Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@16:58:16 GMT

‌ پاکستان و محور رقابت شرق و غرب

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۵۶۲۴

‌ پاکستان و محور رقابت شرق و غرب

پاکستان این روزها تلاش بسیاری می‌کند به وسیله ابزار دیپلماسی، روابط خود را با بسیاری از کشورها در بلوک‌بندی‌های قدرت جهانی گسترش دهد. پیش از این اسلام‌آباد، میزبان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بود و این روزها هم، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان به برلین سفر کرده تا نمادی از پیگیری روابط پاکستان با آلمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است پاکستان به لحاظ موقعیت جغرافیای طبیعی که دارد، حائز اهمیتی ژئوپلتیک است.

این کشور نزدیک به هزار کیلومتر از سواحل اقیانوس هند را در اختیار دارد. اقیانوس هند به عنوان محلی مطرح می‌شود که کم و بیش چون یکی از مناطق حساس دنیاست، تکلیف قدرت اول هژمون جهانی را تعیین می‌کند؛ به همین خاطر است تنش‌ها در روابط چین و آمریکا در همین منطقه در حال شدت گرفتن است. در واقع، سه کشور پاکستان، افغانستان و ایران در جایگاهی قرار دارند که به نوعی در پشت پرده رقابت جدی بین جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه از یک طرف و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از طرف دیگر نقشی جدی بازی می‌کنند.

در دایره این رقابت هر کدام از این کشورها سعی می‌کنند در آن بلوک‌بندی قدرتی که به مرور در حال شکل گرفتن است، یک یا دو کشور از آن‌ها را به سمت خود جذب کنند. در همین راستا، فاصله انداختن بین پاکستان و غرب یکی از اهداف روس‌هاست اما اینکه تا چه اندازه بتوانند موفق شوند، بحث دیگری است. گمان می‌رود چینی‌ها در این زمینه امکانات بیشتری در اختیار دارند و شرایط مساعدتری نیز برایشان فراهم است.

مختصات نگاه پاکستان به روسیه هم از جهات امنیت ملی اهمیت می‌یابد. اسلام‌آباد در نظر دارد اگر زمانی شرایطی به وجود آمد که آمریکایی‌ها کاملاً در پشت هند قرار گرفته و به در حوزه امنیت ملی برای اسلام‌آباد ایجاد مشکل کردند و کار به جایی رسید که هند با حمایت کامل آمریکا توانست از لحاظ نظامی موازنه را به هم بزند، به همین صورت پاکستانی‌ها نیز بتوانند از امکانات روسیه به خصوص از تسلیحات نظامی آن‌ها در این راستا استفاده کنند. به نظر می‌رسد تا حد زیادی ارتباط با مسکو از این زاویه برای اسلام‌آباد اهمیت می‌یابد.

از سوی دیگر چینی‌ها هم مایل‌اند روس‌ها به جای آمریکایی‌ها بتوانند در پاکستان نفوذ پیدا کنند. درست است در پشت پرده رقابتی جدی بین پکن و مسکو در آسیای مرکزی و جنوبی برقرار است، اما رقابتی که با آمریکایی‌ها بر سر سردمداری قدرت جهانی دارند، این مسئله را تا حد زیادی پوشش می‌دهد. آن‌ها ترجیح می‌دهند کشوری مثل پاکستان در گردونه روابط با آمریکا به سمت روسیه متمایل شود تا آنکه تحت نفوذ ایالات متحده باقی بماند. به هر حال، معادلاتی حول محور رقابت در این منطقه بین چین، روسیه و آمریکا وجود دارد و از این زاویه، پکن و مسکو هم با هماهنگی بالاتری در قبال پاکستان عمل می‌کنند. البته می‌دانیم دستگاه امنیتی پاکستان موسوم به آی‌اس‌آی به دلیل سابقه نفوذ پیشین دولت‌های غربی در این منطقه، دارای گرایش‌های کاملاً غرب‌گرایانه است.

اما به هر حال، هر نوع توازنی که در مناسبات بین منابع جهانی قدرت برای پاکستان ایجاد شود، به سود چین و روسیه هم خواهد بود و پاکستان هم تلاش می‌کند در همین زاویه حرکت کند. موفقیت این امر البته به مؤلفه‌ها، عوامل و بسترهای مختلف و حتی متفاوتی بستگی دارد، مسائلی که بسته به شرایط منطقه، نظام جهانی بین‌المللی و شرایط اقتصادی و امنیتی داخلی ممکن است متغیر هم باشد، اما آنچه امروز دیده می‌شود، این است که مقامات اسلام آباد در حال پیگیری این امر هستند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پاکستان اقیانوس هند اتحادیه اروپا اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صندوق بین‌المللی‌ پول نسبت به مصادره دارایی‌های روسیه

مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول طی اظهاراتی هشدار داد که هرگونه اقدام در جهت مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه باید با پشتوانه قانون انجام شود تا از خطر تضعیف سیستم مالی جهانی جلوگیری شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، آلفرد کامر، مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول طی اظهاراتی هشدار داد که هرگونه اقدام در جهت مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه باید با پشتوانه قانون انجام شود تا از خطر تضعیف سیستم مالی جهانی جلوگیری شود.

اتحادیه اروپا و سایر کشورهای گروه 7 حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را از زمان شروع جنگ اوکراین در سال 2022 بلوکه یا مسدود کرده‌اند.

از این مبلغ، 196.6 میلیارد یورو (211 میلیارد دلار) در اختیار اتاق تهاتر یوروکلیر مستقر در بلژیک است. از سال گذشته میلادی، این وجوه نزدیک به 4.4 میلیارد یورو سود به همراه داشته است.

تردید صندوق بین‌المللی پول درباره مصادره دارایی‌های روسیهفشار آمریکا به دیگر اعضای گروه 7 برای تصاحب دارایی‌های روسیه

کامر روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی با تکرار اظهارات قبلی صندوق بین‌المللی پول در مورد این موضوع گفت: در رابطه با مصادره دارایی‌های روسیه... نظر ما این است که حوزه‌های قضایی و دادگاه‌های مربوطه باید تصمیم گیری کنند.

وی افزود: از طرف ما آنچه مهم است این است که هر اقدامی انجام شود، پیامدهای عملکرد سیستم پولی بین‌المللی در نظر گرفته شود.

کامر سخنان کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول را به یاد آورد که "باید مراقب پیامدهای ناخواسته" چنین اقداماتی بود.

کامر گفت: دوباره، این مسئله یک سیستم چندجانبه مبتنی بر قوانین و یک سیستم پولی و مالی بین‌المللی است که به خوبی کار می‌کند، که همه ما باید به آن احترام بگذاریم، زیرا در دهه‌های گذشته رفاه را به ارمغان آورده است.

صندوق بین‌المللی پول قبلاً هشدار داده بود که برنامه‌های غرب برای توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه می‌تواند تهدیدی برای سیستم پولی جهانی باشد و خطرات غیرقابل پیش‌بینی را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز رقابت کماندار کیش در مسابقات کاپ جهانی شانگهای
  • سه شهر میزبان جام جهانی 2024 فوتسال
  • رقابت آمریکا و اروپا در اوکراین به جنگ جهانی سوم منجر می شود
  • آغاز تور جهانی تنیس در مازندران
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • هشدار صندوق بین‌المللی‌ پول نسبت به مصادره دارایی‌های روسیه
  • اعزام تیم ملی پاراتیراندازی به جام جهانی در کره جنوبی
  • شوک دوم به جودو/ شانس حضور در قهرمانی جهان هم از دست رفت
  • شهر‌های میزبان جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال مشخص شد
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک