • برنامه کامل مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • بازگشایی راه‌های گلستان/ صدور هشدار نارنجی برای فعالیت‌های دریانوردی
  • بازگشایی تمامی محورهای استان گلستان؛ لغزندگی جاده‌ها
  • اعلام برنامه مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی
  • برنامه و ساعت بازی‌های جام حذفی اعلام شد
  • جام حذفی| برنامه مرحله یک هشتم نهایی اعلام شد
  • رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس