Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@17:49:48 GMT

خسارت میلیاردی سیل و تگرگ به کشاورزی کرمان  

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۵۹۱۸

خسارت میلیاردی سیل و تگرگ به کشاورزی کرمان  

به گزارش همشهری آنلاین، خشکسالی، سیل، توفان شن و سرمازدگی  از بلایای طبیعی و بارزی هستند که همه‌ساله بخش‌های وسیعی از استان کویری کرمان همه ساله با آن روبه‌رو می‌شود. در آغاز نیمه دوم فروردین امسال سرمازدگی خسارت هنگفتی به کشاورزی سیرجان، بردسیر وشهربابک وارد کرد و در ۲ روز پایان هفته گذشته سیل، تگرگ و طوفان مناطق شمال و شرق این استان را درنوردید تا بر آسیب‌پذیری این استان بیشتر صحه بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: پدیده‌های جوی اکنون در این استان فروکش کرده وشرایط زندگی به حالت عادی برگشته‌ است.

«مجید سعیدی» گفت: در پی وقوع بارش رگباری ماشاهد آبگرفتگی تعدادی خانه در روستای پشوئیه بودیم. همچنین سیلاب در بخش شهداد موجب تخریب یک راه روستایی از سمت «جهر» و قطع برق «پشوئیه» و «کشیت» شده‌ بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان ادامه داد: بارش شدید تگرگ در روزهای اخیر در شهرستان‌های بم و نرماشیر خساراتی به درختان میوه وارد کرده است.

سعیدی اضافه کرد: وزش طوفان و تگرگ در شهرستان ریگان نیز موجب فرو ریختن تعدادی از دیوارهای بلوکی، آبگرفتگی ۵ کپر خانوار روستایی و وارد آمدن خساراتی به تاسیسات و شبکه خطوط انتقال برق ریگان شد.

وی گفت: روستای پشتوئیه شهداد با سیلاب بیشتری روبه‌رو بوده و بخشی از جاده ارتباطی روستایی آن تخریب شده که نیروهای امدادی و راهداری در حال رفع خرابی‌ها هستند.

وی درباره برآورد خسارات گفت: هنوز نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه‌ داد، چون بیشترین بخشی که از این حوادث مربوط به بخش کشاورزی است و کلیه آمارها به صورت موردی است و نتیجه نهایی برآوردها منوط به ارائه گزارش از سوی جهاد کشاورزی استان است.

آسیب رسیدن به بخش کشاورزی فهرج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج گفت: بارش تگرگ و وزش توفان بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

علی فهرجی با بیان اینکه بارش تگرگ به ۴۰ درصد از مرکبات این شهرستان ۵۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است اظهار کرد: وزش توفان و بارش تگرگ ۴ میلیارد تومان خسارت به زمین‌های زراعی گندم و جو فهرج وارد کرده است. همچنین در این زمینه ۲۰ درصد از نخل‌های این شهرستان  حدود ۱۰۳ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

وضعیت خسارت در شهداد و منطقه پشتوئیه

 شهردار شهداد هم گفت: جاری شدن سیلاب  اخیر ۲۰ میلیارد ریال به اماکن و تاسیسات این شهر خسارت وارد کرده است.

«علی بهرامی» افزود: ورود سیلاب به برخی منازل و کارگاه‌های شهر۲۰ میلیاردریال  به آنها خسارت وارد کرد.

«رضا فلاح» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم با بیان اینکه وقوع بارندگی‌های اخیر موجب طغیان رودخانه و آبگرفتگی و خسارت مالی در بخش شهداد کرمان شد اظهار کرد: طغیان رودخانه موجب آبگرفتگی ۳۷ منزل مسکونی در بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان شد که در این بین سیلاب به ۹ واحد مسکونی روستای پشوییه بخش شهداد خسارت جدی وارد کرده است.

خسارت توفان در ریگان

فرماندار شهرستان ریگان هم گفت: گرد و غبار شدید و بارش تگرگ، موجب قطع شدن برق ۲۰ روستای این شهرستان شد.

«امین باقری» افزود: بارش تگرگ و وزش توفان شدید شن روز گذشته به مدت یک ساعت جاده ریگان به چابهار را بست و همچنین این طوفان شن و بارش تگرگ موجب تلف شدن صدها دام و طیور، خسارت سیدن به نخلستا ن‌ها و مزارع گندم و جو شد و همچنین ۱۷ شهروند را راهی مراکز درمانی کرد.

باقری ادامه داد: گرد و غبار شدید راه ۲۱ روستای شهرستان ریگان را بست و خسارت سنگینی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد که کارشناسان در حال برآورد دقیق خسارت هستند.

گزارش در حال تکمیل است.

کد خبر 595541 برچسب‌ها سيل وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بحران استان‌ کرمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بحران استان کرمان خسارت وارد میلیارد تومان وارد کرده بخش شهداد بارش تگرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین،‌ هشدار نارنجی پیشین هواشناسی امروز، سه‌شنبه استان‌های مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و فردا، چهارشنبه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استانهای گلستان و چهارمحال و بختیاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
هشدار هواشناسی برای بارش‌های فراگیر اردیبهشتی در ۱۷ استان کشور + جزئیات

اما در هشدار جدید صادر شده که امروز، سه‌شنبه، 4 اردیبهشت منتشر شد اعلام شده است که با تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی استان‌های پر خطر به هشدار نارنجی پیشین اضافه می‌شوند.

هشدار جدید صادر شده از امروز سه‌شنبه 3 اردیبهشت تا پنجشنبه 6 اردیبهشت اعتبار دارد و نوع مخاطره در آن رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ ذکر شده است.

امروز، کرمان، مازندران، گلستان، چهارشنبه‌ گلستان، سیستان و بلوچستان، فارس و پنج‌شنبه کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی تحت‌تاثیر این بارش‌ها خواهند بود.

اثر مخاطره لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ ذکر شده است و توصیه هواشناسی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید:
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته | سامانه بارشی بعدی کی وارد کشور می شود؟ کد خبر 846701 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي

دیگر خبرها

  • سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • هشدار بارش شدید باران در ۲۱ استان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی