Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:22:44 GMT

وتوی آمریکا و عربستان منانع نزدیکی عراق به لبنان  

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۳۸۹

وتوی آمریکا و عربستان منانع نزدیکی عراق به لبنان  

به گزارش ایرنا، منابع مطلع در عراق و لبنان می‌گویند، به دلیل نزدیکی دولت حسن دیاب در لبنان به «حزب الله» و گروه‌های همسو با آن از جمله «میشل عون» رییس جمهوری این کشور، آمریکا و عربستان سعودی، دولت عراق را تحت فشار گذاشته‌اند تا از پذیرش دیاب در بغداد در مقطع کنونی خودداری کند.
دفتر نخست‌وزیری عراق تاکنون در خصوص لغو سفر دیاب که قرار بود دیروز شنبه ۱۷ آوریل برابر ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ به بغداد انجام شود، توضیح کاملی نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دفتر در تماسی با بخش تشریفات دفتر نخست‌وزیری لبنان فقط به این نکته اشاره کرده که «به خاطر مسائل داخلی فعلا خواهان به تاخیر انداختن سفر نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان به بغداد است».
تلویزیون «الاتجاه» عراق در گزارشی درباره اسباب لغو این سفر اعلام کرده است که در نتیجه فشار آمریکایی و سعودی بر دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، سفر دیاب به بغداد لغو شده است.
این شبکه تلویزیونی اضافه کرد: قرار بود در این سفر توافقنامه مهم نفت در برابر خدمات درمانی و پزشکی بین بغداد و بیروت امضا شود که به موجب آن عراق با واگذاری ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به لبنان، در مقابل از خدمات درمانی و پزشکی این کشور بهره مند شود.
براساس گزارش این رسانه، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها این توافقنامه اقتصادی را به مثابه کمک به لبنان برای کاهش مشکلات اقتصادیش دانسته و برای همین دولت الکاظمی را تحت فشار گذاشته‌اند تا این سفر را تا تشکیل دولت «سعد الحریری» به تعویق اندازد.
برخی کارشناسان لبنانی به الاتجاه گفته‌اند که این توافقنامه در برهه کنونی با توجه به مشکلات حاد اقتصادی و کمبود نقدینگی که لبنان از آن رنج می‌برد، بسیار حائز اهمیت بوده و باعث تامین ۵۰۰ میلیون دلار ارز خارجی برای لبنان می‌شود.
برخی منابع نیز سعد الحریری مامور تشکیل دولت در لبنان را در پشت پرده لغو این سفر دانسته و گفته‌اند که او با حمایت عربستان سعودی و آمریکا با دولت الکاظمی تماس گرفته و این سفر را لغو کرده تا از دستاوردهای آن به نفع دولت دیاب (نزدیک به محور مقاومت) بهره برداری نشود.
این در حالی است که حریری در بیانیه‌ای به این گزارش‌های رسانه‌های لبنانی و عراقی واکنش نشان داده و گفته است که ادعای مطرح شده، کاملا دروغ است و اهانت عمد به دولت‌های دو کشور لبنان و عراق محسوب می‌شود.
پیش از این روزنامه «الاخبار لبنان» در گزارشی نوشته بود که لغو سفر دیاب به بغداد توسط مصطفی الکاظمی با فشار سعودی و سعد الحریری صورت گرفته است.
 لغو این سفر در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش گسترده‌ای به دنبال داشته و به رغم تکذیب حریری، بسیاری آن را ناشی از فشار سعودی و آمریکایی دانسته‌اند.
«ابو محمد العراقی» یکی از کاربران عراقی با هشدار به دولت الکاظمی از اعتماد کردن به شیخ نشین‌های عربستان و امارات گفته است: «فریب اماراتی‌ها و سعودی‌ها را نخور! آنها از تو حمایت نمی‌کنند، آنها می‌خواهند عراق را ببلعند و تو بر اعمال آنها سرپوش می‌گذاری و آخرین مورد، تماس تلفنی و فشار سعودی‌ها برای به تاخیر انداختن سفر حسن دیاب نخست وزیر لبنان به عراق است».
دیگر کاربر عراقی نوشته است: «لبنان تبدیل به سکوی سعودی‌ها برای فتنه انگیزی و بحران افکنی شده، ما عراقی‌ها می‌دانیم چه در حال رخ دادن است، با بیانیه‌های پر طمطراق ما را نمی‌توانید خام کنید». 
«عباس شمس الدین» پژوهشگر امور تاریخی عراق نیز با اشاره به سخنانی از «ویوید شینگر» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به نقل از او آورده است: «مانع نجات دولت لبنان شدیم».
وی در ادامه آورده است که شینگر از مصطفی الکاظمی به عنوان عامل آمریکا در عراق یاد کرده است.
«احمد» یک کاربر دیگر در واکنش به بیانیه دفتر نخست وزیر عراق که علت تاخیر سفر نخست وزیر لبنان به بغداد را «مسائل داخلی» عنوان کرده، نوشته است: مسائل داخلی یعنی وتو آمریکا است.
«علی شکری» کاربر دیگر عراقی با انتشار تصویر فرمانده شهید «ابراهیم الحاج» از او به عنوان اولین شهید حزب الله لبنان در عراق در جریان حمله گروه تروریستی «داعش» به این کشور در سال ۲۰۱۴ یاد کرده است.
وی در ادامه نوشته است: «لبنانی که در سختی‌ها با ما ایستاد و بهترین فرزندان خود را در راه حفظ عراق تقدیم کرد، هرگز مانند صهیونیست‌های خلیج‌ فارس نشین و دیگران عامل تهدید همسایگان و دوستانش نبوده، بنابراین جا دارد که از او تقدیر شده و به آن کمک کرد».
برخی کاربران و صاحب نظران عراقی نیز با یادآوری اینکه بغداد هرگز سفر رهبران اردن و مصر را لغو نکرده، بلکه تاخیر سفر برای دو بار در طول دو هفته گذشته از طرف امان و قاهره صورت گرفت، این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا باید بغداد مانع انجام سفر دیاب در این برهه شود؟.
این در حالی است که نخست وزیر عراق اخیرا به دو شیخ نشین عربستان سعودی و امارات سفر کرده و در اظهاراتی که در رسانه‌های عراق نیز بازتاب منفی داشته از سعودی‌ها و اماراتی‌ها به عنوان عوامل موثر در مبارزه با تروریسم یاد کرد! امری که با برخوردهای استهزاء آمیز داخلی مواجه شد.
از نظر تاریخی از روابط عراق و لبنان به عنوان روابط دیرینه و دوستانه یاد شده و در جریان جنگ داعش، بسیاری از نیروهای مقاومت لبنانی در کنار مجاهدان عراقی در این جنگ شرکت کرده و مانع سقوط عراق به دست تروریسم مورد حمایت آمریکا و شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس شدند. 
  یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی بین دو کشور، خط زمینی عراق به لبنان از طریق خاک سوریه است که تاکنون در نتیجه دخالت‌های خارجی به مرحله فعال سازی نرسیده است.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش لبنان امان حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا عراق مصطفی الکاظمی اردن بغداد تروریسم سوریه بیروت عربستان سعودی مصر خلیج فارس سعد الحریری میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش لبنان امان گروه تروریستی داعش لبنان امان حزب الله لبنان ایالات متحده آمریکا عراق مصطفی الکاظمی اردن بغداد تروریسم سوریه بیروت عربستان سعودی مصر خلیج فارس سعد الحریری میشل عون اخبار کنکور عربستان سعودی مصطفی الکاظمی سعد الحریری نخست وزیر سفر دیاب سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) در یک بیانیه مشترک، صریح و نه چندان معمول، خواستار حداکثر «خویشتنداری» در خاورمیانه شدند تا منطقه از «خطرات جنگ و عواقب وخیم آن» در امان بماند.

به گزارش ایرنا، اظهارات یادشده پس از تماس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی بیان شد چراکه به اعتقاد آنها تنش‌ها بعد از حمله متجاوزانه اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ تنبیهی شنبه‌شب ایران بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، اسرائیل در حال بررسی واکنش مناسب به اولین اقدام نظامی مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی است حال آنکه تهران اعلام کرده است این پاسخ تنبیهی، واکنش مشروع و استفاده از حق ذاتی «دفاع از خود» است.

خبرگزاری دولتی WAM امارات و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA نیز گزارش دادند که این دو رهبر حوزه خلیج فارس طی تماس تلفنی در مورد تحولات خاورمیانه و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت امارات از سال ۲۰۲۰ در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با پیوستن به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارد، در حالی که فرایند مشابه برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و این رژیم به دلیل جنگ در غزه متوقف مانده است.

ایالات متحده، متحدان غربی و کشورهای عربی به اسرائیل هشدار داده‌اند از واکنشی که منطقه را درگیر جنگ تمام‌عیار کند بپرهیزد. ولیعهد عربستان همچنین در تماس تلفنی حاکم قطر در مورد تشدید تنش نظامی گفت‌وگو کرد.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • واکنش عربستان به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه