Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:00:19 GMT

ازدحام بیش از حد خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۶۵۸۹

ازدحام بیش از حد خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه هیروشیما در ژاپن و دانشگاه های تهران و اصفهان در ایران این مطالعه را در طول ماه های اول همه گیری کرونا در ایران انجام دادند. 

محققان تأثیرگذاری متغیرهای مختلف را در میزان ابتلا به بیماری در ۲۲ منطقه و بین ۸.۶ میلیون شهروند تهرانی بررسی کردند.

این محققان با تحلیل موارد ابتلا به کووید ۱۹ که در اپلیکیشن ردیابی کرونای کشور (AC-۱۹ یا سامانه مقابله با کرونا) ثبت شده به نتایج مذکور دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اپ موارد ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از بیماری را بر اساس موقعیت جغرافیایی ردیابی می کند. محققان پس از بررسی ارتباط میان تراکم جمعیت و انتقال ویروس در شهر متوجه شدند، این عامل به تنهایی یک متغیر خطر مهم در ابتلا به کووید ۱۹ به شمار نمی‌آید.

کارشناسان تاکید دارند میان شهرهایی با تراکم بالا (که شهروندان زیادی در آن زندگی می‌کنند) و ازدحام جمعیت تفاوت وجود دارد.

ازدحام جمعیت امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی را کاهش می‌دهد، اما تراکم بالای شهری لزوماً به این معنا نیست.

محققان در مقدمه پژوهش نوشته‌اند: ازدحام بیش از حد جمعیت به گسترش بیماری عفونی در همه گیری منجر می‌شود. این عامل با تراکم جمعیت تفاوت دارد و ممکن است در مناطقی با تراکم جمعیتی کم نیز روی دهد. در نتیجه ممکن است در بازه همه گیری، کلان شهرها و مناطقی که جمعیت زیادی دارند، ایمن باشند؛ زیرا تراکم جمعیت به تنهایی یک عامل خطر کووید ۱۹ به حساب نمی‌آید. مؤلفان این پژوهش با بررسی اطلاعات مربوط به ماه‌های اولیه شیوع همه گیری به نتیجه رسیده‌اند. 

آنها همچنین متوجه شدند ساختار دموگرافیک جمعیت (سن، طبقه اجتماعی و اقتصادی، دسترسی به منابع) نسبت به جمعیت، تأثیر بیشتری در ابتلا به کووید ۱۹ دارند؛ در مناطقی که شهروندان سالمند بیشتری زندگی می‌کردند، میزان مرگ و میر نیز بیشتر بود.

این تحقیق در نشریه Sustainable Cities and Society منتشر شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا ژاپن ایران دانشگاه تهران هیروشیما پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ژاپن ایران ویروس کرونا ژاپن ایران دانشگاه تهران هیروشیما اخبار کنکور تراکم جمعیت کووید ۱۹ همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۶۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند بیش از یک چهارم بیماران در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیا که در دهه گذشته به دنبال درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی بودند، کمتر از ۶۵ سال داشتند.

به گفته محققان، این میزان بسیار بیشتر از شیوع ۲ درصدی فیبریلاسیون دهلیزی که معمولاً در بین افراد غیر مسن تخمین زده می‌شود است.

دانش رایج در میان متخصصان قلب این است که در افراد زیر ۶۵ سال، فیبریلاسیون دهلیزی بسیار نادر است و خطرناک نیست. دکتر «آدیتیا بونسل»، محقق اصلی و الکتروفیزیولوژیست قلب، گفت: «اما واقعاً هیچ داده‌ای برای تأیید این موضوع وجود ندارد.»

این مطالعه همچنین نشان داد که احتمال مرگ و یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی در بیماران جوان‌تر مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر است.

فیبریلاسیون دهلیزی ضربان قلب نامنظم در حفره‌های فوقانی قلب است. این وضعیت خطر نارسایی قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد.

بونسل در ادامه افزود: «ما در سال‌های اخیر شاهد تعداد بیشتری از بیماران جوان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بوده‌ایم.»

برای این مطالعه، محققان از سوابق سلامت الکترونیکی بیش از ۶۷۰۰۰ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ تحت درمان فیبریلاسیون دهلیزی بودند، استفاده کردند.

در طول این دهه، میزان بقای بیماران مرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ۳۰ تا ۵۰ درصد بدتر از بیماران بدون این بیماری بود.

اختلال ضربان قلب در زنان حتی سخت‌تر بود، با نرخ بقای ۸۰٪ تا بیش از سه برابر بدتر برای آنهایی که فیبریلاسیون دهلیزی داشتند نسبت به آنهایی که فاقد آن بودند.

کد خبر 6086947

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد