Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@09:03:24 GMT

انتشار آثار پژوهشی قوه قضائیه درباره کرونا و قانون

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۷۵۶

انتشار آثار پژوهشی قوه قضائیه درباره کرونا و قانون

پژوهشگاه قوه قضائیه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، ۵ اثر علمی - پژوهشی جدید با موضوع چالش‌های حقوقی داخلی و بین‌المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا منتشر کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،" ابعاد و چالش‌های حقوقی بین‌المللی ناشی از فراگیری کووید 19"، "تحلیل مواجهه نظام حقوقی ایران با ویروس کرونا از حیث مرجع صالح"، "ضوابط و معیارهای تدوین قانون وضعیت اضطراری سلامت عمومی"، "نقش دادستان در تضمین حق بر سلامتی؛ با تأکید بر مقابله با شیوع ویروس کرونا" و "تأثیر شیوع کرونا بر اجرای قرارداد (در پرتو آراء قضائی)" عناوین این آثار علمی و پژوهشی هستند که آثار و ابعاد مختلف شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر نظام حقوقی داخلی و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابعاد و چالش‌های حقوقی بین‌المللی ناشی از فراگیری کووید 19

در این گزارش پژوهشی که توسط گروه حقوق بین‌الملل پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضائیه تهیه و تنظیم شده، چالش‌هایی همچون فرضیه بیوتروریسم بودن شیوع ویروس کرونا، محدودیت دسترسی به اطلاعات در شرایط اضطراری با تأکید بر وضعیت‌های شیوع گسترده بیماری‌های همه‌گیر و دعاوی پساکرونا مبتنی بر قواعد بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در بخش پایانی یعنی «نتیجه‌گیری» برای هر کدام راه‌حل‌هایی ارائه شده است.

تحلیل مواجهه نظام حقوقی ایران با ویروس کرونا از حیث مرجع صالح

در این گزارش پژوهشی هم که از سوی گروه حقوق اساسی پژوهشکده حقوق عمومی و بین‌الملل پژوهشگاه قوه قضائیه، تهیه و تنظیم شده، سیر تاریخی مفهوم وضعیت اضطراری، مفهوم و الزامات حقوقی وضعیت اضطراری، وضعیت اضطراری سلامت عمومی و وضعیت اضطراری سلامت عمومی در نظام حقوقی ایران، بررسی و راهکارهایی برای شرایط فعلی کشور پیشنهاد شده است.

ضوابط و معیارهای تدوین قانون وضعیت اضطراری سلامت عمومی

در این اثر پژوهشی با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در بین آحاد انسانی و ابعاد مختلف شیوع این ویروس، جامع و مانع نبودن قانون مدیریت بحران کشور از حیث عدم پیش‌بینی ابزارهای لازم به منظور مدیریت بحران در بیماری‌های واگیردار و ضرورت عینیت‌بخشی به قواعد مندرج در قانون اساسی و سیاست‌های کلی حوزه سلامت و بهداشت، مورد پژوهش واقع شده است.

در این گزارش پژوهشی علاوه بر مفهوم‌شناسی وضعیت اضطراری سلامت عمومی، ضوابط قانون جامع وضعیت اضطراری سلامت عمومی همچون پیش‌بینی ستاد مرکزی تصمیم‌گیر، شناسایی مسئولیت کیفری و مدنی برای دولت و شهروندان، وضع محدودیت‌های ناظر بر تضمین سلامت عمومی و قلمرو دولت در وضع این محدودیت‌ها، حمایت اقتضادی از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر، ارائه خدمات جامع درمانی، تهیه و توزیع عادلانه خدمات بهداشتی و تجهیز بیمارستان‌ها، پیشگیری و مقابله با احتکار اقلام بهداشتی و جرم‌انگاری رفتارهای تهدید کننده سلامت شهروندان مورد بررسی قرار گرفته است.

نقش دادستان در تضمین حق بر سلامتی؛ با تأکید بر مقابله با شیوع ویروس کرونا

در این اثر پژوهشی در اصل به وظایف دادستانی و نقش آن در مبارزه ملی با شیوع ویروس کرونا و نقش مدعی‌العموم به عنوان نهاداثر در مصوبات و تصمیمات ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا پرداخته شده است.

ابعاد و الزامات حق بر سلامتی شامل حق بر سلامتی در اسناد قانونی، مولفه‌های حق بر سلامتی و نقش نهادهای حکومتی در تضمین حق بر سلامتی و صلاحیت‌های دادستان در زمینه تضمین حق بر سلامتی شامل پیشگیری از جرم، نظارت بر ضابطان دادگستری، کشف جرم و تعقیب متهمان، اقامه دعوی به عنوان مدعی‌العموم، نظارت بر امور زندانیان و احیای حقوق عامه، در این گزارش پژوهشی بررسی شده است.

تأثیر شیوع کرونا بر اجرای قرارداد (در پرتو آراء قضایی)

از جمله تأثیرات شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا بر ایفای تعهدات حقوقی افراد نسبت به یکدیگر است. در همین ارتباط در یک سال گذشته بر اثر شرایط ناشی از کرونا، پرونده‌های حقوقی مختلف در محاکم دادگستری تشکیل شده است که باید به این پرونده‌ها بر اساس اصول حقوقی کشورمان پاسخ داده شود.

با توجه به مسائل مستحدثه ناشی از شرایط کرونایی، تفسیر واحد دستگاه قضایی از کرونا و تأثیر آن بر ایفای تعهدات حقوقی می‌تواند نه تنها از ایجاد رویه‌های متهافت و متشت جلوگیری کند، بلکه در یکسان‌سازی ذهنیت قضات در ایجاد وحدت رویه، مؤثر خواهد بود و در این گزارش پژوهشی سعی شده به همین مسأله مهم پاسخ داده شود.

در این گزارش پژوهشی که توسط پژوهشکده حقوق خصوصی تهیه و تنظیم شده، تبارشناسی قوه قاهره در میان معاذیر مؤثر در اجرای تعهدات، قوه قاهره در رویه قضایی ایران و امکان‌سنجی انطباق ارکان قوه قاهره بر شرایط حاصل از کرونا مورد بررسی قرار گرفته است.

علاقمندان برای مشاهده متن کامل این گزارش‌های پژوهشی می‌توانند به تارنمای پژوهشگاه قوه قضائیه به نشانی www.jri.ac.ir بخش تازه‌های پژوهش مراجعه کنند.

فراخوان پژوهشگاه قوه ‌قضائیه برای دریافت ایده‌ها و نظرات

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا قوه قضائیه ویروس کرونا قوه قضائیه پژوهشگاه قوه قضائیه گزارش پژوهشی شیوع ویروس کرونا نظام حقوقی بین المللی بررسی قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی

مرکز وکلای قوه قضاییه اعلام کرد: رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی یکی از برنامه‌های جدی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به مردم و تحقق اصل حقوق عامه در سند تحول قضایی است.

به گزارش ایسنا، طی سال های گذشته مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با ارتباط گیری مستقیم با مردم در قالب طرح «وکلا در مساجد» و رسیدگی به مشکلات حقوقی آنها با حضور در مرکز ملاقات مردمی قوه قضائیه؛ با پرونده‌هایی در سطح کشوری و کثیرالشاکی مواجه شد که بعضاً بیش از چند هزار نفر و چندین وزارتخانه و نهاد و سازمان رسمی در آن درگیر بوده‌اند.

درهمین راستا بنابر دستور حسن عبدلیان پور ریاست مرکز، جلسات تخصصی با حضور وکلا و کارشناسان زبده و نخبه مرکز برای رسیدگی به این پرونده‌های کثیرالشاکی برگزار و روند حقوقی و آرای صادره در این پرونده‌ها مورد بازخوانی و راهکارهای قانونی و راهنمایی‌های حقوقی به نمایندگان شکات ارائه می گردد.

دریکی از این پرونده‌های کثیرالشاکی با توجه به پیچیدگی‌های حقوقی و صدور آرای متعدد، که مربوط به اعضای «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی» با بیش از ۷ هزار نفر عضو است، تاکنون چند نشست تخصصی برگزار و در هر نوبت وکلای تخصصی و کارشناسان مربوطه اوراق پرونده را بررسی و راهکارهای لازم را برای پیشبرد مسیر حقوقی و رضایت مردم در راستای قانون را در دستور کار قرار دادند.

بر اساس گزارش مرکز وکلای قوه قضاییه، رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی یکی از برنامه‌های جدی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به مردم و تحقق اصل حقوق عامه در سند تحول قضایی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • آغاز به کار سامانه مشاوره حقوقی ۱۲۹ در بوشهر
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری