Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:56:58 GMT

حریم قانونی ۱۵۰ اثر تاریخی شمیرانات ثبت ملی می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۰۰۸۱

حریم قانونی ۱۵۰ اثر تاریخی شمیرانات ثبت ملی می شود

"علیرضا جعفری" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین برنامه ما، مستند نگاری محدوده و تعیین حریم این آثار ثبتی و تاریخی است تا بتوان با روال قانونی از تخریب و نقض حریم بناهای جدید در اطراف این اماکن بکاهیم.

وی در خصوص مرمت حمام تاریخی و واجد ارزش روستای کلاک لواسان نیز گفت: اقدامات مطالعاتی مرمت این بنای واجد ارزش انجام شده است و برای احیای آن باید اقدامات کارشناسی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری ادامه داد: متولی این اثر شهرداری لواسان است و اعتبار لازم برای مرمت آن پس از ارزیابی کارشناسی تخصیص می یابد.

به گفته این مسئول، با احیای این بنای ارزشمند، بازارچه دائم صنایع دستی یا تاسیسات گردشگری با محوریت مرکز آب درمانی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: میزان اعتبار اولیه کارشناسی مرمت افزون بر ۱۰۰میلیون تومان بوده و زمان مرمت آن بستگی به مراحل بعدی تخصیص منابع مالی است.

جعفری همچنین از راه اندازی موزه کاخ مظفری در شمیرانات خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا با همکاری آموزش و پرورش(مالک بنا)، موزه‌ای را در این مجموعه راه اندازی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی شمیرانات ادامه داد که ایجاد این کاربری باید توسط وزارت میراث فرهنگی مورد تایید قرار گیرد.

کاخ مظفری (مظفرالدین شاه) با وسعت چهار هزار مترمربع در جنوب قصران واقع شده است و سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۳۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گردشگری سبز در شمال تهران ایجاد می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شمیرانات همچنین از اجرای طرح گردشگری سبز و معدن در این منطقه خبر داد و گفت: نگاه‌های مختلفی در این گردشگری وجود داشته که باید با انجام ضوابط و ساختار منسجم این موضوع را به صورت اپیدمی پایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی و طبیعی، رودخانه ها و آب ریز های مختلف این منطقه را خاص کرده است، افزود: با توجه به قرارگیری این مکان در منطقه البرز و سد امیرکبیر، اجازه ساخت و سازها و ایحاد فضاهای گردشگری محدود شده است.

جعفری همچنین در خصوص گردشگری معدن نیز توضیح داد: در حال حاضر در این زمینه قانون لازم را نداریم چرا که ماده اجرایی آن هنوز مصوب نشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی شمیرانات تاکید کرد: نمونه بارز گردشگری معدن در کشور را می توان غارهای نمکی دانست که در این راستا ایجاد پنج اقامتگاه بوم گردی روستایی را دشت هویچ، افجه، امامه، پس قلعه و دربند را در دستور کار خود داریم.

جعفری با بیان اینکه بیشترین ظرفیت هتلی این شهرستان در مناطق یک و ۲ پایتخت(حریم شهری شمیرانات) در نظر گرفته شده است، گفت: در نظر داریم تا اقامت گاه‌های بوم گردی و هتل بوتیک ها را در سایر مناطق این شهرستان در دستور کار خود قرار دهیم.

برچسب‌ها اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران شمیرانات لواسان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شمیرانات لواسان شمیرانات لواسان میراث فرهنگی اخبار کنکور میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در خصوص مطلب درج شده در یک سایت با عنوان «عبور آزادراه از قلب تاریخ مازندران» گفت: مطالعات احداث پروژه آزادراه قائم شهر - ساری در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در ه‍مان زمان شرکت توسعه آزادراه‌های کشور مسیر پیشنهادی را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی وقت استعلام کرد.

او افزود: با بررسی پیمایشی از مسیر پیشنهادی مشخص شد چند اثر تاریخی در مسیر آزادراه مذکور قرار دارد بنابراین با بررسی و اعلام نظر کارشناسان مسیر آزاد راه تغییر داده شد و علاوه بر آن شرکت توسعه آزاد راه‌های کشور متعهد شد چنانچه در حین انجام کار به گورستان تاریخی و یا آثاری دیگر برخورد کند کار متوقف و اداره‌کل میراث‌فرهنگی را در جریان قرار دهد.

ایزدی همچنین با اشاره به سرکشی و بازدید کارشناسان و یگان حفاظت از اجرای پروژه آزادراه، گفت: اطلاعات ارایه شده در مستند منظر ناشناخته و مغفول باستان‌شناسی قائم‌شهر از نواقص علمی برخوردار است و غیر کارشناسی و مردود است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: تپه گردکوه جمنان قائم شهر تا روستای واسکس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در آثار ملی برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان