Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت کشور، در پی طرح برخی نکات و تحلیل‌ها در خصوص ترکیب و عملکرد هیأت‌های اجرایی انتخابات از سوی تنی چند از فعالان سیاسی، وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن ارائه توضیحات در خصوص روند تشکیل و ترکیب هیأت‌های اجرایی، داده‌های آماری مرتبط با ثبت نام در انتخابات و عملکرد هیأت‌های اجرایی در این زمینه را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این اطلاعیه، پس از مرور مقدمات فوق، در خصوص روند تشکیل، ترکیب، رویکرد و عملکرد هیأت‌های اجرایی انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، محور‌های ذیل، تصریح شده است:

۱. اعضای هیأت‌های اجرایی انتخابات، معتمدین مردم هستند که بر اساس مواد ۳۶، ۳۷ و ۳۸ قانون انتخابات، از بین اقشار مختلف با گرایش‌های سیاسی و اجتماعی گوناگون برگزیده شده و مبتنی بر تکلیف قانونی و شرعی خود، به انجام امورات مرتبط از جمله تعیین صلاحیت‌ها می‌پردازند.

۲. پس از بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌های اسلامی شهر‌ها در هیأت‌های اجرایی، صلاحیت بیش از ۹۰ درصد از داوطلبان بر اساس مواد ۳۰ تا ۳۴ و ۵۲ قانون انتخابات، تأیید گردید.

۳. افرادی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشده‌اند، بموجب قانون، فرصت اعتراض دارند و تلاش مشترک همه عوامل اجرایی و نظارت، احقاق حق در مسیر قانونی خواهد بود.

۴. فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌های اسلامی روستا‌ها هنوز آغاز نشده، لکن تأکید شده است و حتماً انتظار می‌رود که هیأت‌های مذکور بر اساس مرّ قانون عمل کنند. لازم به ذکر است بر اساس تبصره ۱ ماده ۴۹ قانون انتخابات شورا‌های اسلامی کشور، در فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی روستاها، صرفاً در خصوص آن دسته از داوطلبان که مظنون به داشتن یکی از موارد مذکور در ماده ۳۳ این قانون باشند، استعلام از مراجع چهارگانه صورت می‌پذیرد.

۵. به منظور صیانت از ساحت ارزشمند شورا‌های اسلامی به عنوان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و جایگاهی برای خدمتگژاری به مردم، همواره تأکید بر آن است که افرادی پاکدست و مورد وثوق مردم، با رأی مردم به شورا‌ها راه یابند تا اصول مترقی قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی محقق گردد.

در ادامه اطلاعیه وزارت کشور، آمده است: بر اساس آنچه ذکر شد، بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یک طرفه نسبت به عملکرد صد‌ها هیأت اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آن‌ها عضو هستند، قطعاً به دور از انصاف است و در شرایط حاضر، هجمه به روند برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور، هیأت‌های اجرایی و معتمدین مردم تلقی می‌شود. خداوند سبحان در قرآن کریم، از جمله در آیه ۱۳۵ سوره شریفه نساء و آیه ۸ سوره شریفه مائده، به این مضمون اشاره می‌فرماید که نباید دشمنی یا دوستی با گروهی، شما را از عدالت دور کند.

در فراز دیگری از اطلاعیه وزارت کشور، با اشاره به تحلیل‌های ناصواب مبتنی بر داده‌های آماری نادرست راجع به میزان مشارکت و ثبت نام در انتخابات شورا‌های اسلامی، نکات ذیل اعلام شده است:

• ثبت نام داوطلبان برای انتخابات شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها به صورت جداگانه و در دو بازه زمانی توسط وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها انجام شده است.

• در این دوره بر خلاف دوره‌های پیشین، برای اولین بار امکان ثبت نام داوطلبان به صورت غیرحضوری با به کارگیری فناوری‌های نوین فراهم شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

• بیش از ۲۹۸ هزار نفر برای شرکت در رقابت‌های انتخابات شورا‌های شهر‌ها و روستا‌ها ثبت نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از ۸ هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از ۳۲ هزار نفر افزایش یافته است.

• بیش از ۸ درصد داوطلبان، از جامعه زنان بوده‌اند که نسبت به دوره قبل، ۲ درصد و نسبت به دوره قبل‌تر بیش از ۳ درصد افزایش داشته است.

• بر این اساس، آشکار است که تحلیل‌های ارائه شده بر اساس داده‌های آماری نادرست، کاملاً ناصواب و غیر واقعی است.

در فراز پایانی اطلاعیه وزارت کشور، ضمن استمداد از خداوند سبحان در ماه مبارک رمضان برای هدایت همگان به راه صواب و انصاف، تأکید شده است: وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیأت‌های اجرایی در چارچوب وظایف قانونی خود بر اساس مجموعه قوانین ناظر بر انتخابات، عمل می‌کنند و تحت تأثیر هیچ فشار سیاسی رفتار نخواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت کشور انتخابات شوراها انتخابات شورا های اسلامی انتخابات شورا ها هیأت های اجرایی وزارت کشور ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • روز خوش استقلال و پرسپولیس
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • تعداد عوامل اجرائی دور دوم انتخابات در حوزه ورامین کاهش می یابد
  • اینترنت فردا قطع می‌شود؟
  • رسمی: آزادی پرسپولیس و استقلال از چنگ وزارت ورزش بعداز ۴۰سال / AFC واگذاری را تأیید کرد / ۵درصد سهام به بازیکنان قدیمی سرخابی رسید!
  • پیگیری مهم‌ترین خواسته تهرانی ها | آن ۷۹۲ واگن چینی کی به متروی تهران می رسد؟
  • شورای اسلامی نسیم‌شهر منحل شد