Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هفته گذشته مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در آلماتی قزاقستان برگزار شد و تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت محمد بنا سرمربی کارکشته کشتی فرنگی توانست با کسب چهار مدال طلا، دو نقره و سه برنز قهرمان آسیا شود که از این قهرمانی بیشترین سهم متعلق به فرنگی‌کاران مازندرانی بود. فرنگی‌کاران مازندرانی با کسب سه مدال طلا در این مسابقات نقش پر رنگی در این قهرمانی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم، علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم سه فرنگی‌کار مازندرانی عضو تیم‌ ملی بودند که هر سه با درخشش در مسابقات و شکست همه رقبا موفق به کسب مدال طلا شدند.

البته موفقیت‌های کشتی مازندران در روزهای اخیر به قهرمانی کشتی‌گیرانش در مسابقات قهرمانی آسیا محدود نبود. کسب سه سهمیه المپیک توسط سه کشتی‌گیر این استان طی روزهای اخیر نیز افتخارآفرینی ورزش اول استان بود. محمدحسین‌ محمدیان و امیرمحمد یزدانی در کشتی آزاد و محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی سه‌ کشتی‌گیر مازندرانی هستند که طی روزهای اخیر موفق به کسب سهمیه المپیک برای ایران شدند.

به این افتخارات باید کسب ۷ سهمیه تیم‌ملی کشتی‌ آزاد جوانان توسط کشتی‌گیران مازندران با کسب ۷ طلا، دو نقره و ۴ برنز در رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد جوانان را نیز افزود. مهدی ویسی در ۵۷ کیلوگرم، پیمان نعمتی در ۶۱کیلوگرم، حسن عبادی در ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی در ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی در ۷۹ کیلوگرم، امیرحسین ‌فیروزپور در ۸۶ کیلوگرم و علی ‌اکبرپور در ۱۲۵ کیلوگرم جوانان آزادکار مازندرانی هستند که ۷ وزن از ۱۰ وزن تیم‌ملی را تصاحب کردند.

رونق کشتی فرنگی در مازندران

اما در بین تمام این موفقیت‌ها با وجود ارزشمندی همه آن‌ها، درخشش فرنگی‌کاران مازندران اهمیت ویژه‌ای دارد و عیار موفقیت‌های کشتی مازندران طی دهه‌های اخیر را بالاتر می‌برد. کشتی فرنگی مازندران هرچند که در سال‌های گذشته نیز افتخارات قابل توجهی را کسب کرد و به لطف حضور ستاره‌هایی مانند بهنام طیبی، مجیدرضا سیمخواه، حسن رنگرز و قاسم رضایی افتخارات ارزشمندی را در دنیای کشتی برای ایران و مازندران به دست آورد، اما همواره فاصله‌ای بین کشتی فرنگی و کشتی آزاد در فضای کشتی مازندران مشاهده می‌شد و به همین دلیل وزن موفقیت‌های کشتی آزاد همواره در مازندران بیشتر از وزن درخشش فرنگی‌کاران مازندرانی بود.

از سوی دیگر در فضای عمومی خبرهای مرتبط با کشتی همواره از خوزستان به عنوان مهد کشتی فرنگی ایران یاد می‌شود. اما درخشش فرنگی‌کاران مازندرانی در مسابقات آلماتی قزاقستان با کسب سه مدال طلا و موفقیت محمدهادی ساروی فرنگی‌کار آملی با کسب سهمیه المپیک خبر از رشد و تقویت کشتی فرنگی نسبت به سال‌های گذشته می‌دهد. البته برخی کارشناسان کشتی فرنگی معتقدند که این توان همیشه در کشتی فرنگی مازندران وجود داشت و درخشش اخیر فرنگی‌کاران مازندرانی هم نتیجه یک برنامه‌ریزی و تلاش برای به چشم آمدن استعدادهای کشتی فرنگی در مازندران است.

عیار بالای موفقیت‌های فرنگی‌کاران مازندرانی

سرمربی اسبق تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان کشتی فرنگی ایران بر این باور است که عیار موفقیت‌های فرنگی‌کاران مازندران در رقابت‌های بین‌المللی رده سنی بزرگسالان همواره بیشتر از نتایج کسب شده توسط سایر استان‌ها بود، اما به دلیل کم‌توجهی به این کشتی و قرار گرفتن کشتی فرنگی زیر سایه کشتی آزاد این موفقیت‌ها کمتر به چشم آمد و سبب شد که فاصله‌ای بین این دو شاخه از کشتی در مازندران ایجاد شود.

مجیدرضا سیمخواه با بیان این که مازندران ستاره‌های اثرگذاری در کشتی فرنگی جهان داشت، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: بر خلاف دیدگاه‌های بسیاری از دوستان که می‌گفتند خوزستان مهد کشتی فرنگی است من به این موضوع معتقد نبودم و نیستم. البته خوزستان در رده‌های پایه کشتی فرنگی موفقیت بیشتری دارد که دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل تمرکز خوزستان بر کشتی فرنگی است. اما اگر نگاهی به کیفیت و تعداد مقام‌ها و مدال‌های کسب شده توسط فرنگی‌کاران مازندران در رقابت‌های بین‌المللی بیندازیم می‌بینیم که شرایط مازندران به مراتب بهتر از سایر استان‌ها بود.

دارنده مدال نقره مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان –وارنا ۱۹۹۱- که سابقه دو دوره حضور در المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون را نیز در کارنامه دارد، به فعالیت و افتخارآفرینی کشتی‌گیرانی مانند بهنام طیبی، مجید رمضانی، مهدی توکلی، حسن رنگرز، قاسم رضایی و برخی چهره‌های مازندرانی کشتی فرنگی در رقابت‌های بین‌المللی اعم از آسیایی، جهانی و المپیک اشاره می‌کند و می‌افزاید: معتقدم که این موفقیت‌ها و اثرگذاری‌ها زیر سایه برخی کم‌توجهی‌ها به فعالیت در رده‌های پایه کشتی فرنگی در مازندران و همچنین جایگاه پررنگ کشتی آزاد در این استان قرار گرفت و باعث شد که انگیزه‌های حضور در کشتی بین علاقه‌مندان به سمت کشتی آزاد هدایت شود.

لزوم توجه به رده‌های سنی پایه

وی خاطرنشان می‌کند: دلیل مطرح شدن خوزستان در کشتی فرنگی کشور توجه ویژه آن‌ها به رده سنی پایه است. امروز فقط در پنج شهرستان مازندران کشتی فرنگی فعال است. طبیعتا در چنین استانی که کشتی آزاد جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارد و آن را به عنوان مهد کشتی آزاد می‌شناسند، توجه‌ها به کشتی فرنگی کاهش می‌یابد. همین حالا شاید بیش از ۹۰ درصد اعضای باشگاه‌های آموزش کشتی مازندران در زمینه کشتی آزاد فعالیت می‌کنند. این شرایط سبب شد که استعداد همیشگی مازندران در کشتی فرنگی کمتر به چشم بیاید.

سیمخواه یکی از دلایل بروز این وضعیت را بیشتر بودن شعاع دید کشتی آزاد در جامعه به دلیل تعدد مسابقات این شاخه از کشتی نیز بیان می‌کند و می‌گوید: بخشی از این وضعیت ناشی از تبعیض بین رشته‌های ورزشی انفرادی و رشته‌هایی مانند فوتبال در مدیریت کلان ورزش کشور و فعالیت‌های حمایتی انگیزه‌سازی مانند پخش مسابقات زنده است که کمتر شامل حال این رشته‌ها می‌شود.

موفقیت اتفاقی نیست

عضو کمیته فنی هیأت کشتی مازندران کسب موفقیت‌های اخیر فرنگی‌کاران مازندرانی را ناشی از تلاش کشتی‌گیران و افزایش تمرکز بر این شاخه از کشتی می‌داند و تصریح می‌کند: موفقیت کشتی فرنگی مازندران اتفاقی نیست. اتفاق خوبی که در روزهای اخیر افتاد و درخشش فرنگی‌کاران مازندران نشان می‌دهد که با کمی تلاش و تمرکز می‌توان نقش کشتی فرنگی این استان در کشور و موفقیت‌های کشتی ایران را مانند کشتی آزاد برجسته‌تر از گذشته کرد. امروز بسیاری از ستاره‌های سابق کشتی فرنگی در حال آموزش استعدادهای کشتی فرنگی استان هستند و این فرصت باید به درستی بهره‌برداری شود.

سیمخواه مسائلی مانند بی‌توجهی به سرنوشت شغلی و زندگی قهرمانان رشته‌های انفرادی پس از پایان دوره ورزشی، نادیده گرفتن حقوق این ورزشکاران در بحث دستمزد و پرداخت پاداش‌ها و سهم نداشتن رشته‌هایی مانند کشتی در فعالیت ورزشی باشگاه‌های متمول فوتبال و از منابع مالی این باشگاه‌ها را نیز از عوامل کمتر دیده شدن این قبیل رشته‌ها در مناطق پراستعداد ورزش‌های انفرادی مختلف می‌داند و خاطرنشان می‌کند: اگر این روند بی‌توجهی به ورزش‌های انفرادی ادامه داشته باشد و انگیزه‌سازی‌های لازم صورت نگیرد، مطمئن باشید چند سال دیگر به گذشته برمی‌گردیم و دوباره باید منتظر درخشش تک‌ستاره‌ها باشیم.

برچسب‌ها کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی المپیک مازندران المپیک فدراسیون کشتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی المپیک کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی المپیک مازندران المپیک فدراسیون کشتی اخبار کنکور فرنگی کاران مازندرانی موفقیت های کشتی فرنگی مازندران بین المللی کشتی مازندران کشتی فرنگی کشتی فرنگی روزهای اخیر کشتی آزاد موفقیت ها مدال طلا ستاره ها رشته ها تیم ملی کسب سه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی

به گزارش جماران؛ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدال‌آوران کشتی آزاد که با توانایی و اراده‌ی خود دلهای مردم را شاد کردند، صمیمانه متشکرم.

سیدعلی خامنه ای

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دیگر خبرها

  • فرنگی کاران ايران در بيشکک ماندنی شدند!
  • فرنگی‌کاران ايران در بيشکک ماندنی شدند!
  • تبریک کمیته ملی المپیک به قهرمانی مقتدرانه فرنگی کاران در آسیا
  • فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند
  • با توجه به لغو پروازها به دلیل بسته بودن فرودگاه دبی/فرنگی کاران کشورمان تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند
  • سیدحسن خمینی پیام صادر کرد
  • پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی 
  • پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
  • تبریک کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش به فرنگی‌کاران
  • پیام تبریک استاندار برای افتخار آفرینی فرنگی کاران ملی پوش خوزستان در آسیا