Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:25:57 GMT

رخدادها و صف بندی های حزبی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۸۵۰۱

رخدادها و صف بندی های حزبی

روز ۲۸ خرداد ماه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا، ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدتها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخاباتی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات ۲۸ خرداد سال جاری در ۴۸ ساعت گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. آخرین اخبار در مورد تحولات ورویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسئول در برگزاری انتخابات

*وزارت کشور

«جمال عرف» معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور روز پنجشنبه با حضور در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر به تحلیل نام‌نویسی‌ها در انتخابات شورای شهرو روستا پرداخت و گفت: در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در هر دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند و از مجموع ثبت نام کنندگان انتخابات شوراهای شهر ۹۰ درصد تایید صلاحیت شده اند. به گفته عرف،  حدود ۷ درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی روستا از بانوان بودند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به زمان آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمان ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز خواهد بود. با توجه به اهمیت بالای انتخابات ریاست جمهوری, ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حضوری و در محل تعیین شده وزارت کشور خواهد بود.
عرف خاطر نشان کرد: طبق تقویم انتخاباتی در نظر گرفته شده, بعد از طی مراحل ثبت نام و تایید صلاحیت ها از هفتم خرداد ماه، ستاد انتخابات کشور افراد تایید شده برای رقابت های ریاست جمهوری را آگهی خواهد کرد.

*شورای نگهبان

«عباسعلی کدخدایی» عضو حقوقدان شورای نگهبان پیرامون آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در این شورا، گفت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری هنوز در شورای نگهبان تایید نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تا زمانی که نظر هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت به شورای نگهبان نرسد، ما نمی‌توانیم این طرح را رد یا تایید کنیم.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی: حرفی در حمایت اصلاحات از لاریجانی نزده‌ام

« غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش رو، اظهار کرد: این مسأله دروغ  یا انحراف در گفته‌هایم است. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که به موجب انتشار این شایعات شده است.

وی با تاکید بر اینکه معتقد به ترک صحنه سیاسی نیست، افزود: البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد و انتقادات و اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به کسانی که می‌گویند عدم شرکت هم راهی برای تأثیرگذاری در انتخابات است، گفت: بلوغ سیاسی این است که تا زمان تأثیرگذاری، در انتخابات شرکت کنیم.

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: قرار نیست با اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف کنیم

«حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: کارگزاران بعد از ثبت‌نام‌ داوطلبان، نامزدهای خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کند، به این علت که ممکن است ظرفیت بعضی‌شان این باشد که کاندیدای جبهه اصلاحات باشند.

مرعشی در پاسخ به این سوال که «با توجه به عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی، آیا لاریجانی شانسی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟» گفت: اصلاح‌طلبان یک جبهه‌ دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند. در انتخابات پیش‌رو قرار نیست هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق بیفتد. قرار است اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را داشته باشند و در میان افرادی که برای کاندیداتوری اسم برده می‌شوند یک الی سه نفر هستند که ممکن است کاندیدای اجماعی باشند.

*سخنگوی حزب اعتماد ملی: بدون امضای میثاق‌نامه به حمایت ازنامزدهای غیراصلاح‌طلب نمی‌پردازیم

«اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی روز جمعه درگفت وگویی رسانه‌ای: آقای روحانی رأی را از اصلاح‌طلبان گرفت اما سکاندار حرکت اقتصادی و سیاسی خود را در اختیار اعتدالگرایان قرار داد که این درس عبرتی برای جبهه اصلاحات شد که بدون امضای میثاق‌نامه به حمایت از نامزدهای غیراصلاح‌طلب نپردازد.

*دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان: پزشکیان نامزد مورد حمایت ما است

«احمد شریف» دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان در تشریح فعالیت‌های حزب متبوعش گفت: گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم؛ آن چیزی که برای ما مهم بوده و هست این است که افراد باید از سوابق کافی در امور مدیریت کلان و از فرآیند قانون گذاری مطلع باشند، بنابراین کسی که عضو پارلمان باشد و کمیسیون‌ها را بشناسد بسیار راحت‌تر می‌تواند در تهیه لوایح کمک و این مسیر را خودش مدیریت کند؛ از همین رو پس از مدت‌ها بررسی  در حزب، ما به آقای پزشکیان رسیدیم زیرا ایشان هم در بُعد اجرایی در زمان اصلاحات در سطح معاون وزیر فعالیت کرده است و در مجلس هم چهار دوره نماینده  بوده و در دوره قبلی حتی تا نایب‌رئیسی هم ارتقا پیدا کرد و در سطح بالای مجلس مدیریت کرد و از روند قانون گذاری شناخت کافی دارد.

شریف گفت: حزب ما عضو جبهه اصلاحات ایران است و قطعاً در همان قالب اقدام می‌کنیم، از همین رو  در بحث‌هایی که در آنجا صورت می‌گیرد مشارکت داریم. در جبهه اصلاحات ایران تا حدودی ساز و کار مشخص و طراحی شده است  و  تقریباً در جلسه بعد نهایی می‌شود.

*دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین: در انتخابات ریاست جمهوری نامزد مستقل حزبی معرفی می‌کنیم و در انتخابات شورای شهر با شورای ائتلاف همکاری می‌کنیم

« سید ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین از تصمیم این حزب مبنی بر معرفی نامزد مستقل حزبی در انتخابات ریاست جمهوری و همکاری با شورای ائتلاف در انتخابات شورای شهر خبر داد.

رئوفیان در خصوص نامزدی احتمالی قالیباف هم گفت: اگر آقای قالیباف بخواهد بیاید سخت گرفتار حاشیه می‌شود و باید پاسخگوی عملکرد غلط و سوءاستفاده‌های ‌قائم‌مقام خود درطول سال‌های مسئولیتش در شهرداری تهران باشد، که ازفسادها و تخلفات قائم مقامش خبر داشته یا نه که در هر صورت هزینه دارد. اینگونه مسائل در انتخابات مطرح شده و سوال می‌شوند در نتیجه فرد مجبور است این‌ها را خنثی کند که برای او هزینه‌ساز می‌شود. همچنین برای نظام هم هزینه‌هایی در پی دارد.

*دبیرکل حزب مردم‌سالاری: با تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات ایران مخالفم

«مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب «مردم‌سالاری» درگفت وگوبا ایرنا با اعلام مخالفت با تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات ایران، تقسیم‌بندی اعضای این جبهه به دو گروه طرفداران نامزدی ظریف و جهانگیری را گمانه زنی رسانه‌ای توصیف کرد. او نام‌نویسی نامزدهای متعدد اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری را دستور تشکیلاتی جبهه اصلاحات ندانست و گفت: از سوی تشکیلات خود دستور دارم اما اینکه یک جایی بگوید این کار را بکنید همچین چیزی نیست. قبلا بحث کردیم که نامزدهای اصلاح طلب ثبت نام کنند و بعد از احراز صلاحیت، اجماع انجام شود. 

کواکبیان ادامه داد: پیش ‌بینی می‌کنم طیف مستقلین، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات نامزد معرفی کنند اما در حالت بدبینانه رقابت جدی نخواهد بود و رقابت درون جریانی، میان اصولگرایان و اصولگرایان مستقل خواهد بود. در حالت خیلی بدبینانه هم ممکن است چون اسفند ۹۸ رقابت درون خانگی باشد. 

*سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران»: هر جریان سیاسی باید نشان دهد آیا زنان را رجل سیاسی می‌داند یا نه؟

آذر منصوری سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران» روز ۲۷ فروردین در چهارمین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش که به صورت آنلاین برگزارشد، با تاکید بر اینکه احزاب سیاسی باید قبول کنند که دوره سردادن شعارهای زیبا در حمایت از زنان گذشته است گفت: هر جریان سیاسی به خصوص در بزنگاههای انتخابات باید نشان دهد چه برنامه‌ای برای رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان دارد؟ آیا زنان را رجل سیاسی می‌دانند یا نه؟ آیا حاضرند توان خود را به کار گیرند تا راه زنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری باز شود؟ واقعیت آن است که جنبش زنان ایران از احزاب و دولت ها پیشی گرفته است و این دولت ها و احزاب هستند که باید تشکیلات و سیاست گذاری های خود را مطابق با مطالبات این جنبش روزآمد کنند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با تاکید بر اینکه باید به انتخاب آزادانه مردم اعتماد کرد، گفت: این اعتماد یکی از ضرورت ها و الزامات جدی احیای اعتماد متقابل حاکمیت به ملت است و تجربه نشان داده که در آنجا که مشارکت ملی و حداکثری ملت در انتخابات شکل گرفته است، جامعه گامی بلند در مسیر اعتماد و امید به آینده و کاستن از تهدیدهای خارجی برداشته است.

از احزاب اصولگراچه خبر؟

*سخنگوی حزب موتلفه اسلامی: هم در شورای وحدت و هم در شورای ائتلاف حضور داریم

«حمیدرضا ترقی» سخنگوی حزب موتلفه اسلامی درمصاحبه‌ای گفت: در هر دو شورای وحدت و ائتلاف حضور داریم که بتوانیم زمینه وحدت این دو نهاد را فراهم کنیم و در حال بکارگیری همه تلاش و توان خود هستیم که این دو مجموعه با یکدیگر هم‌افزایی داشته و ادغام شوند.

ترقی در درباره آخرین اتفاقات در جریان معرفی کاندیدا از سوی حزب موتلفه اسلامی گفت: آنچه که صحبت شده این بوده موتلفه چند نفراز افرادی که در تراز ریاست جمهوری هستند را معرفی کند تا این افراد دیدگاه‌های حزب را در بُعد حکمرانی حزبی و دولت حزبی تبلیغ کنند و بعد در صورتی که در ائتلاف به جمع‌بندی رسیدند این افراد هم آنجا مطرح شوند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ حزب کارگزاران سازندگی ایران حزب موتلفه اسلامی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ حزب کارگزاران سازندگی ایران حزب موتلفه اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ حزب کارگزاران سازندگی ایران حزب موتلفه اسلامی اخبار کنکور حزب کارگزاران سازندگی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر جبهه اصلاحات ایران حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات شورای نگهبان اصلاح طلبان دبیرکل حزب سخنگوی حزب اصلاح طلب ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو لیبرمن درگذشت

به گزارش صدای ایران، «جو لیبرمن» سناتور پیشین آمریکایی که به داشتن مواضع ضدایرانی شهره بود، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
به نوشته ایسنا، خانواده جو لیبرمن روز پنجشنبه مرگ این سناتور و نامزد پیشین پست معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا را پس از تحمل عوارض ناشی از سقوط اعلام کردند.
لیبرمن دموکرات برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ به سنا راه یافت و در سال ۲۰۱۳ و پس از چهار دوره ۶ ساله حضور در کنگره، بازنشسته شد.
او در سال ۲۰۰۰ معاون «ال گور» در رقابت‌های انتخایات ریاست‌جمهوری آمریکا بود اما آن‌ها در آن سال، انتخابات را به «جورج بوش» باختند. او اولین یهودی بود که برای این پست درنظر گرفته شده بود.
این سیاستمدار حامی رژیم صهیونیستی همچنین در سال ۲۰۰۴ تلاش کرد نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شود اما به دلیل حمایت از جنگ عراق، از رسیدن به این هدف ناکام ماند.
لیبرمن پس از آن از دموکرات‌ها فاصله گرفت و در سال ۲۰۰۸ از «جان مک‌کین» در مقابل «باراک اوباما» حمایت کرد اما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ بار دیگر حامی «هیلاری کلینتون» و «جو بایدن» نامزدهای حزب دموکرات شد.
این سناتور سابق آمریکایی که پای ثابت سخنرانی در تجمعات گروهک ترویستی منافقین بود، همچنین ریاست گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» را برعهده داشت؛ گروهی که در سال ۲۰۰۸ و برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.


دیگر خبرها

  • جو لیبرمن درگذشت
  • مقام آمریکایی ضد ایران زمین خورد و مرد!
  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • سناتور ضدایرانی در ۸۲ سالگی درگذشت
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • از پشت میله‌های زندان تا کاخ ریاست جمهوری سنگال
  • ونزوئلا در تب و تاب انتخاباتی
  • هم‌حزبی نتانیاهو از کابینه اسرائیل استعفا داد
  • مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ثبت‌نام کرد
  • شکست پروژه تندروها علیه روحانی در سال ۱۴۰۲ /سالی سخت تر از دوران ریاست جمهوری!