Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@11:20:15 GMT

روزهای نگران‌کننده‌ای برای مازندران در پیش است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۹۶۱۸

روزهای نگران‌کننده‌ای برای مازندران در پیش است

به گزارش همشهری آنلاین، مازندران در حال حاضر طبق برخی اظهارن ظرهای مسئولان سیزدهمین استان از نظر وخامت وضعیت کرونایی در کشور است و در عین حال یکی از چهار استانی است که هنوز به بالاترین میزان بیشترین تعداد بستری‌های استانی در سه پیک قبلی نرسیده است. سنگین‌ترنی پیک کرونا در مازندران مربوط به تیر و مرداد پارسال، یعنی پیک دوم کرونا در مازندران بود که تعداد بستری‌شدگان این استان از مرز ۱۹۸۰ نفر هم گذشت، اما به دو هزار نفر نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در پیک سوم نیز تعداد مجموع بستری‌شدگان مازندران تا حدود ۱۵۰۰ نفر رسیده بود. اما در پیک چهارم تا زمان تنظیم این گزارش تعداد بستری‌شدگان ۱۶۴۴ نفر است. طی روزهای اخیر نوسانی کاهشی در آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران مشاهده شد که احتمال رسیدن مازندران به ثبات آماری و ورود به روند نزولی آمار بستری‌شدگان طی روزهای آتی را مطرح کرد. پس از رسیدن آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران به ۱۶۲۵ نفر در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین، این عدد با کاهشی ۲۳ نفره در روز جمعه ۱۶۰۲ نفر ثبت شده است. اما امروز یک بار دیگر افزایشی شد و روی عدد ۱۶۴۴ بستری ایستاد.

نوسان غیرقابل اطیمنان آمارها

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به نوسان در روند صعودی تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران طی روزهای اخیر، به همشهری آنلاین می‌گوید: نمی‌توان این موضوع را به طور قطعی توقف روند افزایشی بستری مبتلایان کرونا در موج چهارم دانست. چرا که عوامل متعددی مانند کم شدن مراجعات به دلیل تعطیلی پایان هفته، خارج شدن مسافران و گردشگران از استان و شلوغی بیمارستان‌ها و خودداری برخی بیماران از حضور در این مراکز درمانی عواملی هستند که می‌توانند در این کاهش مقطعی اثرگذار باشند.

وی می‌افزاید: عده‌ای از بیماران با وجود مثبت شدن تست کرونا به دلیل شرایط مساعدتری که دارند در منزل می‌مانند و روند درمان را طی می‌کنند. تحت هر شرایطی این اعداد و ارقام نباید بر عادی‌انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاثیرگذار باشند. چرا که استان در وضعیت خطرناکی قرار دارد و هر نوع عادی‌انگاری بر میزان همه‌گیری می‌افزاید.

این مسئول بر این باور است که آمارها هرچند که معیار ارزیابی محسوب می‌شوند، اما در چنین شرایطی معیار مناسبی برای ارزیابی پدیده‌ای مانند همه‌گیری محسوب نمی‌شوند. به ویژه در مورد ویروسی مانند کرونا در استانی مثل مازندران که ترددها و تراکم جمعیت در آن بسیار زیاد است و هر گونه سهل‌انگاری به سرعت می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند.

پیامدهای خطرناک سهل‌انگاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان می‌کند: ما در حال حاضر با ویروس جهش‌یافته کرونا مواجه هستیم که سرعت شیوع آن چند برابر بیشتر از ویروس چینی است. از طرفی نیز این ویروس بارها نشان داد از هر گونه سهل‌انگاری برای ضربه زدن و افزایش سرعت همه‌گیری استفاده می‌کند.

اما با وجود همه این تأکیدها و روند رو به رشد مرگ‌های کرونایی در این استان، علاوه بر این که کماکان بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری در این استان مشاهده می‌شود، نگاهی به وضعیت بازار این استان نیز نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از کسبه به اشکال مختلف مشغول فعالیت هستند. تعداد قربانیان کرونا در مازندران از ابتدای امسال تا بعدازظهر امروز با ۲۰ نفری که طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های مازندران جان باختند، به ۲۱۲ نفر رسیده و این یعنی شرایط مازندران رو به وخیم‌تر شدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران تصریح می‌کند: رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ در استان زیر ۶۵ درصد است و عادی‌انگاری مردم نسبت به بیماری، عموما هم در حوزه مردمی است. متأسفانه برخی مشاغل نیز توجهی به محدودیت‌ها ندارند. ۵۳درصد قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه و حدود ۴۰ درصد کافی‌شاپ‌ها هنوز فعال هستند. نکته مهم این که عمده این اماکن فضاهای بسته و حتی زیرزمین‌ها هستند که تهویه مناسبی ندارند و محل تردد جوانان است که میزان درگیری‌شان در این پیک بیماری بسیار بیشتر شده است.

بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌ها

اویس با اشاره به قرمز بودن وضعیت مازندران، می‌افزاید: در حال حاضر متأسفانه هم برپایی تجمع‌های مختلف را شاهد هستیم، هم رفت‌وآمدها عادی است و هم بسیاری از کسب و کارها توجهی به پروتکل‌ها ندارند. دفاتر پیشخوان به عنوان یکی از مراکز تجمع همچنان توجه چندانی به پروتکل‌ها ندارند. ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، برخی تالارها و رستوران‌ها و بسیاری از واحدهای کسبی به این محدودیت‌ها بی‌توجه هستند و این موضوع نگرانی ما برای روزهای آینده را بیشتر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح می‌کند: با این وضعیت موجود استان دچار چالش جدی خواهد شد و وضعیت استان را بغرنج می‌کند. به نظرم باید برای کنترل این وضعیت و بی‌توجهی مداخلات جدی صورت گیرد. همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی هر هفته بیش از ۱۴ هزار بازدید در استان انجام می‌دهند. اما تعداد واحدهای کسبی استان بیش از ۱۶۰ هزار واحد است. بنابراین همکاری همه دستگاه‌ها برای کنترل این وضعیت نیاز است.

وی خاطرنشان می‌کند: در کنار انتظار از همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان، نقش مردم نیز بسیار مهم است. متأسفانه در فرهنگ عمومی برای رعایت پروتکل‌ها با چالش مواجه هستیم و این فرهنگ عمومی باید اصلاح شود.

اویس می‌افزاید: وقتی جامعه حاضر به تحمل مدتی کوتاه محدودیت نباشد، نتیجه می‌شود همین وضعیت که به طور مستمر فشار اقتصادی ناشی از تکرار محدودیت‌ها را تحمل کنیم. در شرایط کنونی و با توجه به وضعیتی که داریم این انتخاب خودمان است که چگونه با کرونا مقابله کنیم.

مازندران از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا کنون یکی از استان های با درگیری بالا بود که نسبت به بسیاری از استان های دیگر دوران بیشتری را در وضعیت قرمز گذراند. به اعتقاد بسیاری از ساکنان این استان، باز گذاشتن راه های ورودی به این استان عامل اصلی بحرانی شدن شرایط این استان است، اما از نگاه مسئولان بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در مازندران از سوی خود مردم نیز نقش بسیار زیادی در بروز وضعیت بحرانی دارد.

کد خبر 595622 برچسب‌ها استان مازندران دانشگاه علوم پزشکی کرونای انگلیسی ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران دانشگاه علوم پزشکی کرونای انگلیسی ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها پروتکل ها بستری شدگان تعداد بستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور طی نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد: وضعیت همراهان بیماران بستری در تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشخص و در طرح‌های توسعه مراکز درمانی بخش‌های همراه سرای بیماران پیش‌بینی شود.

به گزارش ایسنا، متن نامه غلامعباس ترکی بشرح زیر است:

جناب آقای دکتر عین اللهی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی باسلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات

در اخبار رسانه‌ها در روز‌های اخیر آمده بود پدر و مادری جوان و شهرستانی کودک یکساله خود را بنام آراد در بیمارستان مفید تهران بستری نموده و در مجاورت بیمارستان درون خودرو بیتونه کرده بودند که در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان باختند.

با توجه به اینکه این گونه اتفاقات ناگوار، علاوه بر مشکلاتی که برای بیماران و همراهان آنان به وجود می‌آورد موجب بدبینی مردم به نظام سلامت کشور گردیده و کاهش سرمایه‌های اجتماعی را در پی دارد و احتمال تکرار آن نیز دور از انتظار نیست؛ از همین روی شایسته است دستور فرمایید تدابیر زیر اتخاذ شود.

۱- تمامی مراکز درمانی دولتی و خصوصی در فرم‌های پذیرش بیماران بستری، وضعیت همراهان بیمار بستری را مشخص نمایند.
در مواردی که فاقد اقامتگاه می‌باشند با استفاده از ظرفیت‌های موجود و عندالاقتضاء جلب مشارکت نهاد‌های حمایتی سازمان‌های مردم نهاد و خیرین تمهیدات لازم برای اسکان موقت و ایمن برای آنان را فراهم نمایند.

۲- در طرح‌های توسعه‌ای مراکز درمانی، بخش‌های همراه سرای بیماران ضرورتا مورد پیش‌بینی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت رضا داوودنژاد در بیمارستان
  • وضعیت اکران سینماهای مشهد در شب‌های قدر چگونه است؟
  • آغاز اردوی تیم ملی کشتی آزاد از ۱۰ فروردین + اسامی دعوت‌شدگان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • وضعیت همراهان بیماران بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی
  • وضعیت همراهان بیماران بستری را تعیین تکلیف کنید