Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:26:08 GMT

اخبار کوتاه از جنوب آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۴۲۴۸

اخبار کوتاه از جنوب آذربایجان‌غربی

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دوستداران محیط زیست در این شهرستان ۲ بطانه "سنجاب" را از بازار خریداری و جهت رهاسازی تحویل این اداره دادند.

فاروق سخنور اضافه کرد:  این سنجاب ها که از نوع ایرانی هستند پس از اطمینان از وضعیت سلامتی آنها در زیستگاه‌ی مناسب در این شهرستان رها سازی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: سنجاب ایرانی جزو گونه‌های بومی و شاخص جنگل‌های زاگرس محسوب شده که با دفن کردن دانه‌های بلوط در زیر خاک نقش مهمی در گسترش و تجدید حیات جنگل‌های بلوط غرب کشور دارند.

وی گفت: برخی سودجویان و شکارچیان از ارزش بالای زیستی این حیوان باخبر نبوده و با صید و خرید و فروش غیرمجاز آن‌ها باعث کاهش جمعیت این گونه شده‌اند.

سنجاب ایرانی  بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان و  تخم و جوجه پرندگان تغذیه می‌کند، برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می‌کند که کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.

کشف بیش از ۱۹ کیلوگرم تریاک از مخفیگاه قاچاقچیان در مهاباد

فرمانده انتظامی مهاباد گفت: با پشتیبانی اطلاعاتی پلیس آذربایجان‌غربی بیش از ۱۹ کیلوگرم تریاک از باند قاچاقچیان مواد مخدر در این شهرستان کشف شد.

سرهنگ محمد توحیدی بیان کرد: در پی اقدامات اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی استان مبنی بر انتقال یک محموله مواد مخدر از استان "کردستان" به یک واحد مسکونی در مهاباد، بلافاصله ماموران پلیس امنیت عمومی انتظامی شهرستان پیگیری موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی با اشرافیت اطلاعاتی خود، مخفیگاه متهمان را شناسایی و طی هماهنگی قضایی در بازرسی از محل ۱۹ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک را کشف و چهار قاچاقچی را نیز دستگیر کردند که در این رابطه ۲ دستگاه خودرو سواری نیز توقیف شد.

سرهنگ توحیدی با اشاره به تشکیل پرونده و معرفی متهمان به مراجع قضایی اظهار داشت: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک ضمن تماس با سامانه فوریت پلیسی ۱۱۰، ماموران این انتظامی را در اجرای وظایف خود یاری دهند. 

۶ بال در طبیعت شاهین‌دژ رها شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ گفت: ۶ بال کبک کشف شده از یک شکارچی متخلف، توسط محیط بانان در زیستگاه های این شهرستان رها و به دامان طبیعت بازگردانده شدند.

وحید چمنی بیان کرد: این پرندگان از یک شکارچی با سابقه زنده گیر در ارتفاعات این شهرستان کشف و ضبط شده بودند.

وی اظهار داشت: کبک‌ها پس از طی مراحل قانونی و قضائی و بازیابی توانایی مجدد پرواز و قابلیت رهاسازی، توسط مأموران اجرایی این واحد به دامان طبیعت زیبای شاهین دژ بازگشتند.

چمنی بیان کرد: نیروهای این اداره با گشت زنی در ارتفاعات و زیستگاه‌های خشکی و آبی با شکارچیان و صیادان غیرمجاز و هرگونه شکار و صید برخورد می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین دژ اضافه کرد: نگهداری پرندگان وحشی در محیط‌های خارج از طبیعت باعث آسیب به نسل گونه‌های پرندگان و از بین رفتن قدرت باروری آنها می‌شود و بسیاری از گونه‌های پرندگان پس از جدایی از طبیعت و حتی بازگشت دوباره نیز نمی‌توانند زندگی طبیعی خود را به دست آورند.

به گزارش ایرنا کبک پرنده‌ای از راسته ماکیان سانان و زیستگاه آن دامنه‌های کوهستان و مناطق شیبدار صخره‌ای و سنگلاخی است.

شکارچیان کبک را به خاطر زیبایی و صدای دلنشینش زنده گیری کرده و در محیط‌های خانگی نگهداری می‌کنند که این امر باعث از بین رفتن قدرت باروری و زاد و ولد این پرنده می‌شود.

محیط طبیعی شاهین دژ شامل رودخانه زرینه رود، مسیر سد شهید کاظمی، منطقه بیان، گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه، رودخانه‌های فصلی، مناطق ییلاقی از جمله ییلاق سلیم خان، ییلاق محمودخان، آق داش و قلوز است.

مهاباد و شاهین دژ به ترتیب با ۲۴۰ و ۹۸ هزار نفر جمعیت از شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی هستند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تخریب محیط زیست یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی تخریب محیط زیست یگان حفاظت محیط زیست اخبار کنکور حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی شاهین دژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت

قهرمان رمزدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند ضمن تشریح وضعیت پسماند شهرستان، ساماندهی محل دفن پسماند در کوتاه مدت، تفکیک از مبدأ، استقرار دستگاه بازیافت را ضروری دانست و به اجرای آن تأکید کرد. 

او خواستار اجرای الزامات از قبیل جانمایی، اخذ مجوز زیست‌محیطی محل دفن در برنامه دراز مدت از شهرداری‌ها شد.

رمردان ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های که برای رفع مشکلات موجود از طریق مسئولان صورت می‌گیرد، شهرداران می‌بایست نگاه مدیریتی خودشان را در رابطه با حل مسائل پسماند شهری و رفع امورات حوزه مسئولیتی خود تغییر دهند تا شاهد یک اتفاق و اقدام خوب برای شهروندان عزیز در منطقه باشیم. 

به گفته او موضوعاتی همچون نخاله‌های ساختمانی، سگ‌های ولگرد، انباشت مصالح در خیابان‌ها و معابر شهری و مدیریت پسماند، از مهمترین مسائل محیط زیستی شهرستان گتوند است که می‌تواند نارضایتی عموم را بیشتر کند و نیاز است شهرداران با جدیت بیشتر و تلاش دوچندان نسبت به انجام وظایف خود اقدامات نتیجه بخشی نشان دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند به لزوم ساماندهی پسماند شهری و جایگاه دفع پسماند به عنوان یکی از مصوبات مهم شهرستان اعلام کرد و گفت: جمع آوری مصالح انباشته شده در سطح شهر و جمع آوری نخاله‌های انباشت شده در معابر و خیابان‌های شهری، لزوم افزایش تعداد باکس‌های پسماند در سطح شهر‌ها و... از جمله مهمترین مصوبات مورد مطرح و تصویب شده در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • شتر مار خانواده ورامینی را غافلگیر کرد