Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@14:54:07 GMT

نقش صنعت بیمه در پاندومی کرونا و بازدهی بازار بورس

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۴۰۷۸

نقش صنعت بیمه در پاندومی کرونا و بازدهی بازار بورس

سید محمد جواد میرطاهر، مهم‌ترین چالش صنعت بیمه در سال گذشته را پاندمی کرونا دانست و گفت: شیوع بیماری کرونا باعث تغییر در تراز مالی بیمه ها شده، به طوری که بیمه‌ها با کاهش خسارات بیمه ثالث و افزایش خسارت ها در بیمه های اشخاص، عمر و زندگی مواجه شدند.

 

به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز، میرطاهر در گفت و گویی افزود:با توجه به این که در دوران کرونا،‌ ترددهای جاده‌ای کاهش پیدا کرده بودند، هزینه ها و خسارات سنگین بیمه‌ای در بیمه شخص ثالث کم شده، اما در مقابل هزینه ها و خسارت‌های ناشی از بیمه عمر،‌ اشخاص و زندگی بالا رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به این که حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال گذشته به 82 هزار میلیارد تومان رسیده است، پیش بینی کرد: انتظار می‌رود که امسال حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه به 110 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

میرطاهر پرداخت خسارت را از نکات بسیار مهم صنعت بیمه قلمداد کرد و افزود: 43 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است و با توجه به بیمه کرونا پیش بینی می شود که نسبت خسارت در رشته درمان به ۷۵ درصد افزایش پیدا کندکه نشان دهنده عوارض شیوع بیماری کرونا بر صنعت بیمه است.

او در مورد دیگر تاثیرات کرونا در صنعت بیمه هم گفت: شیوع کرونا تاثیر دیگری هم بر صنعت بیمه گذاشته و باعث شده که تمایل به استفاده از خدمات بیمه زندگی افزایش پیدا کند.


تناسب بین تورم و افزایش حق بیمه ها کم است


وی، مهم ترین چالش های فعلی صنعت بیمه را این گونه نام برد: تورم یکی از تاثیرگذارترین عامل بر صنعت بیمه است و در سال های اخیر اقتصاد کشور با تورم افسار گسیخته روبه رو بوده که تاثیر آن بر تمام شاکله های اقتصادی نمود داشته است. این تورم باعث افزایش ۵/۴۵ درصدی نرخ دیه در صنعت بیمه شده است. در صورتی که حق بیمه شخص ثالث ۳۷درصد افزایش پیدا کرد و این اختلاف صنعت بیمه را متضرر کرده است.

میرطاهر در مورد تفاوت افزایش غیر متعارف نرخ دیه در برابر حق بیمه گفت: همواره نرخ دیه از حوزه های تورمی تاثیر داشته اما حق بیمه در این بخش کمتر از درصد افزایش نرخ بیمه یا تورم بوده که این مساله همواره جزو چالش های صنعت بیمه بوده است.

عضو هیات مدیره بیمه دانا، تحریم ها را چالش دیگر صنعت بیمه دانست و افزود: تحریم ها در انتقال دانش فنی، بیمه های اتکایی و امکان ارائه خدمات بیمه اتکایی مشکلاتی را به وجود آورده اند. قبلا ارائه خدمات بیمه اتکایی در قبال همکاری با بروکرها و شرکت های بیمه ها اتکایی خارجی،‌ انجام می شد و امروز به خاطر تحریم ها خدمات دهی در این مدل بیمه دچار مشکل و مساله شده است.

وی تغییر نسل فعالان حوزه بیمه را معضل دیگر این صنعت قلمداد کرد و گفت: در سال های آینده تغییر نسلی در صنعت بیمه اتفاق می افتد که خیلی از شرکت های بیمه با رشد نرخ بازنشستگی مواجه اند و این موضوع هم می تواند چالش هایی را در این صنعت به وجود بیاورد.

وی پیش بینی کرد که با انجام اصلاحات در حوزه فناوری‌های بیمه می‌توان انتظار داشت که امکان ایجاد خدمات جدید بیمه‌ای در بخش‌های نوینی مثل، رمز ارز و بلاک چین،‌ 5G و اینترنت اشیا هم به وجود بیاید.

او ادامه داد: بیمه مرکزی اقداماتی را در راستای فناوری های بیمه برداشته و به نظر می رسد که در سال جدید نیازمند این هستیم این اقدامات و حوزه ها تقویت شوند.

میرطاهر، با اشاره به اختلاف زیاد نُرم و عرف جهانی استفاده از بیمه های زندگی با ایران گفت: سال گذشته تحت تاثیر شرایط خاص و اقتصادی کرونا، پرتفوی بیمه های زندگی در صنعت بیمه به ۶/۱۵ درصد افزایش یافت که این رقم هنوز با نُرم ها و عرف جهانی فاصله زیادی دارد.

عضو هیات مدیره بیمه دانا، تاسیس صندوق حوادث طبیعی را یکی دیگر از اتفاقات مهم سال ۹۹ دانست و گفت: مقرر شده که در سال ۱۴۰۰ بیش از 30 میلیون خانه تحت پوشش بیمه حوادث قرار بگیرد و اجرای شدن این موضوع نیازمند زیرساخت سازی هایی است که دولت آتی می تواند آن را دنبال کند.


سایه تحریم بر سر بیمه


میرطاهر در مورد تاثیرات تحریم بر صنعت بیمه نیز گفت: مشکل نقل و انتقال اعتبارات به خارج از مرزها موضوعی است که در تمام صنایع و صنعت بیمه تاثیر گذاشته است. صنعت بیمه تحت تاثیر محدودیت های ناشی از تحریم ها در انتقال حق بیمه، کارمزد اتکایی و همچنین پرداخت خسارت در بیمه های اتکایی با مشکل مواجه شد.

این فعال صنعت بیمه افزود: خدمات بیمه اتکایی بعد از تحریم ها به واسطه عدم امکان ارائه خدمات بامشارکت بیمه های اتکایی خارجی با مشکلات زیادی مواجه شد و باعث شد به اجبار بخش زیادی از بیمه های اتکایی به خود بیمه مرکزی محول شود. بعضی از شرکت ها بیمه از ترس بلوکه شدن و تحریم شدن، از همکاری با بیمه های ایرانی منصرف شدند. در خصوص انتقال دانش فنی هم تحریم ها تاثیر گذار بودند و امکان نقل و انتقال دانش فنی را به کشور وجود نداشت.

وی با اشاره به قرارداد 25 ساله ایران و چین، آن را فرصت تلقی کرد و گفت: امکان این هست که از طریق این قرارداد ظرفیت های برای توسعه صنعت بیمه ایجاد شود. اگر موضوع رفع یا تعلیق تحریم ها هم اتفاق بیافتد، گشایش های در خصوص آموزش کارکنان و آماده سازی زیرساخت ها به وجود می آید و حتی می توان با افزایش زمینه همکاری ها شرکت های دو ملیتی هم تاسیس کرد.


صنعت بیمه رکورد دار بازدهی در بورس


عضو هیات مدیره بیمه دانا در مورد تاثیر بورس بر صنعت بیمه هم گفت: بیش از 50 هزار میلیارد تومان پرتفوی بورسی صنعت بیمه است. که بعد از ریزش بورس شرکت های بیمه ای نیز مانند بقیه سهامداران ضرر و زیان کردند. البته شرکت هایی که خسارت معوق بیشتری داشتند، ‌طی سال ۹۹ شروع به شناسایی سود کردند که خسارات معوق خود را پرداخت نمایند.

میرطاهر ادامه داد: بررسی میزان رشد صنایع مختلف بورسی(capital gain) نشان می دهد که میزان افزایش قیمت سهم های بیمه ای بیشترین مقدار بازدهی در سال گذشته در صنایع بورسی را نصیب سهامداران خود کرده اند و این بدین معنی است که تاثیرات دو طرفه بورس و صنعت بیمه بر هم است.

وی، عملکرد و نحوه سرمایه گذاری در بورس به همراه تغییراتی که به واسطه دوران کرونا در صورت های مالی بیمه ها رخ داده است، در افزایش سود صنعت بیمه در بورس موثر دانست و گفت: با کاهش ترددهای جاده ای در دوران کرونا نسبت خسارت در رشته های بیمه ای مانند شخص ثالث پایین آمد و پایین بودن حجم شناور برخی سهم ها هم باعث شد که اقبال بیشتری نسبت به سهم های بیمه ای به وجود بیاید.

میرطاهر در پایان به تفاوت اوراق تبعی با بیمه سهام اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های صنعت بیمه این امکان وجود دارد که در آینده ابزارهایی را طراحی کرد که پیوند بازار سرمایه و بیمه بیشتر شود و حتی بیمه ها در حوزه های مختلفی مانند کمک به افزایش نقدشوندگی سهام نقش بیشتری ایفا کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بیمه دانا صنعت بیمه کرونا تحریم پول نیوز پرداخت خسارت نرخ دیه هزار میلیارد تومان بیمه های اتکایی صنعت بیمه صنعت بیمه بر صنعت بیمه افزایش پیدا بیمه ای خدمات بیمه تحریم ها شرکت ها بیمه ها حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۴۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها

شجاعی از جهش ۲۳ درصدی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی خبر داد و با اعلام رسیدن به خودکفایی، از رسیدن به نقطه پایان وابستگی خبر داد.

برای آنکه انسان بتواند به زندگی خود ا دامه دهد، لازم است از تمامی ذخایر و منابع به نحو احسن استفاده کند. اگرچه کشاورزی و صنایع غ ذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و عمر انسان‌ها به غذا وابسته است، اما گردش اقتصادی در صنایع دیگری از جمله نفت و خودروسازی بسیار بیشتر است.

ارتباط خودرو با ۶۰ صنعت

باید بپذیریم که چرخ‌های اقتصاد جهانی وابستگی جدی به صنعت خودرو دارد. صنعت خودرو با بیش از ٦٠ صنعت دیگر ارتباط مستقیم دارد، چرخ‌های بسیاری از صنایع دیگر را به حرکت در می‌آورد و تمامی بخش‌ها به خودرو نیاز مبرم دارند. به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع نام می‌برند.

تنوع محصولات بکار رفته

کافی است نگاهی دقیق به خودرو بیندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه چرخ‌های صنعت را به حرکت در می‌آورد. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی در زمینه‌های فلزی، پلاستیک شیمیایی، پارچه، عایق شیشه، الکترومکانیک برق، الکترونیک، متالوژی و... بکار رفته که البته چرخ‌های بزرگتر طراحی، مدیریت و اقتصاد را نیز به حرکت در می‌آورد. این همه وابستگی صنایع و اقتصاد به خودرو نشان می‌دهد که چرا از صنعت خودرو، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یاد می‌شود. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تجارت خودرو ۱۰ درصد از تجارت جهانی به ارزش ۱، ۵۱۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فولاد در خودروسازی

اگرچه خودرو از تنوع قطعات بالایی برخوردار است، اما فولاد و آهن آلات، به دلیل دوام، استحکام، مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل و بهبود شیوه‌های آن داشته و عمر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده، تقریبا ۱۶ درصد از فولاد و آهن آلات، برای نیاز‌های حمل و نقل به ویژه ساخت خودرو، استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، فولاد ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد وزن متوسط آن را به خود اختصاص می‌دهد. اما ۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل در ساختار بدنه، چارچوب و در‌ها از فولاد است. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده، خودرو تقریبا ۱۲ درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

سهم بالای فولاد در خودرو

برای آنکه به نقش اساسی فولاد در خودرو پی ببریم، آمار اعلامی از سوی سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری می‌تواند، راهگشا باشد. این سازمان اعلام کرده ۹۵.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید شده که به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، صنعت حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی، به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه‌های اتوبوس به دلیل برخورداری از افزایش وزن و قدرت، اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل فشار شدید در جاده را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

یکه تازی فولاد مبارکه برای تامین آب مردم و صنعت  

بحران خودرو در ایران

جایگاه خودرو در ایران همچون بسیاری کالا‌ها و محصولات دیگر با دیگر نقاط جهان متفاوت است. خودرو به اندازه‌ای در ایران اهمیت یافته که می‌تواند اقتصاد را به چالش بکشاند و حتی بحران اقتصادی را رقم بزند، اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم. در حالی ارزش خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان در قالب کالای مصرفی تعریف می‌شود و پس از گذشته ۵ سال به گورستان خودرو برای اوراق سپرده می‌شود، که یک خودرو تولید شده در ایران پس از گذشت ۲۰ سال و رسیدن به فرسودگی کامل، قیمت ده‌ها برابری پیدا می‌کند و برای همان نیز بازار سیاه وجود دارد. این در حالی است که تولید خودرو در ایران بسیار چشمگیر است به نوعی که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بین ۱۶ کشور بزرگ تولید کننده خودرو در جهان، اندونزی، هند و ایران توانستند بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته سه کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو جهان با سهم حدود یک درصدی و هفتم آسیا قرار گیرد.

بحران وابستگی

با وجود شرایط ویژه‌ای که ایران در زمینه تحریم‌ها دارد، واردات با ممنوعیت کامل رو به رو شده و تولید نیز نتوانسته نیاز داخل را تامین کند، شرایطی که باعث شده فروش خودرو به صورت‌های مسخره قرعه کشی، پیش خرید و... صورت بگیرد. البته این عمق فاجعه نیست، وقتی خودروسازان خودرو‌های تولید شده را به بهانه کمبود قطعه! انبار می‌کنند، تازه متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ناتوان هستیم.

بی نیازی به فولاد

بر اساس تقسیم بندی قطعات خودرو، متوجه وابستگی خودرو به فولاد می‌شویم. سال‌ها برای آنکه فولاد به ویژه ورق مورد نیاز بدنه خودرو را تهیه کنیم، ناچار به واردات بودیم، شرایطی که اکنون از آن عبور کرده و توانسته ایم به همت فولادسازان مطرح کشور، از آن بحران عبور کنیم. اما هنوز در بخش‌هایی وابستگی وجود دارد که مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه قول داده از آن عبور خواهیم کرد. حمید شجاعی با ارایه آمار‌های چشمگیر از تولید گفت: در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی تولید کردیم که جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت و حدود ۳۲۰ هزار تن فروش را ثبت کردیم. مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی برای سال جدید گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی کرده‌ایم که گرید‌های جدید خودرویی بیشتری تولید و عرضه کنیم و عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای شرکت را شروع کنیم تا بتوانیم برای تمام محصولات، گالوانیزه خودرویی کشور را تولید و این صنعت را برای سال‌های جاری و آینده از واردات بی نیاز کنیم.

دیگر خبرها

  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام