Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@22:17:00 GMT

بازبینی مجدد سحابی پرده توسط هابل

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۱۴۵

بازبینی مجدد سحابی پرده توسط هابل

ناسا با انتشار یک عکس پردازش‌شده از سحابی ویل یا پرده، خبر از بازبینی مجدد تلسکوپ هابل از این پرده گازی رشته‌ای داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سحابی پرده، یک سحابی رشته‌ای بی‌نظیر و بخشی از حلقه ماکیان در جنوب ستاره اپسیلون است که ۱۰ هزار سال پیش از انفجار ابرنواختری ستاره‌ای جوان و پرجرم (دارای ۲۰ برابر جرم خورشید) حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌های بزرگ به از دست دادن جرم با انتشار طوفان‌های شدید و پر سرعت از ذرات زیر اتمی و گرد و غبار در اطراف خود مشهورند و انفجار بسیار بزرگ این ستاره منجر به ایجاد موج شوکی میان‌ستاره‌ای شده که فضای اطراف را با شدت به حرکت درآورده است. در نتیجه مواد میان ستاره‌ای را برانگیخته و صحنه نجومی شگفت‌انگیزی از خود برجای گذاشته است.

سحابی مذکور به لحاظ ظاهری میلیون‌ها بار بزرگ‌تر از زمین است و دوهزار و ۱۰۰ سال نوری از آن فاصله دارد. این سحابی با ۱۱۰ سال نوری طول در صورت فلکی سیگنوس (قو) قرار گرفته، به لحاظ نجومی همسایه‌ای نزدیک به زمین محسوب می‌شود و جایگاه سه جرم آسمانی NGC۶۹۶۰، NGC۶۹۹۲ وNGC۹۹۹۵ است. NGC۶۹۶۰ یا جاروی جادوگر، روی ستاره درخشان ۵۲ Cyg متمرکز است که نیمه شمالی آن به یک دندان نیش با نوک تیز روشن و مرکزی تاریک شباهت دارد و نیمه جنوبی آن به نوارهای موازی تقسیم می‌شود که یادآور زمان تابستان راه شیری است.

NGC۶۹۹۲ یا پرده شرقی، درخشان‌ترین قسمت بوده و از رشته‌های چندگانه و بافته‌شده سحابی تشکیل شده است. وNGC۹۹۹۵ یک قوس روشن از مواد در انتهای جنوبی NGC۶۹۹۲ است که رو به غرب قرار دارد. این دو جرم در کنار یکدیگر به عنوان "سحابی شبکه" شناخته می‌شوند. ناسا با انتشار عکسی پردازش‌شده به کمک تکنیک‌های جدید، ابزار Wide Field Camera ۳ هابل و پنج فیلتر مختلف، جزئیات ظریف رشته‌های گازی یونیزه شده آن را در معرض نمایش گذاشته و از بازبینی مجدد این سحابی توسط هابل خبر داد.

در این عکس جزئیات ریزی به رنگ آبی از اکسیژن یونیزه دو برابر شده و همچنین هیدروژن یونیزه و نیتروژن یونیزه به رنگ قرمز دیده می‌شود. بخش‌های سبزرنگ به دنبال موج شوک وارده توزیع نشده‌اند. بنابراین فرصت کافی برای خنک و پراکنده شدن به صورت اشکال در هم و برهم کرک‌دار را در اختیار داشته‌اند. با توجه به این حقیقت که سحابی پرده همواره در حال گسترش است، مطالعه این رشته‌های گازی و ترکیبات آن‌ها می‌تواند به متخصصان برای درک بهتر ساختار آن و چگونگی تعامل موج‌های شوک با ابرنواختر کمک کند.

مقایسه تصویرهای گرفته‌شده از چنین فضاهایی در زمان‌های مختلف، اطلاعاتی در زمینه سرعت حرکت موج‌های شوک فراهم می‌آورد.

کد خبر 484647

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ناسا عکس ناسا تلسکوپ هابل تلسکوپ فضایی فضا سحابی پرده سحابی پرده هابل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی اعتمادی اسرائیل در لاپوشانی حمله ایران به بی‌بی‌سی : بازبینی و سانسور گزارش میدانی خبرنگار بی‌بی‌سی (فیلم)



منبع: ایرانیکTV

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گران ترین رادار آمریکایی چگونه در اسرائیل منهدم شد؟ (فیلم) سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه اسراییل: نمی خواهیم به تنش با ایران ادامه دهیم (فیلم) زرادخانه موشکی ایران می‌تواند اسرائیل را ویران کند (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • پشت پرده اتفاقات جالب کنکور ۱۴۰۳؛ از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد اما آزمون نداد!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل | تمام فیلم‌های ما را بازبینی و بخشی‌هایی از آن‌ را حذف کردند! | ویدئو
  • (ویدیو) اسرائیل گزارش میدانی بی‌بی‌سی را بازبینی و سانسور کرد
  • بی اعتمادی اسرائیل به بی‌بی‌سی در لاپوشانی حمله ایران : بازبینی و سانسور گزارش میدانی خبرنگار بی‌بی‌سی (فیلم)
  • بی اعتمادی اسرائیل در لاپوشانی حمله ایران به بی‌بی‌سی : بازبینی و سانسور گزارش میدانی خبرنگار بی‌بی‌سی (فیلم)