Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:08:25 GMT

کارشناس نظامی یمن: آزادی مارب نزدیک است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۶۳۶

کارشناس نظامی یمن: آزادی مارب نزدیک است

به گزارش ایرنا سرلشکر ستاد خلبان «عبدالله الجفری» کارشناس امور نظامی و راهبردی یمن امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار گروه خاورمیانه به تشریح آخرین تحولات جبهه های نبرد بین نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن و عناصر «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و مزدوران سعودی در جبهه های مختلف بویژه جبهه استان مارب و اهمیت راهبردی آزادسازی این جبهه، سیاست آمریکا در قبال بحران یمن، نقش تعیین کننده توان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در موازنه قوا، روند سیاسی حل بحران این کشور و وضعیت استان های جنوبی و شرقی یمن در سایه سیطره مزدوارن سعودی و اماراتی بر آنها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرلشکر الجفری با اشاره به پیروزیهای بزرگ ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه مارب تاکید کرد که آزادسازی شهر مارب نزدیک است. استان مارب دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی زیادی است زیرا این استان در مرکز یمن قرار دارد و حلقه وصل دیگر استانها به شمار می رود. مارب استان های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می کند و از منابع و ثروت های طبیعی نفتی و گازی زیادی برخوردار است

وی تاکید کرد: بازگشت مارب به آغوش میهن و آزادسازی آن به منزله آزادسازی هر وجب از خاک یمن و خنثی سازی همه نقشه ها و قطع دست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

 کارشناس نظامی و راهبردی یمن درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال یمن گفت: می دانیم که بایدن چیز جدیدی نخواهد آورد. بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستند. لابی صهیونیستی  است که سیاست آمریکا را به حرکت در می آورد. این لابی راهبرد ثابتی دارد.  آنها (لابی صهیونیستی) امروز بعد از شکست مفتضحانه خود در یمن و  کسب نکردن دستاورد نظامی در هفتمین سال از تجاوزگری علیه این کشور بدنبال آن هستند که به اهداف خود از طریق بایدن برسند.

وی افزود: ما از این اظهارات جو بایدن تعجب نمی کنیم که می گوید می خواهد به سمت بازگشت به فعالیت دیپلماتیک در ارتباط با یمن و متوقف کردن جنگ و توقف حمایت تسلیحاتی از عربستان برود اما او با فریبکاری تلاش کرده است که بگوید که این امر را به دلایل انسان دوستانه انجام می دهد. این درحالی است که آمریکا در برخورد با مسائل جهانی صادق نبوده است و آنها همواره فریبکاری سیاسی را انجام می دهند و به فریبکاری و دروغ می پردازند. آمریکا بدنبال تفرقه و فتنه انگیزی طائفه ای و جنگ افروزی برای چپاول ثروت ملت های منطقه است.

مارب علاوه بر اهمیت راهبری دارای ذخایر غنی نفت و گاز است 

سرلشکر الجفری گفت: افزایش حملات واحد پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در چارچوب پاسخ طبیعی و مشروع به تجاوزگری و در سایه محاصره شدید یمن و تشدید تنش نظامی اخیر علیه ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه مارب صورت می گیرد. رهبر انقلاب یمن و وزیر دفاع و سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در اظهارات خود تاکید می کنند تا زمانی که تجاوزگری و محاصره ادامه یابد، این حملات و ضربات به طور تصاعدی و مستمر ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در سه سال اول در حالت دفاعی بودند و با تکیه بر کارشناسان یمنی و صنایع نظامی در صنعا، یگان پهپادی و موشکی را ایجاد کردند که بر سلاح های امپراطوری غرب غلبه و برتری یافت و این پهپادها و موشک ها توانستند به حریم هوایی دشمن بدون شناسایی شدن نفوذ کنند و اهداف خود را در فاصله ای بسیار دور تا ۲۵۰۰ کیلومتر آن سوتر به دقت هدف قرار دهند. این حملات و توانایی رسیدن به عمق راهبردی دشمن، همان تغییر در موازنه قوا است. الان موازنه قوا به نفع ملت یمن تغییر کرده است.

سرلشکر الجفری درباره روند سیاسی برای حل و فصل بحران یمن گفت: هیچ گونه پیشرفتی در مسیر سیاسی صورت نگرفته است.آنها (دشمنان متجاوز) بدنبال فریبکاری و دروغ پردازی و بهره برداری از اهرم زمان برای سازماندهی صفوف خود هستند. در نتیجه، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله بارها تکرار کرد که نمی توان به هرگونه مسیر سیاسی وارد شد و هرگونه مسیر سیاسی را قبول کرد؛ مگر بعد از توقف تجاوزگری و برداشته شدن محاصره یمن، امروز لحن سعودیها تغییر کرده است و این نشان از ضعف و شکست مفتتضحانه آنها دارد.این جنگ نیابتی آنها برای خدمت به منافع راهبردی و اقتصادی رژیم صهیونیستی با اهرم های ارزان عربستان و امارات و از طریق مزدوران داخلی و تروریست ها و حزب الاصلاح و شبه نظامیان مجلس انتقالی جنوب است.

وی درباره اوضاع استان های جنوبی و شرقی یمن نیز گفت: امروز اوضاع در استان های جنوبی و شرقی  ملتهب و بسیار بد است. من از اهالی جنوب عدن هستم و تماس مستقیم دارم. امروز اهالی استان های جنوبی و شرقی و به طور مشخص عدن که امروز به عرصه رقابت منطقه ای - بین المللی تبدیل شده است، بسیار بد است .آنها بدنبال تقسیم مذهبی و طائفه ای یمن هستند. این طرحی صهیونیستی است. امروز می خواهد این طرح را که در گذشته شکست خورد، بازآفرینی کنند و بر مسیرهای دریایی و گذرگاهها و بنادر و جزایر یمن سلطه یابند 

مشروح مصاحبه خبرنگار بین الملل ایرنا با سرلشکر ستاد خلبان عبدالله الجفری به شرح زیر است:

ایرنا: تحولات نظامی جبهه های مختلف یمن بویژه جبهه استان مارب و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در این جبهه را در سایه رسیدن خبرهایی مبنی بر نزدیک بودن آزادسازی شهر مارب چگونه ارزیابی می کنید و اهمیت راهبردی آزادسازی این شهر و تاثیر آن بر موازنه قوا و دیگر جبهه های نبرد چیست؟

سرلشکر الجفری: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروزیها و دستاوردهای بسیار بزرگی در همه جبهه های نظامی خواه جبهه تعز یا جبهه شمالی و جنوبی با عربستان در مناطق نجران، جیزان و عسیر کسب کرده اند.
وقتی از استان مارب صحبت می کنیم، منظور ما فقط شهر مارب است زیرا بسیاری از بخش های این استان آزاد شده است و فقط دو بخش شهر مارب و بخش الوادی باقیمانده است. پیروزیهای بسیار زیادی در جبهه مارب حاصل شده است. 
ما امروز از چهار محور اساسی و اصلی پیرامون شهر مارب صحبت می کنیم. این محورها شامل محورهای صرواح و مدغل و رغوان در بخش غربی شهر مارب و نیز محور الجوف در شمال شرقی این شهر است. محور الجوف نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر با شهر مارب فاصله دارد. از طریق این محورها حلقه محاصره شهر مارب امروز تنگ تر می شود و همه خطوط امدادرسانی از مسیر ناحیه الودیعه به استان حضر موت و از آنجا به منطقه صافر و شهر مارب قطع می شود. مبارزان ارتش و کمیته های مردمی یمن در این محور در حال پیشروی هستند. آنها در سایه دستاوردها و پیروزیهای خود در این محور، شماری از مزدوران را محاصره و به سمت منطقه دحضه و نیز منطقه قرن الصیعر و منطقه الحویشات پیشروی کرده اند.

این سه منطقه در نزدیک خطوط تماس بین استان مارب و استان الجوف و در نزدیکی مسیر اصلی به صافر قرار دارند که این مزدوران از آنجا می آیند. در نتیجه، شمار زیادی از این مزدوران محاصره شده اند و در سایه این پیشروی، امروز مسیر اصلی صافر زیر آتش مبارزان ارتش و کمیته های مردمی قرار گرفته است. ما شاهد فرار شماری از مزدوران هستیم و برخی از آنها محاصره شده اند و برخی کشته و شماری نیز اسیر شده اند. این از وضعیت محور الجوف که در شمال شرقی شهر مارب قرار دارد.

 در محور هیلان - صرواح که دارای ناهمواریهای طبیعی و جغرافیایی است و محور رغوان و مدغل، ارتش و کمیته های مردمی یمن در حال پیشروی هستند و شماری از مناطق این محور در طول روزهای اخیر آزاد شده است؛ از جمله منطقه «دش الخشب» آزاد شد که کوهستانی مشرف بر پایگاه «الصحن الجن» است. این پایگاه در فاصله حدود هفت تا هشت کیلومتری شمال شهر مارب قرار دارد. این پایگاه یک پایگاه راهبردی است که دارای انبارهای سلاح و تجهیزات و نیرو است.

نفوذ به عمق راهبردی دشمن با استفاده از پهپادها موازنه قوا را به نفع انصارالله تغییر داد

امروز بعد از کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن بر کوهستان دش الخشب، این پایگاه زیر آتش آنها قرار دارد. همچنین مناطق کوهستانی «الحمه الحمراء و الحقیلی و العطیف والمشجح و البراء» در پنج تا هفت کیلومتری شهر مارب نیز به کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن درآمده است. در نتیجه، این مناطق زیر آتش این نیروها قرار دارد و پیشروی بی وقفه در جریان است. فروپاشی گسترده صفوف مزدوران سعودی مشاهد می شود و در طول روزهای گذشته، شماری از افسران و مزدوران سعودی کشته شده اند. شماری از مزدوران نیز بدون گرفتن دستور، عقب نشینی کرده اند. آنها از جمله از مواضع خود در منطقه «الدشوش» در شمال غربی شهر مارب فرار کرده اند. این امر نشان از فروپاشی و شکست بسیار گسترده مزدوران سعودی و روحیه پایین آنها بعد از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در این چهار محور دارد.

این نیروها همچنین به منطقه «البلق الشمالی» مشرف بر سد مارب رسیده اند که در فاصله پنج کیلومتری این شهر قرار دارد و بر آن مشرف است. خطوط پشتیبانی مزدوران سعودی قطع شده است. الان خط پشتیبانی صافر زیر آتش قرار دارد و خط مارب به دوراهی الجوف نیز قطع شده است... تنها خط پشتیبانی که از استان شبوه می آید و خط پشتیانی اصلی که از منطقه الودیعه می آید، باقی مانده است... این خطوط امروز زیر آتش نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار دارند.. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن حلقه محاصره را تنگ تر می و تاکتیک های نظامی متناسب را دنبال می کنند و فکر می کنم که در رزهای آینده آزادسازی کامل شهر مارب اعلام شود.
استان مارب دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی زیادی است زیرا این استان در مرکز یمن قرار دارد و حلقه وصل دیگر استانها به شمار می رود. مارب استان های غربی را به شرقی و شمالی را به جنوبی متصل می کند و از منابع و ثروت های طبیعی نفتی و گازی زیادی برخوردار است. این استان با استان های الجوف، حضرموت، شبوه، البیضاء و صنعاء پیوند اقتصادی دارد و اهمیت راهبردی و جغرافیایی برخوردار است و خطوط پشتیبانی مستقیم با عربستان دارد. می دانیم که عربستان در برهه گذشته تلاش کرده است که تصمیم گیری سیاسی و حاکمیتی یمن را زیر سلطه خود بگیرد و در ریز و درشت یمن دخالت کند.
استان مارب با توجه به موقعیت جعرافیایی و ثروت های اقتصادی و طبیعی خود تاثیر بسیار زیادی بر موازنه قوا در یمن دارد و آزادسازی این شهر به معنای آزادسازی وجب به وجب همه اراضی یمن خواهد بود زیرا ما از اهمیت راهبردی و جغرافیایی این استان به عنوان حلقه وصل استانها صحبت می کنیم. بازگشت مارب به آغوش میهن و آزادسازی آن به منزله آزادسازی هر وجب از خاک یمن و خنثی سازی همه نقشه ها و قطع دست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است. این آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که گروههای تروریستی را ایجاد کرده اند. عربستان در واقع انتظارات و اهداف و خواسته ها و طمع ورزیهای آمریکا در یمن و منطقه را برآورده می کند. آزادسازی استان مارب به منزله نابودی همه نقشه ها و قطع دست آمریکا و عربستان و نیز بازگشت منابع مالی به بانک مرکزی در صنعا برای پرداخت حقوق کارمندان و پشتیبانی مالی از پروژه های توسعه و آبادانی و نیز بازگشت جریان برق به همه استانها خواهد بود.

ایرنا: رسانه های آمریکایی اخیرا به نقل از مسئولان دولت بایدن از تشکیل تیمی از کارشناسان نظامی برای حمایت از عربستان در تجاوزگری علیه یمن خبر داده اند. شما موضع واشنگتن در قبال بحران یمن را در سایه دولت جدید چگونه ارزیابی می کنید و آیا می توان گفت که موضع آمریکا با تغییر رئیس جمهور در کاخ سفید تغییر کرده است؟ 

سرلشکر الجفری: می دانیم که بایدن چیز جدیدی نخواهد آورد. بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستند.آنها در نهایت، پروژه جهانی ماسونی صهیونیستی جهانی را اجرا می کنند. مسئله صرفا تقسیم نقش است. ما از اقدامات آمریکا برای  برای حمایت از عربستان تعجب نمی کنیم زیرا در واقع، تجاوزگری علیه یمن، تجاوزگری آمریکا است. بنابراین آنها با آوردن این کارشناسان می خواهند آبروی مانده عربستان را نجات دهد. سعودیها آمریکا و امپراطوریهای غربی را در وضعیت دشوار و تنگنا قرار داده اند زیرا آنها به این رژیم سلاح دادند اما نتوانست موفق شود و شکست مفتضحانه ای خورد لذا می خواهند امروز با تشکیل این تیم بگویند که این ارتش عربستان بوده که شکست خورده است. واقعیت این است که آمریکا شیطان بزرگ است و این آمریکا است که تجاوزگری علیه یمن را به راه انداخته است اما آن را با پوششی عربی در قالب کشورهای ائتلاف عبری و مزدوران داخلی انجام داده است. امروز جنگ علیه یمن یک جنگ نیابتی برای خدمت به رژیم صهیونیستی و آمریکا است.
باید اولا سیاست آمریکا را درک کنیم. این لابی صهیونیستی  است که سیاست آمریکا را به حرکت در می آورد. این لابی راهبرد ثابتی دارد و در سایه تقسیم نقش ها و بعد از شکست یکی از روسای جمهور آمریکا در تاکتیک ها خواه سیاسی یا نظامی تلاش می کند که دیگران را با اظهارات پر زرق و برق و رنگ و لعاب دادن به چهره پلید آمریکا گمراه کند و مدعی شود که آمریکا حامی صلح و حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است. کسی فریب این اصلاحات فریبنده را نمی خورد. آنها (لابی صهیونیستی) امروز بعد از شکست مفتضحانه خود در یمن و کسب نکردن هرگونه دستاورد نظامی در هفتمین سال از تجاوزگری علیه این کشور بدنبال آن هستند که به اهداف خود از طریق بایدن برسند. می دانیم که دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا دو روی یک سکه هستند. حزب جمهوری خواه یک حزب تروریست و حزب دموکراتیک یک حزب چپاول گر و باند سارقان است.
ما از این اظهارات جو بایدن تعجب نمی کنیم که می گوید می خواهد به سمت بازگشت به فعالیت دیپلماتیک در ارتباط با یمن و متوقف کردن جنگ و توقف حمایت تسلیحاتی از عربستان برود اما او با فریبکاری تلاش کرده است که بگوید که این امر را به دلایل انسان دوستانه انجام می دهد. این درحالی است که آمریکا در برخورد با همه مسائل جهانی صادق نبوده است و آنها همواره فریبکاری سیاسی را انجام می دهند و به فریبکاری و دروغ می پردازند لذا آنها بعد از گذشت هفت سال از کشتار و ویرانی در یمن از کدام کار بشردوستانه سخن بر زبان می رانند؟ حالا بعد از هفت سال امروز می آیند و از کار بشردوستانه دم می زنند و طوری خودشان را جلوه می دهند که انگار منادی صلح هستند؟ ما می دانیم که دشمن اصلی آمریکا است و این آمریکا است که تجاوزگری علیه یمن را به راه انداخت و حالا آمده است و از ابتکار عمل و راهکار دیپلماتیک سخن می گوید.

امریکا شریک اصلی سعودی ها در به خاک و خون کشیدن مردم یمن است

نکته جالب اینجا است که مقامات آمریکایی همزمان می گویند که در دفاع عربستان از خود، در کنار این کشور می ایستند و از آن حمایت می کنند. این اظهارات متناقض مقامات آمریکایی است که با اندکی تامل می توان فهمید که سیاست آمریکایی ها سیاستی پلید است که ارزش های اخلاقی در آن مطرح نیست. آنها از کدام دفاع (از عربستان) سخن می گویند؟ آیا این ما بوده ایم که به عربستان تجاوز کرده ایم؟ انگار عربستان مظلوم است که می گویند که می خواهند در کنار این کشور در دفاع از خود باشند. طوری سخن می گویند که انگار ما به عربستان تجاوز نظامی کرده ایم. حملاتی که ارتش و کمیته های مردمی یمن انجام می دهند، در چارچوب پاسخ طبیعی به جنایت ها و تجاوزگری و محاصره هفت ساله ملت یمن است. این حقی مشروع است که همه عرف ها، قوانین و منشورهای بین المللی و ادیان سماوی آن را تضمین کرده است. لذا سیاست آمریکا تغییر نمی کند. سیاست آمریکا و راهبرد این کشور ثابت است و لابی صهیونیستی آن را به حرکت در می آورد، اما بین خودشان تقسیم نقش می کنند. از این رو، امروز می خواهند از این گرداب که در آن افتاده اند و فکرش را نمی کردند، خارج شوند. فکر می کردند که یمن لقمه سهل و آسانی خواهد بود. ما دل به رئیس جمهور جدید یا قدیم نمی بندیم زیرا آمریکا دشمن ملت ها است و همانطور که امام خمینی (ره) فرموند، آمریکا شیطان بزرگ است. آمریکا فقط زبان دلارهای نفتی را می فهمد. امروز شورای امنیت، آمریکایی است. این آمریکا است که دست پرورده های خود از فرانسه و انگلیس و اسرائیل گرفته تا دیگران را به حرکت در می آورد. آمریکا بدنبال تفرقه و فتنه انگیزی طائفه ای و جنگ افروزی برای چپاول ثروت ملت های منطقه است.

ایرنا: ما شاهد افزایش حملات پهپادی و موشکی یگان هوایی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه اهداف نظامی و اقتصادی سعودیها بویژه در برهه اخیر هستیم. از نظر شما به عنوان یک کارشناس برجسته نظامی، این حملات چگونه توانسته است موازنه قوا را به نفع ملت یمن تغییر دهد؟

سرلشکر الجفری: افزایش حملات واحد پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در چارچوب پاسخ طبیعی و مشروع به تجاوزگری و در سایه محاصره شدید یمن و تشدید تنش نظامی اخیر علیه ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه مارب صورت می گیرد. رهبر انقلاب یمن و وزیر دفاع و سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در اظهارات خود تاکید می کنند که تا زمانی که تجاوزگری و محاصره ادامه یابد، این حملات و ضربات به طور تصاعدی و مستمر ادامه خواهد یافت و ممکن است در آینده به بالاترین مرحله راهبرد موازنه قوا براساس گلوله در برابر گلوله و چشم در برابر چشم برسد. ماموریت های دوربرد پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن گواه توان اطلاعاتی است. امروز هیچ گزینه ای به جز رویارویی با دشمن پیش روی ما نیست. ما امروز در واقع در عصر قدرت زندگی می کنیم و اگر شما سلاحی برای دفاع از خود نداشته باشید، نمی توانید از خود و ثروت ها، دارایی ها، حاکمیت، هویت، آزادی و استقلال خود دفاع کنید. اگر از اینها برخوردار نباشید، یک کشور شکست خورده خواهید بود که دیگران در آن به تاخت و تاز خواهند پرداخت.

درگیری نیروهای نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن هیچ دستاوردی برای طرفین نداشته است 


سعودیها راهبرد حمله ناگهانی به یمن را در دستور کار قرار دادند تا با ضربه زدن و حملات ناگهانی به بنیان نظامی یمن بتوانند سریعا نتیجه را به سود خود رقم بزنند اما به یاری خداوند و هدایت «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انقلاب، این راهبرد آنها شکست خورد و رهبر انقلاب یمن ارتشی ملی را مسلح به روحیه ایمانی و مبارزاتی تشکیل داد که با همه این مزدوران و ایادی داخلی و خارجی آنها مقابله کرد و شکست مفتضحانه ای را به آنها تحمیل کرد.
نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در سه سال اول در حالت دفاعی بودند و با تکیه بر کارشناسان یمنی و صنایع نظامی در صنعا، یگان پهپادی و موشکی را ایجاد کردند که بر سلاح های امپراطوری غرب غلبه و برتری یافت و این پهپادها و موشک ها توانستند به حریم هوایی دشمن بدون شناسایی شدن نفوذ کنند و اهداف خود را در فاصله ای بسیار دور تا ۲۵۰۰ کیلومتر آنسوتر به دقت هدف قرار دهند. این حملات و توانایی رسیدن به عمق راهبردی دشمن، همان تغییر در موازنه قوا است. امروز همه مواضع آنها را می توانیم هدف قرار دهیم. ما در سه سال اول در حال ساخت و ساز سلاح ها بودیم و امروز از این سلاح ها رونمایی می کنیم که از ویژگی و قدرت برخوردارند. الان موازنه قوا به نفع ملت یمن تغییر کرده است و ملت پایدار یمن در سطح جبهه نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیروزیهای چشمگیری کسب می کنند و امروز ملت یمن پیروز شده و معادله و موازنه قوا را به نفع خودش تغییر داده است.

ایرنا: لطفا ما را در جریان آخرین تحولات عرصه سیاسی برای حل و فصل بحران یمن در سایه ابتکارعمل ها و طرح های مطرح شده تاکنون قرار دهید.

سرلشکر الجفری: هیچ گونه پیشرفتی در مسیر سیاسی صورت نگرفته است.آنها (دشمنان متجاوز) بدنبال فریبکاری و دروغ پردازی و بهره برداری از اهرم زمان برای سازماندهی صفوف خود هستند. در نتیجه، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله بارها تکرار کرد که نمی توان به هرگونه مسیر سیاسی وارد شد و هرگونه مسیر سیاسی را قبول کرد؛ مگر بعد از توقف تجاوزگری و برداشته شدن محاصره یمن،
آیا عاقلانه است که هرگونه راه حل سیاسی در سایه ادامه تجاوزگری و حملات هوایی وجود داشته باشد؟ این تسلیم شدن است. امروز آنها (آمریکایی ها) بعد از گرفتاری خود در این باتلاق بزرگ، می گویند که مذاکره بین انصار الله و عربستان صورت گیرد؛ گویی آنها (آمریکایی ها) دشمن اصلی یمن نبوده اند. آنها به گونه ای صحبت می کنند که گویی در تجاوز علیه یمن بی طرف هستند و خواهان توافق و کار دیپلماتیک و حل و فصل سیاسی هستند و می خواهد مسئولیت را به عربستان سعودی بسپارند. از عربستان هم می شنویم که در هفتمین سال تجاوزگری به یمن، وزیر خارجه اش از طرح صلح حرف می زند. این همان عربستانی است که بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم یمن از جمله زنان و کودکان را در طول این هفت سال به قتل رسانده یا زخمی کرده و ساختار زیربنایی این کشور را ویران کرده است و حال امروز به کبوتر صلح تبدیل شده است و از ابتکار صلح صحبت می کند. امروز همه آنها می خواهند از این مسئولیت اخلاقی و انسانی شانه خالی کنند. صحبت وزیر خارجه سعودی از آتش بس مورد قبول نیست. از کدام آتش بس صحبت می کنند؟ به گونه ای صحبت می کنند که گویی درگیری داخلی بین یمنی ها در جریان است. هواپیماهای شما از داخل فرودگاههای عربستان بلند می شوند و بمباران می کنند و ملت یمن را به قتل می رسانند. حال از آتش بس سخن می گویند؟ بازی با این اصطلاحات کسی را فریب نمی دهد.عربستان دشمن تاریخی ملت یمن است. بهتر بود اگر صلح و ثبات در منطقه می خواستند، صلح و امنیت یمن را می خواستند زیرا امنیت ملی و ثبات یمن و عربستان در پیوند با یکدیگر است. باید بدانند که اگر حسن همجواری را محترم نشمارند و قیمومیت خود را برندارند و از دخالت در امور داخلی یمن دست برندارد - که اینها از مهمترین اهداف انقلاب یمن بوده است- تا روز قیامت و نسل به نسل با آنها خواهیم جنگید. ما تاکنون شهیدان زیادی داه ایم. امروز برتری نظامی از آن ما است و توانمندی نظامی ما در حال افزایش است. امروز در هفتمین سال می آیند از صلح صحبت می کنند. چرا صلح را در ژنو یک و دو قبول و در گفت وگوهای کویت و عمان قبول نکردند؟ 

طرح به اصطلاح صلحی که از طرف وزیر خارجه عربستان اعلام شد، شکست کامل  ائتلاف سعودی را تایید کرد


امروز لحن آنها تغییر کرده است و این نشان از ضعف و شکست مفتتضحانه آنها دارد. در موضوع یکسره کردن کار نظامی ما پیروز شده ایم و امروز آنها از آتش بس در جبهه های داخلی با مزدوران صحبت می کنند. حقیقتا اینگونه اظهارات تحریک آمیز قبول نخواهد شد و به آن هیچ اهمیتی نخواهیم داد. ما این طرح صلح سعودیها را زیر پای خود لگدمال می کنیم.این جنگ نیابتی آنها برای خدمت به منافع راهبردی و اقتصادی رژیم صهیونیستی با اهرم های ارزان عربستان و امارات و از طریق مزدوران داخلی و تروریست ها و حزب الاصلاح و شبه نظامیان مجلس انتقالی جنوب است. اصول ثابت این است که باید تجاوزگری متوقف و محاصره برداشته شود تا وارد مسیر سیاسی شویم که انتظارات ملت یمن را برآورده کند. ما امروز در وضعیت برتر و بهتری قرار داریم. ما امروز پیروز شده ایم و آنها را در برابر جهانیان شکست داده ایم. تاکنون پیشرفتی در مسیر سیاسی به هیچ وجه نبوده است.

ایرنا: اوضاع مناطق تحت اشغال عناصر عبدربه منصور هادی مورد حمایت ریاض و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات در جنوب و شرق یمن را در سایه درگیری مداوم آنها با یکدیگر و موج گسترده اعتراضات مردمی در این مناطق چگونه ارزیابی می کنید؟

سرلشکر الجفری: ارزیابی ما این است که امروز اوضاع در استان های جنوبی و شرقی  ملتهب و بسیار بد است. من از اهالی جنوب عدن هستم و تماس مستقیم دارم. امروز اهالی استان های جنوبی و شرقی و به طور مشخص عدن که امروز به عرصه رقابت منطقه ای - منطقه ای و عرصه نفوذ منطقه ای - بین المللی تبدیل شده است، بسیار بد است .آنها بدنبال تقسیم مذهبی و طائفه ای یمن هستند. این طرحی صهیونیستی است. امروز می خواهد این طرح را که در گذشته شکست خورد، بازآفرینی کنند و بر مسیرهای دریایی و گذرگاهها و بنادر و جزایر یمن سلطه یابند. همانطور که ما امروز شاهد هستیم که استان های جنوبی و شرقی را بین خودشان تقسیم می کنند. شاهدیم که امارات جزیره «سقطری» را به کنترل خود در آورده و دست به چپاول ثروت های این جزیره زده است و پایگاهی اسرائیلی را در آنجا بنا می کنند. همچنین شاهدیم که امارات بر بندر عدن سلطه می یابد و آن را ویران می کند و برای همین امر نیز کشتی ها را در این بندر غرق می کند. این بندر یک بندر راهبردی است و در پنچاه قرن گذشته دومین بندر جهان بود. این بندر را ویران کرده اند تا اینکه امارات همچنان اقتصاد خود را از طریق بندر «جبل علی» به حرکت در آورد.

هدف دیگر قاچاق نفت از بنادر جنوبی یمن است. امروز مردم جنوب یمن دچار فقر و نبود خدمات از جمله برق و آب سالم هستند و حقوق آنها ماهها پرداخت نشده و گرانی و کاهش شدید ارزش پول محلی بیداد می کند. زندگی سخت معیشتی و نبود خدمات و اختلافات امنیتی و هتک حرمت زنان و تجاوز به کودکان و زندانیان و انتشار مخدرات و سرقت، هرج و مرج گسترده ای در این مناطق ایجاد کرده است که در تاریخ عدن سابقه نداشته است. امروز اهالی جنوب با ما تماس می گیرند که آنها را نجات دهیم. به اهالی عدن می گفتند که عدن به دوبی دوم تبدیل خواهد شد و امروز به آنها دروغ می گویند. وضعیت اهالی جنوب بسیار بد است. امروز مزدوران دوطرف با یکدیگر در حال نبرد هستند. آنها الان دو سال هست که در منطقه «شیخ سالم» در استان «ابین» با هم می جنگند؛ بدون اینکه طرفین، یک وجب بتواند پیشروی کند.
هر یک از این دو طرف نیز از یک اتاق عملیات واحد دستور می گیرند و (سعودیها و اماراتی ها) هر دو طرف را با پول و سلاح حمایت می کنند که هدف  از این کار، ویران کردن توانمندیها و درگیری افکنی و ایجاد درگیری های منطقه ای در جنوب و شرق یمن هست. آنها می خواهند این امر ادامه یابد تا بتوانند ثروت ها را چپاول کنند و طرح عرسبتان را اجرا کنند که می خواهد لوله نفت صادراتی خود را از طریق استان حضرموت به بنادر دریای عرب ببرد. الان دوسال است که اهالی جنوب درگیر هستند.
در مقابل، اعتراضات و بیداری مردمی جریان دارد زیرا خطر این نقشه و اهداف آن را درک می کنند و در حال جنبش  و مقابله با آن هستند.

برچسب‌ها جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن اخبار کنکور پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن ارتش و کمیته های مردمی یمن استان های جنوبی و شرقی حرکت در می آورد راهبردی و اقتصادی تجاوزگری علیه یمن اهمیت راهبردی فریبکاری و دروغ لابی صهیونیستی رژیم صهیونیستی تغییر کرده مزدوران سعودی شکست مفتضحانه هفتمین سال سیاست آمریکا جبهه مارب بسیار بد صحبت می کنند رهبر انقلاب انقلاب یمن اهالی جنوب استان مارب موازنه قوا شکست خورد اهداف خود بحران یمن ثروت ها منطقه ای شهر مارب طائفه ای ما امروز سلاح ها هفت سال زیر آتش شده اند ملت یمن آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • آسمان صاف با وزش باد
  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • کارشناس یمنی: «وعده صادق»، اسرائیل را به لاک دفاعی فرو برد
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور