Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@13:04:39 GMT

تولید ۹ کالای بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ رشد یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۰۷۵

تولید ۹ کالای بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ رشد یافت

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده رشد تولید ۹ کالا از بین ۱۱ محصول منتخب و اصلی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده رشد تولید ۹ کالا از بین ۱۱ محصول منتخب و اصلی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فولاد خام، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم خالص، کنسانتره زغال‌سنگ، سیمان، همچنین کاشی و سرامیک، شیشه جام و ظروف شیشه‌ای، کالاهایی بودند که در مقایسه با سال ۹۸ با رشد تولید مواجه شدند.

در ۱۲ ماهه سال ۹۹، شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور موفق به تولید ۲۸ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۹۰۰ تن فولاد خام شدند، آماری که در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷.۳ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین تولید محصولات فولادی با رشد ۷.۲ درصدی به ۲۵ میلیون و ۶۹ هزار و ۶۰۰ تن رسید.

در سال گذشته کارخانجات سیمان کشور با ثبت رشد ۱۲.۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۸، موفق به تولید ۶۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۰۰ تن سیمان شدند.

برپایه این گزارش، در سال ۹۹، مقدار ۲۹۰ هزار و ۸۰۰ تن کاتد مس (رشد ۱۴.۵ درصدی)، ۴۴۶ هزار و ۶۰۰ تن شمش آلومینیوم خالص (رشد ۵۵.۵ درصدی) و یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ (افزایش ۲.۵ درصدی) در کشور تولید شد.

کارخانجات داخلی همچنین ۴۴۴ میلیون و ۳۴۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک (افزایش ۱.۷ درصدی)، یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۰۰ تن شیشه جام (رشد ۲.۶ درصدی) و ۷۲۴ هزار و ۲۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد یک درصدی) تولید کردند.

در این میان تولید دو کالا نیز در مقایسه با سال ۹۸ با افت همراه بود که شامل آلومینا با ۲۲۹ هزار و ۱۰۰ تن (افت ۱.۸ درصدی) و ظروف چینی با ۵۶ هزار و ۱۰۰ تن (کاهش ۳.۵ درصدی) است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: وزارت صنعت وزارت صنعت معدن و تجارت تولید فولاد فولاد بخش معدن و صنایع معدنی مقایسه با سال ۹۸ سال ۹۹ ۵ درصدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

عبارت «طلای ابلهان» از آن جهت در مورد سنگ پیریت به کار می‌رود که رنگ طلایی و پر زرق و برق این ماده می‌توانسته گاهی جویندگان مشتاق طلا را فریب بدهد. اما حالا مشخص شده همین «طلای ابلهان» احتمالا بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد ارزش دارد. 

به گزارش فرادید، تازه‌‌ترین تحقیقات نشان داده است که پیریت نمونه‌برداری‌شده از ایالات متحده حاوی مقدار شگفت‌انگیزی عنصر شیمیایی لیتیوم (Li) است، چیزی که اگر بخواهیم به انقلاب باتری دامن بزنیم، جهان به شدت به آن نیاز دارد. 

شیلی باتاچاریا، ژئوشیمیدان رسوبی و دانشجوی دکترا که با پروفسور شیخا شارما در آزمایشگاه IsoBioGeM دانشگاه ویرجینیای غربی کار می‌کند، گفته که ارتباط پیریت با لیتیوم بی‌سابقه است. 

مطالعه این محققان روی ۱۵ نمونه سنگ رسوبی دِوُنیان میانی از حوضه آپالاچی در ایالات متحده متمرکز بود. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد مقدار شگفت‌انگیزی لیتیوم در کانی‌های پیریت در شِیل وجود دارد. این نتیجه غیرمنتظره بود. بهتاچاریا می‌گوید: «من در تلاشم تا بفهمم لیتیوم و پیریت چگونه می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند.» 

این کشف غافلگیرکننده در جریان یک تحقیق انجام شد؛ تحقیق درباره اینکه آیا محوطه‌های صنعتی قدیمی می‌توانند منبع لیتیوم باشند یا خیر. چنین مکان‌هایی ممکن است حاوی مواد زائد معدنی باشند، یعنی توده‌های فرعی مواد معدنی که پس از استخراج ماده معدنی مورد نظر باقی می‌مانند. 

مشخص شد کانی‌های پیریت در شِیل، منبع خوبی از لیتیوم هستند که می‌تواند خبر خوبی برای انقلاب باتری باشد، اما محققان نمی‌خواهند بیش از حد درباره این موضوع هیجان‌زده شوند، چون هنوز نمی‌دانند یافته‌ها مربوط به مکان خاصی است یا خیر، به این معنا که پیریت جاهای دیگر ممکن است به اندازه نمونه‌های آزمایش‌شده‌ی فعلی حاوی لیتیوم نباشد. 

شفاف‌سازی در مورد منابع بالقوه‌ی جدید لیتیوم یا «طلای سفید»، خبر مهمی در عصر مدرن است، چون جهان به دنبال تولید باتری برای آینده‌ای سبزتر است. لیتیوم بسیار واکنش‌پذیر است، درنتیجه می‌تواند انرژی الکتریکی را به طور کارآمد ذخیره و آزاد کند، اما در حال حاضر، برای پیشبرد برنامه‌های پایداری به مقدار بیشتری از آن نیاز داریم. 

هانا ریچی، دانشمند داده دانشگاه آکسفورد در وبلاگی با عنوان «آیا جهان لیتیوم کافی برای حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی را دارد؟» توضیح می‌دهد: «ما در حال حاضر سالانه حدود ۱۰۰۰۰۰ تن [لیتیوم] تولید می‌کنیم. تا سال ۲۰۳۰، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند ما به ۲.۵ تا ۵ برابر نیاز داریم: ۲۴۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ تن.» 

به طور خلاصه، به نظر می‌رسد کمیابی آنقدر مشکل نیست، بلکه مشکل اصلی ظرفیت تولید است؛ بنابراین منابع بالقوه جدید پیریت می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد. بهتر از این خبر اینست که یافتن طلای سفید از این طریق، حتی می‌تواند سبزترین راه‌حل باشد. 

محققان می‌گویند: «در حالی که سنگ‌های اولیه لی (پگماتیت، آب نمک سالار و خاک رس مربوط به آتشفشان) به خوبی شناخته شده‌اند، شناسایی منابع لیتیوم اضافه که بتوان به طور ایمن و اقتصادی از آن‌ها بهره‌برداری کرد، مطلوب است.

استفاده از مواد حاصل از عملیات صنعتی قبلی (مانند مواد زائد معدنی یا برش‌های حفاری) به عنوان منبع لیتیوم اضافه جذاب است، چون یا ضایعات جدید کمی تولید می‌کند یا اصلاً ضایعاتی تولید نمی‌کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وجود ۱۹۴ معدن فعال در کردستان
  • اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال ۱۴۰۲ حدود۱۱۱ درصد افزایش یافت
  • چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالاهای مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • ارزش آفرینی رویکرد مهم در مشتری محوری بانک صنعت و معدن