Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@17:25:35 GMT

حمایت واقعی دولت از بورس به معناست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۵۰۱۱

حمایت واقعی دولت از بورس به معناست؟

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، بازار سهام که از ابتدای سال ۱۴۰۰ برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مدار نزولی قرار گرفت، مسوولان را به فکر وا داشت تا اقداماتی را برای بهبود وضعیت بازار انجام دهند که واکنش ها نسبت به این اقدامات، متضاد است.

از معضلات و مشکلاتی که اکنون بازار با آن مواجه شده است تصور برخی از مسوولان و فعالان حاضر در در بازار است که فعالیت‌های دولت را نوعی دخالت در این بازار خطاب می‌کنند و معتقدند که دولت به دنبال هدایت دستوری از این بازار است، این در حالیست که تاکنون دولت بارها اعلام کرده است فعالیت‌های انجام شده در این بازار به منظور دخالت در معاملات بورس یا هدایت دستوری این بازار نیست بلکه در تلاش برای کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار و جلوگیری از افت بیشتر شاخص بورس است، در مقابل برخی دیگر از کارشناسان بارها در صحبت‌های خود اعلام کرده‌اند که دولت در چنین موقعیتی، بازار سهام را به حال خود رها و از تلاش‌های لازم برای جلوگیری از افت بیشتر شاخص بورس خودداری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دولت در جدیدترین تصمیم خود مصوب کرده است تا ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع را در قالب اوراق به بازار تزریق کند که اکثر کارشناسان این اقدام دولت را مثبت ارزیابی می کنند، گفته می شود که این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می‌شود و کمک می‌کند تا ضمن ورود منابع جدید به بازار، نقدینگی در بازار افزایش پیدا کند.
 
همچنین اعلام شده است این منابعی که وارد بازار می‌شوند به چرخش سهام و ایجاد انگیزه برای سهامداران منجر خواهد شد و سرمایه‌گذاران حقیقی نیز تشویق برای سرمایه‌گذاری در بازار می‌شوند.

به دنبال مطرح شدن این مسایل و روند پرنوسانی که بازار سهام در پیش گرفته است، هفته گذشته و در دویست و شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گزارش تحلیلی نوسانات بازار سرمایه ارائه و راهکارهای بهبود شرایط این بازار مورد بررسی قرار گرفت که «حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی»، رییس جمهوری پس از ارائه این گزارش با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.

وی با بیان اینکه دولت در راستای چابک‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد و در مجموع برای مردم‌ محور کردن اقتصاد و شفاف‌سازی اقتصادی، از بازار سرمایه حمایت می‌کند و سهام بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی را عرضه کرده و ادامه خواهد داد، اظهار داشت: حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست و دولت به وظیفه ساختارسازی و نظارت خود عمل می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه حمایت از بازار سرمایه به معنای هدایت دستوری نیست، گفت: در شرایط جنگ اقتصادی باید همه با حساسیت و مراقبت در زمینه مسائل اقتصادی اظهارنظر کنند و فعالان سیاسی نباید اظهارنظر اقتصادی را با اظهارنظر سیاسی یکسان بپندارند.

تاکید رییس جمهوری بر حمایت واقعی از تولید 

فعالان حاضر در بازار تاکنون اظهارنظرهای مختلفی را در راستای کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار مطرح کرده‌اند اما اکثر آنها معتقدند که دولت در این زمینه می تواند نقش پررنگی را ایفا کند و با به کارگیری دستورالعمل و قوانین جدید می‌تواند اعتماد دوباره و روند صعودی را به این بازار بازگرداند.

«امیرعلی امیرباقری»، کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: مطرح شدن بحث هدایت دستوری از سوی رییس جمهوری در جلسه هفته گذشته و تاکید بر این موضوع که حمایت از بازار سرمایه به معنای هدایت دستوری نیست از جمله مسایل بسیار مهم در بازار تلقی می‌شود که می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

  وی با بیان اینکه این صحبت اشاره به کارکرد واقعی بازار سرمایه دارد، افزود: بحث تامین مالی و ایجاد کارایی اقتصاد کشور مهمترین هدف بازار سرمایه و نقشی است که در اقتصاد کشور می تواند ایفا کند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: بحث سر این است که بازار سرمایه از دو بازار اولیه و ثانویه تشکیل شده است که همه سهام داران با بازار ثانویه آشنایی دارند و سهام در آن داد و ستد می شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار اولیه بازاری است که عمدتا عرضه ها برای نخستین بار در این بازار انجام می شود و تامین مالی پروژه ها از طریق این بازار انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه هدایت نقدینگی به سمت تولید مولد است، گفت: رییس جمهوری در این زمینه اعلام کرده است که جریان نقدینگی باید به سمت تولید پیش برود، هیچ پروژه ناتمامی از دولت فعلی به دولت آینده منتقل نمی‌شود و دولت آینده میراث‌دار پروه‌های ناتمام نخواهد بود.

امیرباقری اظهار داشت: در حقیقت تاکید روحانی بر حمایت واقعی از تولید بود که  به طور طبیعی در راستای صحبت‌های صورت گرفته توسط رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد و باعث جریان نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری بهینه می‌شود.

ایجاد حباب مثبت و منفی در بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در ابتدا باید اقدامات دستوری را تعریف و آن را شفاف سازی کرد، خاطرنشان کرد: هیجانی در سمت محدوده مثبت بازار در نیمه نخست سال ایجاد شد که همان هیجان در محدوده منفی و در نیمه دوم سال رخ داد و بازار در سال گذشته شاهد هیجان مثبت و منفی در بازار بود.

وی افزود: در زمانی که بازار خیلی مثبت بود قیمت‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله گرفتند و دچار حباب مثبت شدند و اکنون هم در تعدادی از سهام شاهد ایجاد حباب منفی در بازار هستیم.

به گفته امیرباقری، ایجاد چنین روندی در بازار ناشی از هیجانی بود که بر روی جریان نقدینگی سوار و وارد بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نهاد ناظر به عنوان رگولاتور معاملات باید در برخی از شرایط خاص تصمیم به دخالت در بازار بگیرد، گفت: موضوعی که وجود دارد این است که باید بحث نگاه بلندمدت به بازار سرمایه وجود داشته باشد.

 وی ادامه داد: بر حسب اعتقادی که وجود دارد، قیمت‌ها به قیمت ذاتی همگرا می‌شوند و به همین دلیل دولت باید در این راستا مانع‌زدایی کند و دست از قیمت‌گذاری دستوری در پاره‌ای از محصولات مانند فولاد که مطرح شده بود بردارد و قیمت‌گذاری را در اختیار بازار آزاد بگذارد.

 آزادسازی قیمت، مهمترین حمایت دولت برای کاهش هیجان در بازار

امیرباقری با اشاره به اینکه بحث آزادسازی قیمت ها  از مهمترین حمایت هایی تلقی می شود که دولت می تواند از بازار سرمایه داشته باشد، افزود: وضعیت باید به گونه ای پیش رود که اقتصاد کشور بتواند بر مبنای نیروهای واقعی عرضه و تقاضا به حیات واقعی خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این نکته نباید فراموش شود که اکنون کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و به طور طبیعی ارگان های مختلف مانند دولت و سایر نهادها باید نگاهی به این سمت داشته باشند، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم اقتصاد رها شود و به سمت اقتصاد باز برود ناهماهنگ با واقعیات فعلی کشور است اما می تواند به عنوان یک هدفگذاری میان مدت و بلندمدت، تولید را تسهیل و کارایی را به بازارها بازگرداند.

وی به مهمترین اقداماتی که دولت باید برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار دهد اشاره کرد و گفت: آزادسازی قیمت‌ها باید به عنوان مهمترین هدف دولت برای بهبود وضعیت معاملات بازار در نظر گرفته شود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: شفافیت اقتصادی، جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار برای عده‌ای محدود از مهمترین مباحثی تلقی می‌شود که دولت باید آن را به ضرورت پیگیری کند و همه این موارد تحت تاثیر عدالت اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود.  

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دولت و سایر ارگان‌ها باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کنند تا در میان‌مدت و بلندمدت شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

پیش روی معاملات بورس به سمت کارایی بیشتر

 وی به زیرساخت‌هایی که دولت باید در راستای کاهش هیجان ایجاد شده و بهبود وضعیت بازار به کار گیرد اشاره کرد و گفت: باید به این نکته دقت کرد که سرمایه به طور کلی هوشمند است و عمدتا سرمایه هوشمند بر مبنای تحلیل عمل می کند.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه همیشه وارد فضایی می شود که بتوان از آن کسب سود کرد، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که در شرایط حاضر به دلیل شرایط و جنگ اقتصادی که اکنون در کشور تحمیل شده است شاید شاهد هیجاناتی گذرا در بازارها باشیم اما از آنجایی که افق سیاسی موجود در کشور به سمت روشنایی است باید به این نکته تاکید کرد که از هیجانات حاکم در بازار کاسته می شود و معاملات آن به سمت کارایی پیش خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به طور طبیعی جریان سرمایه هوشمند به سمت بازارهایی می رود که بتواند بهترین بازدهی را نسبت به ریسک تحمیل شده رقم بزند، گفت: یکی از مهمترین فعالیت های دولت در این زمینه پیگیری، اجرای زمینه خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی است، چراکه براساس مطالعات جهانی، تجربه خصوصی سازی سایر کشورها نشان داده است کشورهایی که به سمت خصوصی سازی رفته اند دولت چابک تری داشته اند، همچنین در این کشورها از  فساد اقتصادی کاسته شده است و اقتصاد به سمت رقابتی شدن پیش رفته است.

وی اظهار داشت: دولت در نهایت به عنوان یک نهاد ناظر بر کلیه اقتصاد نظارت و از دخالت مستقیم در اقتصاد خودداری کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نمونه های این امر را در دولت فعلی از طریق عرضه صندوق های سرمایه گذاری ETF شاهد بودیم و سرانجام دولت جرات کرد تا باقیمانده سهام خود را از طریق زیرساخت های موجود به بازار عرضه کند و دست از تصدی گری اقتصادی بردارد.

امیرباقری افزود: از دولت انتظار می رود به سمت رقابتی و کارآمدتر شدن اقتصاد پیش رود تا در بلندمدت و میان مدت شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم.

برچسب‌ها بازار سهام رونق تولید فرابورس پرسش از خبر قیمت گذاری دستوری حسن روحانی سرمایه گذاری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه ETF پروندهٔ خبری بازار بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار سهام رونق تولید فرابورس بازار سهام رونق تولید فرابورس پرسش از خبر قیمت گذاری دستوری حسن روحانی سرمایه گذاری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار سرمایه اخبار کنکور کارشناس بازار سرمایه حمایت از بازار سرمایه سرمایه گذاری هدایت دستوری بهبود وضعیت بازار سهام کاهش هیجان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید عشقی با حضور در برنامه تلویزیونی، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

وی اظهار داشت: در طول دو سال و نیم گذشته سعی کردیم بسترسازی‌های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه‌گذاران را داشته باشیم.

عشقی ادامه داد: همچنین سعی کردیم تمام افرادی که در صف مجوزهای ارائه خدمات مالی بودند را مورد بررسی قرار دهیم، اکنون این صفوف از بین رفته و ارائه مجوزها به صورت به روز ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹، سهامداران با مشکلات جدی برای گرفتن خدمات در کارگزاری‌ها مواجه بودند.

وی با بیان این که ۲ نمونه از شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تأمین مالی داشتیم که مردم به صورت خرد در آنها حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار نفر در یک پروژه شرکت کردند که ماه آینده این شرکت به بهره برداری خواهد رسید.

تحقق شعار سال از مسیر بازار سرمایه

عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: بورس به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی‌نفع هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد.

وی با بیان این که این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، گفت: توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است.

مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط نهادهای حرفه‌ای

عشقی با بیان این که سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند، افزود: کارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین است و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

غافلگیری سرمایه‌گذاران با ابلاغ بخشنامه‌های یکباره

وی تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، اثر سود بانکی ۳۰ درصد شدید است که سال گذشته آن را در بورس تجربه کردیم.

عشقی با اعلام این که ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، تاکید کرد: مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌ها زمینه‌ساز مشکلات زیادی خواهد بود، گفت: تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.

وی به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: باید منافع تمام ذی‌نفعان را رعایت کنیم، باید بحث رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار جلب و منافع سرمایه‌گذار رعایت شود.

برنامه جدی سازمان بورس برای رتبه بندی شرکت‌ها از لحاظ حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه جدی سازمان برای رتبه بندی شرکت‌ها از لحاظ حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: سهامداران باید از این طریق بدانند که شرکت در این زمینه در چه رتبه‌ای قرار دارد، همچنین در صورت تخلف اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها پیگیری و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

به گفته عشقی، معرفی ابزارهای تأمین مالی نیز برعهده سازمان بورس است و در این بازار دارای ابزارهایی برای سرمایه‌گذاران با سطوح ریسک مختلف هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تأمین مالی شرکت‌های متوسط و کوچک را به عنوان موضوعی مغفول مانده معرفی کرد و گفت: برای این کار، فرآیند بسیار کوتاه‌تری را طراحی می‌کنیم.

امیدواری برای جبران عقب افتادگی بورس در آینده نزدیک

وی با بیان این که سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، افزود: به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده باعث خدشه به اعتماد سرمایه‌گذاران نشود، دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام می‌شد با ۱۱ ماه تأخیر انجام شد که این مسائل باعث ضربه به اعتماد سهامداران می‌شود.

عشقی تاکید کرد: از سال ۹۹ تا کنون، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود اما قیمت سهام به صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، اکنون برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: امیدواریم با توجه به این که در سه سال‌ونیم گذشته روند معاملات بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب‌افتادگی بورس باشیم.

کاهش سودآوری شرکت‌ها

وی به کاهش سودآوری شرکت‌ها در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: بهای تمام شده شرکت‌ها با تورم کاهش یافته، اما درآمد آنها به آن سرعت افزایش نداشته است. سود خالص شرکت‌ها در آخرین فصل، به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و باعث شده جلوی رشد سهام آنها گرفته شود.

عشقی اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها متناسب با فروش آنها نیست، با این شیوه، سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها رخ نخواهد داد.

کاهش دامنه نوسان با هدف حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تأثیر رخدادهای سیاسی بر بازارها تاکید کرد و گفت: طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلاً نیز افتاده بود.

وی به تمدید محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه اشاره کرد و افزود: دیروز و امروز، معاملات متعادل بود و التهابات ایجاد شده در روز نخست این اتفاقات کنترل شد، از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی باز می‌گردد.

عشقی به حرکت بورس با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل رشد نکردن بورس، کاهش سودآوری شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد، مجموعه این عوامل باعث شد که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند.

معضل شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت

وی با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت اعلام کرد: برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند.

عشقی اظهار داشت: مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد اما این شرکت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خردادماه سودها را جمع‌آوری کنیم و باقی مانده آن را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در سال گذشته، ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده طلا تزریق شده است، گفت: این اتفاق کمک کننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از سوی دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب خواهند کرد.

وی اظهار داشت: این موضوع سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه‌گذاران است تا به جای آنکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت

عشقی با بیان این که نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت محسوب می‌شود، افزود: سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. همچنین نظارت را شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بحث تأمین مالی نیز دیگر اقدام مهمی بود که با مراجعه به استان‌های مختلف پیگیری شد.

وی با بیان این که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در استان‌ها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری‌ها هیچ‌گونه آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تأمین مالی از آن ندارند، گفت: بعد از هر مراجعه به استان‌ها، حداقل ۵۰ درخواست برای پذیرش یا تأمین مالی جدید ارائه می‌شود که این فرایند ادامه دارد.

برنامه پذیرش شرکت‌های تازه

وی با بیان این که ۲۰۰ شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، گفت: با توجه به شرایط موجود در نظام بانکی کشور به این جمع بندی رسیدیم تا شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه مراجعه کنند و سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تأمین شود.

عشقی، بازار سرمایه را بازاری جوان با حدود ۵۰ سال معرفی کرد و گفت: ساختار جدید بازار سرمایه از سال ۱۳۸۴ شکل گرفته و بسیار قدیمی نیست که بگوییم کامل به بلوغ رسیده است، هنوز کارهای زیادی داریم که باید به مرور پیش ببریم.

به گفته رئیس سازمان بورس، اطلاعات مالی بیش از ۲ هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است.

آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس

وی به آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: فعالیت برخی از این شرکت‌ها در بستر فضای مجازی است که برخی از آنها را پذیرش کردیم.

عشقی با اشاره به این که یک شرکت استارت آپ وارد بورس شد و معاملات خوبی داشت که در نهایت پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد، اظهار داشت: آن سرمایه گذار به صورت موفق از شرکت خارج شد و اکنون دنبال می‌کنیم که دیگر شرکت‌ها نیز وارد بازار سرمایه شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در هیأت پذیرش، افرادی حضور دارند که با این صنایع آشنا نیستند، گفت: در این راستا، ترکیب هیأت پذیرش را به دلیل آشنایی با فرآیند موجود تغییر دادیم.

وی آینده شرکت‌های دانش‌بنیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترازنامه این شرکت‌ها به واسطه دارایی نامشهود تهیه می‌شود و این شرکت‌ها دارای سهامداران خاصی هستند، از دستگاه‌های نظارتی هم کمک می‌گیریم تا روند پذیرش این شرکت‌ها سرعت گیرد.

عشقی با اعلام این که حضور دانش بنیان‌ها باعث ایجاد امید در فعالیت آنها می‌شود، افزود: نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه بسیار راحت‌تر از شرکت‌هایی است که خارج از بورس و فرابورس هستند.

فرهنگسازی در مدارس و آموزش سواد پایه‌ای

رئیس سازمان بورس و وراق بهادار به فرهنگسازی در مدارس و آموزش سواد پایه‌ای تاکید کرد و گفت: کلیدواژه‌ها در ذهن بچه‌ها ایجاد و دیدگاه سرمایه‌گذاری توسط آنها شکل می‌گیرد.

وی با بیان این که در حوزه آموزش مدارس نیز این اقدام را انجام می‌دهیم تا به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌سازی کنیم، افزود: فرهنگسازی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

رئیس سازمان بوس و اوراق بهادار، با اعلام‌این که باید ابعاد سیاست‌های اتخاذ شده در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه را بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه مورد سنجش قرار دهیم، گفت: این بخش‌ها مرتبط با یکدیگر هستند و مشکل ایجاد شده در بازار سرمایه به سایر بخش‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

عشقی در پایان، اعتمادسازی را مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه دانست و گفت: باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد، جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد.

کد خبر 6080836

دیگر خبرها

  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • توصیه مهم یک کارشناس به سهامداران بورس
  • تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس
  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها