Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:16:28 GMT

توزیع جعبه‌های تخم کرم ابریشم در مازندران آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۰۵۹

توزیع جعبه‌های تخم کرم ابریشم در مازندران آغاز شد

حمیده سادات مطهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که امسال قیمت تخم کرم ابریشم(نوغان) هر جعبه نسبت به سال گذشته هفت هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر شده است، توضیح داد: قیمت تمام شده هر جعبه تخم نوغان وارداتی و تولیدی داخل ۳۰۰تا ۴۰۰هزار تومان است ، اما دولت برای حفظ و توسعه صنعت تولید ابریشم حمایت یارانه‌ای برای این بخش در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دولت در تولید و توزیع تخم کرم ابریشم، جعبه نوغان و کاشت درخت توت حمایت های ویژه دارد، گفت: قیمت هر جعبه تخم نوغان برای دولت هزینه چندین برابری به نسبت توزیع  دارد و افزایش قیمت امسال نیز پس از هفت سال ثبات قیمت اتفاق افتاده است. 

رییس اداره توسعه نوغانداری مازندران ادامه داد: از سال ۹۳ با آغاز ساماندهی سیاست های بخش کشاورزی در دولت یازدهم ، ریزش در بخش نوغانداری مازندران متوقف شد به طوری که آمار توزیع تخم نوغان از ۲ هزار و ۵۰۰ جعبه به سه هزار و ۱۵۷ جعبه در سال ۹۸ رسید و امسال نیز با توجه به شرایط مناسب برای پرورش و قیمت رضایبخش پیله‌تر، پیش‌بینی می شود ۱۰ درصد افزایش توزیع تخم نوغان را داشته باشیم.

مطهری اظهار داشت: از چهار سال پیش دولت به اهمیت افزایش تولید پیله ابریشم توجه جدی نشان داد و امروز نتایج آن با اقبال کشاورزان به نوغانداری آشکار شده است.

وی با بیان این که سال گذشته برای نخستین بار خرید توافقی پیله ابریشم از نوغانداران با خرید ۹ تن پیله تر ابریشم توسط تعاون روستایی استان گیلان انجام شده است، گفت: خرید توافقی پیله‌تر ابریشم در راستای تحقق وظیفه حمایتی، ترغیب و ارتقاء انگیزه تولید نوغانداران با هدف کمک به احیا و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصول ابریشم به عنوان یکی از صنایع ماندگار و موثر بر اقتصاد روستاییان انجام گرفته است.

سال گذشته به طور متوسط پیله تر ابریشم بین ۷۸ تا ۸۲ هزار تومان از نوغانداران خریداری شده است.

افزایش سقف بیمه خسارت پرورش ابریشم

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران از افزایش سقف خسارت بیمه پرورش کرم ابرشم از ۲۴۰ هزار تومان به ۲۸۸هزار تومان در هر جعبه خبر داد و گفت: توزیع نهال رایگان توت ، سی دی های آموزشی و مشاوره رایگان نیز به نوغانداران انجام می شود.

مطهری افزود: به طور یقین با اصلاح توتستان های استان به عنوان مهم ترین نیاز مواد غذایی کرم ابریشم و همچنین گسترش ارتباطات تجاری ایران در سطح بین‌المللی، نوغانداری نیز گسترش می یابد. 

وی با ذکر این نکته که نوغانداری در مازندران باید از حالت کشاورزی فرعی به شغل اصلی تبدیل شود، گفت: با توجه به این که شرایط برای پرورش کرم ابریشم در ۲ نوبت ۴۵ روزه فصل بهار و یک نوبت در فصل پائیز در استان فراهم شده است، می توان درآمد خوبی را از این راه بدست آورد.

نوغانداری در مازندران یک شغل جانبی و مکمل در کنار سایر مشاغل سنتی است که در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش آفرینی می کند.

براساس آمارها، میزان توزیع جعبه کرم ابریشم در مازندران در دهه ۸۰ بیش از ۱۸ هزار جعبه بود، این درحالی است که اکنون به حدود سه هزار جعبه رسیده که دلایلی همچون واردات بی رویه پیله و ابریشم، نبود مشتری به علت گرانی تولید داخلی و مهاجرت برخی روستائیان علاقه مند به این حرفه به شهر عوامل اثرگذار بر این حوزه کشاورزی بوده است.

ابریشمی که از پیله استخراج می شود ۹۵ درصد آن به صورت تک محصوله برای بافت پشم ابریشم استفاده می شود و ۵ درصد دیگر نیز خود کشاورز ابریشم کِشی می کند و از ابریشم برای درست کردن پارچه های قدیمی بهره برده تا از این پارچه ها و دستمال ها برای استفاده تزئینی در مراسم آیینی استفاده کنند.

بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، ۴۷۵ هکتار توتستان در استان برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد. روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل، آهنگرکلای قائمشهر و لفور سوادکوه شمالی بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.

پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است و این استان با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران اخبار کنکور هزار تومان کرم ابریشم تخم نوغان پیله تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع یک هزار و ۸۴۰ تن کود یارانه‌ای در شهرستان چالدران در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمود مظلومی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰ درصد سهمیه کودی شهرستان چالدران جذب شد (رشد ۱.۳ برابری توزیع کود یارانه ای).
مظلومی افزود: کود توزیعی شامل یک هزار و ۶۱۳ تن کود ازته، ۲۱۷ تن کود فسفاته و ۱۰ تن کود پتاسه می‌باشد.
مظلومی در ادامه گفت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کود‌های یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی
  • توزیع یک هزار و ۸۴۰ تن کود یارانه‌ای در شهرستان چالدران در سال ۱۴۰۲
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • توزیع ۵۷۰۰ تن اقلام اساسی در مازندران
  • توزیع بیش از ۵ هزار تن اقلام اساسی در مازندران
  • توزیع ۴۰ میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی