Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:01:27 GMT

ارتش نقش کلیدی، اساسی و محوری در جنگ داشت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۰۲۸

ارتش نقش کلیدی، اساسی و محوری در جنگ داشت

۲۹ فروردین ۱۳۵۸ خورشیدی به وسیله امام خمینی(ره) به عنوان روز ارتش نامگذاری شد. البته این روز علاوه بر این به عنوان روز نیروی زمینی ارتش هم شناخته می‌شود. در خصوص علت نامگذاری این روز باید گفت که با پیروزی انقلاب اسلامی، بحث انحلال یا بقای نهادها و دستگاه‌های باقی‌مانده از دوره رژیم پهلوی مطرح شد. یکی از این نهادها ارتش ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی افراد و گروه‌ها با انگیزه‌های متفاوت ایده انحلال ارتش را مطرح می کردند. این گروه‌ها اعتقاد داشتند که باید ارتش جدیدی تشکیل شود. همزمان با مطرح شدن موضوع انحلال ارتش از طرف برخی افراد و گروه‌ها، یگان‌هایی از ارتش در کردستان و گنبد (ترکمن صحرا) مشغول مقابله با ناآرامی‌ها و تجزیه‌طلبان بودند و این موضوع موجب نابسامانی در ارتش شده بود در این شرایط امام خمینی(ره) مانند همیشه با رهبری هوشمندانه خویش در ۱۳۵۸ خورشیدی به منظور پایان بخشیدن به این توطئه ها مبنی بر انحلال ارتش، ۲۹ فروردین را روز ارتش خواندند و در پیامی فرمودند: روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.»

در این خصوص پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «مسعود بختیاری» امیر سرتیپ، استاد دانشگاه فرماندهی ستاد ارتش و همرزم شهید صیاد شیرازی پرداخت که در ادامه متن آن آمده است:

ایرنا: ارزیابی شما به عنوان یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی از حضور ارتش در این دوران چیست؟

بختیاری: ارتش شامل نیروی هوایی، زمینی، دریایی و نیروی پدافند هوایی است، یعنی سه نیروی کاملاً تجهیزاتی و یک نیرویی که تقریباً نیروی انسانی است. متاسفانه بعد از ۴۰ سال از دوران جنگ بسیاری بر این باور هستند که نیروی ارتش یعنی سرباز وظیفه که در جنگ بوده است. این در حالی است که ارتش نقش کلیدی، اساسی و محوری در جنگ داشت. دلایل مختلفی را برای این گفته می توان ذکر کرد، برای نمونه اگر جانفشانی های نیروی هوایی ارتش در جنگ تحمیلی نبود، آسمان ایران، جولانگاه هواپیماهای دشمن می شد، اگر نیروی دریایی ارتش نبود، پهنای آب های خلیج فارس این راه آبی تجارتی کشور را برای فروش نفت و خرید مواد غذایی نمی توانستیم حفظ کنیم و در حقیقت تجارت ما مختل می شد؟ و در طول هشت سال ما هزینه ها کشور را از کجا تامین می کردیم؟ پس نیروی دریایی ارتش راه حیاتی خلیج فارس را باز نگه داشت. نیروی هوایی در حد اعلای توان خود هم آسمان کشور را حفظ کرد و هم خواب راحت را از چشمان دشمن ربود و با هدف قرار دادن، اهداف راهبردی، ضربه های سختی به آنها وارد ساخت.

پدافند هوایی در کنار نیروی دریایی هم به همین ترتیب عمل کرد. همچنین نیروی زمینی در جنگ تحمیلی نقش بسیار اساسی داشت. وقتی صحبت از نیروی زمینی می شود، نگاه ها به سمت سرباز یا تنها نیروی انسانی می رود، این در حالی است که هوانیروز با ۷۰۰ فروند بالگرد جز نیروی زمینی است. توپخانه سنگین ارتش با بُرد بلند نزدیک ۱۰ گردان توپخانه و پدافند هوایی این هم جز ارتش است. بنابراین در جنگ ها تجهیزات هم نقش مهمی داشتند و در حقیقت تجهیزات، تکلیف جنگ را مشخص می کند. زیرا اگر این تجهیزات نبود در مقابل یک ارتش مجهز، مدرن و پیشرفته که دائم تقویت می شد و از حمایت کشورهای عربی و غربی برخوردار بود، امکان مقاومت نبود؟ این ارتش بود که با تجهیزات خود توانست در مقابل آنها ایستادگی کند. البته ناگفته نماند که ایثار و فداکاری مردم این مرز و بوم تحسین برانگیز بود.

این شرایط در حالی بود که رژیم بعث در آغاز جنگ ۴۰۰ فروند هواپیما و نیروی دریایی پیشرفته داشت. بنابراین نیروی ارتش با تجهیزات خود در کنار ایثار مردم توانست جلو آنها را سد کند. بنابراین اگر تجهیزات، تخصص و سازمان ارتش نبود نمی توانستیم در مقابل ارتش عراق دوام بیاوریم زیرا یک ارتش مجهزی به ایران حمله کرده بود.

ارتش ظرف ۶ روز نخست جنگ از پیشروی و هجوم ناگهانی عراق پیشگیری کرد و ظرف ۲ ماه نخست ارتش عراق را زمین گیر کرد تا رویای صدام برای اشغال خوزستان به کابوسی تلخ برای او بدل شود. البته جانفشانی های نیروی ها مردمی بسیار وسیع و تحسین برانگیز بود.

ایرنا: نقش فرماندهان ارتش در مدیریت جنگ تا چه اندازه مهم می دانید؟

بختیاری: در سال‌های نخست جنگ شخصیت برجسته ای چون شهید ولی الله فلاحی در صدر این ارتش بود که با تخصص خودش خدمت بی بدیلی به آموزش نظامی نیروها داد زیرا این تجهیزات نیاز به کارشناس و متخصص نظامی داشتند و همه آنها باید فرماندهی می شدند. این در حالی بود که در این زمان ارتش تصفیه شده بود و به گفته شهید چمران ۱۵ هزار تَن از متخصصان و فنی ها ارتش و دیگر نیروهای ارتش فرار کرده بودند و این رده دوم ارتش بودند که فرماندهی ارتش به عهده گرفتند، بنابراین این افراد باید با سواد و توانمندی خود در برابر ارتش مجهز بعث که از حمایت و آموزش کشورها مختلف برخوردار بود، مقاومت می کردند و آنها ایستادند و موفق هم شدند. به طور کلی باید گفت: اگر این فرماندهان نبودند، امکان راه اندازی این تجهیزات و پرورش نیروهای متخصص وجود نداشت.

ایرنا: به نظر شما مهم‌ترین دستاورد ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟

بختیاری: بزرگترین دستاورد ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که با آغاز خیزش های ضد انقلاب و حرکت های مسلحانه در کشور و تقاضاهای خودمختارطلبی در غرب، جنوب غرب، شمال کشور و جنوب شرق کشور، ارتش با اقتدار، مانع از تجزیه کشور شد. از پیروزی انقلاب تا زمانی که جنگ شروع شد، ۲۰ ماه طول کشید در طول این ۲۰ ماه کشور در آتش ناامنی داخلی می سوخت و گروه های مختلف سیاسی دست به حرکت های مسلحانه می زدند. برخی از اقوام، ایلات و عشایر بخاطر تحریک بیگانگان دست به شورش زده بودند که بسیاری از این حرکت های بدون خشونت و با تعامل و همدلی پایان یافت و شمار دیگری از این جریان ها که از بیگانگان تغذیه می شدند و امکان ارشاد و بازگشت آنها، مهیا نبود با پاسخ قاطع دلاورمردان ارتش روبه رو شدند و در حالی که خود ارتش در معرض انواع تهاجم های ضد انقلاب داخلی و حتی فشارهای بیرونی مانند تحریم، نفروختن اسلحه و قطعات مورد نیاز بود، موفق شد تا خدمات مهمی چون حفظ یکپارپگی کشور، حفظ و صیانت از نظام جمهوری اسلامی و زمین گیر کردن دشمن متجاوز را به انجام برساند.

ایرنا: به عنوان یکی از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی ارزیابی شما از نقش ارتش در خودکفایی و اقتدار کشور چیست؟

بختیاری: وقتی که انقلاب به پیروزی رسید، تحریم های نظامی آمریکا و فروشندگان اسلحه، کشور را با مشکلات بسیاری رو به رو کرد، تامین و نگهداری از تجهیزات پیشرفته، چالش های بزرگی بودند که باید چاره ای برای آنها اندیشیده می شد. در این دوران بسیاری بر این باور بودند که نیروهای داخلی قادر به نگهداری از سیستم های فنی نیستند اما نیروهای ارتش نشان دادند که به بهترین وجه قادر به نگهداری و آماده سازی آنها هستند. نیروی هوایی، زمینی و... هشت سال جنگ را تحمل کردند و خسارت دیدند، ارتش توانست با کار جهادی قطعه تولید کند و تا آنجایی که امکان داشت توانست این تجهیزات بااهمیت را نگهداری و آنها را مدرن تر کند.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا خوزستان عراق خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا خوزستان عراق خلیج فارس اخبار کنکور پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی نیروی دریایی نیروی زمینی نیروی هوایی جنگ تحمیلی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز به روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می شود

امیر سرتیپ صباحی فرد در بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، امیر سرتیپ صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور و جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ در جمع فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافند هوایی اظهار داشت: آمادگی دفاعی و توان تسلیحاتی نیروهای مسلح کشورمان همچون سدی محکم در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است و روز به روز بر این اقتدار افزوده می شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه عزت و سربلندی ایران اسلامی در گرو تبعیت از تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و نیز ارتقا توان نظامی به‌ویژه در حوزه پدافند است، خاطرنشان کرد: بصیرت و دوراندیشی در راستای مقابله با تهدیدات و ارتقای تجهیزات به‍روز و کارآمد، دو مولفه ارزنده در رشد و پیشرفت نیروی پدافند هوایی ارتش است.

امیر سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه قوی بودن در تمامی عرصه ها به‌ویژه حوزه نظامی موجب افزایش بازدارندگی و مقبولیت بین‌المللی کشورمان می شود، بیان داشت: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توانمند بودن و ارتقاء دستاوردها مطابق با فناوری روز، موجب می شود که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و با قطع وابستگی به خارج از کشور بتوانیم شاهد اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همواره در کنار تمامی پیشرفت‌ها نباید از توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان غافل بود، تصریح کرد: آمادگی همه جانبه در همه حوزه ها، به‌خصوص در حوزه جنگ نرم و فضای مجازی، دست دشمنان را در ایجاد تفرقه، هرج و مرج، آشوب و ... کوتاه می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقویم ۱۴۰۲ رزم زمینی| ارتقای پهپادی و موشک‌های ضدزره
  • هیچگاه از توطئه‌های دشمنان غافل نیستیم
  • دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف
  • استقبال از پرچم رضوی در عرشه ناوشکن دنا
  • روز به روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می شود
  • جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
  • فرشاد مومنی: به مسئولان کلیدی مملکت هشدار می‌دهم با این وضع، حکومت زمین گیر می‌شود!