Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-24@00:17:20 GMT

نیاز مالی روزانه بانک‌ها چگونه تامین می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۱۹۶۸

نیاز مالی روزانه بانک‌ها چگونه تامین می‌شود؟

امتداد - رییس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی نحوه تامین مالی روزانه بانک‌ها در قالب عملیات ریپو (توافق بازخرید) را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، هومن کرمی، رییس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی در گفت‌ و گو با ایبِنا درباره عملیات بازار باز گفت: تمامی عملیات بازار باز بر پایه خرید و فروش اوراق انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرید و فروش اوراق هم می‌تواند یا از طریق خرید و فروش قطعی باشد یا بر مبنای ریپو (توافق بازخرید) اتفاق افتد، ولی محل کاری که انجام می‌شود بحث خرید و فروش اوراق است.

وی در ادامه اضافه کرد: جمله مطرح شده در بالا به این معنا است که بانک‌ها به هر دلیلی که برای نیاز نقدینگی خود به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند، نیاز به اوراق بدهی دولتی دارند تا آن را به بانک مرکزی به فروش برسانند و در ازای آن ذخایر تحویل ‌بگیرند. با خرید و فروش اوراق، حجم معاملات در بازار فرابورس افزایش پیدا می‌کند. به این معنا؛ برخی اوقات دیده می‌شود حجم معاملات بازار فرابورس در بخش اوراق بدهی دولتی که همه با هم در بازار چهارم اتفاق می‌افتد، عددهای بسیار بالایی را نشان می‎دهد.

رییس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی درباره حجم معاملات اوراق در بازار فرابورس چنین توضیح داد: بانک‌ها و موسسات اعتباری برای نیازهای نقدینگی خود در چارچوب شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند و از آنجا که از نیمه دوم آبان ماه ۱۳۹۹ تمام عملیات از طریق ابزار توافق بازخرید انجام می‌گیرد، در همان روز دو بخش معامله صورت می‌پذیرد.

کرمی درباره این بخش‌های عملیات چنین بیان کرد: بخش اول به سررسید بازخریدی که در روز یا روزهای گذشته بین بانک مرکزی و بانک‌ها و موسسات منعقد شده برمی‌گردد و قسمت دوم هم به پرداخت اعتباری که از سمت بانک مرکزی به بانک‌ها انجام می‌شود، مربوط است.

وی در این خصوص به ذکر نمونه‌ای پرداخت و افزود: یک روز کاری که عملیات بازار باز انجام می‌شود، تا ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌توانیم سررسید ریپوهای گذشته را داشته باشیم و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هم به بانک‌ها، موسسات اعتباری شرکت کننده در عملیات اعتبار اعطا می‌شود، بنابراین در آن روز خاص معاملات اوراق بدهی دولتی در بازار فرابورس در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که باید این نوع عملیات از بحث تامین مالی دولت کاملا مجزا کرد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: خرید و فروش اوراق بازار فرابورس معاملات اوراق انجام می شود بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۱۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیر حضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیر تجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش دو برابری تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی امروز (چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخشنامه‌ای موارد زیر را ابلاغ کرد:

"پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل محترم بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:

آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.

بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳ ‏/۹۶ مورخ ۱۶ ‏/۵ ‏/۱۳۹۶ به تمامی واحد‌های ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند". ‏

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌ها فراهم شد
  • گزارش روزانه بورس ۲ اردیبهشت/ رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص کل
  • آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی